Android-pirater tvingar spelutvecklare att släppa Dead Trigger gratis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Upphovsrätten idag är utformad så att man som distributör av andras intellektuella egendom (skivbolag, spelutgivare mfl) skall kunna gå med maximal vinst med så lite ansträngning som möjligt. Applicerar man det på kontorsarbetare skulle de kunna go till jobbet vid 10-tiden, spela harpan till 12, äta lunch och åka hem.

Och det är som du säger... det gynnar inte den stora massan, alls.

Vad är det för fel med upphovsätten? Dom som vill ta betalt får det och vill man inte det finns det gott om möjligheter för det med. Att ta betalt för en tjänst/produkt är väl något grundläggande i vårat samhälle och varför borde det inte få vara så i detta fallet?

Att företag försöker gå med vinst är väl knappast något som är exklusivt för spelbolag så det behöver man ju inte applicera på "kontorsarbetare" för det försöker nog de flesta redan göra, för den delen så hade jag nog räknat in distributör som kontorsarbetare. Sen var har du fått ifrån att man inte jobbar något som distributör?

Ditt problem verkar snarare vara att du inte gillar kapitalism.

On topic.
En anledning till att dessa billiga spel piratas kan nog även vara att det är många yngre som inte har betalkort kopplade till sina telefoner vilket gör det svårt för dom att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Jag har alltid sett Battle.net som en vinstsökande skräptjänst, dock håller jag med dig gällande Steam, köper väldigt mycket indie spel och älskar att det kommer mer och mer till steam, samt det nya röstsystemet

Det tar bara lite längre tid att få en vettig crack när det är uppkopplingskrav på spelet, men det kommer. Har nog aldrig stött på en directplay crack tidigare dock.

Fördelen som jag ser det är att alla mina Blizzard-spel är reggade så nu behöver jag inte hålla koll på skivor längre. Vilket jag anser vara djävulens påfund i vår digitala värld. Sjukt skönt att slippa dem. Samma sak med Steam.

Rätt många spel som är så, inte cracksen.

Hur som haver så anser jag fortfarande att det finns nästan ingen anledning att pirata längre. Smidigt som få och i många fall billigt. Det jag tycker borde ändras är däremot att dem ickefysiska kopiorna borde vara billigare än sina fysiska diton. Måste vara en sjuk marginal på dem eftersom det inte är någon kostnad för skivor etc.
Det enda som fattas nu är att filmer släpps på samma sätt. Sjukt skönt med ett skivfritt digitalt hem

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Vad är det för fel med upphovsätten? Dom som vill ta betalt får det och vill man inte det finns det gott om möjligheter för det med. Att ta betalt för en tjänst/produkt är väl något grundläggande i vårat samhälle och varför borde det inte få vara så i detta fallet?

Att företag försöker gå med vinst är väl knappast något som är exklusivt för spelbolag så det behöver man ju inte applicera på "kontorsarbetare" för det försöker nog de flesta redan göra, för den delen så hade jag nog räknat in distributör som kontorsarbetare. Sen var har du fått ifrån att man inte jobbar något som distributör?

Ditt problem verkar snarare vara att du inte gillar kapitalism.

Hurvida jag gillar kapitalism har alls inget med detta att göra. Det jag menar är att om en kontorsarbetare är kass och ingen vill ha hans/hennes arbetskraft, får han eller hon snällt finna sig i att utbilda sig/byta jobb/acceptera lägre lön.

Om ett PC spel inte säljer i de volymer och till det pris som distributören önskar, ja då kan de ta staten till hjälp som snällt stiftar alla möjliga orimliga lagar för att man ska få sålt sina produkter så att man kan gå med vinst oavsett kvalitet.

Jag tycker inte att det är rimligt att upphovsrätten ger stöd åt folk som distribuerar massa skräp som folk inte vill ha. Det borde inte finnas en massa specialregler bara för att en produkt är imatteriell.

Anledningen till att det ser ut så är förmodligen att staten har svalt lögnen att varje gång någon använder en produkt så innebär det att man förlorat lika mycket som produkten kostar om man köpt den. Alltså går det bra att värdera sin egen skitprodukt jättehögt och sedan gnälla på att man blivit utfattig för att folk har piratkopierat den. det borde inte vara så. Det är i och för sig omöjligt att beräkna dett faktiska värdet på en digital produkt, men att använda sitt eget slutpris som refferens är bara dumt, men som sagt så ser det ut så, och eftersom våran fina stat tycker att man ska vara garanterad pengar oavsett om folk vill betala för det man säljer och till det priset man säljer för, så ser lagarna ut som de gör, och det har ingenting med kapitalism att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hurvida jag gillar kapitalism har alls inget med detta att göra. Det jag menar är att om en kontorsarbetare är kass och ingen vill ha hans/hennes arbetskraft, får han eller hon snällt finna sig i att utbilda sig/byta jobb/acceptera lägre lön.

Skrivet av Ozzed:

... och eftersom våran fina stat tycker att man ska vara garanterad pengar oavsett om folk vill betala för det man säljer och till det priset man säljer för, så ser lagarna ut som de gör, och det har ingenting med kapitalism att göra.

I vilket land lever du? Det där låter nämligen som vanföreställningar. Här i Sverige är de anställda betydligt bättre skyddade än företagen/ägarna. Lagarna varken ger eller garanterar företagen några pengar alls. När det är konkurs är det goodbye. Inget skyddsnät där inte. Däremot en j***a massa skatt.

Vad lagarna försöker göra är att värna om individernas/minoriteternas/upphovsmännens rättigheter då de lätt kan bli överkörda av massorna. T.ex. i fall med piratkopiering där upphovsmän och företag i regel är offren. Och det är väl bra att skydda de utsatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

I vilket land lever du? Det där låter nämligen som vanföreställningar. Här i Sverige är de anställda betydligt bättre skyddade än företagen/ägarna. Lagarna varken ger eller garanterar företagen några pengar alls. När det är konkurs är det goodbye. Inget skyddsnät där inte. Däremot en j***a massa skatt.

Vad lagarna försöker göra är att värna om individernas/minoriteternas/upphovsmännens rättigheter då de lätt kan bli överkörda av massorna. T.ex. i fall med piratkopiering där upphovsmän och företag i regel är offren. Och det är väl bra att skydda de utsatta?

Dam dam dam dam, skydda andra? genom att avlyssna och sätta dit människor som fildelar ett 20tal låtar? låter rimligt? jävla skitsnack. PENGAR ÄR VA DEM ÄR UTE EFTER. Inget jävla påstott skydd av medborgare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TuHack:

Fast läs igenom lagstiftningen så får du ser hur konstig den är. Just musik- och filmindustrin har fått igenom massa konstiga speciallagar som ger dem rätt till extra pengar som inte andra har. Ett lysande exempel är kassettavgfiten som ska ersätta en fiktiv förlust av fullt laglig privatkopiering. Den saknar helt motstycke i andra branscher. Jag är själv fotograf och det är fritt fram för folk att använda mina bilder utan att be om lov så länge det är privat bruk. Det är alltså ok att ladda hem en bild jag har tagit, skriva ut den som plansch och hänga upp den på väggen hemma och jag får inte ett öre. Däremot ska musikindustrin ha betalt för att jag gör en kopia till bilen av en skiva jag köpt och betalat för. Ser du problemet och det konstiga med det hela? Jag har inga problem alls med att folk kan använda mina bilder för privat bruk. Vill någon ha min bild på väggen blir jag bara glad. Om någon frågar om de får använda mina bilder till något, vilket har hänt ett antal gånger, säger jag alltid ja för att det är kul att folk uppskattar det jag gör. Sen om det ska vara kommersiellt så tar jag betalt enligt listpriser.

Sen kan vi titta på ett lite större perspektiv här. Upphovsrätten och hela den ekonomiska modellen samt skivbolagens sätt att arbeta är utdaterad sedan 10 år tillbaks. Den är designad för att skivbolag skriver kontrakt med artister, fixar med studio och sedan distribuerar musiken i form av skivor och säljer den till radio. Nu har marknaden och förutsättningarna helt ändrats. Folk lyssnar inte på skivor längre utan vill bygga listor med sina favoritlåtar. Man lyssnar i telefoner och datorer och inte på fysiska skivor och de som köper skivor istället för att köpa digitalt lägger över det till datorn det första de gör. Så skivbolagen säljer skivor, en produkt som folk inte vill ha längre.

Vidare har fler och fler artister insett att skivbolagens roll är överflödig. Man behöver inte längre ett skivbolag för att komma åt en vettig studio. Man behöver inte deras hjälp med att få tag på duktiga ljudtekniker som kan mastra och duktiga producenter. Man behöver inte heller deras hjälp för att få tag på bra låtskrivare eller för att distribuera det färdiga materialet. Det finns många tjänster för att distribuera musik digitalt direkt. Så skivbolagens tjänster är inte så intressanta längre.

Så vad ska hända med en grupp företag som erbjuder en tjänst som folk inte vill ha och som försöker sälja en produkt som ingen vill ha. Hörde jag konkurs nämnas i ditt inlägg?

Sen har vi ett till högst relevant fenomen här och det är pengar. Konsumenter har en viss mängd pengar över att lägga på nöjen. Den delen pengar har inte förändrats mycket de senaste åren. Dessa pengar ska läggas på musik, spel, böcker, film och andra nöjen. Folk väljer nu att lägga mindre på musik och mer på annat istället. Nöjesindustrin som helhet blomstrar och till exempel filmindustrin drar in mer och mer pengar medan musikindustrin har minskat en hel del de senaste åren. Eller ja, musikindustrin går ner mot nivåer där de var innan CD-skivan kom och de kunde införa enorma vinstmarginaler.

Så tittar man i ett lite större perspekiv så ser vi tydligt att marknaden har förändrats de senaste 10 åren medan skivbolagen är relativt statiska. Inte så konstigt att det inte går lika bra längre då. Tänk om de hade omfamnat internet och möjligheterna till digital distribution från början, då hade det kanske sett annorlunda idag. Tjänster som Spotify är framtiden eftersom de erbjuder något som kunderna vill ha. Samma sak håller på att hända med TV eftersom folk tröttnat på att titta på sina serier och filmer när ett TV-bolag bestämt sig för att visa. On demand har blivit allt vanligare och det är nu skitenkelt att göra med ny teknik. Tyvärr sätter gamla drakar käppar i hjulen för nya tjänster som Voddler och Spotify.

Så hur vill du ha det. Ska köparna anpassa sig efter säljarna eller ska säljarna erbjuda det som köparna vill ha?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan inte göra mer än applådera, långt inlägg men håller med dig till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Jag förstår hur du menar men jag tycker ändå att det är smidigare med köpta spel, slippa med fulknep för att installera.
Att man inte vill länka kortet är en annan femma. Men det rättfärdigar ju inte piratkopieringen.

Jag vet som sagt inte riktigt hur det är med smartphones/plattor då jag har så lite erfarenhet av dom. För min del håller jag med dig, jag tycker det funkar väldigt smidigt att köpa saker och ting där nu för tiden dom få gånger jag gjort det.
Men om man inte vill länka sitt kreditkort, eller inte har ett, hur gör man då? Är det inte i det fallet lättare att piratkopiera än att betala för sig?
Jag vet inte, jag har ingen koll. Men jag skulle tro att det stämmer, och att det finns andra exempel på situationer där piratkopiering är smidigare än att betala för sig.

Sen tycker jag det räcker med att vi har en så styrd marknad med lagar som är så långt ifrån vad vi borde ha om demokratin hade fått styra att jag tycker det räcker för att rättfärdiga piratkopieringen.

Så länge lagarna vi har representerar stora bolag istället för vad vi demokratiskt hade velat ha så är det allt rättfärdighet som behövs för att piratkopiera precis vad fan man vill imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Vem är det som har vanföreställningar? Det finns inte ett enda exempel på ett företag som har gått i konkurs på grund av piratkopiering. För att förtydliga lite, så menar jag att det funkar såhär:

1: Utveckla en produkt som ingen vill köpa till det pris du valt att sälja den för
2: Konstatera att det trotts allt finns en del som använder produkten utan att betala ditt fantasipris
3: Gnäll och oja dig över hur piratkopieringen får ditt företag att ruttna inifrån.
4: luta dig tillbaka och se på när staten stiftar lagar som gör att du kan håva in pengar genom att identifiera och stämma skiten ur de som inte vill betala ditt överpris, men endå valt att använda produkten.
5: Repetera från steg 1.

Exakt hur gör detta dem till "offer!".

Om en arbetare kommer för sent till jobbet och sitter och spelar harpan hela dagarna, och arbetsgivaren tröttnar och ger honom sparken, tycker du då att han är ett offer? För det tycker inte jag. Jag tycker han verkar vara en lat jävel som förväntar sig betalt för något han inte förtjänar, och jag tror inte facket skulle hjälpa honom och stämma arbetsgivaren för att denne anställt någon som gör ett bättre jobb. Det skulle vara absurt. Men tydligen så tycker staten att en liknande princip skall gälla för kreatörer av intellektuell egendom. Såhär funkar det i praktiken:

"Upphovsmän har svart bälte i att sätta rimliga priser i förhållande till vad man får, därför är det självklart att allt inkomstbortfall på grund av priset helt är kundens fel. I de fall där kunden inte behagar betala det oerhört rimliga priset för den automatiskt fantastiska produkten med rätt pris, ges upphovsmannen rätt att leta upp och stämma densamme på rimlig summa. Med "rimlig" avses av upphovsmannen fastställt belopp, som sedan reviderats och godkännts av den opartiska revisionsbyrån Grant Thornton, vars gransknng består i att skriva under på belopp som bestämts av upphovsmannen".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

I vilket land lever du? Det där låter nämligen som vanföreställningar. T.ex. i fall med piratkopiering där upphovsmän och företag i regel är offren. Och det är väl bra att skydda de utsatta?

Man undrar vem det är som lider av vanföreställningar om man tror att multi-nationella skivbolag och filmstudios är offer och utsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Dam dam dam dam, skydda andra? genom att avlyssna och sätta dit människor som fildelar ett 20tal låtar? låter rimligt? jävla skitsnack. PENGAR ÄR VA DEM ÄR UTE EFTER. Inget jävla påstott skydd av medborgare.

Skrivet av Zotamedu:

Fast läs igenom lagstiftningen ...
Så vad ska hända med en grupp företag som erbjuder en tjänst som folk inte vill ha och som försöker sälja en produkt som ingen vill ha. Hörde jag konkurs nämnas i ditt inlägg?

Så hur vill du ha det. Ska köparna anpassa sig efter säljarna eller ska säljarna erbjuda det som köparna vill ha?

Skrivet av Ozzed:

Vem är det som har vanföreställningar? Det finns inte ett enda exempel på ett företag som har gått i konkurs på grund av piratkopiering. För att förtydliga lite, så menar jag att det funkar såhär:

4: luta dig tillbaka och se på när staten stiftar lagar som gör att du kan håva in pengar genom att identifiera och stämma skiten ur de som inte vill betala ditt överpris, men endå valt att använda produkten.

Exakt hur gör detta dem till "offer!".

Skrivet av Kilroy:

Man undrar vem det är som lider av vanföreställningar om man tror att multi-nationella skivbolag och filmstudios är offer och utsatta.

Här spåras det ut rejält på alla håll och kanter.

Läs artikeln. Den behandlar några spelutvecklare (ett mindre bolag) som nu ger ett direkt exempel på hur deras produkter används av icke-köpare samtidigt som de inte får ett öre för det. De är alltså offer för piraternas girighet. Hur kan ni missa detta?

Köparna ska inte alls behöva anpassa sig. De är inte en del av problemet! Det är pirater som begår övertramp. Ska piraterna anpassa sig till och straffas av lagar som skyddar dessa mindre drabbade bolag som artikeln berör? Absolut!

Om man inte kan få det NÖJE man vill ha utan ta till olagliga metoder så låter man bli det! Jag blev i varje fall uppfostrad i att respektera andra människor och deras tillgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Var vänlig och sluta bortförklara, detta är vad du skrev rent och slätt.
Det är inte alls vad dem grundade lagarna inom olaga fildelning och avlyssning är till för, kanske de dem påstås vara till för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Var vänlig och sluta bortförklara, detta är vad du skrev rent och slätt.
Det är inte alls vad dem grundade lagarna inom olaga fildelning och avlyssning är till för, kanske de dem påstås vara till för.

Jag bortförklarar inget då min uppfattning är skriven ovan. Du verkar antyda någon hemlighet som kanske kan förklara ditt ställningstagande? Hoppas bara det inte glider iväg mot en hög konspirationsteorier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Jag bortförklarar inget då min uppfattning är skriven ovan. Du verkar antyda någon hemlighet som kanske kan förklara ditt ställningstagande? Hoppas bara det inte glider iväg mot en hög konspirationsteorier...

Säg mig den gången en fildelare satts dit för att skydda/värna om andra?
Dem som åker dit är enstaka personer som fildelat något minimalt men ändå får betala ofantliga summer eller till och med sitta i fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Här spåras det ut rejält på alla håll och kanter.

Läs artikeln. Den behandlar några spelutvecklare (ett mindre bolag) som nu ger ett direkt exempel på hur deras produkter används av icke-köpare samtidigt som de inte får ett öre för det. De är alltså offer för piraternas girighet. Hur kan ni missa detta?

Köparna ska inte alls behöva anpassa sig. De är inte en del av problemet! Det är pirater som begår övertramp. Ska piraterna anpassa sig till och straffas av lagar som skyddar dessa mindre drabbade bolag som artikeln berör? Absolut!

Om man inte kan få det NÖJE man vill ha utan ta till olagliga metoder så låter man bli det! Jag blev i varje fall uppfostrad i att respektera andra människor och deras tillgångar.

Ja, diskussionen har glidit iväg och blivit off-topic, men det är väl inget ovanligt?

Om du vill ha en on topic-synpunkt som berör det jag varit inne på tidigare också, om du nu läst mina inlägg...

Det är uppenbart att detta är ett äckligt PR-trick, om inte, så finns det två möjliga förklaringar:

1: Skaparna av det här spelet som inte en käft hört talas om tror på allvar att ett spel som kostar sju kronor skall kunna bidra till deras inkomster såpass mycket att de har råd att betala löner/lokaler osv. Detta har nu visat sig inte stänmma, så man har beslutat att släppa spelet gratis med reklam inbakat, eftersom man räknar med att varje användare som laddar ner gratisspelet ska klicka på reklamen såpass att man får in mer än sju kronor per nedladdning, alternativt så har annonsörerna betalat en klumpsumma siom täcker motsvarande belopp.

Eller:

2: Någon har fysiskt hotat dem så att de bokstavligen blivit "tvingade" att släppa spelet gratis, med reklam. Detta eftersom de betalar en beskyddarliga som varit helt beroende av inkomster enligt deras egna beräkningar i exempel 1. Inkomsterna uteblev nu alltså, och därför börjar beskyddarligan mordhota anställda på företaget för att de skall tvingas hitta alternativa sätt att få in pengar.

Inget av ovanstående är dock troligt. Det troliga är att spelet inte sålt lika bra som de önskat, och som alla andra slemmiga äckel till oseriösa företag skyller de på piratkopieringen, ungefär som moralisterna beskyllde hårdrocken för allt ont på 70-talet.

Folk som utvecklar borde ta lärdom am Mojang. De skiter fullständigt i om folk piratar minecraft eftersom de lyckas få in tillräckligt med pengar endå, genom att göra ett tillräckligt bra spel till ett tillräckligt acceptabelt pris, så att tillräckligt många köper. Folk som påstår sig förlora pengar på piratkopiering är inget annat än slemmiga lögnare som inte orkar gå grundkurser i ekonomi, men vägrar erkänna sin inkompetens på området, och då hellre tar genvägar, som att skylla på piratkopiering om en produkt inte säljer lika bra som man vill.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimzi:

Säg mig den gången en fildelare satts dit för att skydda/värna om andra?
Dem som åker dit är enstaka personer som fildelat något minimalt men ändå får betala ofantliga summer eller till och med sitta i fängelse.

Nämn nån som har fildelat minimalt och fått fängelse för det i sverige? Nu är det väl så att det är väl inte direkt många som har åkt dit för vanlig svensson fildelning i sverige i huvudtaget, endel som har blivit anmälda men väldigt få om någon som faktiskt har fått en fallande dom. De flesta som har fått en fallande dom har ju varit aktiva rippare och uppladdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Nämn nån som har fildelat minimalt och fått fängelse för det i sverige? Nu är det väl så att det är väl inte direkt många som har åkt dit för vanlig svensson fildelning i sverige i huvudtaget, endel som har blivit anmälda men väldigt få om någon som faktiskt har fått en fallande dom. De flesta som har fått en fallande dom har ju varit aktiva rippare och uppladdare.

"31 oktober 2011 dömde Attunda tingsrätt en 58-årig kvinna till villkorligt fängelse och 50 dagsböter för att ha fildelat via en dc-hubb"
"26 september 2011 dömde Göteborg tingsrätt en man till villkorligt fängelse och 40 dagsböter för att ha fildelat 3 000 låtar i en dc-hubb"

Brott mot upphovsrättslagen kan ge allt från böter till fängelse i två år.
Två exempel, kom nu med ditt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimzi:

"31 oktober 2011 dömde Attunda tingsrätt en 58-årig kvinna till villkorligt fängelse och 50 dagsböter för att ha fildelat via en dc-hubb"

Brott mot upphovsrättslagen kan ge allt från böter till fängelse i två år.
Ett exempel, kom nu med ditt

Vad vill du ha exempel på? Allt jag sa att det var få (hade dock fel om att ingen hade åkt dit) Du gav dock inget exempel på någon som fått fängelse och i detta fallet var det inte fan inte nå minimal fildelning då det handlade om 45000 låtar och straffet var en bot på 16000kr ingen ofantlig summa direkt.

Permalänk
Medlem

Du var för snabb, la till ytterligare ett exempel som var på en MINIMAL summa

Eftersom du fick exempel, så vill jag nu ha på det motsatta, annars är diskussionen avslutad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inget av ovanstående är dock troligt. Det troliga är att spelet inte sålt lika bra som de önskat, och som alla andra slemmiga äckel till oseriösa företag skyller de på piratkopieringen, ungefär som moralisterna beskyllde hårdrocken för allt ont på 70-talet.

Detta är inte ett enskilt problem för just detta spel/företag utan ett mycket stort problem generellt för Android (åtminstone bland spel). Läs mitt tidigare inlägg i denna tråd. Utvecklarna av "Football Manager Handheld", ett spel som fått mycket bra kritik av både spelsidor och av användare säger att 9 av 10 som startar spelet på Android använder en piratversion. Det är ett problem för de som vill tjäna pengar på sin utveckling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimzi:

Du var för snabb, la till ytterligare ett exempel som var på en MINIMAL summa

Dock ingen ide att älta sig i detta, folk döms för något dom är skyldiga till och dom får betala vad iaf jag anser vara ett helt rimligt pris. Anledning varför jag svarade på ditt inlägg var för att du fick det att låta som att det är en vanlig företeelse att vi låser in vanliga svenssons för fildelning eller stämmer dom på miljonbellop, om detta hade varit fallet hade jag också vart upprörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Dock ingen ide att älta sig i detta, folk döms för något dom är skyldiga till och dom får betala vad iaf jag anser vara ett helt rimligt pris. Anledning varför jag svarade på ditt inlägg var för att du fick det att låta som att det är en vanlig företeelse att vi låser in vanliga svenssons för fildelning eller stämmer dom på miljonbellop, om detta hade varit fallet hade jag också vart upprörd.

Detta är vad som är påväg att hända ja, vet inte vad du ser som vanliga Svenssons dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimzi:

Detta är vad som är påväg att hända ja, vet inte vad du ser som vanliga Svenssons dock.

Om du syftar på att fler kommer åka dit så spelar det väl ingen roll? Tänker ju inte sympatisera med någon som medvetet bryter mot lagen för att man inte vill betala för sig, visst vill dom göra det så fine men då får man också ta sitt straff om man nu åker fast (om straffet är proportionerligt dvs). Och vad är det som indikerar att böterna skulle gå ifrån några tusen till fängelsestraff?

Med svenssons menar jag vanligt folk som tankar ifrån diverse torrentsidor och inte sysslar med att rippa och ladda upp upphovsskyddat material eller organiserad illegal fildelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Om du syftar på att fler kommer åka dit så spelar det väl ingen roll? Tänker ju inte sympatisera med någon som medvetet bryter mot lagen för att man inte vill betala för sig, visst vill dom göra det så fine men då får man också ta sitt straff om man nu åker fast (om straffet är proportionerligt dvs). Och vad är det som indikerar att böterna skulle gå ifrån några tusen till fängelsestraff?

Med svenssons menar jag vanligt folk som tankar ifrån diverse torrentsidor och inte sysslar med att rippa och ladda upp upphovsskyddat material eller organiserad illegal fildelning.

En vanlig Svensson laddar ner en film på nätet, glömmer stänga av sin torrent-client och är nu en vanlig Svensson som fildelar.
Vad är det som indikerar att detta inte kommer ske? Du kan redan nu få upp till två års fängelsestraff.

Visst, det största straffet är fortfarande Piratebay målet här i Sverige, men det är inte det sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Detta är inte ett enskilt problem för just detta spel/företag utan ett mycket stort problem generellt för Android (åtminstone bland spel). Läs mitt tidigare inlägg i denna tråd. Utvecklarna av "Football Manager Handheld", ett spel som fått mycket bra kritik av både spelsidor och av användare säger att 9 av 10 som startar spelet på Android använder en piratversion. Det är ett problem för de som vill tjäna pengar på sin utveckling.

Då har väl 9 av 10 som spelar spelet ansett att det är för dyrt, eller snarare: Utvecklarna har gjort en missbedöming av hur mycket folk är villiga att betala för deras produkt.

Istället för att gnälla på piratkopiering kan man försöka hitta alternativa metoder att få in pengar på. Men återigen: du har ingen lagstadgad rätt att gå med vinst eller ens få igen dina investeringar bara för att du pumpat in pengar i eller lagt ner arbete på ett projekt. Misslyckas man med att få in pengar så är det man själv som misslyckats, inte piraterna som orsakar inkomstbortfall.
Bara för att 9 av 10 inte betalar för spelet finns det inget som säger att de 90% som inte betalar idag hade spelat spelet alls om det var omöjligt att piratkopiera. Alltså är det irrelevant att dra upp piratkopiering som ett skäl till att man tjänar mindre än man önskar på sin produkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nu argumenterar dom flesta av oss ur ett lite större sammanhang, och inte enbart utifrån den här artikeln, det gör du också.

Jag är uppfostrad att tänka själv och inte bara acceptera vad staten säger åt mig att jag ska tycka och tänka.

Bara för att någonting är olagligt betyder det inte att det är fel, det håller du nog också med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har väl 9 av 10 som spelar spelet ansett att det är för dyrt, eller snarare: Utvecklarna har gjort en missbedöming av hur mycket folk är villiga att betala för deras produkt.

Istället för att gnälla på piratkopiering kan man försöka hitta alternativa metoder att få in pengar på. Men återigen: du har ingen lagstadgad rätt att gå med vinst eller ens få igen dina investeringar bara för att du pumpat in pengar i eller lagt ner arbete på ett projekt. Misslyckas man med att få in pengar så är det man själv som misslyckats, inte piraterna som orsakar inkomstbortfall.
Bara för att 9 av 10 inte betalar för spelet finns det inget som säger att de 90% som inte betalar idag hade spelat spelet alls om det var omöjligt att piratkopiera. Alltså är det irrelevant att dra upp piratkopiering som ett skäl till att man tjänar mindre än man önskar på sin produkt.

Som sagt, läs artikeln i mitt tidigare inlägg. Utvecklaren där påstår inte heller att alla som kör piratkopior skulle ha köpt spelet om det inte hade varit möjligt att piratkopiera det men många hade sannolikt gjort det. Att tro annat är naivt. Han tar t ex upp att det antal (legala) nerladdningar som Androidversionen hade uppnått under en veckas tid redan hade uppnåtts under första dagen för iOS versionen. Detta trots att iOS har klart mindre marknadsandelar vad gäller smartphones så antalet potentiella köpare borde vara större för Android.

Permalänk
Medlem

Jag utvecklar själv en del appar, dock endast till iOS i dagsläget eftersom det enligt de undersökningar jag har sett så är piratkopieringen ett större problem på Android än vad det är på iOS. Hade piratkopieringen inte varit ett större problem på Android så hade jag gärna utvecklat till Android också. Men nu är det som det är. Pirater förstör inte bara för sig själva utan även för andra, inklusive företag och upphovsmän. Trist att det är så många som bara ser till sig själva och anser att de ska ha större rättigheter till andras verk än vad upphovsmännen själva ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som sagt, läs artikeln i mitt tidigare inlägg. Utvecklaren där påstår inte heller att alla som kör piratkopior skulle ha köpt spelet om det inte hade varit möjligt att piratkopiera det men många hade sannolikt gjort det. Att tro annat är naivt. Han tar t ex upp att det antal (legala) nerladdningar som Androidversionen hade uppnått under en veckas tid redan hade uppnåtts under första dagen för iOS versionen. Detta trots att iOS har klart mindre marknadsandelar vad gäller smartphones så antalet potentiella köpare borde vara större för Android.

Jag tycker inte att det är naivt att tro att det inte är så. Särskillt inte eftersom all forskning som inte är beställningsjobb från underhållningsindustrin pekar på att fildelningen har positiv effekt, eller i "värsta" fall ingen effekt alls.

Skrivet av mahasj:

Jag utvecklar själv en del appar, dock endast till iOS i dagsläget eftersom det enligt de undersökningar jag har sett så är piratkopieringen ett större problem på Android än vad det är på iOS. Hade piratkopieringen inte varit ett större problem på Android så hade jag gärna utvecklat till Android också. Men nu är det som det är. Pirater förstör inte bara för sig själva utan även för andra, inklusive företag och upphovsmän. Trist att det är så många som bara ser till sig själva och anser att de ska ha större rättigheter till andras verk än vad upphovsmännen själva ska ha.

Det här förutsätter återigen att piratkopiering innebär minskade intäkter, vilket inte bevisats.

Sedan vet jag inte hur mycket jobb du lägger ner eller vad det är för program du säljer, eller till vilket pris, men gissningsvis lär du tjäna mer pengar om du säljer ett program än om du låter bli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte att det är naivt att tro att det inte är så. Särskillt inte eftersom all forskning som inte är beställningsjobb från underhållningsindustrin pekar på att fildelningen har positiv effekt, eller i "värsta" fall ingen effekt alls.

Suck, orkar egentligen inte diskutera med folk som rättfärdigar piratkopiering eller försöker få det till ett icke-problem.

Du kan hitta undersökningar idag som visa på precis vad du vill. Det jag visade var ett högst konkret exempel.

Ett spel för två olika mobilplattformar som har fått mycket bra kritik av både användare såväl som "professionella kritiker". Det är förhållandevis billigt (betydligt billigare än motsvarigheten på PC). Den ena plattformen har potentiellt fler köpare än den andra men säljer betydligt sämre och lider av stora problem med piratkopierade versioner.

Visst kan det vara så den fotbollsintresserade taktikern och spelnörden har något som får denne att välja iOS istället för en Android men det låter högst osannolikt enligt mig...men om du vill tro det så go ahead...