Android-pirater tvingar spelutvecklare att släppa Dead Trigger gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag räknade lite på det och hade jag köpt nu hade jag betalat in ett par hundra kronor till Copy Sweden för mina externa hårddiskar. De innehåller exakt noll privatkopior. Däremot innehåller de massa av mina egna verk i form av film och bilder plus massa skolarbeten och annat junk. Förstår inte alls varför Per Gessle ska ha pengar för mina backupper. Det var väl ok för blanka videoband och kassettband eftersom de till 99 % använder till just privatkopiering men nu är det bara löjligt.

För att slippa kassettavgiften måste du registrera dig som professionell vilket betyder att du behöver visa att du tjänar massa pengar på ditt kreativa skapande. Det är få som lyckas med det och jag vet många professionella fotografer som inte orkar bry sig för det är för krångligt och istället betalar hundratals kronor till Copy Sweden så Per Gessle ska få sin pool.

Tur att det kommer bli självreglerande i musikindustrin förr eller senare. De stora skivbolagen erbjuder en tjänst som inte är värd så mycket längre. Förr var den viktig då de hade tillgång till inspelningsutrustning, studiotekniker, producenter och distributionskanaler. Nu kan vem som helst fixa egen studio för ett par tusenlappar hemma och musiken kan mastras av någon på andra sidan jorden av någon som kör det som extraknäck. Distributionen sköts gratis över internet. Det är det skivbolagen slås för, sin egen överlevnad, inte för artisterna för skivbolagen har inte så stort intresse av artisterna och deras pengar, skivbolagen bryr sig bara om sina egna pengar.

Ett par hundra??? Fyfan... De kan lika gärna lagstifta om att vi MÅSTE köpa per gessles eller Veronica Maggios skivor när de släpps... Fast om några år är vi väl där, och Beatrice Ask kommer stå i TV och hosta ur sig något i stil med: "Vi har lyssnat in kritikem, men det är viktigt att kulturberikare av den här höga rangen får lön för mödan".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Synd men samtidigt bra för de kan iaf sätta kosmetiska tillbehör för en femkrona eller så som DLC till spelet om det har möjlighet för det.
Har det inte och spelar inte på min telefon så för mig så ändras inte saken även om det hade kostat.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv

..vem lägger ner tid och pengar på spel till sin mobiltelefon... :/

Permalänk
Medlem

Skall inte sitta och försvara piratkopiering helt då det är ganska självklart att det skapar ett litet problem. Dock så verkar denna trend med att "skylla på piratkopieringen" ta i sig, det är ju inte första gången ett spelförlag slopar ett spel eller gör det F2P med denna anledning.

Vi konsumenter är ju inte dumma i huvudet och förstår ju självklart att gör man ett bra spel så får man oftast sålt mer. Verkar som att dessa spelförlag vill ta den "lätta" vägen ut. Skulle gärna vilja se om de har siffror som backar upp sitt påstående. Du kan sätta läppstift på en gris, men det är fortfarande en gris!

Permalänk
Medlem

De har rätt att gnälla från och med den allra första sekunden en person fullständigt kör över deras rättigheter och piratkopierar spelet. För 7 kr!? Jisses.

Spelet spelas uppenbarligen, är både lagligt och lätt tillgängligt, har ett ytterst lågt pris och tillverkarna får större delen av den (tyvärr minimala) intäkten. Vad är kvar av piraternas argument nu? Det enda som är kvar är tyvärr ren och skär illvilja(?) och egoism. Ta och ge inget tillbaka.

Jag hoppas verkligen att detta inte leder till reklambaserade produkter, online tvång, hårdlåsta konsoler och/eller sämre spel. Tyvärr är det nog dit vi är på väg Blame the piratez

Permalänk
Medlem

Jailbreak / Root

Att Jailbreaka din Iphone i daxläget är lika enkelt som att öppna en media spelare i Windows.
Du laddar ner en fil, kör igång den med Iphonen ikopplad, och vipps.

Till och med svårare att Roota din android.
Här behöver du först ladda ner rätt avbild till rätt mobil, lägga in allt på sd-kortet, och köra installationen ifrån "kompatibilitetsläge".
Visst detta behöver inte göras för spel, men för program som kräver att man har tillgång till root.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TuHack:

De har rätt att gnälla från och med den allra första sekunden en person fullständigt kör över deras rättigheter och piratkopierar spelet. För 7 kr!? Jisses.

Spelet spelas uppenbarligen, är både lagligt och lätt tillgängligt, har ett ytterst lågt pris och tillverkarna får större delen av den (tyvärr minimala) intäkten. Vad är kvar av piraternas argument nu? Det enda som är kvar är tyvärr ren och skär illvilja(?) och egoism. Ta och ge inget tillbaka.

Jag hoppas verkligen att detta inte leder till reklambaserade produkter, online tvång, hårdlåsta konsoler och/eller sämre spel. Tyvärr är det nog dit vi är på väg Blame the piratez

Jag håller fullkomligt med dig, sen förstår jag mig inte på folk som gnäller över att något kostar 7:-, det är fan höjden av snålhet, tyvärr slutar utvecklingen oftast med att det blir reklambaserat eller att man är tvungen att köpa saker in-game för att kunna komma vidare (som iofs jag tycker är den bästa lösningen, då har inte piratkopierarna något att komma med alls)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Jag håller fullkomligt med dig, sen förstår jag mig inte på folk som gnäller över att något kostar 7:-, det är fan höjden av snålhet, tyvärr slutar utvecklingen oftast med att det blir reklambaserat eller att man är tvungen att köpa saker in-game för att kunna komma vidare (som iofs jag tycker är den bästa lösningen, då har inte piratkopierarna något att komma med alls)

Reklambaserade produkter samt ingame mini-transactions går att komma runt som allt annat, ta bara TF2 som ett exempel.
Det finns hacks för att få allt i spelet upplåst, så detta är ingen lösning på problemet tyvärr.

Samma sak gäller online baserade spel, jag ger MW3 som exempel med tanke på att det var stort men folk var inte intresserade av att alltid vara uppkopplade, det tog dock tid men dem löste detta problemet också ^^;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimzi:

Reklambaserade produkter samt ingame mini-transactions går att komma runt som allt annat, ta bara TF2 som ett exempel.
Det finns hacks för att få allt i spelet upplåst, så detta är ingen lösning på problemet tyvärr.

Samma sak gäller online baserade spel, jag ger MW3 som exempel med tanke på att det var stort men folk var inte intresserade av att alltid vara uppkopplade, det tog dock tid men dem löste detta problemet också ^^;

Det finns spel där du verkligen måste köpa saker i spelet för att komma vidare, det hjälper inte om du hackat det, åtminstonne till iPhone...fast jag begriper fortfarande inte hur man kan bråka om ynka 7:- för ett spel, det är ju bara höjden av snålhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Det finns spel där du verkligen måste köpa saker i spelet för att komma vidare, det hjälper inte om du hackat det, åtminstonne till iPhone...fast jag begriper fortfarande inte hur man kan bråka om ynka 7:- för ett spel, det är ju bara höjden av snålhet

Förstår dig fullkomligt, det är en väldigt liten summa.
Dock är frågan, hur kom dem fram till att det var pga piracy? har dem gjort någon allmän undersökning som man kan läsa eller är det bara ett antagande?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kimzi:

Dock är frågan, hur kom dem fram till att det var pga piracy? har dem gjort någon allmän undersökning som man kan läsa eller är det bara ett antagande?

De kanske fick siffror från Google, Play känner ju av om du har en app installerad som finns på market men som du inte köpt där. Så är det t.ex. med alla spel jag fått från Humble Bundle, flera av de spelen finns ju även på Play så jag får upp dem som "Installerad", inte "Köpt" som det står på appar man köpt via Play. Om detta spelet nu endast distribuerats via Play men det ändå finns en massa därute som har det installerat men ej köpt så blir slutsatsen enkel.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

De kanske fick siffror från Google, Play känner ju av om du har en app installerad som finns på market men som du inte köpt där. Så är det t.ex. med alla spel jag fått från Humble Bundle, flera av de spelen finns ju även på Play så jag får upp dem som "Installerad", inte "Köpt" som det står på appar man köpt via Play. Om detta spelet nu endast distribuerats via Play men det ändå finns en massa därute som har det installerat men ej köpt så blir slutsatsen enkel.

Ah, good point.
Vilket betyder att om du slått av "bakgrunds data" så har dem ingen möjlighet att se det?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kimzi:

Ah, good point.
Vilket betyder att om du slått av "bakgrunds data" så har dem ingen möjlighet att se det?!

Jo det tror jag nog, Play måste ju samla info om vilka appar du har installerade för att kunna veta vilka uppdateringar den ska visa etc.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Detta känns som lite gnäll för sakens skull då jag inte kan tänka mig att de släpper spelet helt fritt utan att de släpper det med reklam istället, möjligheten som Google var tidigast med att göra riktigt bra.

Google har för övrigt gjort det möjligt för utvecklare att göra sina appar kontoexklusiva i Android 4.1 så det blir nog lite drygare att pirata vissa appar utan att roota framöver, när 4.1 blivit standard och utvecklarna börjat inkludera den biten på bred front.

Det är lite lustigt hur jag både hört olika Iphone-användare säga att Android är negativt pga piratkopiering, samt att Iphone är ännu bättre med att piratkopiera med tack vare appen (vars namn jag glömt) som ska vara som en "gratis App Store". Det skiftar beroende på om diskussionen handlar om piratkopiering eller öppenhet. Själv tror jag inte det är systemen som påverkar speciellt mycket utan helt enkelt om användaren är kunnig (och villig) eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Detta känns som lite gnäll för sakens skull då jag inte kan tänka mig att de släpper spelet helt fritt utan att de släpper det med reklam istället, möjligheten som Google var tidigast med att göra riktigt bra.

Google har för övrigt gjort det möjligt för utvecklare att göra sina appar kontoexklusiva i Android 4.1 så det blir nog lite drygare att pirata vissa appar utan att roota framöver, när 4.1 blivit standard och utvecklarna börjat inkludera den biten på bred front.

Det är lite lustigt hur jag både hört olika Iphone-användare säga att Android är negativt pga piratkopiering, samt att Iphone är ännu bättre med att piratkopiera med tack vare appen (vars namn jag glömt) som ska vara som en "gratis App Store". Det skiftar beroende på om diskussionen handlar om piratkopiering eller öppenhet. Själv tror jag inte det är systemen som påverkar speciellt mycket utan helt enkelt om användaren är kunnig (och villig) eller inte.

Standard kommer det nog inte att bli, Android 2.3 är ju fortfarande det som majoriteten av androidmobiler har och dessa kommer inte ens få 4.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Standard kommer det nog inte att bli, Android 2.3 är ju fortfarande det som majoriteten av androidmobiler har och dessa kommer inte ens få 4.1

Folk kommer inte ha kvar så gamla telefoner hur länge som helst och jag sade inte någon tidpunkt när det skulle hända.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Om folk inte betalar för den så är det väl helt naturligt att de inte får betalt?

Sedan är det väl en fråga om intellekt också. Om jag pungar ut miljontals kronor på ett projekt med syfte att få in tillräckligt med betalt för att kunna ha swimmingpöl på tomten så är det väl snarare jag som är dum i huvudet om jag väljer en distributionskanal där det är svårt att få in pengar?

Sedan tycker jag inte mer eller mindre synd om folk för att de lagt ut X antal kronor på ett projekt. Har någon tvingat dem att lägga ut de här pengarna under pistolhot eller varför är det synd om den?

Om jag pungar ut en miljon på trisslotter och bara får tillbaka hälften, är det synd om mig då?

Är väl tyvärr så här activision å co resonerar också. Inga risker, inga innovationer, bara mjölka franchises och satsa på konsoler så dom slipper riskera att gå med förlust, ja detta har ju verkligen gynnat oss pc spelare :S

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Några inlägg som bröt mot regel sju borttagna. För mer information om denna regel, se FAQ:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Sett till ekosystemens utveckling har jag personligen mycket svårt att se något positivt med piratkopiering, det lockar inte direkt utvecklare som försöker livnära sig på sin utveckling. Om sedan någon, i mina ögon, snål idiot tycker det är bra för egen vinning är ju en annan sak.

Trots att det säljs många fler Androids så visar undersökningar (och kommentarer från utvecklare) att iOS generellt sätt fortfarande är klart mer lönsamt för utvecklare. Så borde det ju inte se ut om man bara ser till marknadsandelar (även om lönsamheten inte är den enda orsaken, enklare utveckling då det är färre enheter att optimera för med iOS m.m spelar även roll för utvecklare)

Nu är det ju inte rättvist att lägga skulden på piratkopieringen utan bevis, kan ju mycket väl finnas andra orsaker. Undersökningar har ju visat att iOS-användare generellt sätt är mer villiga att köpa appar men det betyder ju inte att Android användarna piratkopierar istället. Kanske är det många av de som köper de billigare Android-modellerna som mest använder den som en vanliga telefoner och bryr sig mindre om appar? Eller är det så att Apples "App Store" fungerar bättre/smidigare än Google Play? Men många utvecklare verkar dock tro att piratkopiering är ett stort problem för Android och kanske är det så...

Skulle vara intressant att så lite statistik/undersökningar i ämnet. Skall google lite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S_Z:

Sett till ekosystemens utveckling har jag personligen mycket svårt att se något positivt med piratkopiering, det lockar inte direkt utvecklare som försöker livnära sig på sin utveckling. Om sedan någon, i mina ögon, snål idiot tycker det är bra för egen vinning är ju en annan sak.

Trots att det säljs många fler Androids så visar undersökningar (och kommentarer från utvecklare) att iOS generellt sätt fortfarande är klart mer lönsamt för utvecklare. Så borde det ju inte se ut om man bara ser till marknadsandelar (även om lönsamheten inte är den enda orsaken, enklare utveckling då det är färre enheter att optimera för med iOS m.m spelar även roll för utvecklare)

Nu är det ju inte rättvist att lägga skulden på piratkopieringen utan bevis, kan ju mycket väl finnas andra orsaker. Undersökningar har ju visat att iOS-användare generellt sätt är mer villiga att köpa appar men det betyder ju inte att Android användarna piratkopierar istället. Kanske är det många av de som köper de billigare Android-modellerna som mest använder den som en vanliga telefoner och bryr sig mindre om appar? Eller är det så att Apples "App Store" fungerar bättre/smidigare än Google Play? Men många utvecklare verkar dock tro att piratkopiering är ett stort problem för Android och kanske är det så...

Skulle vara intressant att så lite statistik/undersökningar i ämnet. Skall google lite

Som du hintar åt är nog Android-fragmenteringen ett stort problem för utvecklare. Med iOS vet såväl utvecklare vad de har att arbeta med men även konsumenter känner sig säkrare på att mjukvaran också fungerar med deras enhet. På sikt tror jag att Android kommer gå om såvida inte Apple börjar lansera billigare modeller som kan plocka marknadsandelar bland de mer priskänsligare konsumenterna.

Nu är jag inte alltför insatt med någondera plattform men jag upplever ändå att för spel för smartphones så är iOS fortfarande huvudplattformen. Spel som går bra för iOS portas sedan ofta över till Android (vilket spelet i nyheten också ska ha gjort). Jag kan inte minnas att jag sett något spel som gått åt andra hållet, Android först och sedan portas till iOS.

Permalänk
Medlem

Vadå lyckad reklamkupp? De tjänar pengar! De säljer ju för sjutton föremål och grejer in-game!

De får ju hur mycket gratisreklam som helst och massor med nedladdningar nu. Och Sweclockers sväljer deras PR-kupp med både sänke och lina.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Vadå lyckad reklamkupp? De tjänar pengar! De säljer ju för sjutton föremål och grejer in-game!

De får ju hur mycket gratisreklam som helst och massor med nedladdningar nu. Och Sweclockers sväljer deras PR-kupp med både sänke och lina.

Ja, just detta fall fick ju mycket uppmärksamhet men detta är knappast det enda fallet där piratkopiering har snackats om bland mobilutvecklare (kanske främst Android).

Problemet finns fortfarande där, gör en liten google-sökning på t ex "piracy android"...finns många intressanta artiklar där. Det är definitivt ett problem för de som försöker livnära sig på utveckling av mobilappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, jag har inte ämnat att försvara piratkopiering på något sätt. Jag bara reflekterar över situationen.

Ja, det är fortfarandeså med lönsamheten och jag tror att Iphone användare är mer villiga att köpa appar då App Store direkt var så fokuserat kring att allt skulle kosta pengar. Google satsade väldigt hårt på kostnadsfria och reklamfinansierade appar när Android Market lanserades så det skapade nog också ett annorlunda tänkande. Det förstärktes i övrigt av att flera tillverkare av Android-telefoner köpte licenser till betalappar och gav med dem gratis till sina telefoner. Apple har visserligen kommit med bättre reklamlösningar i efterhand men jag vet inte riktigt hur den satsningen gått.

Vad sedan gäller piratkopieringen så nämner utvecklare av programvara ofta den biten överlag. Det är svårt att säga om de har något fog för det hela utan mer fakta så det blir intressant att se om du får fram något. Det går ju såklart aldrig att få en exakt bild av piratkopieringen men man kan väl åtminstone se vad företagen och Google hävdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vad sedan gäller piratkopieringen så nämner utvecklare av programvara ofta den biten överlag. Det är svårt att säga om de har något fog för det hela utan mer fakta så det blir intressant att se om du får fram något. Det går ju såklart aldrig att få en exakt bild av piratkopieringen men man kan väl åtminstone se vad företagen och Google hävdar.

Hittar ingen bra generell statistik men många utvecklare verkar ha rätt bra koll på hur många gånger deras spel laddas ner och hur många gånger det piratkopieras.

Hittade en mycket intressant artikel från just ett sådant fall där en utvecklare av "Football Manager Handheld" delar med sig av sin erfarenhet och syn på piratkopiering på Android-plattformen. I deras fall var 9 av 10 nerladdningar piratkopior.

Klart läsvärd artikel: http://www.wired.com/gamelife/2012/05/wired-uk-android-game-p...

Hittade även en annan mycket intressant artikel från en iOS (bland annat) utvecklare som ger sin syn på Android efter han hade läst om att utvecklarna av Dead Trigger skulle släppa sitt spel gratis för Android. Han anser att Android är "Designed for piracy". Visst, som iOS utvecklare är han ju inte helt opartisk och säkert flera som inte delar hans mening i allt men mycket av det han säger är ändå klart intressant tycker jag allafall.

Tänker dock inte länka till artikeln direkt här då en länk i hans artikel möjligtvis bryter mot någon av Sweclockers regler men hans namn är "Matt Gemmell" och det är inte svårt att hitta hans artikel om någon är intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Fattar inte grejen med att pirata när grejerna kostar en spottspyver. Det är inte direkt krångligt att köpa heller när man länkat kortet.

Och om man inte vill länka kortet?
Till exempel.

Den omfattande piratkopieringen av dessa billiga produkter visar ganska tydligt att det inte så mycket är kostnaden som är den främsta anledningen till att piratkopiera utan att det är enklare och smidigare i så många fall.

Jag har dock själv svårt att se hur det är smidigare i just det här fallet då jag har urusel koll på smartphones och pekplattor och sånt, men till PC så finns det fortfarande många exempel.

Som t.ex.
Köpte ett spel på Steam, tyckte det var kul. Ville spela expansionen, den fanns inte på steam, köpte den separat. Den var inte kompatibel med steam versionen av spelet. Ska jag behöva köpa spelet igen då? Och dessutom skulle inte mina saves fungera utan jag hade varit tvungen att spela om hela spelet för att kunna fortsätta min story. (nu sket jag i det då jag blev så sur, men ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Är väl tyvärr så här activision å co resonerar också. Inga risker, inga innovationer, bara mjölka franchises och satsa på konsoler så dom slipper riskera att gå med förlust, ja detta har ju verkligen gynnat oss pc spelare :S

Upphovsrätten idag är utformad så att man som distributör av andras intellektuella egendom (skivbolag, spelutgivare mfl) skall kunna gå med maximal vinst med så lite ansträngning som möjligt. Applicerar man det på kontorsarbetare skulle de kunna go till jobbet vid 10-tiden, spela harpan till 12, äta lunch och åka hem.

Och det är som du säger... det gynnar inte den stora massan, alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och om man inte vill länka kortet?
Till exempel.

Den omfattande piratkopieringen av dessa billiga produkter visar ganska tydligt att det inte så mycket är kostnaden som är den främsta anledningen till att piratkopiera utan att det är enklare och smidigare i så många fall.

Jag har dock själv svårt att se hur det är smidigare i just det här fallet då jag har urusel koll på smartphones och pekplattor och sånt, men till PC så finns det fortfarande många exempel.

Som t.ex.
Köpte ett spel på Steam, tyckte det var kul. Ville spela expansionen, den fanns inte på steam, köpte den separat. Den var inte kompatibel med steam versionen av spelet. Ska jag behöva köpa spelet igen då? Och dessutom skulle inte mina saves fungera utan jag hade varit tvungen att spela om hela spelet för att kunna fortsätta min story. (nu sket jag i det då jag blev så sur, men ändå)

Jag förstår hur du menar men jag tycker ändå att det är smidigare med köpta spel, slippa med fulknep för att installera.
Att man inte vill länka kortet är en annan femma. Men det rättfärdigar ju inte piratkopieringen.

Edit, råkade av misstag trycka på spara trots att jag inte var klar.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Jag förstår hur du menar men jag tycker ändå att det är smidigare med köpta spel, slippa med cracks

Det tar två sekunder att klistra in en crack i spelmappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Det tar två sekunder att klistra in en crack i spelmappen.

Absolut, men med tex Steam så slipper man det, installeras automatiskt (på både gott och ont).
Och så kan man inte i många fall lira multiplayer. Eller så är det en "directplay" så så man inte kan spara eller så.

Har piratat en del spel men nu för tiden ser jag inte vitsen med det. För mig är det mycket smidigare med Steam eller battle.net.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Absolut, men med tex Steam så slipper man det, installeras automatiskt (på både gott och ont).
Och så kan man inte i många fall lira multiplayer. Eller så är det en "directplay" så så man inte kan spara eller så.

Har piratat en del spel men nu för tiden ser jag inte vitsen med det. För mig är det mycket smidigare med Steam eller battle.net.

Jag har alltid sett Battle.net som en vinstsökande skräptjänst, dock håller jag med dig gällande Steam, köper väldigt mycket indie spel och älskar att det kommer mer och mer till steam, samt det nya röstsystemet

Det tar bara lite längre tid att få en vettig crack när det är uppkopplingskrav på spelet, men det kommer. Har nog aldrig stött på en directplay crack tidigare dock.