Datorn la av efter att jag tog bort processorn

Permalänk
Medlem

Datorn la av efter att jag tog bort processorn

Tjenixen, byggde mig en burk för ungefär 10 månader sedan.
Funkat prima enda till det var dags för flytt och jag skulle packa upp datorn, cpu kylaren som är en sån där sluten vatten kylare kärvade ihop och slutade pumpa runt vatten. vilket ledde till att cpun överhettades och datorn la av.
Förbannad som man kan bli(ville ju lira dayz) skruvade jag isär burken och gav kylaren ett par fina slag med en skruvmejsel. testade att starta den och den funkade prima igen. skruvade ihop burken och till min stora förvåning ville den inte ge någon bild. datorn startar och alla fläktar går runt dock startar den i typ ett par sekunder för att sedan starta om igen. denna omstartning sker vid varje uppstart av datorn för att sedan fortsätta vara igång utan att ge någon bild. har resetat moderkortet och plockat isär allt och startat det på bordet osv, försökt med det mesta. men problemet kvarstår, dock så restartar den inte efter varje reset på moderkortet, men varje gång jag startar den en andra gång vill den starta om 1 gång för att sedan vara igång. kan även lägga till att cpu led lyser konstant rött, men ram leden blinkar bara rött när jag startar datorn via knappen på moderkortet, inte när jag startar den med knappen på chassit. är väl inte den bästa data byggarn men detta har jag aldrig varit med om förut. inte får jag några ljudsignaler ifrån moderkortet heller.

så till min fråga, nån som har förslag om jag bör köpa en ny cpu, ram eller mobo? lutar mot mobo om jag ska ge min teori.

edit; kan även tillägga att det är ett sån där ruttet asus kort med p67 sockel, har hört en del dåliga ord om det.

Permalänk

Slog du till den medans den satt fast? Då är de mycket möjligt att cpu eller moderkortet tagit stryk

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem
Skrivet av tony_fjellborg:

Slog du till den medans den satt fast? Då är de mycket möjligt att cpu eller moderkortet tagit stryk

det skulle man mycket väl kunna tro men så hårdhänt är jag inte, kopplade bort den först.

Permalänk
Medlem

haha förlåt för att jag är Offtopic men när jag läste topic trodde jag du hade tagit ut processorn medan datorn var på och blev förvånad över att den stängde av sig

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

var och grejade ett nytt moderkort idag och datorn fick liv igen, var glad som fan i ca 10sek tills jag upptäckte att jag inte hade något nät.
nu är jag riktigt lost här, windows säger att den inte hittar ett nätverkskort och jag hittar heller inget i device manager. fy fan va arg jag blir. någon som stött på något liknande? har installerat om windows och grejat, lan kortet är på i bios och allt. kan tillägga att det är ett asrock kort; http://www.inet.se/produkt/1902014/asrock-p67-pro3-rev-b3 denna för att vara exakt.

inte fan kan jag väl ha fått mig ett måndags exemplar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulle17:

var och grejade ett nytt moderkort idag och datorn fick liv igen, var glad som fan i ca 10sek tills jag upptäckte att jag inte hade något nät.
nu är jag riktigt lost här, windows säger att den inte hittar ett nätverkskort och jag hittar heller inget i device manager. fy fan va arg jag blir. någon som stött på något liknande? har installerat om windows och grejat, lan kortet är på i bios och allt. kan tillägga att det är ett asrock kort; http://www.inet.se/produkt/1902014/asrock-p67-pro3-rev-b3 denna för att vara exakt.

Av någon anledning så brukar nyare nätverkskort kräva drivrutiner medans äldre fungerar direkt ur lådan. Pröva att ladda ner drivrutinerna på någon annan dator och för över dem via USB-minne.

Om det inte följde med en skiva vill säga?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

har testat att installera alla möjliga versioner av drivrutiner men det resulterar i ett error att jag inte har ett nätverkskort, och om jag har det måste jag dra kabeln för att deep sleep är aktiverat eller nått, och att dra kabeln över natten funkade inte heller.

Permalänk

Antar att du försöker köra med det inbyggda nätverkskortet. Är det aktiverat i bios?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Nytt mobo kräver väl i regel ominstallation av OS? :/

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe_89:

Nytt mobo kräver väl i regel ominstallation av OS? :/

Ja det brukar vara så. Mindre huvudvärk blir det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulle17:

Win7 har inte Drivrutiner till Asrocks moderkort som de med t.ex. ASUS eller liknande så måste installera dem manuellt, du bör ha fått med en CD skiva med ditt nya mobo eller ladda ner dem via en annan dator.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulle17:

det låter möjligtvis som att ditt nätverkskort på moderkortet e kajjkat. har du något nätverkskort för PCI (om din bräda stödjer de) prova och kör med den tills du orkar lämna tillbaks moderkakan.

min fråga är, i enhetshanteraren, kan man se nätverkskortet som en gul ikon som behöver en drivrutin, eller existerar den inte alls där?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lulle17:

du måste installera drivrutinerna till det nya kortet

Permalänk
Medlem

tack för alla svar men så dum är jag faktist inte så att jag inte testar med att installera drivers har suttit och försökt pilla in alla möjliga versioner men jag får alltid samma error, att jag inte har nått nätverkskort och om jag har det är deep sleep blabla dra ut kabeln. kan tillägga att vid nätverksporten lyser det endast orange på ena leden, konstant. kan inte heller se att jag har ett nätverkskort i enhetshanteraren, det är som att den inte existerar för jag har uppdaterat allt som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulle17:

tack för alla svar men så dum är jag faktist inte så att jag inte testar med att installera drivers har suttit och försökt pilla in alla möjliga versioner men jag får alltid samma error, att jag inte har nått nätverkskort och om jag har det är deep sleep blabla dra ut kabeln. kan tillägga att vid nätverksporten lyser det endast orange på ena leden, konstant. kan inte heller se att jag har ett nätverkskort i enhetshanteraren, det är som att den inte existerar för jag har uppdaterat allt som går.

Det är fel på ditt kort så bara att lämna tillbaka och byta ut moderkortet

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

nu ger jag upp. beställer hem ett nytt nätverkskort iställlet, kostar ju inte många spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

haha förlåt för att jag är Offtopic men när jag läste topic trodde jag du hade tagit ut processorn medan datorn var på och blev förvånad över att den stängde av sig

Jag trodde att han hade tagit ur processorn och blev förvånad att datorn inte startade efter detta

Råd till nästa tråd: Bättre rubrik, och bättre text! Texten i sig behöver inte vara allt för välskriven men du kommer långt med textindelning!

On-topic:

Har du monterat ihop allt rätt? Har du råkat skada någon pin när du tog ur processorn samt monterade tillbaka den?

Edit: Ber om ursäkt. Läste till posten just innan den du där du skrev att du fixat nytt moderkort!

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste installera om win om du bytt moderkort, det går inte att flytta en installation utan att det blir en massa problem om det är en annan kretsuppsättning på moderkortet, och att hålla på att fixa allt manuellt är väldig knöligt, så inatallera alltid om vid byte om moderkortet inte är detsamma som innan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har inte fått tag på ett bättre begagnat modermodem där föregående ägare avaktiverat det inbyggda nätverkskortet i bios? ser inget svar som tyder på att du har varit å kollat där, så. titta där!