Säker överföring Swedbank?

Permalänk
Medlem

Säker överföring Swedbank?

Hej!

Ska köpa en vara av en privatperson och behöver lite hjälp.

Jag ska föra över pengar till personens konto. (från mitt Swedbank till annan bank)

Jag har ett kontonummer och jag har luskat ut vad som är clearing så allt är frid och fröjd där.
Problemet (som jag haft många gånger förut) är att jag förstår inte om det finns något sätt att kontrollera att man skickar till rätt konto? Om jag, av misstag, te.x matar in fel kontonummer, vad händer? Är det så osannolikt att man lyckas mata in någon annans kontonummer att det inte behövs någon kontroll?

Tidigare har jag skickat en mindre summa innan för att kontrollera att överföringen gått fram men det är ju tidskrävande och omständligt.

Bara jag som är nojig eller?

(någon får gärna flytta tråden om den hamnat fel)

/Tobias P

Permalänk
Medlem

Mata helst inte in fel nummer men det går att få tillbaks pengarna. Säljaren har alltid lätt för att blåsa köparen så se till att ta hans personnummer och adress!

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Skriv rätt kontonummer, kontrollera flera gånger så att du är säker
Har du köpt det via nätet så bör han ha skickat ett mail till dig med sitt kontonummer, då är det ju ännu enklare, markera kontonummret, ctrl+c och ctrl+v där du ska skriva det...
Folk har blivit för nojiga för att bli lurade, bara för att det hänt någon någon gång så är det inget som sker hela tiden, har aldrig blivit blåst av någon och handlar väldigt mycket på nätet, främst från Tradera då iofs, är lite säkrare än t.ex blocket och finns mer av intresse (för mig) där

Permalänk
Medlem

Annars kan du först sätta över 5kr och om det går bra så kör du hela summan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Mata helst inte in fel nummer men det går att få tillbaks pengarna. Säljaren har alltid lätt för att blåsa köparen så se till att ta hans personnummer och adress!

Man kan inte få tillbaka pengarna om inte den som fick de vill det själv. Det finns ingen lag el. dylikt som kräver att den felaktiga mottagaren behöver ge tillbaka pengarna.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Man kan inte få tillbaka pengarna om inte den som fick de vill det själv. Det finns ingen lag el. dylikt som kräver att den felaktiga mottagaren behöver ge tillbaka pengarna.

Kul att du tror att det är du själv som äger pengarna som är på banken överhuvudtaget.
Så du menar att folk som fått flera miljoner insatta på sina konton, helt enkelt fick pengarna pga. dom ville inte ge tillbaka dom?

Visa signatur

▪ Deviltech hellmachine - i7 2760QM - 8 GB DDR3 - Geforce GTX 560m sli - Samsung 830 160GB - 500 GB x 2 - såld
▪ Asus UX32VD - Core i7 3517U - 10 GB DDR3 - Geforce GT 620M - Samsung 840 256 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjackkurt:

Kul att du tror att det är du själv som äger pengarna som är på banken överhuvudtaget.
Så du menar att folk som fått flera miljoner insatta på sina konton, helt enkelt fick pengarna pga. dom ville inte ge tillbaka dom?

Om pengarna mottas i god tro och redan är förbrukade finns inget lagligt krav att de måste återbetalas såg jag nu, sökte lite mer information och märkte att mitt förra svar var dåligt formulerat, men det vad var jag läst tidigare när folk ställt sådana frågor.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Om pengarna mottas i god tro och redan är förbrukade finns inget lagligt krav att de måste återbetalas såg jag nu, sökte lite mer information och märkte att mitt förra svar var dåligt formulerat, men det vad var jag läst tidigare när folk ställt sådana frågor.

Du är helt fel ute. Då skulle ju alla som fått pengar felaktigt på sitt konto kunna spendera dem på en gång och hävda god tro. Läs på lite innan du svarar!

Man har rätt att kräva tillbaka pengarna vid felaktig insättning. Om den som fått pengarna spenderat dessa blir den återbetalningsskyldig och kan till följd hamna hos inkasso.

Visa signatur

Teknikkanal på Youtube: goo.gl/XOKPjP
Många videos om Nintendo Switch att spana in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximerat:

Du är helt fel ute. Då skulle ju alla som fått pengar felaktigt på sitt konto kunna spendera dem på en gång och hävda god tro. Läs på lite innan du svarar!

Man har rätt att kräva tillbaka pengarna vid felaktig insättning. Om den som fått pengarna spenderat dessa blir den återbetalningsskyldig och kan till följd hamna hos inkasso.

Om man i god tro spenderat pengarna efter en viss tid så finns det inga lagliga krav på återbetalning, men då måste man ej ha märkt att pengar man normalt inte skulle fått har satts in, och inte spenderat de direkt de satts in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om man i god tro spenderat pengarna efter en viss tid så finns det inga lagliga krav på återbetalning, men då måste man ej ha märkt att pengar man normalt inte skulle fått har satts in, och inte spenderat de direkt de satts in.

Nej, du har ingen rätt att spendera de pengarna om det inte är dina. Personen som har satt in pengarna kan göra en reklamation av pengarna och kräva tillbaks hela summan. Har du spenderat pengarna så blir du återbetalningsskyldig till banken. Är det inte dina pengar så är det INTE dina pengar. Oavsett summa.
Under reklamationen så kommer banken göra en mindre undersökning. Skulle det visa sig att du har sålt en vara och kan styrka det med ett kvitto får du såklart behålla pengarna och reklamationen avvisas. Men skulle du bara fått in pengarna utan någon som helst anledning så drar banken tillbaks summan.

Till trådskaparen.

Tyvärr kan du inte kontrollera vem som äger kontot då det skyddas av en sekretess. För att begära ut ett namn så måste det ske genom Polisen.
Tänk på vad du gör, sätt inte över pengar om affären är skum! För de kommer ofta undan tyvärr!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. jag känner mig helt trygg med affären. Har personnummer och adress och har redan fått en del av det jag ska betala för. men faktum kvarstår att hur noga jag än är med att kontrollera siffrorna kan ju även säljeren ha råkat ange fel nummer.

lösningen känns som den är att sätta in en liten del av summan först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Nej, du har ingen rätt att spendera de pengarna om det inte är dina. Personen som har satt in pengarna kan göra en reklamation av pengarna och kräva tillbaks hela summan. Har du spenderat pengarna så blir du återbetalningsskyldig till banken. Är det inte dina pengar så är det INTE dina pengar. Oavsett summa.
Under reklamationen så kommer banken göra en mindre undersökning. Skulle det visa sig att du har sålt en vara och kan styrka det med ett kvitto får du såklart behålla pengarna och reklamationen avvisas. Men skulle du bara fått in pengarna utan någon som helst anledning så drar banken tillbaks summan.

Till trådskaparen.

Tyvärr kan du inte kontrollera vem som äger kontot då det skyddas av en sekretess. För att begära ut ett namn så måste det ske genom Polisen.
Tänk på vad du gör, sätt inte över pengar om affären är skum! För de kommer ofta undan tyvärr!

Läs på:

http://www.fi.se/Konsument/Fragor-och-svar/Betala/#N10

Citat:

I sällsynta fall kan det göras undantag från skyldighet att betala tillbaka pengar som kommit fel. Det kräver dock att mottagaren varit i god tro och har förbrukat beloppet. Mottagaren kan också på annat sätt ha inrättat sig efter betalningen, till exempel genom att binda upp pengarna i någon sparform.

Permalänk
Skrivet av saibot85:

Tack för svaren. jag känner mig helt trygg med affären. Har personnummer och adress och har redan fått en del av det jag ska betala för. men faktum kvarstår att hur noga jag än är med att kontrollera siffrorna kan ju även säljeren ha råkat ange fel nummer.

lösningen känns som den är att sätta in en liten del av summan först.

Skickades från m.sweclockers.com

Postförskott skulle kunna vara ett annat alternativ. Då får du ju i alla fall se på paketet innan du betalar. Tyvärr finns det personer som skiter i att deras uppgifter kommer ut då de kanske redan är skuldsatta och behöver fixa snabba pengar. Sen kan ju också identiteten blivit kapad.
Finns tjänster där köparen sätter in pengarna hos ett företag som låser dessa. När köparen mottagit varan konfirmerar han detta på sidan och företaget skickar pengarna till säljaren. Då har ju båda chans att kontrollera att allt stämmer.

Visa signatur

Teknikkanal på Youtube: goo.gl/XOKPjP
Många videos om Nintendo Switch att spana in!

Permalänk

Du får det att låta som om det sker 50% av fallen att man slipper betala tillbaka. Det är väldigt sällan som detta sker.

Visa signatur

Teknikkanal på Youtube: goo.gl/XOKPjP
Många videos om Nintendo Switch att spana in!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det bara du som är nojig. Har han mailat kontonumret så tycker jag att du kan lita på att det är rätt nummer du har fått.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag skulle säga att det bara du som är nojig. Har han mailat kontonumret så tycker jag att du kan lita på att det är rätt nummer du har fått.

Kanske är en väldigt stor summa? Säkra före det osäkra då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom EDI på en bank och har hjälpt till att göra reklamationer av betalningar som har gått fel. Så jag vet vad jag pratar om.
Ofta görs reklamationer inom 3 månaders ramen och då KOMMER banken dra tillbaks pengarna om det har visat sig kommit fel. Det FI menar är luddigt för de anger ingen speciell tidsram.

Det är väldigt sällan pengar skickas till fel konto som FI skriver, eftersom kontonumret är kopplat till ett speciellt clearing. De måste matchas för att det ska föras över. Det är vanligt att folk för över pengar till någon annan i deras mottagarlista än att något fyller i ett random nummer. Dock händer det.

Permalänk
Medlem

Precis, det står i princip att det är din skyldighet att se till att du vet var instättningen kommer ifrån. I UNDANTAGS fall kan du slippa att återbetala.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot85:

Hej!

Ska köpa en vara av en privatperson och behöver lite hjälp.

Jag ska föra över pengar till personens konto. (från mitt Swedbank till annan bank)

Jag har ett kontonummer och jag har luskat ut vad som är clearing så allt är frid och fröjd där.
Problemet (som jag haft många gånger förut) är att jag förstår inte om det finns något sätt att kontrollera att man skickar till rätt konto? Om jag, av misstag, te.x matar in fel kontonummer, vad händer? Är det så osannolikt att man lyckas mata in någon annans kontonummer att det inte behövs någon kontroll?

Tidigare har jag skickat en mindre summa innan för att kontrollera att överföringen gått fram men det är ju tidskrävande och omständligt.

Bara jag som är nojig eller?

(någon får gärna flytta tråden om den hamnat fel)

/Tobias P

Det finns ett sätt att vara helt säker och det är att gå in på "hans bank" och sätta in pengarna på hans konto. Då är det bara att be personalen att kolla att namnet stämmer med kontonummret. Omständigt, men är det stora summor och man vill vara helt säker så är det ett sätt.

Permalänk
Medlem

Be honom skicka kontonummer i ett email sen kopierar du det rakt av. Blir det fel så är det hans ansvar och inte ditt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Det finns ett sätt att vara helt säker och det är att gå in på "hans bank" och sätta in pengarna på hans konto. Då är det bara att be personalen att kolla att namnet stämmer med kontonummret. Omständigt, men är det stora summor och man vill vara helt säker så är det ett sätt.

Hade nästan glömt att banken hade kvar den typen av service. tack för tipset.

Jag betalar vanligtvis aldrig i förskott men i det här fallet har jag träffat personen i fråga och skrivit köpekontrakt och har dessutom fått en del av det jag ska köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot85:

Hade nästan glömt att banken hade kvar den typen av service. tack för tipset.

Jag betalar vanligtvis aldrig i förskott men i det här fallet har jag träffat personen i fråga och skrivit köpekontrakt och har dessutom fått en del av det jag ska köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär hur stor summa är det vi pratar om här?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Ungefär hur stor summa är det vi pratar om här?

inga astronomiska summor direkt. 15 000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fel fel fel. Ta bort detta inlägget.

Permalänk
Avstängd

Om man skickar pengar till fel konto kan det kosta röven att låta banken fixa misstaget, min bank ex. tar betalt/timma (!!!)

Permalänk
Medlem

Jag resonerar som såhär. Jag tar för givet att kontonumrera är såpass differentierade att en förändring av en siffra i numret inte ger ett nummer som går till en annan person. Således måste jag mata in ett antal siffror fel för att man ska lyckas mata in någon annans nummer. Att det numret skulle gå till ett annat konto ser jag som mycket osannolikt.

Betalningen är nu gjord med hela summan på ett bräde.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta att betalningen gick igenom och att jag fått varan. Skönt när allt fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com