Ingen bild med HDMI i XBMCBuntu! (nVidia Asus EN210 512mb)

Permalänk
Medlem

Ingen bild med HDMI i XBMCBuntu! (nVidia Asus EN210 512mb)

Hejsan! Installerade precis XBMCBuntu 11.0 på min HTPC (En aning modifierad version). Jag får perfekt bild med min vanliga datorskärm inkopplad via DVI, men den vill inte känna av min TV som jag kopplar in via HDMI. Jag har öppnat "nVidia X Server Settings" och gått in på "X Server Display Configuration", men när jag klickar på "Detect Displays" så hittas endast min datorskärm. Jag har provat att byta HDMI-sladd och koppla in min datorskärm till HDMI med en DVI->HDMI adapter, inget av det funkade heller, så jag är rätt säker på att det är något fel med själva grafikkortsinställningarna, och inte TVn eller sladden.

Som rubriken nämner så drivs min HTPC av ett Asus EN210 kort.

Jag är rätt så ny vad det gäller Linux-terminal kommandon och sånt, men har lärt mig ett och annat under tiden som jag försökt lösa detta problem..

Skulle vara mycket tacksam om någon kunde ta sig tid till att hjälpa mig så att jag kan koppla min HTPC till TVn! M v h Mackan!

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Får du bild via HDMI när du bootar datorn? Dvs BIOS loggan osv. Och sen försvinner den när XBMC startas? Eller får du ingen bild alls via HDMI?

Pröva att starta datorn med bara HDMI inkopplad och se om du får bild då, får du inte det skulle jag gissa på nåt fel på grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag får ingen bild över huvud taget med HDMI, inget BIOS eller något. TVn bara står och blinkar på "Ingen Signal". Drar jag dock ur HDMIn från datorn så visar TVn "Kontrollera signalkabel", så det verkar ju som att TVn iaf får någon slags kontakt med kortet?

Provade att dra ut DVI skärmen, för jag har läst ngt om att vissa kort kör HDMI och DVI på samma "kanal", så att man inte kan använda båda samtidigt, men inte heller det funkade.

Jag är rätt säker på att kortet funkar, för jag körde XBMC 10.0 med HDMI innan. Fast jag kommer ihåg att jag hade ett helvete med att få ljud via HDMI. Fick hålla på ett bra tag med inställningar och dylikt för att få det att funka, så visst har kortet spökat lite innan.

Läste något om "Native HDMI", alltså kort som inte behöver drivers för att ge bild via HDMI, och jag är inte helt säker på att mitt kort har stöd för det (Kan fixa länk till exakt den modell jag har sen, sitter på mobilen nu). Kan detta ha något med saken att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken GPU din dator kör men på min HTPC med Generation 1 Nvidia ION så måste jag koppla den via DVI när jag ska installera Windows eller andra OS för att sen installera alla drivrutiner och då börjar HDMI funka.

Permalänk
Medlem

Ja jag tror att så kan vara fallet här med, men jag är inte helt säker på hur jag installerar rätt drivrutiner då jag inte är så bra på Linux kommandon och sånt, skulle vara bra om man kunde få hjälp med hur jag installerar rätt drivrutiner! Detta kort använder jag mig av, och som ni ser på sidan står det bara att den har Native support för HDMI 1.3a, och jag tror att alla mina kablar här hemma kör HDMI 1.4.

Den modifierade XBMC version som jag laddade ner kom med "Nvidia 295.33 drivers" förinstallerat, och borde inte detta vara den enda drivrutinen man behöver till kortet, eller behöver man någon mer drivrutin för att få HDMI att fungera?

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Har du ingen "dvi till hdmi adapter" att prova med istället så du använder dvi-porten till din hdmi-kabel.
Det brukar funka, även för ljudet.

Permalänk
Medlem

Har ingen sådan, men en DVI till HDMI adapter kan väl inte ge ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Läste något om "Native HDMI", alltså kort som inte behöver drivers för att ge bild via HDMI, och jag är inte helt säker på att mitt kort har stöd för det (Kan fixa länk till exakt den modell jag har sen, sitter på mobilen nu). Kan detta ha något med saken att göra?

att kortet behöver mjukvara för HDCP då eller? för det är vad det låter som om handskakning vägras redan från post.

Skrivet av MacKzZ0R:

Har ingen sådan, men en DVI till HDMI adapter kan väl inte ge ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

nope.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja, det måste ju vara någon slags drivrutin som saknas för att ge HDMI bild. Men jag har ingen aning om hur vart jag i sånna fall hittar denna och installerar den..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit