Permalänk

Grafikkortet är även testat av en kompis eftersom han har ett likadant och han kan köra det i sin dator utan några problem.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K 5.0Ghz | MSI Z77 G43 | XFX HD 7950 Core Edition OC 1050/1500 | Corsair Vengeance 8 GB 1600Mhz | Thermalright Silver Arrow | Corsair Force 3 120 GB

Permalänk

Jag har kollat upp det där med CPU kompatibilitet för just det moderkortet som jag har och enligt MSI så ska allting fungera på den fronten.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K 5.0Ghz | MSI Z77 G43 | XFX HD 7950 Core Edition OC 1050/1500 | Corsair Vengeance 8 GB 1600Mhz | Thermalright Silver Arrow | Corsair Force 3 120 GB

Permalänk
Avstängd

Bara för att du inte får bild behöver det inte vara grafikkortet. Jag tippar BIOS eller NV-Ram (CMOS). Läs i manualen som medföljde vilka procesorer som stöds, står din med så skall BIOS vara ok, för att resetta NV-RAM så skall du hitta instruktioner för CLR_CMOS eller liknande i manualen.

Nu läste jag att processorfläkten inte startar och det låter som ett mer tydligt tecken, kolla att fläkten sitter rätt (måste sitta i CPU_FAN för att BIOS skall veta om den snurrar), om fläkten är trasig så kan du få detta fel, dvs BIOS vägrar dra igång datorn.

Permalänk
Skrivet av SpryteStudios:

Men även om jag startade datorn utan grafikkort så borde väl processorfläkten kicka igång?

Ok, jag (och kanske flera med mig ) tolkade efter ditt första inlägg att fläktar gick igång...

Är det alltså HELT dött? Inte en endaste diod som lyser ens?

Visa signatur

Keaton once said, "I don't believe in God, but I'm afraid of him." Well I believe in God, and the only thing that scares me is Keyser Soze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpryteStudios:

Men även om jag startade datorn utan grafikkort så borde väl processorfläkten kicka igång?

Så CPU-fläkten startar inte?
Då har det nog med moderkortet att göra iaf

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hett tips: Ta några bilder på moderkortet med sladdar inkopplade. Ta även några "närbilder" på vissa kontaktanslutningar osv.

Det är inte så enkelt att du glömt slå på strömbrytaren bak på nätagget?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nån bild på bygget? det kanske syns nått konstigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det där med att bygga utanför chassit för att kontrollera att allt funkar rekommenderar jag inte. Det löper mycket större risk för att något ska gå fel.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Henke420:

Det där med att bygga utanför chassit för att kontrollera att allt funkar rekommenderar jag inte. Det löper mycket större risk för att något ska gå fel.

Nu förstår jag inte?
Större yta gör det mycket lättare att nå runt och hålla det "clean"?

Använd kartong som underlag - Ingen fara. Inte hårt, "rakt-platt" eller ledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyAchmed:

har aldrig själv byggt en dator men det de flesta brukar glömma är moderkortsdistanserna, det kanske är felet?
om du har riktig otur är hela moderkortet kortslutet:(

Mitt första bygge kördes utan distanser en vecka, jag hade nog väldigt tur.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk

Bara för att summera allting lite mer. Jag har använd moderkortsdistanser och är väldigt säker på att det inte kan ha kortslutits på detta sätt. Jag har under hela bygget använd ESD band och hållit mig jordad. Jag har byggt upp mitt system 3 gånger från grund nu och har fortfarande samma problem. Jag har tagit hjälp utav 2 kunniga vänner som inte heller sett något fel när vi tillsammans byggde om systemet den tredje gången. Alla komponenter ska vara kompatibla men jag har inte fått någon "post" de 2 sista gångerna. Jag har inte sett några fläktar snurra och allting verkar vara dött. Den tredje gången byggde jag upp mitt system på moderkorts kartongen och försökte bara få "post". Jag tror själv att det kan vara fabriksfel på nätaggregatet men kan dessvärre inte konstatera något eftersom jag saknar medel att testa på. Jag funderar nu på att hitta ett ställe som bygger datorer och om de inte kan få det att fungera så antar jag att något är sönder, vare sig det är fabriksfel eller fel utav mig så kommer detta förmodligen kosta mig lite mer pengar men det ska inte vara ett problem, bara jag kan få det att fungera till sommaren

Visa signatur

Intel Core i7 2700K 5.0Ghz | MSI Z77 G43 | XFX HD 7950 Core Edition OC 1050/1500 | Corsair Vengeance 8 GB 1600Mhz | Thermalright Silver Arrow | Corsair Force 3 120 GB

Permalänk
Jubileumsmästare

Cody Computer erbjuder felsökning av datorer, har dock ingen erfarenhet av dem då jag löser mina problem själv.
http://cody.nu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpryteStudios:

Bara för att summera allting lite mer. Jag har använd moderkortsdistanser och är väldigt säker på att det inte kan ha kortslutits på detta sätt. Jag har under hela bygget använd ESD band och hållit mig jordad. Jag har byggt upp mitt system 3 gånger från grund nu och har fortfarande samma problem. Jag har tagit hjälp utav 2 kunniga vänner som inte heller sett något fel när vi tillsammans byggde om systemet den tredje gången. Alla komponenter ska vara kompatibla men jag har inte fått någon "post" de 2 sista gångerna. Jag har inte sett några fläktar snurra och allting verkar vara dött. Den tredje gången byggde jag upp mitt system på moderkorts kartongen och försökte bara få "post". Jag tror själv att det kan vara fabriksfel på nätaggregatet men kan dessvärre inte konstatera något eftersom jag saknar medel att testa på. Jag funderar nu på att hitta ett ställe som bygger datorer och om de inte kan få det att fungera så antar jag att något är sönder, vare sig det är fabriksfel eller fel utav mig så kommer detta förmodligen kosta mig lite mer pengar men det ska inte vara ett problem, bara jag kan få det att fungera till sommaren

Har du slagit på nätagget så att det raka ''sträcket'' är ner tryckt? http://www.inet.se/produkt/6909717/cooler-master-gx-650w-80-b... som på andra bilden på länken?

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Kollat så 4pin sitter rätt? Jag har lyckats sätta den på fel håll en gång och höll på att bli tokig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Lätt sätt att testa nätagget på är att koppla ur allting förutom en chassifläkt.
Dra endast från nätagget till moderkortet, och från fläkten likaså.

Slå på nätagget så att LED-lampan på moderkortet lyser (om denna inte lyser, är det antingen felkopplat, fel på nätagg. eller moderkort (se till så att du har alla pins inkopplade, den stora feta sladden samt de(n) små 4-pin kontakterna som ligger till vänster om processorn)).

Starta sedan med en skruvmejsel genom att lägga den på POWER_SW pinsen.

Permalänk

Jag har självklart slagit på nätagget rätt

Visa signatur

Intel Core i7 2700K 5.0Ghz | MSI Z77 G43 | XFX HD 7950 Core Edition OC 1050/1500 | Corsair Vengeance 8 GB 1600Mhz | Thermalright Silver Arrow | Corsair Force 3 120 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpryteStudios:

Räcker verkligen nätagget på 550W till att köra allt dedär? Ja vet att grafikkortet drar en hel del iaf

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD FX-8120 X8 3.1GHz | Corsair 8GB VENGEANCE LP
Asus Radeon 6970 2048MB DirectCU II | Corsair AX 850W 80+ Gold Modular
>>>Boomlings, iOS spel!<<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpryteStudios:

Men även om jag startade datorn utan grafikkort så borde väl processorfläkten kicka igång?

Kan vara jag som är lite trög
I första posten skrev du att fläktarna snurrade? men i denna skrev du att CPU-fläkten inte snurrar?
Och jag är inte säker på om nätaggets fläkt snurrar?
Men hur som helst, du kan ju alltid bygla nätagget och testa bara det, du ser i alla fall om fläkten snurrar.
Koppla en bygling mellan grön sladd och närmaste svart.

Om jag missförstått allt så bortse i från detta inlägg

Lycka till.

EDIT. Du kan ju alltid lägga på någon last på agget, typ en fläkt eller något så att du ser att det ger nån slags effekt.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keyser Soze:

Ok, jag (och kanske flera med mig ) tolkade efter ditt första inlägg att fläktar gick igång...

Är det alltså HELT dött? Inte en endaste diod som lyser ens?

Precis, går man efter ditt första inlägg så låter det ju som att du fick allt att starta..Å nu säger du att inget startar, du får nog hålla i sär begreppen lite..

Har du kollat så du monterat cpu:n rätt??

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av Azap:

Räcker verkligen nätagget på 550W till att köra allt dedär? Ja vet att grafikkortet drar en hel del iaf

Räcker och blir över.

Permalänk
Medlem

Edit ---

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har ingen av dessa kompisar en PSU att tillfälligt låna ut för att testa om detta verkligen är problemet?

Permalänk
Administrativ avgift

PSU eller moderkort om inte moderkortslampan lyser är det antagligen psu men lyser det en grön lampa på moderkortet? Låna någons PSU? Gammalt psu`? Iaf ditt system drar inte mycket men att utesluta om det är psu eller mobo du ska returnera och vrf en gammal athlon till ett så kraftigt graffe? Känns overkill hehe

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpryteStudios:

Hej, jag försökte sätta ihop en dator här om dagen och började med att montera upp allting på moderkortet för att se om jag fick "post". Systemet verkade fungera med alla fläktar på och rullande men jag fick ingen bild på skärmen. Jag trodde detta berodde på att jag inte hade något operativsystem på hårddisken men fick inga bip-koder så jag trodde allting fungerade. Jag satte sedan in systemet i ett chassi och försökte sedan starta allting och försöka läsa in ett operativsystem via CD läsaren men ingenting fungerade. Det verkade som om komponenterna inte fick någon ström. Jag testade alla kablar flera gånger men fortfarande samma problem. Jag vet nu inte riktigt var problemet sitter och undrar om någon kunnig i forumet kanske har något förslag på hur jag ska kunna lösa problemet. Jag tror själv att det är fabriks fel på mitt nätaggregat men jag är inte 100% säker.

Tack för hjälpen i förhand

Böjd PIN på Processorn/Moderkortet?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FobbanN:

Böjd PIN på Processorn/Moderkortet?

Misstänker det jag också..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Jag har med hjälp av en kompis lyckats testa mitt nätaggregat och allt verkar fungera på den fronten så jag antar att problemet kan ligga i moderkortet eller i processorn. Har ni några bra tips på att testa dessa komponenter?

Visa signatur

Intel Core i7 2700K 5.0Ghz | MSI Z77 G43 | XFX HD 7950 Core Edition OC 1050/1500 | Corsair Vengeance 8 GB 1600Mhz | Thermalright Silver Arrow | Corsair Force 3 120 GB

Permalänk

testa köra datorn genom det integrerade.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaks skiten

Permalänk
Medlem

Det måste vara något fel nätagget -> modekortet eftersom det inte får någon ström. Kan det vara så att några pins är böjda på modekortet? Det fungerade första gången så antagligen har något gått sönder eller så har du kopplat det fel.

En annan grej kan vara att det ligger något under modekortet, tex en lös skruv, som gör att det blir rundgång. Hände mig en gång och då startade inte datorn. Men det borde du upptäckt om du gjort om allt tre ggr. Om du tar ut modekoretet från chassit och kopplar in strömen som du gjorde första gången startar cpu fläkten då?

Visa signatur

[ Intel i5-2500K ][ ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 ][ Kingston HyperX 1600MHz 8GB ][ XFX Radeon HD 7950 ][ OCZ SSD Agility 3 120gb ]

Permalänk

Alla komponenter förutom processor och moderkort är testade och det verkar som om resten fungerar och jag ska nog lämna in det till ett ställe för professionellt bygge och de gör även felsökning och bygge för totalt 400 kr. Är det så att CPU eller moderkort är skadat så blir det inte så farligt. CPU kostade cirka 800 kr och moderkort 700 kr så i värsta möjliga fall blir det 400 kr för bygge och 1500 för komponenter men jag tror inte att detta är fallet. Om till exempel moderkortet är trasigt så blir det 1100 kr totalt och det är en ganska OK summa.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K 5.0Ghz | MSI Z77 G43 | XFX HD 7950 Core Edition OC 1050/1500 | Corsair Vengeance 8 GB 1600Mhz | Thermalright Silver Arrow | Corsair Force 3 120 GB