Något missnöjd med temp från Antec Kühler 620 och i7 3770k, vad har ni för temp?

Permalänk
Medlem

Något missnöjd med temp från Antec Kühler 620 och i7 3770k, vad har ni för temp?

Hej,

Uppgradera burken nyligen med bland annat en Intel i7 3770K samt en Antec Kühler 620, men jag känner mig aningen missnöjd med temperaturen,

Detta stoppades in i mitt Antec p182 chassi,

Det första jag gjorde var att montera kylaren och fläkten enligt instruktionen, radiatorn ibak i chassit med fläkten som trycker ut luften ur burken, detta resulterade i ca 32-36 graders idle temperatur beroende på kärna vid en rums temp på 22-23 grader, väl i BF3 skjöt temperaturen iväg till 64-70 grader efter någon timmes spel, vilket jag tycker är för högt,

Efter detta började jag testa med OCCT och HWMonitor som temp avläsning, efter en timmes körning i OCCT ligger jag på ca 68-72 grader.

Det jag har gjort sedan dess är detta, provat montera en till fläkt i PnP vilket inte gav mer än 1-2 grader vid idle samt full load i OCCT

Flyttat radiatorn från ibak till fronten i chassit och börjat köra den som insug, detta resulterade i att tempen sjönk med ungf 8-10 grader vid full load i OCCT, vilket är grymt positivt så det känner jag mig nöjd med, och nu nu ligger jag på låga 60 i BF3

Har även provat bytt kylpasta till Arctic Silver 5 med knapp märkbar skillnad, samt bytt ut original fläkten till en Akasa Viper 120, inte direkt för nån ökad prestanda utan minskad ljudvolym spec vid idle, dock så ger den några cfm till än original fläkten

Hursom så provade jag skruva upp multipliern på turbon på i7;an från 39 till 42, och efter ca 5min i OCCT så var varmaste kärnan på 82 grader, då bröt OCCT eftersom jag hade satt en gräns vid 80,

Är detta verkligen normalt? tittar man på SWEC's test av denna där 620;n sitter som utsug, originalfläkt och kyler en 980X med sex kärnor samt klockad till 4,0 ghz, så ligger medeltemperaturen på den varmaste kärnan vid 60 grader låångt ifrån mina 82 efter fem minuter,

Har beställt en till Akasa viper nu som sista test även om jag inte tror att de kommer göra nån större skillnad två grader kanske,

Så hjälp mig gärna reda ut detta varför jag får dessa höga temps!

Mvh// Victor

Visa signatur

Dell UltraSharp U2713HM | Antec P182 | Gigabyte GA-Z77 UD3H | Intel I7 3770K
Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 1600 LP 16GB
Gigabyte GTX 680 OC | Be Quiet Dark Power Pro 10 850w |2x Intel 330 SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Lider inte de tidiga/vissa Ivy Bridges utav höga temps vid överklockning? när inköpte du ditt ex?
Prova att slå av all OC och kolla temps.

Visa signatur

Citera.

Permalänk

Hur fort snurrar fläkten?
Går pumpen som den ska?
Hur är pumpen inkopplad?

Permalänk
Medlem

Går upp i 65 grader oklockad 3770k efter några minuter prime

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk

Vad har du för vcore? Tycker inte det låter oriimligt högt för en Ivy om du i princip inte undervoltat.

Det är Anandtechs karta med Intel All-In-One Liquid Cooler (typ samma).

Permalänk
Medlem

Hej tack för alla svar,

Exigo: köpte allt för drygt två veckor sen.

StabTheDrama: Om pumpen går som den ska är svårt att avgöra, men i början hade jag en luftbubbla som cirkulerade runt, så den verkar ju snurra, från början satt pumpen på cpu fan, men bytte innan OC testet och nu sitter pumpen direkt ihop kopplad med psu;n på en 12v lina, fläkten sitter separat på cpufan, och när jag körde OCCT med turbon klockad, så gick fläkten med 1900rpm, vilket ger nån cfm mer än orginal fläkten,

Minnesota: Ja där gjorde jag en liten tabbe å dels körde vcoren på auto och sen kollade jag inte vad spänningen låg på i OCCT, det var mer ett test för att se vad som hände med kylningen, vilket som sagt visade sig inte vara allt för trevligt.
Men ska köra ett nytt test när jag monterat den andra Akasa fläkten, då lite mer seriöst ska försöka läsa på lite om OC med i7 3770k;n

Visa signatur

Dell UltraSharp U2713HM | Antec P182 | Gigabyte GA-Z77 UD3H | Intel I7 3770K
Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 1600 LP 16GB
Gigabyte GTX 680 OC | Be Quiet Dark Power Pro 10 850w |2x Intel 330 SSD 120GB

Permalänk
Medlem

@Granathe
Jag tänkte att jag också går in här och berättar mina resultat eftersom jag har ungefär samma setup.
Jag har klockat min prolle till 4386 med 43x102, med vcore på 1,26. Och mina temperaturer pendlar mellan 75-78 C. Maxar typ 80 C.
Tycker detta också är llite väl varmt för den klocken. Någon som har ett bättre förslag?
Min fläkt till radiatorn (H2O 620) är som insug på baksidan(fullt blås på den), Har två fläktar fram som insug(PWM styrda), och en i toppen som utblås(fullt blås).
Pumpen sitter på cpufan kontakten, och eftersom den är tvåpolig borde den pumpa för fullt och inte köra mindre hastighet.

Permalänk
Medlem

moahahaha ivy bridge människor börjar se nackdelarna flöda fram

nee men låter väldigt högt faktiskt.. mina SB kommer inte ens upp i såna temps o då kör jag luftkylning!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Beltet:

@Granathe
Jag tänkte att jag också går in här och berättar mina resultat eftersom jag har ungefär samma setup.
Jag har klockat min prolle till 4386 med 43x102, med vcore på 1,26. Och mina temperaturer pendlar mellan 75-78 C. Maxar typ 80 C.
Tycker detta också är llite väl varmt för den klocken. Någon som har ett bättre förslag?
Min fläkt till radiatorn (H2O 620) är som insug på baksidan(fullt blås på den), Har två fläktar fram som insug(PWM styrda), och en i toppen som utblås(fullt blås).
Pumpen sitter på cpufan kontakten, och eftersom den är tvåpolig borde den pumpa för fullt och inte köra mindre hastighet.

Behöver du ha så hög vcore?
Min 3770k snurrar på 4,4Ghz med en vcore på 1,14v.
Då blir den cirkus 59-62c i stresstest, med en Phanteks någotP14någotnågotsiffror (luftkylare).

Permalänk
Medlem

Jag kör min 3770k på 45*100 och vcore på 1.22 (om jag inte minns fel).
Är ganska säker på att jag aldrig varit över 80grader. Har dock bara kört prime95 och inte några längre sessioner. (~10min kanske)
Utan överklock tror jag inte jag var över 45grader ens. Måste kika lite mer när jag kommer hem.

Kyler med en Corsair H80 monterad i baken av mitt chassi, dubbelmackad av 2st skythe gentle typhoon.

Jag tycker dina siffror låter lite höga.

Permalänk
Skrivet av Granathe:

Hej,

Uppgradera burken nyligen med bland annat en Intel i7 3770K samt en Antec Kühler 620, men jag känner mig aningen missnöjd med temperaturen,

Detta stoppades in i mitt Antec p182 chassi,

Det första jag gjorde var att montera kylaren och fläkten enligt instruktionen, radiatorn ibak i chassit med fläkten som trycker ut luften ur burken, detta resulterade i ca 32-36 graders idle temperatur beroende på kärna vid en rums temp på 22-23 grader, väl i BF3 skjöt temperaturen iväg till 64-70 grader efter någon timmes spel, vilket jag tycker är för högt,

Efter detta började jag testa med OCCT och HWMonitor som temp avläsning, efter en timmes körning i OCCT ligger jag på ca 68-72 grader.

Det jag har gjort sedan dess är detta, provat montera en till fläkt i PnP vilket inte gav mer än 1-2 grader vid idle samt full load i OCCT

Flyttat radiatorn från ibak till fronten i chassit och börjat köra den som insug, detta resulterade i att tempen sjönk med ungf 8-10 grader vid full load i OCCT, vilket är grymt positivt så det känner jag mig nöjd med, och nu nu ligger jag på låga 60 i BF3

Har även provat bytt kylpasta till Arctic Silver 5 med knapp märkbar skillnad, samt bytt ut original fläkten till en Akasa Viper 120, inte direkt för nån ökad prestanda utan minskad ljudvolym spec vid idle, dock så ger den några cfm till än original fläkten

Hursom så provade jag skruva upp multipliern på turbon på i7;an från 39 till 42, och efter ca 5min i OCCT så var varmaste kärnan på 82 grader, då bröt OCCT eftersom jag hade satt en gräns vid 80,

Är detta verkligen normalt? tittar man på SWEC's test av denna där 620;n sitter som utsug, originalfläkt och kyler en 980X med sex kärnor samt klockad till 4,0 ghz, så ligger medeltemperaturen på den varmaste kärnan vid 60 grader låångt ifrån mina 82 efter fem minuter,

Har beställt en till Akasa viper nu som sista test även om jag inte tror att de kommer göra nån större skillnad två grader kanske,

Så hjälp mig gärna reda ut detta varför jag får dessa höga temps!

Mvh// Victor

Är du säker på att du har fläktar som är anpassade för radiatorer ?

Permalänk

Hej alla!

Jag har en i7-3770k klockad till 4,6GHz (1.25 V), dock med en Antec Kuhler 920 (ingen större skillnad på 620 och 920). Den blir aldrig varmare än 70 celsius. Idle resulterar i 35-40 celsius.

Varje recension av Ivy Bridge processorerna säger att dom blir varma och jag tror att denna värme är "det nya normala" och att man får hålla sig med den, tyvärr.

Intel själva säger att 115 celsius är "MAX" vad den klarar. Folk har benchat dessa processorer runt 100 celsius. Inga problem.

Överklockar man en Ivy Bridge så finns det inget magiskt som helt plötsligt kommer att hålla den under 60 celsius när man OCCT:ar eller kör annan benchmarking. Jag tror att en sådan fläkt kommer bli väldigt högljud!

Googlar man om detta så tror jag att alla får samma reslutat, mer eller mindre ang. värme + överklockning av Ivy Bridge.

Jag hade en Antec Kuhler 620 till min i7-2600k förrut och den var grym! Den blev lika varm på 4,8GHz som min i7-3770k blir på 4.6Ghz (fast i7-3770k är snabbare).

Är sjukt nöjd med min Antec Kuhler 920 MEN ni ska vara nöjda med era 620. Halva priset (nästan) men nära på samma kylning. Jag skulle behållt min 620!

Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Behöver du ha så hög vcore?
Min 3770k snurrar på 4,4Ghz med en vcore på 1,14v.
Då blir den cirkus 59-62c i stresstest, med en Phanteks någotP14någotnågotsiffror (luftkylare).

Skrivet av henkiii:

Jag kör min 3770k på 45*100 och vcore på 1.22 (om jag inte minns fel).
Är ganska säker på att jag aldrig varit över 80grader. Har dock bara kört prime95 och inte några längre sessioner. (~10min kanske)
Utan överklock tror jag inte jag var över 45grader ens. Måste kika lite mer när jag kommer hem.

Kyler med en Corsair H80 monterad i baken av mitt chassi, dubbelmackad av 2st skythe gentle typhoon.

Jag tycker dina siffror låter lite höga.

Jag tycker också att det är högt. Därför vill jag ha tips ;).
Men jag får testa med att dra ner vcore lite, kanske testa 100x45 istället, eller 100x44. Men är det bara jag som pillat på grundfrekvensen? Kan det skapa mer värme? Istället för att ställa multipliern?
Men kan det vara fläkten jag kör? En Noctua NF-P12 PWM (fullt blås). Jag chansar på att jag fick dit pastan(medföljande) sisådär eftersom jag hade lite svårt att sätta fast skruvarna för kylaren. Kan ju vara det också...
Men det allra viktigaste känner jag är att det inte går över 80 C samt att det är stabilt. Då känner jag mig safe. Men det hade varit roligt och få upp den så mycket som möjligt under 80 C

Permalänk
Avstängd

JA min teori med ivy brige är ju att den är en nyare architectur och att processorn vid samma frekvens som sandybrige presterar avsevärt mycke bättre.....

exempel på detta är när jag testade 4,6ghz o körde intel burntest varje run där gick på 9,2sekunder men när jag körde min i7 3820 sandybridge s så gjorde samma run på 14 sekunder ca det är ca 3 sekunder bättre.

så om man nu tänker som så då att processorn motsvarar en Sandybrige på 5ghz ,har dock inte kollat hyper pii eller några andra tester men här är jag nöjd i allfall.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

JA min teori med ivy brige är ju att den är en nyare architectur och att processorn vid samma frekvens som sandybrige presterar avsevärt mycke bättre.....

exempel på detta är när jag testade 4,6ghz o körde intel burntest varje run där gick på 9,2sekunder men när jag körde min i7 3820 sandybridge s så gjorde samma run på 14 sekunder ca det är ca 3 sekunder bättre.

så om man nu tänker som så då att processorn motsvarar en Sandybrige på 5ghz ,har dock inte kollat hyper pii eller några andra tester men här är jag nöjd i allfall.

Nja, Ivy och Sandy är nästan samma arkitektur med bara lite små ändringar, främst i GPU-delen. Nyheten med Ivy var krympningen i tillverkningsprocessen. Den presterar bättre per klockcykel än Sandy, men inte så våldsamt mycket.

Vet inte varför du lägger så mycket vikt på hur snabbt det går i IBT. Jag vet inte vilken ivy du har men saknade den hyper threading så borde den bli klar fortare än din Sandy som har HT. Testet är ju för att stressa CPU och inte nödvändigtvis visa vilken propp som presterar bäst. Pröva Cinebench istället.

*edit ser i sig nu att du har 3770. Nåja. IBT är IBT.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition