Permalänk

Grymt gjort verkligen imponerande.... well... det finns ju 8 världar så det är bara sätta igång igen hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Kul!

Två frågor:

Vad är det för skillnad på "Photopearls" och vanliga "pärlplattepärlor" från Panduro (Hama)?

Varför smälter du inte baksidan av varje platta med ett strykjärn och slipper limma (som man gör med Hamas pärlor).

När jag och barnen i biblioteket lägger pärlor med 8-bitsmotiv förstorar vi och skriver ut pixelbilder med färglaser eller pärlar direkt efter bilden med en Ipad.

Ett kreativt tips är att använda Hamas minipärlor för att t.ex. göra 16-bitarsbilder. Sjukligt pilligt, men riktigt snyggt.

Photopearls görs av svenska Nabbi och de andra görs av dansk Hama. Sen är det lite som Mac vs. PC, det ena har något som inte den andra har och vice versa. För mig handlar det enbart om smak och tycke, jag föredrar photopearls.
Själva skillnaden hittar du sedan i nyanserna på färgerna, färg #2 och liknande hos den andra är inte precis samma. Hama bygger på 29 piggar medans Nabbi bygger på 30.
Det är väl de största skillnaderna i det stora hela.

Jag har valt att inte stryka för att jag vill ha ihåligheten som kommer med pärlan. Dessutom tror jag det hade varit svårt att stryka alla 54 plattor till en jämntjocklek och sedan lyckas limma ihop dem på ett snyggt sätt. Nu är alla lika mycket strykta (0) och därför passar de ihop.

Många av mina småobjekt jag har gjort har jag använt mig av antingen förstorade bilder i photoshop med ny färgöverläggning för att det ska stämma överrens med photopearls.
Eller använt mig av Excel.

Skrivet av dontmakeme:

Grymt gjort verkligen imponerande.... well... det finns ju 8 världar så det är bara sätta igång igen hehe

Mina vänner säger samma sak. Jag säger att de då får hitta en större lägenhet åt mig! Bara denna tavlan vart svår att hitta sin plats till.

Visa signatur
Permalänk

Men det var i alla fall väldigt grymt gjort av dig.. haha hade varit ännu grymmare ifall du räknade varje pärplatta för sig

vad blir nästa projekt nu då=?

sysslar du med något annat också kan du skulptera? måla?

Permalänk
Medlem

Svamparna var inte identiska, var det ditt pixelfel?

Permalänk
Medlem

Saknas en svart pärla i ruta number 5 (spelade aldrig super mario så vet inte riktigt vad de heter:P)

Permalänk
Medlem

Pixel fel i bana 5s ruta mycket trevlig tavla gillas mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Kul och se att det finns folk som "sätter" pärlplattor ännu

Var kan man hitta "kartor" över motiv som i "Börja om" bilden?
Har några motiv jag skulle vilja "sätta".

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Vart för sugen så nu har jag beställt ett startpaket. ska försöka få till något motiv från zelda.

Permalänk
Medlem

Eloge till dig som har haft ork att göra detta!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Verkligen trevligt gjort. Det måste verkligen ha tagit ett bra tag att lägga alla bitarna på plats och att det blev ett så bra resultat. Jag skulle gärna köpa din tavla för 2K

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Kul och se att det finns folk som "sätter" pärlplattor ännu

Var kan man hitta "kartor" över motiv som i "Börja om" bilden?
Har några motiv jag skulle vilja "sätta".

"kartorna" görs med hjälp av programvaran som medföljer startsetet (Photopearls) men går även att få via programmet Perler.

Skrivet av Haxk:

Verkligen trevligt gjort. Det måste verkligen ha tagit ett bra tag att lägga alla bitarna på plats och att det blev ett så bra resultat. Jag skulle gärna köpa din tavla för 2K

Pärlorna tog en liten stund, du kan läsa om det i tidigare inlägg.
Bitarna tog inte mer än en timme, dock är min rygg dålig så det är vid flera tillfällen.
Just nu är den verkligen inte till salu, men om jag skulle ändra mig vet jag vart jag ska vända mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

wooooow, sjukt coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av iresten:

Super Mario Bros tre är till NES och inte SNES
Men jag fick samma känsla som dig när jag vart klar. Så nu emulerar vi Super Mario World!

Konstigt då att ja har Super mario bros 3 till mitt super nintendo då Önskar ja hade haft kamera så ja kan bevisa för dig De är de super mario jag spelat mest

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Konstigt då att ja har Super mario bros 3 till mitt super nintendo då Önskar ja hade haft kamera så ja kan bevisa för dig De är de super mario jag spelat mest

Förmodligen har du super mario all stars som är en samling av mario-spel till snes, som innehåller nes-spelet super mario bros 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Super Mario Bros. 3 är ett TV-spel utvecklat av Nintendo som släpptes till Nintendo Entertainment System i Japan den 23 oktober 1988.
SNES kom 1990.
Fanns ett samlings spel till SNES om jag minns rätt som innehåller super mario bros 1,2,3.

Källa:
Super Mario Bros. 3 är ett TV-spel utvecklat av Nintendo som släpptes till Nintendo Entertainment System i Japan den 23 oktober 1988

Permalänk
Medlem

Vilket projekt! Vilket tålamod du måste ha! Snyggt som attans Full hand!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

vart skaffade du plattorna? och villket program använder du

Permalänk
Medlem

Använde du photopears mjukvara? Det är nämligen så att när jag använder den så blir färgerna inte helt korrekta. Tex en helsvart yta blir det bruna prickar på. Någon aning om varför?

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!
Har funderat ett bra tag på att göra något liknande, men jag får aldrig tummarna ur .. ;o

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt!

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Jag beställde härifrån http://www.timehome.se/pyssel__hobby/photopearls/ får paketet på fredag troligen Vet inte vilket program ts använde men det följer med ett i startpaketet

Skrivet av kobb3:

Använde du photopears mjukvara? Det är nämligen så att när jag använder den så blir färgerna inte helt korrekta. Tex en helsvart yta blir det bruna prickar på. Någon aning om varför?

prova att justera ljus och kontrast lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

För att i photopearls är den svarta inte svart (#000000) utan (#1b2028) vilket gör att den hämtar lite färger från närmsta granne, vilket då blir #1 och #3. Men det är bara att man bestämmer sig för att inte använda pärla #3 och lägger en #1 där istället, oavsätt vad programmet räknar fram.

Skrivet av Mickesven:

Jag väljer just nu att inte göra någon skamlös reklam för någon. Men det finns hos de större leksaksbutikerna. Googla Photopearls Startset så finner du snabbt vart du kan beställa det någonstans. Och för mario tavlan använde jag mig av Photopearls programvara, men har för andra projekt använt mig av Perler (http://dolkow.se/perler/)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VonB:

Super Mario Bros. 3 är ett TV-spel utvecklat av Nintendo som släpptes till Nintendo Entertainment System i Japan den 23 oktober 1988.
SNES kom 1990.
Fanns ett samlings spel till SNES om jag minns rätt som innehåller super mario bros 1,2,3.

Källa:
Super Mario Bros. 3 är ett TV-spel utvecklat av Nintendo som släpptes till Nintendo Entertainment System i Japan den 23 oktober 1988

Jo men de heter ju Super mario all stars Men faktum kvarstår ju att ja har det till SNES

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Jag köper den!

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Pixelfelet vid 5:ans värld?

Permalänk
Medlem

Holy SMOKE vad sjuk du är haha!
Riktigt snyggt, bra jobbat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du är en pärla!

*Springer!*

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Så jävla snygg, men gissar på att det är vid den undre svamphuset för items nere på högra hörnet, pga den ser väldigt annorlunda där om man jämför med den andra

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

Så jävla snygg, men gissar på att det är vid den undre svamphuset för items nere på högra hörnet, pga den ser väldigt annorlunda där om man jämför med den andra

Jag tror det är mer fotot som inte gör det hela rättvisa.
Svamparna är inte identiska, men nästintill, det är lite nyans skillnad i verkligheten bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej, sjukt snygg tavla, får man fråga vart du hittat bilden?, allt jag har hittat är jätte dåliga eller jättesmå.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply