Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

För hög temperatur på ena kortet? 7970 Ref i CF

Permalänk
Medlem

För hög temperatur på ena kortet? 7970 Ref i CF

Tjo
Sitter på två st 7970 i CF från Sapphire (referens kylare) och tycker att korten verkar bli lite väl varma? I idle ligger ena kortet (det som ej har monitorerna inkopplade i sig) på ca 45 grader, det andra ligger då i 60-65 grader. Efter 30 min i load (Skyrim i eyefinity, max allt) ligger det som ej har monitorerna inkopplade i sig på ca 70 grader medans det andra når 75~ grader. Är detta normalt?

Tycker framför allt idle tempen på ena kortet är på tok för hög. De sitter i en Fractal Design R3 och använder två insug i fronten, ett i botten och sedan ett utsug i bakkant (Där sitter det en H60 med PnP konfiguration).

Edit: Kör båda korten i samma frekvenser som Ghz edition, alltså minne till 6000mhz och gpu på 1000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perforex:

Tjo
Sitter på två st 7970 i CF från Sapphire (referens kylare) och tycker att korten verkar bli lite väl varma? I idle ligger ena kortet (det som ej har monitorerna inkopplade i sig) på ca 45 grader, det andra ligger då i 60-65 grader. Efter 30 min i load (Skyrim i eyefinity, max allt) ligger det som ej har monitorerna inkopplade i sig på ca 70 grader medans det andra når 75~ grader. Är detta normalt?

Tycker framför allt idle tempen på ena kortet är på tok för hög. De sitter i en Fractal Design R3 och använder två insug i fronten, ett i botten och sedan ett utsug i bakkant (Där sitter det en H60 med PnP konfiguration).

Utsug av luften är viktigare än vad många tror. Satsa gärna på 2 utsug i toppen av chassit. Sitter du i ett litet rum med stängd dörr så kan det också påverka.
Och sist men inte minst så vill jag bara säga att 70-80 grader på ett grafikkort inte är skadligt så du behöver egentligen inte oroa dig.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Utsug av luften är viktigare än vad många tror. Satsa gärna på 2 utsug i toppen av chassit. Sitter du i ett litet rum med stängd dörr så kan det också påverka.
Och sist men inte minst så vill jag bara säga att 70-80 grader på ett grafikkort inte är skadligt så du behöver egentligen inte oroa dig.

MVH

Tänkte att eftersom korten själva fungerar som utsug med ref kylaren skulle inte det behövas men ska prova med fler fläktar där uppe. Vad är normalt temperatur mässigt för en 7970? Kanske fått ett exemplar med dålig kylpasta eller så?

Permalänk

Med ref kylare och endast ett utblås på ett ljuddämpat chassi måste jag säga att 70-75c är riktigt jävligt bra!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perforex:

Tjo
Sitter på två st 7970 i CF från Sapphire (referens kylare) och tycker att korten verkar bli lite väl varma? I idle ligger ena kortet (det som ej har monitorerna inkopplade i sig) på ca 45 grader, det andra ligger då i 60-65 grader. Efter 30 min i load (Skyrim i eyefinity, max allt) ligger det som ej har monitorerna inkopplade i sig på ca 70 grader medans det andra når 75~ grader. Är detta normalt?

Tycker framför allt idle tempen på ena kortet är på tok för hög. De sitter i en Fractal Design R3 och använder två insug i fronten, ett i botten och sedan ett utsug i bakkant (Där sitter det en H60 med PnP konfiguration).

Edit: Kör båda korten i samma frekvenser som Ghz edition, alltså minne till 6000mhz och gpu på 1000

Vet inte om det är till nån hjälp men kollade runt efter "max temp" på mitt XFX Radeon 7950 då jag går i klockningstankar, o fann då på deras sida att upp till 95 grader inte ska va nån fara (vill även minnas att det stod att 95 inte är vanligt). Hur mkt värmen påverkar prestanda/kvalitet inom den ramen har jag dock ingen aning om, om det ens påverkar.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
99:e percentilen

Mitt 7970 referens ligger på 70 grader i idle, pga att jag har tre skärmar inkopplade, med en total upplösning på 5120x1080 (dock ej Eyefinity). Kortet blir även ca 70 grader varmt i BF3, men då låter det också mer. Det sitter i ett välventilerat HAF X. Kan den temperaturen vara skadlig i längden?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Helt normalt! kan nämna att mina grafikkort ligger på 35 resp 40 grader just nu, i idle. Då har jag vattenkylt. Dock är de båda på 50grader i load.

Innan jag skaffade vattenkylning skiljde det ca 12 grader mellan korten i load. Det övre kortet brukar vara varmast

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd

lite OT: Hjälper det på 7970 att ta av kylaren och byta kylpastan för bättre temperaturer?

Ville inte skapa en ny tråd för det

Permalänk
Inaktiv

har 60/53 grader i idle och ca 80 i load :S men snart kommer mina vattenblock (Tror du har normala temps).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuggmate:

Mitt 7970 referens ligger på 70 grader i idle, pga att jag har tre skärmar inkopplade, med en total upplösning på 5120x1080 (dock ej Eyefinity). Kortet blir även ca 70 grader varmt i BF3, men då låter det också mer. Det sitter i ett välventilerat HAF X. Kan den temperaturen vara skadlig i längden?

Spelar igentligen ingen roll så länge du inte stör dig på det, pajar skiten går det på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Spelar igentligen ingen roll så länge du inte stör dig på det, pajar skiten går det på garantin.

Haha! Om två år då??