Permalänk
Skrivet av johnh3:

Även Gartner verkar döma ut Windows 8 på desktop:
http://www.zdnet.com/gartner-windows-8-for-desktop-users-is-i...

Du borde nog läsa denna också som finns länkad i samma artikel som du länkade.

http://www.pcpro.co.uk/news/interviews/376015/gartner-analyst...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Apropå tablets:
http://arstechnica.com/information-technology/2012/08/is-surf...

Citat:

Surface is delivering two messages to the other PC OEMs. There's the obvious message, "you must be at least this thin and well-designed," but there's the other message too: "you'll need a good mouse and keyboard solution." The Touch Covers and Surface's integrated kickstand are all there to tell the OEMs, "don't just ship a straight tablet."

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Håller med Black Zero, och många andra.

--- klipp ---
Windows 8, eller Obstacle som jag kallar det...
--- klipp ---

Hahah, Windows Obstacle... ja det hade varit ett passande namn. Att kalla det Windows 8 är en förolämpning mot sin föregångare.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Håller med Black Zero, och många andra.

Windows 7 är det bäst säljande OSet i historien. Och varför då? Jo, för att det tog BORT allt onödigt från Vista och gav oss det snabba basic som Windows alltid varit och som vi alla vill ha. Du vet precis vad du behöver göra för att nå de program du behöver för att jobba etc när du startar datorn. Så vad hittar de på för att fullständigt förstöra det?

Enter Windows 8!

Windows 8, eller Obstacle som jag kallar det, är så långt ifrån Windows man kan komma. Det är det största möjliga felsteget som Microsoft någonsin skulle kunna göra. Det är en ersättning av det underbara, tomma skrivbordet med Start-knappen som vann världens hjärtan där man bestämma allt själv med en står blå jävla reklam skärm som visar glorified gadgets vid namn Apps som tar din koncentration från det du egentligen startade datorn för för att bombardera dig med all jävla information som internet har att erbjuda och som är det första du ser. Varje gång du startar datorn! Istället för att starta ett tomt skrivbord med all världens möjligheter så startas ALLT på en gång redan från början. Perfekt för oss med åtta hjärnor och sex armar!

Och skulle du vara så dum att du går in i fällan att faktiskt KLICKA på något utav dessa monster så startas de upp i ett helt nytt fönster som täcker hela jäkla skärmen! Och vill du gå tillbaka så får du allt ta och högerklicka, hitta en ful liten knapp som är på olika ställen i varje mini-obstacle så du kan komma tillbaka till huvudvärken igen! MASSVIS utav tid har redan sparats! Och har du en pekskärm kanske? Ja då får du anstränga armen extra mycket för vartenda onödigt klick! Perfekt för oss som gillar tennis arm!

Du hade kanske tänkt att skriva en artikel idag, eller spela lite Skyrim efter en lång dag? Nej, det hade du verkligen inte tänkt! För Metro säger att du ska kolla 15 nya mail, gå igenom all världens finanser och aktieinformation, läsa 100 nyheter var från 30 olika nyhetstidningar, kolla nya Dropbox filer, och planera en RESA innan dess! Inte fan ska du jobba idag, mannen! Nej nej nej. Att VÄLJA vad du vill använda din dator till är bara till för de med EN hjärna! För nu när du startar din dator som en gång var en produktiv maskin med ratt att styra hjulen så ska vi planera en resa till MALDIVERNA! WHohooo!! Vem fan behöver Skyrim när vi kan vandra leden till Mordor på Nya Zeeland för 20k istället!? Win-Win-Win!

Tror de på fullaste allvar att allt detta nonsens skall SPARA tid!? Obstacle kommer att SLÖSA massvis utav tid genom att ge oss hela jäkla internet på vårt skrivbord! Och det enda sättet att komma bort från det är att gå in i det riktiga skrivbordet där du inte kan göra ett skit eftersom de tagit bort knappen som ger oss tillgång till det som en gång var Windows!

Och vad händer om (när) du tar bort allt detta fullständigt överdrivna nonsens? Jo, då har du ett stort, tomt skrivboard kvar (yay!) fast UTAN en Start knapp (suck) ! Ja jag säger då det.

Jag hoppas verkligen att de släpper prestandaoptimeringarna för Direct X plattformen till Windows 7. Jag hade gärna betalat 200 spänn för dessa grymma optimeringar till ett RIKTIGT Windows OS.

Satan vad jag hoppas att Microsoft lagt ner biljoner på utvecklingen utav detta värdelösa experiment och att det säljer sämre än Vista så att de ansvariga för en jäkel till spark! Det här är så otroligt orespektabelt mot världens största fan-base som blivit vana vid Windows i flera decennier. Nu är det på tiden att all denna perfektion som gjort Microsoft till ett av de största företagen i modern tid ska ersättas med bloatware ännu en gång. Jag skäms verkligen över att jag trodde att de hade lärt sig från Vista.

http://www.neowin.net/forum/uploads/monthly_04_2012/post-1259...

Jag skulle nog vilja påstå att det du beskriver är det bästa med Windows 8. Istället för att spendera tid på att besöka webbsidor för diverse emailkonton eller gå in på nordnet/avanza för aktieinformation, får jag allt upp när jag startar datorn. Vilket spar tid och tillåter mig att göra annat produktivt istället. Och det nya notifieringssystemet är guld värt.

Hade starka planer på att gå över till Linux/MacOS innan Windows 8 blev utannonserat då både Linux och OS X är betydligt met intergrerade än Win 7. Faktum är att jag skriver detta från Ubuntu 12.04 Men i Oktober åker Win 8 in i burken.

Har personligen aldrig förstått vad ett tomt skrivbord skulle vara bra för, annat en sexig bakgrundsbild

Permalänk
Medlem

Känns som att Windows 7 ändå är fräscht och fungerande fortfarande.
Det var väl fasiken inte länge sen XP förlorade tronen som mest installerade operativ?

Tror nog även att M$ förväntar sig en uppförsbacke eftersom dom gått ut med $40 som uppgraderingspris...
Jag har fortfarande kvar mitt MSDNAA-konto (mwuhahaha), så kommer det dit blir det att testa på nån sekundär maskin, kommer det inte så blir det 7:an tills det blir ohållbart/slutar supportas av mjukvarutillverkare, vilket bör vara iaf 3-5 år till.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att Windows 8 är en väldigt bra kompromiss man har ju fortfarande kvar desktop och jag tycker inte att startskärmen är så jobbig som vissa andra tycker.
Jag tror att Microsoft känner iPads kniv mot strupen och jag tror inte att det hade räckt med en speciell version för tablets för att klara Microsofts mål som är att kunna säga till alla utvecklare på nästa BUILD konferans att de har minsann sålt fler Windows 8 enheter än Apple har sålt iPads allt för att försöka få utvecklare att hoppa på tåget, man hoppas nog även på att utvecklarna ska göra en app till Windows Phone 8 när de ändå håller på att utveckla till Windows 8 för det är apparna som saknas där.
Aja, det ska bli intressant att se hur det hela utvecklas.

Permalänk

Någon mer än jag som upplever att program som inte är metro program går fruktansvärt segt??? Detta skrivs i Chrome som jag har inne och det är jättesegt mot hur Chrome är på Windows7. Dessutom så när det ska startas så växlar den från metro till skrivbordet och kör igång appen.. Visst hrome mfl kommer väl komma i fräscha metro versioner men fasen vad störd jag blir på det...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleidol:

Någon mer än jag som upplever att program som inte är metro program går fruktansvärt segt??? Detta skrivs i Chrome som jag har inne och det är jättesegt mot hur Chrome är på Windows7. Dessutom så när det ska startas så växlar den från metro till skrivbordet och kör igång appen.. Visst hrome mfl kommer väl komma i fräscha metro versioner men fasen vad störd jag blir på det...

har inte märkt av att något skulle vara segt i Release Preview.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kalleidol:

Någon mer än jag som upplever att program som inte är metro program går fruktansvärt segt??? Detta skrivs i Chrome som jag har inne och det är jättesegt mot hur Chrome är på Windows7. Dessutom så när det ska startas så växlar den från metro till skrivbordet och kör igång appen.. Visst hrome mfl kommer väl komma i fräscha metro versioner men fasen vad störd jag blir på det...

Windows 8 förhandversionerna/beta med flera, lider av extrem fryslagg med viss hårdvara, och det är något som Microsoft är medvetna om. Borde vara fixat till RTM-versionen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Jag tycker nog att Windows 8 är en väldigt bra kompromiss man har ju fortfarande kvar desktop och jag tycker inte att startskärmen är så jobbig som vissa andra tycker.
Jag tror att Microsoft känner iPads kniv mot strupen och jag tror inte att det hade räckt med en speciell version för tablets för att klara Microsofts mål som är att kunna säga till alla utvecklare på nästa BUILD konferans att de har minsann sålt fler Windows 8 enheter än Apple har sålt iPads allt för att försöka få utvecklare att hoppa på tåget, man hoppas nog även på att utvecklarna ska göra en app till Windows Phone 8 när de ändå håller på att utveckla till Windows 8 för det är apparna som saknas där.
Aja, det ska bli intressant att se hur det hela utvecklas.

Om man tänker på apparna till Windows Phone 8 så kommer nuvarande appar till Windows Phone 7.5 funka till den:
http://allaboutwindowsphone.com/news/item/14960_100000_apps_p...

Det tror jag inte blir nåt problem. Dessutom ska de försöka få fart på utvecklingen ännu mer:
http://www.zdnet.com/microsoft-cuts-the-ribbon-on-windows-pho...

Jag tror Windows Phone 8 blir bra.

Permalänk
Medlem

Microsoft verkar mena allvar med att man inte ska kunna komma undan Metro: http://www.networkworld.com/community/node/81197

Permalänk
Medlem

Varför ska man använda musen? Är inte musen ett finger? Nu när touchscreen äntligen börjar komma så borde väl muspekaren vara överflödig?
Spel kommer att designas efter touchscreen. Tio muspekare istället för en. Det kallar jag multitasking. Jag är helt på Metro. Folk vill ha bärbart och Tv-spel (nya Xbox kommer förmodligen vara en del av Windows 8).

Det jag kan förstå att man kan klaga på är just instängdheten med Microsoft. Men samtidigt så klagar folk inte på Appstore eller Google Play (kanske kan räknas som semi då det är Linux) som funkar på samma sätt. Och detta är tyvärr något som visas allt mer i samhället, folk orkar inte bry sig att de blir övervakade. Så länge deras Facebook konto fungerar. Tråkigt 1984. Men detta är inte enbart Windows 8 utan det gäller som jag sa allt.

Men en till sak är väl att det Win8 är det första OS:et från Microsoft som har andra företags program installerat från början - People App med Twitter t.ex. (kanske har fel här)????

Visst att folk inte uppgraderar från början eller går över till Linux. Men detta är en framtid som kommer. Microsoft försöker inte knuffa in oss på ett spår. Utan det är vi som har tvingat dem till detta. Då våra mobiler håller på att ta över helt. När jag har pratat med vanliga användare som ska köpa något nytt. Så funderar de på om de ska köpa en tablet istället för en ny dator. Nu har de flesta förbrukat sin gamla dator som de köpte runt 2007 och tablet marknaden har blivit mogen.

Jag kommer ihåg när jag skulle gå från MsDos till Windows, vilket helvete det var. Allt var ju mycket bättre i DOS. Man skrev t.ex själv bat-filer men nu skulle man helt plötsligt anpassa sig efter en start meny (som kändes instängd). Kommer ihåg att Windows 95 även krävde att man minst skulle ha 8mb i ram. Vilket var idiotiskt!

Men allt blev bra

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Det kommer allt att bli bra med windows 8 då man helt enkelt får lära sig det os:et och hur man kan använda metro gränssnittet på ett bra sätt. Om man kollar den här videon från den senaste release preview av windows 8 så kan man se att de inte har tagit bort desktop layout utan man öppnar upp den via en app i metro kan man säga. När det gäller att stänga av datorn så drar man musen åt höger och då så får man upp en viss meny där du kan stänga av datorn.

http://www.youtube.com/watch?v=ag-StAfqJiU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Varför ska man använda musen? Är inte musen ett finger?

Ja och nej.

Att använda musen är betydligt mindre belastande än att använda fingret (armen) för att peka. Desutom så är musen ett precisions instrument, det är inte fingret.

De pekskärmar som används på dagens mobiler och tablets har inte ens en upplösning hög nog för att täcka samtliga pixlar på skärmen - desutom så har de kraftig 'input lag' (50-100ms är standard).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Ja och nej.

Att använda musen är betydligt mindre belastande än att använda fingret (armen) för att peka. Desutom så är musen ett precisions instrument, det är inte fingret.

De pekskärmar som används på dagens mobiler och tablets har inte ens en upplösning hög nog för att täcka samtliga pixlar på skärmen - desutom så har de kraftig 'input lag' (50-100ms är standard).

Detta kan jag förstå. Men man kanske kan använda en penna. Och det är väl mest bara illustratörer som verkligen behöver gå ner på pixlar.
Spelen kommer att anpassas. Tänk hur nytt Dance dance revolution och Wolfenstein m.m. var när de kom. Jag tror att det kommer en liknande tid nu.
FPS har för mycket utrymme (50% av alla spelen) och behöver förpassas.

Jag tycker att de borde göra en touchscreen som är kopplad till den stationära genom t.ex Wifi eller Thunderbolt.
Framtid och behöver utvecklas, men bara en tanke.

Det kommer nog några "svåra" år nu med mognad av tekniker och tankesätt (3 - 5 år kanske).

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Detta kan jag förstå. Men man kanske kan använda en penna. Och det är väl mest bara illustratörer som verkligen behöver gå ner på pixlar.
Spelen kommer att anpassas. Tänk hur nytt Dance dance revolution och Wolfenstein m.m. var när de kom. Jag tror att det kommer en liknande tid nu.
FPS har för mycket utrymme (50% av alla spelen) och behöver förpassas.

Jag tycker att de borde göra en touchscreen som är kopplad till den stationära genom t.ex Wifi eller Thunderbolt.
Framtid och behöver utvecklas, men bara en tanke.

Det kommer nog några "svåra" år nu med mognad av tekniker och tankesätt (3 - 5 år kanske).

Nej, folk kommer att lämna det som de inte gillar. Kolla hur bra det gick för AOL vilket tydligen är M$ stora våta dröm att återuppleva fast nu med touch... idéen fungerar bara till plattor och mobiler för att jobba med så är idén bara dödfödd - det har aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera.

Permalänk

Jag gillar Windows 8, inte för att jag tycker att det är bra. Tycker om det därför att det kanske kommer ge Linux och andra OS en chans att ta sig in i Desktopen. Windows 8 kan bli början av slutet för Microsoft.

Permalänk
Medlem

Windows gör som vanligt varannat bra och varannat dåligt OS, jag vill köpa en dator inte en portabel pekmusplatta. Då köper jag en iPad eller en Galaxytab. Fiasko JA, hur ska man kunna bekvämt sitta och använda något där man hela tiden måste använda handen över skärmen? För det är väll tanken med W8? Eller har jag missat allt helt? När jag såg dom presentera det första gången så sågade jag det på en gång. Jag sitter gärna kvar på mina XP burkar och jobbar med. Ska jag göra något privat har jag en perfekt W7 burk som bootar på 20 sekunder, men vem bryr sig om boottid? Jag stänger av datorn en gång per månad. Spela det kan man göra i andra OS, det kommer vara såhär. Nu kommer folk avguda det och vara sugen på nya saker. När det släpps kommer alla klaga på det och vilja ha tillbaka det gamla. Så är det nästan alltid, så sitt inte och säg att allt är så jävla bra med det. För rubriken lyder W8 ett fiasko? Ja.

Visa signatur

Dödens dag då jag insåg att man inte kommer ifrån bluescreen. Det heter bara kernel panic. Helvete

Permalänk
Medlem

Tror att det blir en succé bland surfplattor!

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweAccount:

Jag gillar Windows 8, inte för att jag tycker att det är bra. Tycker om det därför att det kanske kommer ge Linux och andra OS en chans att ta sig in i Desktopen. Windows 8 kan bli början av slutet för Microsoft.

Snarare Microsofts riktiga intågande på telefonmarknaden. x86 PC som du alltid har med dig som du trådlöst kan ansluta till skärm, tangentbord och mus.

Skrivet av brietlin:

Windows gör som vanligt varannat bra och varannat dåligt OS, jag vill köpa en dator inte en portabel pekmusplatta. Då köper jag en iPad eller en Galaxytab. Fiasko JA, hur ska man kunna bekvämt sitta och använda något där man hela tiden måste använda handen över skärmen? För det är väll tanken med W8? Eller har jag missat allt helt? När jag såg dom presentera det första gången så sågade jag det på en gång. Jag sitter gärna kvar på mina XP burkar och jobbar med. Ska jag göra något privat har jag en perfekt W7 burk som bootar på 20 sekunder, men vem bryr sig om boottid? Jag stänger av datorn en gång per månad. Spela det kan man göra i andra OS, det kommer vara såhär. Nu kommer folk avguda det och vara sugen på nya saker. När det släpps kommer alla klaga på det och vilja ha tillbaka det gamla. Så är det nästan alltid, så sitt inte och säg att allt är så jävla bra med det. För rubriken lyder W8 ett fiasko? Ja.

Pekgränssnittet är bara till för tablets. Så här ser det ut i desktop miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är för att du inte gett det en chans. Efter 20min var jag helt hemma i Metro-miljön. Nu efter 80+ timmar (över två arbetsveckor) kommer jag inte ihåg sist jag bootade Win7. Win8 är snabbare och bättre på alla sätt.

Svarar på din kommentar här istället så får tråden hålla topic.

Tyvärr inte, eftersom det känns som det motarbetar mig hela tiden. Efter en månad installerade jag classic shell så att datorn går att använda. Hade resultatet varit som med classic shell från början (dvs jag kan använda både startmenyn och metromenyn) hade det varit ett jätte bra os nu är det inte ens ett alternativ. Som tur är har jag det inte på någon viktigt dator.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag tror Java och Android kommer att slå ut Windows till slut (även i våra vanliga datorer). Detta genom att mobiltelefonerna börjar samspela med hushållsmaskiner, TV, dator, och att man till slut kan betala med mobiltelefonen. Man kan också beställa och betala bussbiljetter osv. osv..

Om WIN8 blir fiasko beror på om det fungerar i mobiltelefoner eller inte, eller i smartphone- liknande tablets. ( är inte så insatt. det kanske är Windows Phone jag tänker på?). Microsoft kanske har den nackdelen att operativsystemet är ofantligt mycket större (minneskrävande) än Linux och för långsamt.

Vi får snart se. Win8/ultrabooks är väl ute i handeln just nu....

Summeringen av mitt inlägg är att jag tror att Microsoft till slut kanske blir överkörda av Google och Apple, eller liknande framtida OS.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Jag tror Java och Android kommer att slå ut Windows till slut (även i våra vanliga datorer). Detta genom att mobiltelefonerna börjar samspela med hushållsmaskiner, TV, dator, och att man till slut kan betala med mobiltelefonen. Man kan också beställa och betala bussbiljetter osv. osv..

Om WIN8 blir fiasko beror på om det fungerar i mobiltelefoner eller inte, eller i smartphone- liknande tablets. ( är inte så insatt. det kanske är Windows Phone jag tänker på?). Microsoft kanske har den nackdelen att operativsystemet är ofantligt mycket större (minneskrävande) än Linux och för långsamt.

Vi får snart se. Win8/ultrabooks är väl ute i handeln just nu....

Summeringen av mitt inlägg är att jag tror att Microsoft till slut kanske blir överkörda av Google och Apple, eller liknande framtida OS.

Va? Tror att du ska lugna ner dig med rökat lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Va? Tror att du ska lugna ner dig med rökat lite

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kritik mot det jag skriver? är det inte bättre att du preciserar dig? Sitter du med en smartphone utan tangentbord och orkar inte skriva längre meningar?

I övrigt så erkänner jag att jag inte vet skillanden på Windows 8 RTM och windows phone. Vad jag gissar så är W8 RTM för tablets och W Phone för smartphones.

Det är svårt att se in i framtiden. Vad tror du själv om utvecklingen? Är du W8 fan?

EDIT: Märker att jag inte ens nämner ordinarie W8. Den är bortkopplad i min tankevärld. Skall W8 bli succe så handlar det nog enbart om surfplattor.

Att jag personligen är så fenomenalt ointresserad av W8 beror nog på att Windows 7 fungerar så otroligt bra för mig (och alla andra). Enda orsaken till att jag skulle byta upp mig är om Microsoft får fram en surfplatta/ smartphon som man bara måste ha.
Jag lämnar gärna min stationära dator och ersätter den med någon trådlös platta.
Här plockar Android och Apple andelar.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Jag vet redan nu att företaget jag jobbar för kommer tjäna på människor som kommer komma in med sina nya burkar och be om nedgradering till sjuan.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

I övrigt så erkänner jag att jag inte vet skillanden på Windows 8 RTM och windows phone. Vad jag gissar så är W8 RTM för tablets och W Phone för smartphones.

Windows 8 RTM är helt enkelt beskrivningen på versionen som är klar, dvs Released To Manufacturing.

Windows 8 kommer att funka även på plattor som använder x86/x64-plattformen.

Sen har vi Windows 8 RT som är versionen som kommer för ARM-processorer (det dom räknar med ska bli lite billigare plattor), dom kommer inte att kunna köra vanliga Windowsprogram utan bara såna som är utvecklade för just Win8 RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Windows 8 RTM är helt enkelt beskrivningen på versionen som är klar, dvs Released To Manufacturing.

Windows 8 kommer att funka även på plattor som använder x86/x64-plattformen.

Sen har vi Windows 8 RT som är versionen som kommer för ARM-processorer (det dom räknar med ska bli lite billigare plattor), dom kommer inte att kunna köra vanliga Windowsprogram utan bara såna som är utvecklade för just Win8 RT.

Ja, jag blandade ihop RTM och RT.

Men det finns alltså W8- varianter för vanliga stationära datorer ( x86/x64) och ARM- processorer. Inte konstigt att detta är obegripligt.

Jag tror Microsoft gjort ett misstag i namnvalet.

Tack för förklaringen!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Jag använde Windows 8 i ungefär 1 månad tidigare i år, och har nyligen installerat det igen.

För min del så är det mycket snabbare än Windows 7, så det är ett definitivt köp. Dock är den nya start"menyn" en stor förändring, men efter ungefär 2 månader total användning börjar lite smått vänja mig. Jag kan förstå att det kommer att bli en stor (för stor?) omställning för många mindre datorvana användare, men objektivt så är det ändå ett steg framåt tycker jag.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

J Dock är den nya start"menyn" en stor förändring, men efter ungefär 2 månader total användning börjar lite smått vänja mig. Jag kan förstå att det kommer att bli en stor (för stor?) omställning för många mindre datorvana användare, men objektivt så är det ändå ett steg framåt tycker jag.

Va f*n? Du lyckades trycka på exakt rätt knapp. "för svårt för vissa amatörer", Nu måste jag bara testa.

EDIT

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Jag kan förstå att det kommer att bli en stor (för stor?) omställning för många mindre datorvana användare

Hehe, där ser man hur olika folk tänker, själv tror jag att Windows 8 kommer att bli ett bra alternativ för folk som använder sin dator som Facebookmaskin men att folk som använder sin dator professionellt kommer att ha svårt att acceptera Metro.

Själv har jag varit med sedan Windows 3.0 och jag tror att Windows 8 kan bli MS största vurpa hittills. Jag ser mig som rätt datorvan.