Minnets påverkan på en ren foldingdator.

Permalänk
Medlem

Minnets påverkan på en ren foldingdator.

Då jag är helt grön på att dedikera en dator för folding men satt bollen i rullning för en 4P rigg så....
Gör det någon skillnad på hur mycket ram och om jag väljer SSD osv. till mitt bygge?
Min tanke nu är en normal 7200 och 2GB per processor, eller är det helt fel?
Om jag utöker till 4 eller 8 per processor skulle det göra skillnad?

Visa signatur

n00b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zleaze:

Då jag är helt grön på att dedikera en dator för folding men satt bollen i rullning för en 4P rigg så....
Gör det någon skillnad på hur mycket ram och om jag väljer SSD osv. till mitt bygge?
Min tanke nu är en normal 7200 och 2GB per processor, eller är det helt fel?
Om jag utöker till 4 eller 8 per processor skulle det göra skillnad?

Jag skulle säga att det gör minimal skillnad, hårddisk och minnesmängd. Jag Skulle kanske gå ner på en 5x000 varvare eftersom den går svalare och därmed lever längre. Tror inte bandbredden på minnet spelar så stor roll heller dvs. dubbla eller flera kanaler ger nog heller inget, någon får rätta min om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Du ska ha fyra minnesmoduler per processor. Vanligast är 4x2GB per cpu, finns 4x1GB och som jag 4x4GB. Viktigt är att minnet har högst 1,5V.
Gärna så lågt CL som möjligt vid 1333 om ni inte ska överklocka 6100 serien. Vid överklock gäller 1600 med lågt CL eller 1866 med lågt CL.
Men ska man köra med interlagos 6200 serien gäller Lågt CL och 1600GHz.

Disken används bara när arbetet är klart då data skrivs från minnet till disk tar ca 1 minut med en vanlig hårddisk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaren, då minnen inte skiljer så mycket i pris kommer jag nog köra på 1600 och det blir nog även en liten SSD då det är samma sak där och en 60GB torde räcka långt för enbart folding.
Den stora frågan i nuläget är mer om man ska vänta och försöka hitta två 6166HE till för ett vettigt pris eller köra på "enbart" två processorer. 800W torde räcka gott för att driva de två känner jag, rätta mig om jag har fel.

Edit: antar att ECC inte skadar på minnet heller

Edit 2: blir nog http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=445233 så nöjer mig med 1333 samt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657307 som disk

Visa signatur

n00b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zleaze:

Tack för svaren, då minnen inte skiljer så mycket i pris kommer jag nog köra på 1600 och det blir nog även en liten SSD då det är samma sak där och en 60GB torde räcka långt för enbart folding.
Den stora frågan i nuläget är mer om man ska vänta och försöka hitta två 6166HE till för ett vettigt pris eller köra på "enbart" två processorer. 800W torde räcka gott för att driva de två känner jag, rätta mig om jag har fel.

Edit: antar att ECC inte skadar på minnet heller

Tycker du ska köra på två, är ju ffs 24 cores

ECC tillför latens, ger ca 2-3% prestandaförlust, men borde inte påverka FAH i samma utsträckning. ECC är ofta även registred vilket också kan påverka prestanda. Som jag tolkar det ger det något lägre latens om man har flera minneskanaler vilket dessa moderkort har. Så allt som allt går det kanske på ett ut. Jag har kört på utan ECC/REG då de har bättre pris/prestanda. Dock finns det så kallade "eco-minnen" som drar mindre ström, har bara sätt att de är ECC/REG, vilket kan vara ett argument för att köra på det ändå. Osäker på hur mycket ström det skiljer men inte omöjligt att det är märkbart när man trycker i några nävar minnen.

Hittade en review på några eco-minnen här:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intenso:

Tycker du ska köra på två, är ju ffs 24 cores
.....

Tack för svaret. Du gav mig en funderare ang. minnen.
Får köra en runda till och kanske trillar tillbaka på "överklockningsminnen" till "hemdatorer" som jag tittade på ursprungligen. Om inte annat blir priset lite lägre. SSD känns dock som spika och kör det redan på ett eller annat sätt i samtliga mina datorer som gör något vettigt eller ovettigt här hemma.

24 cores är porr ja, men en 48 rigg skulle vara så najs att bygga bara för att. Problemet är dock att hitta två till till lite vettigt pris då jag inte är så sugen att betala fullpris för en foldingdator, kommer bli dyrt nog ändå.

Visa signatur

n00b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zleaze:

Tack för svaret. Du gav mig en funderare ang. minnen.
Får köra en runda till och kanske trillar tillbaka på "överklockningsminnen" till "hemdatorer" som jag tittade på ursprungligen. Om inte annat blir priset lite lägre. SSD känns dock som spika och kör det redan på ett eller annat sätt i samtliga mina datorer som gör något vettigt eller ovettigt här hemma.

24 cores är porr ja, men en 48 rigg skulle vara så najs att bygga bara för att. Problemet är dock att hitta två till till lite vettigt pris då jag inte är så sugen att betala fullpris för en foldingdator, kommer bli dyrt nog ändå.

48 kärnor skulle vara fett nice till Cinema 4D

( om det går? )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Gskill ECO CL7 1600MHz var precis det minnet jag ville ha men tyvärr blev det inte så.

Jag tycker du börjar med två processorer och 8 minnes moduler, så köper du 2st 12kärniga och 8 minnesmoduler till senare.
Det dyker säkert upp något sjyst deal och det behöver inte vara samma modell som du har nu.
Bara det är samma modellserie dvs 6100 Magnycours se bara till att dom har högre klockfrekvens än dom du har nu, då jag har för mig att du inte tänkte byta bios och överklocka?

Jag känner inte till någon som kör med ECC minne.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zleaze:

Tack för svaren, då minnen inte skiljer så mycket i pris kommer jag nog köra på 1600 och det blir nog även en liten SSD då det är samma sak där och en 60GB torde räcka långt för enbart folding.
Den stora frågan i nuläget är mer om man ska vänta och försöka hitta två 6166HE till för ett vettigt pris eller köra på "enbart" två processorer. 800W torde räcka gott för att driva de två känner jag, rätta mig om jag har fel.

Edit: antar att ECC inte skadar på minnet heller

Edit 2: blir nog http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=445233 så nöjer mig med 1333 samt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657307 som disk

Klart grabben ska ha 48 kärnor! 800W räcker gott och väl för två och även fyra 616x (även när man klockar 4*6172 så drar dom ~800W från väggen och 616x drar ju mindre särskilt om man inte överklockar) så länge agget är av hyfsat kvalitet.

Skulle valt icke-ECC minne på grund av priset, hastighet och att det inte "behövs".

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Beställer nog ett gäng Crucial BallistiX Tactical imorgon.... http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752767 blir en jäkla massa minne i den maskinen, om det blir 4P rigg så kommer jag ha mer RAM än utrymme på disken, det blir en första.

Edit: Förstör min egen tråd, men funderar även på att slänga med två http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623535 25l/s är klart imponerande luftförflyttning och då datorn kommer stå i en källare där jag håller 18-19grader och 55% luftfuktighet så torde värme vara ett mindre problem.

Visa signatur

n00b

Permalänk
Medlem

Då vi bytt namn på tråden så kör jag på nästa idiotfråga (men frågar man inte så måste man googla). Kan jag kombinera 12 och 8 core på samma kort och kommer då de 12kärninga fortfarande köra alla 12? 6166HE auktioner växer inte på träd precis och vill hitta något bra att fylla de två tomma platserna med inom rimlig framtid.

Beställde 8st BallistiX idag men kommer nog ta ett tag innan de landar då jag även köpte med ett gäng toners till skrivaren med lite leverans.

Edit: Gick tydligen inte att byta namn på topic, men kör tråden som tips tråd om inte någon arg moderator har något emot det.

Visa signatur

n00b

Permalänk
Medlem

Du kan köra 2st 12kärniga och 2st 8kärniga och får då 40 funktionella kärnor.
Så som jag förstått det är det kraken som är begränsande men jag är inte hundra.
Som jag skrev tidigare så funkar vilken 12 kärnig modell som helst tillsammans med dina 2st 6166HE (12 kärniga ur 6100 serien).
Och det är den processor med lägst klockfrekvens som styr klockan för de övriga.
Vet inte om den måste sitta i sockel 0 som är den sockel som styr övriga processorer.
Är det fortfarande så att du inte kommer att försöka byta till [H] överklocknings bios vid senare tillfälle?

Om du skaffar Noctua kylaren får du med monteringsskruvar och slipper modda kylaren men den kostar lite mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En nybörjarfråga; Vad är "kraken"?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Kraken ballanserar lasten så att alla kärnor får jobba maximalt. Detta gör skillnad på två processorsystem och uppåt.
Har du en 1 processors maskin så gör kraken ingen nytta.
Har läst att den börjar göra lite nytta vid 2st 8core men är avsedd för 4P system och upp. Vet inte mycket mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sant, kraken var väl tänkt och är skrivet för multisocket och speciallt kanske 4P, men det ger en boost på flera singelsocket också, även min lilla 2500K, visst är det inte mycket (i storleksordningen på upp till 1000 PPD på vanliga SMP och ~2k på 6903/6904).

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

När jag googlar på det får jag bara upp en massa om monster och mytologi och sånt. Vart kan jag läsa mer om det?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

När jag googlar på det får jag bara upp en massa om monster och mytologi och sånt. Vart kan jag läsa mer om det?

Kanske? http://www.amdzone.com/phpbb3/viewtopic.php?f=521&t=138463

Permalänk
Medlem

Ah, där ser man, tack så mycket! Intressant, jag är tillräkligt nördig för att förstå ganska bra vad den gör.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |