Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Permalänk
Medlem

Uhm, större del är väl att allt är enklare och mer tillgängligt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnh3:

Så jag ser det som att Ubuntu en gång för alla blir den enda Linux distributionen som i så fall "slår igenom" så att säga.
Så det kanske blir att man framöver mer säger Mac, Windows och Ubuntu.

De andra GNU/Linux distarna hamnar i bakvattnet. De har för lite folk och resurser.
Om man inte räknar in RedHat men de är ju mer inne på servrar och företag.

Ubuntu blir den enda disten som på allvar blir ett alternativ för hemma användaren.
Inte mig emot jag har alltid tyckt att det har varit för många distributioner och för spretigt.

Det är omöjligt för Valve att säga: "Vi kommer stödja alla Linuxdistributioner!". Det går definitionsmässigt inte göra.

Att de stöder något system gör dock det enklare att få det att fungera på andra. BankID som exempel är stängd mjukvara och stöder officiellt enbart Ubuntu (senast jag kollade), men att det bara finns en Linuxversion gör att det går att installera på många fler distributioner. Troligen kommer spelen komma statiskt kompilerade, och då kommer det inte finnas mycket kvar som hindrar fler distributioner att köra Steam och spel — i annat fall är det bara biblioteksversioner som skiljer.

Men visst, officiellt stöd är bättre än att behöva fiffla ihop något. Ubuntu innebär ju dock utan större modifiering även Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Mythbuntu, Ubuntu Studio, Xubuntu (alla väldigt nära kopplade till Ubuntu), och även Linux Mint som baseras på Ubuntu, och säkert Debian som Ubuntu baseras på, osv. Eftersom alla varianter är fria så är det heller inget som hindrar någon från att ta det som är Ubuntu och göra ytterligare distributioner.

Det är här som GPL kommer in: i och med att Linux är fritt och av licensen tvunget alltid kommer vara det, så kommer alla förbättringar som sker genom ökad användning av t ex Ubuntu även propagera till alla andra användare av Linux. Dels gör det monopol av typen "nu är det bara Ubuntu kvar" omöjliga, och dels är ökad adoption positivt för alla.

Dessutom, bara för att många nytillkomna användare kommer använda Ubuntu för spel så påverkar detta inte de som redan idag använder Linux, så mängden användare av andra distributioner kommer inte minska. Det är inte en kaka av en viss storlek som ska fördelas om: det är en kaka som växer. Dessutom är överlappet mellan de som är mest aktiva i utvecklingen och de som skulle byta till Ubuntu för att spela nya spel i det närmaste försumbar.

Så som läget ser ut idag så är relationen fortfarande snarare: fler användare som vet att Linux existerar → fler användare till alla Linuxdistributioner. Ubuntu har skyfflat in många i Linuxvärlden. Många blir intresserade och grenar ut sig till andra distributioner. "Renläriga" må gnälla om att medelkunskapen sjunkit, men att det är fler och fler som använder Linux i rena antal är ett faktum, och får in fler utvecklare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Soulfly:

Start-menyn är ingen lista, det är en träd-vy som ger betydligt större möjligheter att kategorisera program på ett logiskt/intuitivt sätt än en två-dimensionell array. När man har tillräckligt många program kommer arrayen (tiles) helt enkelt inte att räcka till koncept-mässigt.

Är du helt säker på att detta gäller idag på en ny-installation? Det är nog väldigt få fall kvar som strular, skulle tro att det idag tom är mer strul i Windows iom att där behöver du oftast installera drivrutiner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linux "It has since been ported to more computer hardware platforms than any other operating system."

Idag behöver man inte dual-boota. Det går att köra Windows7 som en virtuell klient med full hårdvaru-acceleration. Och det fina i det är att Windows ligger i en sandboxad miljö och inte kan göra så mycket skada. Du kan dessutom strössla med virtuella klienter med olika OS eller miljöer för olika sorters spel. Det är dock fördel att ha två grafik-kort till detta, ett för den virtuella klienten och ett för hosten (Linux).

"Setting Up A Xen Graphics Card Pass-Through" : http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTA3NjA

Börja med att trycka på Windowstangenten och sedan skriver du de första bokstäverna i namnet på programmet du vill starta, sedan trycker du enter. Då startar det programmet och det går långt mycket snabbare än att gräva i menyer, oavsett om det är träd eller matris.

Så för de med få program installerade, det vill säga Svensson, går det snabbare att komma åt i matris. För oss med fler program, det vill säga power users, går det snabbare att använda tangentbordet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är väl bara skapa ett verktygsfält längst till vänster på taskbaren, länka den till en mapp där man lägger sina grejer, och vips så har man en startmeny igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Är väl bara skapa ett verktygsfält längst till vänster på taskbaren, länka den till en mapp där man lägger sina grejer, och vips så har man en startmeny igen.

Ser du inte skillnad på en mapp och startmenyn är det nog dax du går till optiken.
Det närmsta en startmeny man kan göra är en quick launch meny men då får man klicka till höger om ikonen, den blir endast en rad, halva storleken på höjden per program och tappar sök.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Börja med att trycka på Windowstangenten och sedan skriver du de första bokstäverna i namnet på programmet du vill starta, sedan trycker du enter. Då startar det programmet och det går långt mycket snabbare än att gräva i menyer, oavsett om det är träd eller matris.

Så för de med få program installerade, det vill säga Svensson, går det snabbare att komma åt i matris. För oss med fler program, det vill säga power users, går det snabbare att använda tangentbordet.

Då borde Unity vara gränssnittet för dig, dvs skriv någon bokstav och tryck. Ibland vet man dock inte vad programmet heter och då är en logiskt uppdelad trädvy att föredra mot en matris med flummiga symboler, speciellt som det kan finnas tusentals program att välja mellan.

För användare som gör få saker på datorn är en enkel docka att föredra, en sådan som antingen startar eller visar redan startat program (tex Unity, MacOS). En matris blir snabbt rörig så den tar för mycket visuellt intryck i anspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ser du inte skillnad på en mapp och startmenyn är det nog dax du går till optiken.
Det närmsta en startmeny man kan göra är en quick launch meny men då får man klicka till höger om ikonen, den blir endast en rad, halva storleken på höjden per program och tappar sök.

Vad är det med alla människor på detta forum som inte kan skriva inlägg utan att försöka vara spydiga och stöddiga??

Startmenyn är inte mer än en samling med genvägar i en mapp/katalogstruktur. Hur den ser ut och var man måste klicka är väl av mindre betydelse!?

Sök tycker jag fungerar bra mycket bättre ifrån startsidan i metro.

Permalänk
Medlem

Även Blizzard ogillar Windows 8:
https://twitter.com/Rob_Pardo/status/228235190705729536

Citat:

not awesome for Blizzard either

Permalänk

Mer makt åt gabe newell vår befriare!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Soulfly:

Då borde Unity vara gränssnittet för dig, dvs skriv någon bokstav och tryck. Ibland vet man dock inte vad programmet heter och då är en logiskt uppdelad trädvy att föredra mot en matris med flummiga symboler, speciellt som det kan finnas tusentals program att välja mellan.

För användare som gör få saker på datorn är en enkel docka att föredra, en sådan som antingen startar eller visar redan startat program (tex Unity, MacOS). En matris blir snabbt rörig så den tar för mycket visuellt intryck i anspråk.

Nej jag kan inte byta från Windows på grund av kompatibilitetsproblem. Jag har för mycket Windowsunik mjukvara och jag orkar inte med dual boot.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Fniss!! Eftersom man ändå får anta att alla, och då menar jag alla på sweclockers tillhör kategorin "mer kunniga" inom datoriseringens framgång, så är verkligen en varm kärleksfull känsla som sprider sig när jag ser att hittils, 1531 personer, eller 75,9% har svarat "ja" på att dom väljer windows främst för spel.

Det vore härligt, underbart, fantastiskt osv om både microsoft och apple fick sig REJÄL konkurans av kreativa gratis-lösningar. Speciellt på OS-fronten.

Frågan är ju hur man ska tolka resultatet. Finns ju de som inte spelar spel och det finns också de som inte använder Windows. Jag svarade nej eftersom jag använder Linux om jag får välja och att jag aldrig spelar spel. På jobbet använder jag Windows för att jag är tvingad av arbetsgivaren. Så spel är ingen anledning till att jag använder Windows, snarare ofrivilligt tvång.

Permalänk
Medlem

Unix > Windows, varje dag i veckan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnh3:

Så jag ser det som att Ubuntu en gång för alla blir den enda Linux distributionen som i så fall "slår igenom" så att säga.
Så det kanske blir att man framöver mer säger Mac, Windows och Ubuntu.

De andra GNU/Linux distarna hamnar i bakvattnet. De har för lite folk och resurser.
Om man inte räknar in RedHat men de är ju mer inne på servrar och företag.

Ubuntu blir den enda disten som på allvar blir ett alternativ för hemma användaren.
Inte mig emot jag har alltid tyckt att det har varit för många distributioner och för spretigt.

Om Ubuntu till slut skulle lyfta som ett kommersiellt alternativ - inte i meningen att Ubuntu får en prislapp utan att Canonicals affärsidé om tjänster fungerar - ligger det åtminstone bäst till att ta den dominerande rollen. Förutom Canonical finns det egentligen ingen annan aktör som aktivt arbetar enligt den modellen. Kanske skulle andra populära distron, typ Linux Mint, kunna ansluta sig till Canonicals system av tjänster; intäkter eller andelar av intäkter är likaväl pengar. Den dagen den glädjen.

Andra distron hamnar inte i bakvattnet pga att Ubuntu får framgång, snarare tvärtom. Red Hat behöver sin fria distro Fedora och Ubuntu är i beroende av båda. Vissa distron har inte ens som ambition att öka antalet användare, i alla fall inte på bekostnad av att kompromissa med sina grundidéer, likt hur Arch har sin "the Arch way", och Gentoo knappast skulle vara Gentoo utan ebuilds. Eftersom alla har möjlighet att dela idéer tillför de flesta större mer aktiva något (fortfarande är det väl så att Red Hat i Fedora introducerar tekniska nyheter på operativsystem nivå som andra kan komma att implementera; Ubuntu är mer aktivt vad gäller själva skrivbordsupplevelsen och tillhörande tjänster). Utslagningar och nylanseringar pågår ständigt.

Det upplevs nog mest spretigt i början, och kanske något överväldigande att på vissa håll, t ex Distrowatch, då se hundratals distron listade. I praktiken skulle den listan kunna brytas ner till några få grupper, och i sin tur till några få "moderdistron". Efter en liten experimentperiod brukar de flesta lugna ner sig och begränsa sitt val till några få. Personligen tog det 3 år innan jag parkerade mig stabilt i en lösning för skrivbordet och två för servrar.

Permalänk

Windows 8 känns inte som en ny gren i Windows-släkten utan mer som ett nytt kapitel. Men dom följer ju bara evolutionens gång och allt går mer mot touch-baserade enheter idag. Men jag tycker dom borde hålla stark i PC:n och det mus-och-tangent-baserade gränssnittet och göra något eget för plattorna.
Steam+Linux känns som en bra grej för att få ut den på marknaden. Portningen kommer nog vara nåt i stil med "Cider" för PC-spel till Mac ( http://www.macworld.com/article/1052176/cider.html )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

Om jag håller mig till ämnet om spel. Valve ska bara stödja Ubuntu:

"First, we’re just starting development and working with a single distribution is critical when you are experimenting, as we are."
Det släpps nog först på Ubuntu, men om det går bra så rullar de nog ut den till andra distar också så småningom.

Skrivet av shelter:

Det är ju inte så att Windows 7 inte kommer finnas bara för att Windows 8 kommer.

Sant, men man kan ju inte sitta kvar på Windows 7 i alla evighet heller. Så då börjar folk se sig runt efter alternativ.
När Vista kom, så hoppade jag över till Ubuntu.

Skrivet av Zotamedu:

Nej jag kan inte byta från Windows på grund av kompatibilitetsproblem. Jag har för mycket Windowsunik mjukvara och jag orkar inte med dual boot.

Det finns ofta likvärdig eller bättre applikationer till Linux.
Annars funkar många Windowsapplikation på genom Wine.
Annars kan köra dessa program i en virtuell instans av Windows i Linux via en virtuell maskin.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

"First, we’re just starting development and working with a single distribution is critical when you are experimenting, as we are."
Det släpps nog först på Ubuntu, men om det går bra så rullar de nog ut den till andra distar också så småningom.

Sant, men man kan ju inte sitta kvar på Windows 7 i alla evighet heller. Så då börjar folk se sig runt efter alternativ.
När Vista kom, så hoppade jag över till Ubuntu.

Det finns ofta likvärdig eller bättre applikationer till Linux.
Annars funkar många Windowsapplikation på genom Wine.
Annars kan köra dessa program i en virtuell instans av Windows i Linux via en virtuell maskin.

Det finns inte likvärdig eller bättre än Photoshop, Lightroom, Premiere eller för den delen Ansys Fluent. Photoshop vet jag ska fungera hyfsat under Wine eftersom de punktmarkerat det. Har inte hört någon om Lightroom. Ansys vill jag inte ens tänka på att försöka köra i en emulator. Enda alternativet jag kommer på på rak arm skulle väl vara Openfoam men det är krångligare att använda och inte lika kraftfullt. Sen har vi en sådan enkel sak som Microsoft Office som tyvärr är standard. Jag har försökt ersätta det med Open Office ett par gånger men det blir alltid skit av det. Sen har vi min DAW som inte finns för Linux heller. Har aldrig hört talas om musiker som lirar under Linux faktiskt. Antingen är de macnördar eller så kör de Windows. Varken ljudkort eller drivrutinerna till mitt midikeyboard finns till Linux.

Som du ser har jag en del pengar investerade i plattformen och det är på tok för mycket jobb att byta. Det där med likvärdiga eller bättre gäller mest små program. Vissa kraftfullare saker saknas helt på Linux. GIMP är bra, och jag började redigera med GIMP men det har inte en chans mot Photoshop. Det utvecklas dessutom galet långsamt. Det tog ju 4 år att gå från 2.6 till 2.8 och den legendariska 3.0 vet jag inte om jag kommer få se i min livstid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Visst, tror inte att jag göra annat än att hålla med. Men problemet med resonemanget är att det som jag ser det inte är relaterat till det klassiska startsmenyträdets funktion.

Säg att vi har ett program med 500 funktioner och inställningar, 50 av dessa avänds i princip hela tiden eller relativt ofta. Skulle en windowsliknande sökfunktion vara ett bra sätt att komma åt resterande 450? Eller kanske tangentbordsgenvägar? Båda verisionerna är förmodligen ypperliga lösningar om 1) användarna faktiskt alltid komer åt det de vill på någon sekund och 2) om ingen bryr sig om möjligeten att göra detta med musen.

Jag tror jag vågar påstå att en gigantisk majoritet skulla tycka av vårt program var otroligt dåligt designat om vi valde en de ovanstående lösningarna så jag går vidare till mer realistiska lösningar.

-Klassiska gardiner. Fungerar ganska bra beroende på hur det är organiserat, speciellt om man är tvingen att använda sig av gardinerna relativt ofta, tex i snitt var femte minut. Nackdelen är givetvis att det tar plats vilket är onödigt om systemet används relativt sällan, tex i snitt ett par gånger om dagen.

-En knapp som öppnar en sida som öppnar en sida som öppnar en sida.. Vi kan kalla den "Övrigtknappen". Övrigtknappen fungerar även den helt okej i vissa sammangang, i bland kanske det duger att knappen bara kan nås genom en tangentbordstryckning som i många spel. Det kan fungera bra men den huvudsakliga anledningen till att välja övrigtknapp borde vara om man nödvändigtvis behöver en dold lösning, alternativt att programet/etc har relativt få funktioner.

-Icke-dynamisk "startknapp". Kan svälja en ofantlig mängd funktioner. Inget som inte är helt dolt kan ta mindre plats. Förmodligen helt överlägset den mest pedagogiska/användarnänliga principen, och så vidare. Den mest upperbara nackdelen borde vara att det inte är det snabbaste sättet att komma år något, speciellt om det ligger under väldigt många underrubriker. En annan nackdel borde vara att det förmodligen lämpar sig betydligt bättre för mus än "touchscreen".

Alla normala alternativ kan ju kombineras med tangentgenvägar och sökfunktioner utan att det tillkommer några egentliga nackdelar, så varför skulle en någorlunda vetting människa välja att inte ha en välorganiserad "startknapp" i något så komplext som dagens windows? Tja, platsbrist borde vara svårt att använda som argument när det till och med skulle spara plats på det flesta moderna telefoner.
Det bästa argumentet jag kan komma på är att det är bökigare att använda i ett touchinterface. Det är å andra sidan ett ickeargument för system som inte använder ett sådant interface så då kanske förklaringen helt enkelt är att man av någon anledning vill att det ska se exakt likadant ut på alla system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

tror ni verkligen att Lisa Svensson orkar gå igenom installationen till Ubuntu?

Lika lite som att gå igenom installationen till windows misstänker jag. Av egna erfarenheter uppfattar jag själva installationen av Ubuntu som betydligt lättare och smidigare (du kan t.ex. sitta och surfa under installationen) än windows 7. Sen fungerar visserligen vissa saker inte från scratch så som de gör i win, t.ex. MP3 (men där har ju windows vissa brister också)

Enda anledningen till att jag sitter kvar på windows är spel och photoshop. Hade varit riktigt kul om spelindustrin satsade lite på linux.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Detta är ett helt orimligt och märkligt krav. Olika distributioner är olika operativsystem! Helt olika organisationer och företag ligger bakom olika distributioner, så vilka skulle vara "dom"? De strävar inte efter att vara exakt likadana. Hade de varit det, så hade de ju inte behövt existera! Då hade man bara haft en distribution att "välja" på. Det finns många för att man ska kunna välja den som passar en själv bäst.

Linux används på hemdatorer, på routrar, i mer än hälften av alla smartphones, nästan alla superdatorer, huvuddelen av internets servrar, etc. Ska alla dessa apparater använda ett OS som fungerar precis likadant?

Mycket av det du säger verkar bygga på att du tror Linux är ett operativsystem (eller till och med ett företag bakom ett operativsystem - det du kallar "dom" ovan) - det är det inte. Linux är en vital del som används av många operativsystem då det är fritt, alltid kommer vara det, och alla drar nytta av de förbättringar som alla andra gör.

Sweclockers är en bra personlig psykolog på det sättet - lyssnar alltid .

En del av min poäng med Linux är ju att de inte kan bli dominanta, det är alldeles för utspritt, och att få alla distributioner fungerande med varandra är exakt som du säger, ett orimligt krav, men om det ska lyckas hos hemdatorer så måste man på något sätt kunna knyta ihop dessa distributioner på ett eller annat sätt. När man

För att det ska bli ett lyckat OS och kunna konkurrera mot Microsoft och Apple så tror jag tyvärr att man måste börja betala för mer mjukvara, vi kommer aldrig få ihop tillräckligt med mjukvara för att kunna nå en större marknad, om utvecklarna nu ska jobba gratis, dessutom kommer det inte utvecklas lika fort som konkurrenternas. Och eftersom att det finns massa olika distributioner att välja bland, så kommer det ju självklart falla ihop. Jag funderar nu på att prova någon ny distribution, men det kommer inte gå, eftersom att jag har betalat för prylar som är gjorda för Ubuntu, ska jag då lämna det jag har betalat för och börja på nytt?

Om saker inte ändras, så kommer tyvärr Linux inte fungera som hemdatorer, även fast det är ett bättre val för vanliga användare som te.x kollar sin mail, surfar, kollar på filmer osv. (Det är min åsikt)

Enda skälet till varför jag har Ubuntu är för att det är installerat på en gammal burk som inte pallade med Windows längre.

För all hårdvara ska ju det inte fungera likadant, men för hemdatorer måste man komma på någon lösning, självklart ska inte säkerhetskameror bli förknippade med hemdatorer.

Sorry om jag är otydlig med vissa delar, precis som i förra inlägget hade jag bråttom, och nu klagar folk över att jag sitter vid datorn.

Editar imorgon om det blivit lite fel.

Permalänk
Medlem

Steam för Linux? Bra gjort säger jag bara.

Permalänk
Avstängd

Han är bitter för att MS ska öppna en egen butik.
Kan säga att jag hatar Valve, deras sätt att behandla folk och prissättningen är ett skämt, har inte använt Steam på ett tag nu. Kolla bara i deras forum det är rena diktaturen där frivilliga moderatorer kan banna hur dom vill efter eget tycke. Ska bli skönt att få en annan spelbutik så jag slipper se Steam igen.

Permalänk
Medlem

Dagen alla spel på steam (alla!) funkar på linux är dagen jag överger Windows. Spel är det ända som hållit mig från att byta och har varit irriterad över ett decenium att inte linux folket förstått hur pass viktigt det är att få spel att funka i Linux för att vinna över folk till platformen.

Allt annat skulle följa med. Skulle alla göra spel som går att lira i Linux skulle en jävla hög med folk byta OS och då skulle hårdvarutillverkarna ha mycket större anledning till att se till att fixa bättre drivare till Linux och där skulle det börja. Det skulle vara början av slutet för Windows.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Kan säga att jag hatar Valve, deras sätt att behandla folk och prissättningen är ett skämt

Fattar inte vad du menar. Jag har aldrig haft något problem med Steam, har just köpt 8 spel (t.ex. Shogun2, ARMA2, Portal2 och Skyrim) för under 600:- tillsammans.

Citat:

Kolla bara i deras forum det är rena diktaturen där frivilliga moderatorer kan banna hur dom vill efter eget tycke. Ska bli skönt att få en annan spelbutik så jag slipper se Steam igen.

Vem bryr sig om deras forum???

Problemet med linux är att det är jävligt jobbigt att använda. Lessen linuxfolk, men det är faktiskt irriterande att behöva kompilera program, att behöva jaga config-filer, att det inte finns någon standard för interface eller syntax, att praktiskt taget varenda program kräver att man lär sig ett nytt skriptspråk, och att filer sprinklas fullständigt slumpmässigt över hårddisken i en miljon kataloger. Det är säkert skitbra om man gillar att mecka med sitt OS, men vill man bara få nåt gjort kommer linux hela tiden i vägen.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Lessen linuxfolk, men det är faktiskt irriterande att behöva kompilera program, att behöva jaga config-filer, att det inte finns någon standard för interface eller syntax, att praktiskt taget varenda program kräver att man lär sig ett nytt skriptspråk, och att filer sprinklas fullständigt slumpmässigt över hårddisken i en miljon kataloger. Det är säkert skitbra om man gillar att mecka med sitt OS, men vill man bara få nåt gjort kommer linux hela tiden i vägen.

Jag tror det var länge sedan du använde Linux, om du säger kompilera...
Personligen har jag kört Ubuntu i 8 år utan en enda kompilering eller av scripting, som du påstår. Har du hört talas om paket?
Om du, trots allt, vill testa Linux kan du ladda ner det från http://www.ubuntu.com/. Vill du ha support, kolla på http://ubuntu.se/.

Micke

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte vad du menar. Jag har aldrig haft något problem med Steam, har just köpt 8 spel (t.ex. Shogun2, ARMA2, Portal2 och Skyrim) för under 600:- tillsammans.

Fast han har ju helt klart en poäng där, vilket folk överlag verkar missa. Förutom de två gånger per år då under reorna då priserna går ner ganska skapligt så kostar allt väldigt mycket all övrig tid. Av de spelen du nämner så kostar Shogun 2 40€ idag, Skyrim 50€, Portal 2 20€, ARMA 2 15€/25€ (beroende på om du nu köpt endast grundspelet eller Combined Operations). Att Valve sedan har låst de flesta (nyare) spelen till deras DRM-tjänst är heller ingen höjdare. Oavsett vart du köper spelet så måste du skaffa ett Steam-konto för att ens kunna använda spelet.

Att det i regel alltid är billigare att köpa spel i konkurrerande butiker eller i fysisk butik och då med frakt inräknat är rent av tragiskt. Det krävs troligen en starkare konkurrent för att Valve ska börja hantera priserna bättre.

Permalänk
Skrivet av No1Viking:

Jag tror det var länge sedan du använde Linux, om du säger kompilera...

Igår.

Citat:

Personligen har jag kört Ubuntu i 8 år utan en enda kompilering eller av scripting, som du påstår. Har du hört talas om paket?

Visst. Berätta för mig hur jag kör R utan att skripta eller kompilera något.

Skrivet av anders190:

Fast han har ju helt klart en poäng där, vilket folk överlag verkar missa. Förutom de två gånger per år då under reorna då priserna går ner ganska skapligt så kostar allt väldigt mycket all övrig tid.

Inte mer än på t.ex. Amazon.

Citat:

Att Valve sedan har låst de flesta (nyare) spelen till deras DRM-tjänst är heller ingen höjdare. Oavsett vart du köper spelet så måste du skaffa ett Steam-konto för att ens kunna använda spelet.

Det kan vi tacka pirater (som jag) för. Steam är enda anledningen till att det alls görs spel till PC längre, och en stor anledning till att folk avskyr Steam är just att det är effektivt mot pirateri.

Citat:

Att det i regel alltid är billigare att köpa spel i konkurrerande butiker eller i fysisk butik och då med frakt inräknat är rent av tragiskt.

Fast nu jämför du med när de andra firmorna har rea, plus att du får sitta och mecka med CD och installera för hand.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Inaktiv

Inte mer än på t.ex. Amazon.

Det kan vi tacka pirater (som jag) för. Steam är enda anledningen till att det alls görs spel till PC längre.

Bullshit, det är när de andra firmorna har rea, plus att du får sitta och mecka med CD och installera för hand.

Nej, Steam är i regel alltid dyrast. De är så pass stor att de inte behöver pressa priser.

Det skulle göras spel för PC även utan Steam. Steam-titlar piratkopieras även de.

Nej, kolla vad Steamworks-titlarna kostar i butik och jämför med vad Valve tar för samma spel. Från 98kr inkl frakt är väldigt mycket billigare än vad samma spel kostar i Steam. En digital produkt bör rimligtvis vara billigare än vad en fysisk produkt är som dels kostar mer att framställa men också skicka runt över världen.

Permalänk
Medlem

Igår.

Visst. Berätta för mig hur jag kör R utan att skripta eller kompilera något.

Ingen aning ens vad R är så kanske inte är rätt. (Var gärna lite tydligare nästa gång med saker som bara heter nått på en bokstav. =P)
Men det tog inte mera än 0.23 sekunder för Google att hitta paket som heter R till Ubuntu, där man varken behöver kompilera eller skripta.

http://cran.r-project.org/bin/linux/ubuntu/

Sen förstår jag inte riktigt vart du vill komma med att en specifik applikation kan vara jobbigt att installera.
Det är väl upp till utvecklaren av applikationen och inte operativsystemet att göra det enkelt att installera och använda.

Har du aldrig haft problem med att installera nått på Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Uppenbart att Steam är livrädd för MS kommer äta upp stor del av kakan onlineförsäljningen.

Underbart att du liksom 40 andra personer i denna tråd inte kan använda hjärnan.
Snälla, läs vad som faktiskt sagts innan du uttalar dig..
Det finns länkar i artikeln och original artikeln är väl värd att läsa.

Permalänk
Medlem

Börja med denna qickfix. Om du sen vill gå över till Ubuntu kolla runt på denna adress.
http://www.ubuntu.com/download/help/install-ubuntu-with-windo...

Visa signatur

Motsatsen till anpassning är inte missanpassning utan skapande förändring