Permalänk
Medlem

För litet nätaggregat?

Tjabba. Jag stötte på ett problem nyligt. Jag har precis köpt en SSD hårdisk till min stationära dator. När jag sedan startade datorn så slutade min mus att fungera. Jag testade då att dra ut alla USB kontakter på datorn och koppla in musen själv, då funkade den. Jag kopplade då in allt det andra och sist så kopplade jag in tangentbordet, som då inte fungerade.

Kan det vara så att mitt nätaggregat är för litet? Jag testade att byta mus till en gammal med inte så mycket "bling bling" som min Sensei har, då fungerade allt som det skulle.

Detta är hela min dator http://www.inet.se/kundvagn/visa/703086/2011-08-05

Kringutrustning: corsair vengeance k90, Steelseries Sensei och Razer Megalodon

Hoppas att ni kan hjälpa mig att lösa mitt problem, tack på förhand

Permalänk
Moderator
Moderator

Nätagget räcker och blir över en bra jädra bit. Låter mer som att det skulle vara något knas med ditt moderkort, du råkade inte pilla på något när du satte in SSDn?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

När jag satt i min SSD så passade jag på att byta chassi också så jag kanske har tagit lite grann på moderkortet ;/ men hur vet jag ifall det är fel på moderkortet? går det att testa på något sätt?

Permalänk
Medlem

någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifmeister:

någon som vet?

Tyvärr räknas detta som en bump och bryter mot §4 i våra regler.

Det är däremot tillåtet att skriva inlägg som tillför ny information eller frågor, eller kanske berättar hur det gick med ett problem som man tidigare fått tips om, dvs ger avslut eller för diskussionen/problemet framåt. Då är det inte någon bump. Bumpar är meningslösa inlägg vars enda syfte är att putta tråden högre upp i forumet. Det är orättvist och därför inte tillåtet.

Tänk på detta i fortsättningen.

Nätagget räcker och blir över. Det låter snarare som om du överbelastar USB. En del möss och tangentbord drar själva 500mA, dvs max för ett portpar. Två sådana enheter i samma par och man får problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifmeister:

När jag satt i min SSD så passade jag på att byta chassi också så jag kanske har tagit lite grann på moderkortet ;/ men hur vet jag ifall det är fel på moderkortet? går det att testa på något sätt?

Om du har kvar dina gamla delar så kan du montera ihop dem igen, inte nödvändigtvis i chassit, men fritt på ett bord bara. Det är lite jobb men du får ju reda på om sakerna är trasiga. Var försiktig med ESD bara, ta bort ev dukar, husdjur och pälsmössor

Det kan mycket väl vara så att USB-drivningen är sämre på moderkortet du har köpt än på det gamla. Om enheterna fungerar en i taget så är det säkerligen så. Man skulle då kunna prova att köpa en USB-hubb med extern matning, och då välja en som har lite extra kräm.