Xbox 360 eller Playstation 3, vad passar bäst för mig?

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt hur osäker jag blir på vilket jag ska välja det är sjukt! Det är ju vissa saker jag gillar med xbox och ps3. Synd bara det inte finns någon mix av det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft21:

Det är så sjukt hur osäker jag blir på vilket jag ska välja det är sjukt! Det är ju vissa saker jag gillar med xbox och ps3. Synd bara det inte finns någon mix av det!

Du ville ha omväxling. varför inte köra på WII U (troligen slutet av 2012 i Sverige) eller gamla wii? XBOX 360 och ps3 spel är förutom ett par exlusiva titlar ungefär som pc spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Einhaerjar:

Jag har båda, gillar ps3an mer.

Xbox har jag bara för att spela forza, har gears of war 2 till den också och det är riktigt tråkigt tycker jag.

Snacket om att det skulle vara jobbigt att ladda handkontrollen medans man spelar, lite komiskt uttalande tycker jag, om man nu ska ha sånt där charge kit till xboxen så antar jag att det krävs en sladd till kontrollen så vad är problemet? Man kan skaffa längre sladd till ps3an om man nu tycker att den man får till är för kort.

Sen så är det inte alltid helt problemfritt att spela på konsol, ta bara fallout 3 och new vegas som exempel, riktigt dålig framerate och tvärfryser efter 10 minuter eller ett par timmar, beroende på när det vill sluta fungera.

PS3 har bättre exklusiva spel tycker jag, typ:

Metal gear solid 4
Uncharted 1, 2, 3
God of war collection (1an och 2an i HD alltså.)
God of war 3
Killzone 2
Killzone 3
Journey
Heavy rain

Snart kommer även The last of us:
http://www.youtube.com/watch?v=LSCpEZvIekk

Problemet är just sladden, med xbox kontrollen kan du välja om du ska ha sladden i eller om du helt enkelt bara vill byta till nästa laddade batterypack.

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Problemet är just sladden, med xbox kontrollen kan du välja om du ska ha sladden i eller om du helt enkelt bara vill byta till nästa laddade batterypack.

Jag ser fortfarande inget problem om man har en extra lång sladd, som säkert kostar mycket mindre än sån där laddgrej till xboxen.

Permalänk
Skrivet av Einhaerjar:

Jag ser fortfarande inget problem om man har en extra lång sladd, som säkert kostar mycket mindre än sån där laddgrej till xboxen.

Jag tycker det är irriterande att min trådlösa enheten inte längre är trådlös.
Men stör du dig inte på det är det ju jätte bra.

Permalänk
Medlem

Jag har både konsoller, använder bara ps3. xboxen är så otymplig och låter som en dammsugare. Inga roliga spel som man inte kan spela på PC heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Jag har både konsoller, använder bara ps3. xboxen är så otymplig och låter som en dammsugare. Inga roliga spel som man inte kan spela på PC heller.

Du har nog den gamla hederliga 360? För jag har 360 slim nu och tycker inte den är värre än ps3 (tjocka ej lyssnat så noga på ps3 slim) i ljudnivå och många gånger bättre än gamla 360.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Einhaerjar:

Jag har båda, gillar ps3an mer.

Xbox har jag bara för att spela forza, har gears of war 2 till den också och det är riktigt tråkigt tycker jag.

Snacket om att det skulle vara jobbigt att ladda handkontrollen medans man spelar, lite komiskt uttalande tycker jag, om man nu ska ha sånt där charge kit till xboxen så antar jag att det krävs en sladd till kontrollen så vad är problemet? Man kan skaffa längre sladd till ps3an om man nu tycker att den man får till är för kort.

Sen så är det inte alltid helt problemfritt att spela på konsol, ta bara fallout 3 och new vegas som exempel, riktigt dålig framerate och tvärfryser efter 10 minuter eller ett par timmar, beroende på när det vill sluta fungera.

PS3 har bättre exklusiva spel tycker jag, typ:

Metal gear solid 4
Uncharted 1, 2, 3
God of war collection (1an och 2an i HD alltså.)
God of war 3
Killzone 2
Killzone 3
Journey
Heavy rain

Snart kommer även The last of us:
http://www.youtube.com/watch?v=LSCpEZvIekk

Har du bara Gears of War 2 har du nog missat lite av storyn, och Gears är ett storydrivet spel. Testa att skaffa Gears of War 1 och kör det från start, häng med i dialoger m.m. så ska du se att det är finnemang!

Och "snacket" om att det skulle vara jobbigt att ladda handkontrollen medans man spelar tycker du är ett lite komiskt uttalande säger du... Det var ödmjukt sagt av dig Du kanske noterade att jag skrev att det passar inte ALLTID?

Testa att sätta en 3000 kronors Xbox 360 i ena änden av ekvationen, en handkontroll i andra änden, koppla en Play & Charge Kit laddsladd mellan de båda och stoppa in TVÅ BARN SOM SPRINGER FRAM OCH TILLBAKA MELLAN DEM... Ser du nu varför det inte alltid är en bra idé att ha laddsladden ikopplad när man spelar?!? Du har inte barn misstänker jag?

Fördelen med utbytbara batterier i Xbox 360 handkontrollen är att du inte BEHÖVER laddsladden i alla lägen om batterierna tar slut för du kan byta dem. På en PS3 handkontroll MÅSTE du ha laddsladden eftersom batteriet är inbyggt i handkontrollen. No kräm, no game...

Och vad gäller Fallout 3 och New Vegas har jag dem båda på Xbox 360 har har spelat massor av timmar utan problem. Varvat båda spelen, Fallout 3 två gånger. No problems... Hade dock stora problme med LEGO Indiana Jones som ingen annan hade, så spelproblem på PC/konsol är nog ganska intermittenta...

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem

Valet av handkontroll är oväsentligt, då det finns adaptrar som gör att man kan koppla in en handkontroll från motstående tillverkare. Dock med sladd.

Jag har själv PS3. Jag valde den för att jag ville kunna spela blu-rayfilmer, fler exklusiva titlar som lockade mig, och inte betala för att spela online. Och för att det inte är Microsoft. Föredrar även inbyggt batteri i kontrollerna, och att man kan koppla in det mesta, den har bluetooth och accepterar även en del via sladd.
PSN är ingen höjdare ska sägas, men jag hade aldrig viljat betala för Xbox Live.

Handkontrollen är jag inte så stormförtjust i, så jag köpte just en nämnd adapter för att kunna köra med 360-kontroll. Dock har jag aldrig gjort det Jag måste säga att efter en tids användande kommer jag rätt så väl överens med Dualshock 3. Dock känns extra axelknappar som ett måste. Ibland kan extra tumgrepp också vara trevligt. Kolla här: http://www.hama.de/portal/picType*abb/action*2599/articleId*2...
Skillade lirare väljer PS3 för att spakarna på Dualshock 3 är mer känslig/mer exakt än 360-kontrollen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Om du ska spela med vänner så gäller boxen. Skulle aldrig kunna tänka mig att ha en PS3 pga att de inte har något som party chat.

Permalänk
Medlem

Äger ps3 och har egentligen bara två synpunkter: Att se på youtubeklipp fungerar helt jävla värdelöst! Blir arg bara jag tänker på det. Men uncharted-serien gör att jag förlåter den.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mreddsson:

Xbox är en kraftfullare maskin och mindre buggig. Xbox har bättre spel och bättre känsla när det gäller hur spel flyter på och bildkvalitet. Nya slimmade Xboxet låter ingenting och handkontrollen är såpass skön att den passar till både FPS och bilspel!
Det enda som jag vet är dåligt med mitt Xbox är att det läser inte DVD skivor så bra när man ska kolla film. Men det kanske bara är fel på just mitt!

Mr Goja Btw that's just your opinion man

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem

Handkontroller ska du absolut inte låta vara avgörande för ditt val det är bara töntiga fanboys som gnäller om det, bägge har fördelar och nackdelar, bägge två fungerar alldeles utmärkt.

Som jag ser det handlar det om vad du ska använda den till. Ska du lira mycket online? Ja då tar du den som dina polare har. Ska du spela mycket singleplayer spel så gäller det att kolla upp utbudet och välja därefter.

En grej att tänka på är att Sony använder first party games för att driva försäljning medan Microsoft inte behövt göra detta i samma utsträckning. Microsoft har nästan helt övergivit first party games. Halo 4 är dock på väg.
Detta innebär att Sony fortsätter att komma med "unika" spel till PS3 som exempelvis:
Beyond: Two Souls Från utvecklaren av Heavy Rain.
God of War: Ascension Nu med multiplayer.
The Last of Us Naughty Dog utvecklar!
Playstation All-Stars Battle Royale Rip-off från Nintendos Smash Bros.

Sägs även att Sony har fler spel på gång, utannonseras på Gamescom kanske.
Lägg till alla tidigare first party titles från Sony bland annat God of War-spelen, Uncharted-spelen m.fl

De har även väldigt lyckosamt inför HD collections dvs. HD remasters av äldre spel exempelvis God of Collection samt Team Ico – Ico & Shadow of the Colossus HD. Finns fler.

Så är du ute efter spel som är exklusiva till konsollen så tycker jag du ska välja PS3.

Xbox 360 är bättre på multiplatformspel, bättre flyt, så är det mest det du är ute efter så tycker jag du ska välja Xbox 360, de flesta fungerar dock hur bra som helst till PS3 med.

Du ska dock tänka på att bägge PS3 och 360 är kraftigt utdaterade de kör spel (finns något undantag) i 1280x720@30fps medan på en PC kan du utan problem köra 1920x1080@60fps + kraftig AA eller ännu högre om du vill.

Sen finns där saker som casual gaming och blu-ray samt lite annat som inte har med gaming och göra som kanske intresserar dig.

En annan sak att tänka på är att det med stor, stooooor, sannolikhet kommer en ny PS3 och 360 när som helst (innan julhandeln). Sägs att Sony kanske utannonserar den på Gamescom, vi får se. Det kommer då innebära lägre strömförbrukning, lägre pris och mindre storlek.
Det kommer vara deras svar på Wii U dvs. de kommer släppa en mycket billigare konsol för att hänga med när Nintendo kommer med "ny" hårdvara.

Permalänk
Medlem

Wipeout tex kör 1080 i 60hz. finns långt fler PS3-spel som gör det än boxen.

anycows, för priset på all bråte som man måste köpa för att Xboxen ska hålla sig laddad kan man ju alltid köpa en PS3-kontroll till och ladda medan den andra används, jättepraktiskt om nån annan vill spela också om inte annat..

http://www.ubergizmo.com/2011/05/duracell-extender-gives-ps3-...

är en annan praktisk lösning som även snyggar upp det hela. lägger man bara i kontrollen varje gång man kört så lär man inte behöva nån sladf ändå, om man inte alltid spelar 15 timmar i sträck då, men i det fallet skulle jag säga att sladdar och batterier är bland det minsta problemen man drabbats av.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Personligen har jag lite framförhållning och laddar min PS3-kontroll via min PC som ofta är igång.
Trodde inte ens de mest inbitna 360-fanboys tyckte Microsofts batterihantering på kontrollen är bättre. Jag säger som så vänta tills nästa Xbox kommer så ska ni få se att de kommer köra med inbyggda batterier som laddas via en USB-kabel.

Permalänk
Medlem

360 är perfekt om man ska ha den som gamingmaskin då den klara i princip alla multiformatsspel bättre än Ps3, den har partychat vilket är ett måste om man ska vara social med polare, trådlösa kontroller vilket är sjukt smidigt, grymma exklusiva och tusentals indie games varav många exklusiva.
Ps3 däremot är en konsol som man köper för de exklusiva, den har fler "stora" serier om än ingen lika stor som Ms dito (Halo/Gears/Forza) så finns ett klart större utbud av nytänk, gillar man "filmistiska" spel så är Ps3 en dröm, gillar du det inte försvinner många exklusiva. Att den har inbyggd blu-ray är ju alltid trevligt och gratis online likaså.

TL;DR 360 = social, party, mainstream gaming, störst exklusiva, stor fokus på action.
PS3 = spela grymma äventyr själv, billig i drift, bra för film/filmliknande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Blu-rayen på PS3 är inte så bra, jämför man med min Blu-ray spelare (kostade lite mer än tusen spänn dock) så är den ganska dålig. Men i alla fall lite bättre än en vanlig DVD

Lite bättre än vanlig DVD? Inte så bra? Jisses...Bluray i PS3 är fortfarande riktigt bra bildmässigt och ligger helt klart i samma liga som t.ex Panasonics spelare i samma prisklass. M.a.o. duger den till de flesta människor inte hembiofanatiker inräknade (även om det finns en hel del sådana som använder just PS3).

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som anser att det är trevligare stämning online på PS3? Känns som det är allmänt mindre p12-beteende.

Permalänk
Skrivet av jika:

Är det bara jag som anser att det är trevligare stämning online på PS3? Känns som det är allmänt mindre p12-beteende.

Upplever det mer som om det är färre spelare med mic som kör ps3 kan iofs bero på att det medföljer en när du köper xbox. Iofs kvittar det då man inte pratar med dem ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Spelar jag NHL online på Xboxen och vinner en match får man rätt ofta ett meddelande i from av " fu*king g*y noob och annat trevligt.
På Ps3:an brukar man få ett i from av "gg" efteråt. Har väl hänt att man fåt nåt otrevligt med, men inte alls i samma utsträckning.

Så ja, det känns absolut som att Ps3 communityn är lite äldre.

Permalänk
Medlem

Tycker ps3t briljerar på alla punkter. Bättre exclusives, gratis online, trevligare community, bättre hållbarhet och du får helt enkelt mer för pengarna. Men, det beror helt på vad dina kompisar har. Känner du fem pers med xbox borde du satsa på det, för även om jag alltid promotar ps3t i alla situationer så är det alltid roligare att spela tillsammans med folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh1ft21:

Jag undrar om någon skulle vilja säga vad som är bäst xbox 360 eller ps3? Skriv gärna lite om din åsikt för eller nakdelar.

PS3 passar bäst för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Lite bättre än vanlig DVD? Inte så bra? Jisses...Bluray i PS3 är fortfarande riktigt bra bildmässigt och ligger helt klart i samma liga som t.ex Panasonics spelare i samma prisklass. M.a.o. duger den till de flesta människor inte hembiofanatiker inräknade (även om det finns en hel del sådana som använder just PS3).

En PS3 kostar kanske 2k, och den kan definitivt inte vara så bra som en Blu-ray spelare för 2k. I så fall är den spelaren helt fel pris.
Då våran hemma för 1-1,5k~ är mycket bättre som spelar full HD. Konsolerna kan ju inte köra högre än 720p vad jag vet.
Och det blir ju inte så bra bild på en 42" TV när man kollar på film.
Har sett på både PS3 och Xbox och det är för dålig upplösning för att kolla på film på en stor TV.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

En PS3 kostar kanske 2k, och den kan definitivt inte vara så bra som en Blu-ray spelare för 2k. I så fall är den spelaren helt fel pris.
Då våran hemma för 1-1,5k~ är mycket bättre som spelar full HD. Konsolerna kan ju inte köra högre än 720p vad jag vet.
Och det blir ju inte så bra bild på en 42" TV när man kollar på film.
Har sett på både PS3 och Xbox och det är för dålig upplösning för att kolla på film på en stor TV.

PS3 har inga problem att spela upp Bluray i 1080p eller skala upp vanligt DVD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

PS3 har inga problem att spela upp Bluray i 1080p eller skala upp vanligt DVD

Verkar inte så. Jag ser stor skillnad på en Blu-ray film om man kollar på en Blu-ray spelare och ett PS3.
Dock så är den ju till för spel, inte film, och så är det ju gammal hårdvara med.
Men men bra köp, nu är dom inte så dyra längre. Jämfört med Xbox är dom rätt så billiga nu.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Verkar inte så. Jag ser stor skillnad på en Blu-ray film om man kollar på en Blu-ray spelare och ett PS3.
Dock så är den ju till för spel, inte film, och så är det ju gammal hårdvara med.
Men men bra köp, nu är dom inte så dyra längre. Jämfört med Xbox är dom rätt så billiga nu.

http://us.playstation.com/ps3/features/ps_ps3_bluray.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Spelar jag NHL online på Xboxen och vinner en match får man rätt ofta ett meddelande i from av " fu*king g*y noob och annat trevligt.
På Ps3:an brukar man få ett i from av "gg" efteråt. Har väl hänt att man fåt nåt otrevligt med, men inte alls i samma utsträckning.

Så ja, det känns absolut som att Ps3 communityn är lite äldre.

Hör aldrig någon som snackar när jag kör PS3, inte många som har mic antar jag. På Xbox följer det ju med en och då får man höra en del som snackar.
Sen beror det också från spel till spel.
När jag kört GTA IV så är 95% 12 åringar som gnäller och svär hela tiden. Väldigt tråkigt.
I Ghost Recon Future Soldier är i princip allihop trevliga och mogna tonåringar eller vuxna.
(Detta är på Xbox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DimensionDude:

För mig hade valet varit självklart. Gillar personligen inte Xbox kontrollerna. Med PS3an så slipper du den enorma strömadapter som ligger utanför och du slipper den höga ljudnivån de flesta anser att Xboxet har. Förutom detta är ju PS3an (vad jag vet) fortfarande en av de bästa Blu-Ray spelarna som finns för det priset.

EDIT: +1 på Uncharted. Bästa spelen jag någonsin spelat!

vet inte villken sten ute i norlands majestätiska skogar du har legat o lurkat under, men de har bygt om alla xbox 360 så de ser bättre ut och är tysta.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad man ska göra.
De flesta titlar släpps ju till både PS3 och Xbox.

Jag har själv en xbox med kinect, och den funkar väl rätt bra att spela på. Speciellt bilspel gillar jag att köra på konsol.

Men att få den att spela upp vanliga dvd filmer är i princip omöjligt.
Mediecenter funktionen är även ett skämt som i bästa fall funkar värdelöst och oftast inte alls.

Den ska ses som en ren spelkonsol.

Permalänk
Medlem

Måste vara nytt.
För så är det verkligen inte på min polares PS3.
Är inte säker på hur gammal den är. Kanske 1-1 och ett halvt år?