DayZ, köpa server, vilken server-hosting företag.

Permalänk
Medlem

DayZ, köpa server, vilken server-hosting företag.

Tjena, jag och ett par kompisar kör DayZ rätt mycket och vi har planer på att köpa en serverplats. Anledningen till detta är att vi just nu kör på en server där vi har rätt mycket gear och servern har kraschat flera gånger så vi har förlorat bilar,vapen etc. Vi vill därför köpa en serverplats där vi kan starta om servern om det skulle behövas.

Det som vi undrar eftersom de flesta kör på kvällen är att det ska vara ljust, så då kanske man måste ha servern i USA ? eller hur fungerar det?
En svensk/nordisk/europeisk server föredras på grund av ping. Dock har de flesta fiber så vi har runt 100 i ping till USA ändå.

Givetvis så ska den inte vara "privat", om vi skaffar en server så är de som vill välkomna in på servern. Och vi är inte så som andra "privata" servrar där man kickar ut folk.

Har någon några förslag så tveka inte och skriva

Om en sådan här tråd redan har skapas så ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

Tack på förhand

// Hannes Sjölund

miss ledande rubrik samt innehåll.
Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk

Vilayer, kan inte säga annat än att det är ett jäkla bra företag, har haft min server där i några veckor, har du några problem är det bara gå in på deras ts och snacka med ian eller lee så blir det nog löst.
du kan även välja vilken tid din server ska gå på.

våran server ligger i luxemburg till våran grupp och den funkar i princip felfritt förutom dom enstaka krascharna
ping ligger på en 55-70 till sverige och 120-160 till kanada och inte speciellt mycket desync,

att ha en server "privat" är mot server reglerna och kommer få en server blacklistad

Visa signatur

ja, exakt

Permalänk
Medlem

Det lär kosta en del med den mängd bandbredd som dayZ behöver. För att co-location inte skall bli allt för dyrt så bör ni få ner höjden på chassit till 2U, helst 1U. Större rackchassin är billigare i inköp, men i gengäld kostar det mer att hyra hyllplats.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det lär kosta en del med den mängd bandbredd som dayZ behöver. För att co-location inte skall bli allt för dyrt så bör ni få ner höjden på chassit till 2U, helst 1U. Större rackchassin är billigare i inköp, men i gengäld kostar det mer att hyra hyllplats.

Visste inte hur jag skulle formulera mig när jag skrev tråden, Vi ska inte köpa en server alltså hyra.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskerens:

Vilayer, kan inte säga annat än att det är ett jäkla bra företag, har haft min server där i några veckor, har du några problem är det bara gå in på deras ts och snacka med ian eller lee så blir det nog löst.
du kan även välja vilken tid din server ska gå på.

våran server ligger i luxemburg till våran grupp och den funkar i princip felfritt förutom dom enstaka krascharna
ping ligger på en 55-70 till sverige och 120-160 till kanada och inte speciellt mycket desync,

att ha en server "privat" är mot server reglerna och kommer få en server blacklistad

Det jag menade med "privat" var att folk kastar ut en så fort man joinar. Alltså det är det jag menar med privat.

Vaför valde ni luxemburg?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk

jag hyr servern där, 41€/månaden
jo jag vet att det va de du menade.
vet inte varför den står i luxemburg, jag valde frankfurt men skit samma, det funkar jävla bra

Visa signatur

ja, exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskerens:

jag hyr servern där, 41€/månaden
jo jag vet att det va de du menade.
vet inte varför den står i luxemburg, jag valde frankfurt men skit samma, det funkar jävla bra

Låter som en bra deal.

vi är ju 11 pers som spelar så det blir typ 33 kr per persson så det låter ju bra.

Tack,

Är det några som vet om det finns företag som har servrar som kör dayz i Sverige eller norden?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk

Det som krävs för att manipulera tiden är bara att ända systemtiden i servern, men då behöver ni såklart rättigheterna till det. sedan så bör det ju bara räcka med att ta en server så nära där ni bor som möjligt för att slippa lagg

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Väcker denna tråd till liv igen då vi har haft liknande planer, är bara nyfiken på hur processen går till, antar att någon sorts DayZ server program måste installeras på, och hur går det till när servern måste uppdateras, är ju inte direkt så att jag kan åka över till luxenburg och stoppa in ett USB minne.

Som ni hör är jag helt okunnig i ämnet, vore härligt om någon kunde upplysa mig om hur det går till

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera http://www.multiplaygameservers.com/game-servers/dayz/
Kostar lite mer, men väljer du att ha server i Sverige, så får du en makalöst låg ping.
Supporten är också väldigt trevlig och påläst, samt har jag aldrig haft några problem med dom.

Jag har/haft servrar hostade av dessa i många år, allt från css, tf2, bf3, minecraft och nu dayz servrar.
Det fungerar riktigt bra, rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Väcker denna tråd till liv igen då vi har haft liknande planer, är bara nyfiken på hur processen går till, antar att någon sorts DayZ server program måste installeras på, och hur går det till när servern måste uppdateras, är ju inte direkt så att jag kan åka över till luxenburg och stoppa in ett USB minne.

Som ni hör är jag helt okunnig i ämnet, vore härligt om någon kunde upplysa mig om hur det går till

Jag hyr en DayZ server från vilayer och det fungerar jätte bra, min server kom upp ~20h efter jag beställde den. Då fick jag ett mail med inloggningsuppgifter till en hemsida där jag kunde kontrollera min server allt från att konfigurera settings, starta/stoppa, se loggs, banna, etc... det är ingenting du behöver installera själv allt du behöver göra är att välja när du ska uppdatera serven. sen rekommenderar jag att ladda ner en RCON klient där du kan styra serven ifrån.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Skrivet av olle360:

Jag hyr en DayZ server från vilayer och det fungerar jätte bra, min server kom upp ~20h efter jag beställde den. Då fick jag ett mail med inloggningsuppgifter till en hemsida där jag kunde kontrollera min server allt från att konfigurera settings, starta/stoppa, se loggs, banna, etc... det är ingenting du behöver installera själv allt du behöver göra är att välja när du ska uppdatera serven. sen rekommenderar jag att ladda ner en RCON klient där du kan styra serven ifrån.

Okej, låter grymt Någon som vet om det finns någon liknande i Sverige? Skulle gärna ha en i sverige om det går att få tag i, men kanske är billigast och bäst i luxenburg?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, låter grymt Någon som vet om det finns någon liknande i Sverige? Skulle gärna ha en i sverige om det går att få tag i, men kanske är billigast och bäst i luxenburg?

Vet inte om du såg min post, men gå några inlägg uppåt så ser du min rekommendation.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Vet inte om du såg min post, men gå några inlägg uppåt så ser du min rekommendation.

Oj, det gjorde jag inte, men kollar upp det nu, tackar!

Vet dock inte om jag skulle kalla det "lite dyrare", är nästan dubbla priset, vet inte om en lite lägre ping är värt ~300 spänn extra per månad.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Oj, det gjorde jag inte, men kollar upp det nu, tackar!

Vet dock inte om jag skulle kalla det "lite dyrare", är nästan dubbla priset, vet inte om en lite lägre ping är värt ~300 spänn extra per månad.

Nej, det är såklart en smaksak.
Men, jag betalar hellre det, eftersom jag haft dom länge och vet vad det är jag betalar för.

Men, det är en smaksak som sagt.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Nej, det är såklart en smaksak.
Men, jag betalar hellre det, eftersom jag haft dom länge och vet vad det är jag betalar för.

Men, det är en smaksak som sagt.

Mm, men vet ju inte om man får med massa andra saker som kan vara bra att ha, som man inte får i det andra, såg att det stod massa saker, men vet inte riktigt vad de mesta innebär.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskerens:

Vilayer, kan inte säga annat än att det är ett jäkla bra företag, har haft min server där i några veckor, har du några problem är det bara gå in på deras ts och snacka med ian eller lee så blir det nog löst.
du kan även välja vilken tid din server ska gå på.

våran server ligger i luxemburg till våran grupp och den funkar i princip felfritt förutom dom enstaka krascharna
ping ligger på en 55-70 till sverige och 120-160 till kanada och inte speciellt mycket desync,

att ha en server "privat" är mot server reglerna och kommer få en server blacklistad

Det är inte mot reglerna att ha en server privat, det är inget de supportar men de är allt, uppfyller du kraven för en server (vilka är ganska höga) får du ha en server kopplad till public hive om du vill, vill du ha en privat hive får du ha det.

Admins på public hive har enbart kontroll på sin egen server och kan styra lite respawn och sånt samt vilken tid det är på servern och kicka folk eller banna dem lokalt, det är allt de kan göra afaik.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av olle360:

Jag hyr en DayZ server från vilayer och det fungerar jätte bra, min server kom upp ~20h efter jag beställde den. Då fick jag ett mail med inloggningsuppgifter till en hemsida där jag kunde kontrollera min server allt från att konfigurera settings, starta/stoppa, se loggs, banna, etc... det är ingenting du behöver installera själv allt du behöver göra är att välja när du ska uppdatera serven. sen rekommenderar jag att ladda ner en RCON klient där du kan styra serven ifrån.

Okej, tackar

Kollar på deras sida där man kan beställa nu, och där kan man välja att betala 1€ för att server inte ska vara "branded", vad innebär det?
Sen står det också "Automated Time Zone Changer", och man kan inte välja något annat alternativ, innebär det att jag inte själv får välja vilken tidszon servern ska ha?

Sen undrar jag också om det går att börja med 40 player slots, och sen öka till t.ex 60 slots om det skulle behövas?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lasergurka:

Okej, tackar

Kollar på deras sida där man kan beställa nu, och där kan man välja att betala 1€ för att server inte ska vara "branded", vad innebär det?
Sen står det också "Automated Time Zone Changer", och man kan inte välja något annat alternativ, innebär det att jag inte själv får välja vilken tidszon servern ska ha?

Sen undrar jag också om det går att börja med 40 player slots, och sen öka till t.ex 60 slots om det skulle behövas?

Branded brukar etyda att leverantörens namn står med i serverns namn. Debranding är alltså en vanlig extrakostnad som du kan välja själv.

Övriga kan jag bara gissa på så det får de som hyr där svara på.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Branded brukar etyda att leverantörens namn står med i serverns namn. Debranding är alltså en vanlig extrakostnad som du kan välja själv.

Övriga kan jag bara gissa på så det får de som hyr där svara på.

Okej, tackar 1€ är ju ingen stort summa, är ju bara bra att veta om det är något man vill ha eller inte, men deras namn kan man nog klara sig utan

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av fiskerens:

Vilayer, kan inte säga annat än att det är ett jäkla bra företag, har haft min server där i några veckor, har du några problem är det bara gå in på deras ts och snacka med ian eller lee så blir det nog löst.
du kan även välja vilken tid din server ska gå på.

våran server ligger i luxemburg till våran grupp och den funkar i princip felfritt förutom dom enstaka krascharna
ping ligger på en 55-70 till sverige och 120-160 till kanada och inte speciellt mycket desync,

att ha en server "privat" är mot server reglerna och kommer få en server blacklistad

Skrivet av hannesboey:

Låter som en bra deal.

vi är ju 11 pers som spelar så det blir typ 33 kr per persson så det låter ju bra.

Tack,

Är det några som vet om det finns företag som har servrar som kör dayz i Sverige eller norden?

Skrivet av olle360:

Jag hyr en DayZ server från vilayer och det fungerar jätte bra, min server kom upp ~20h efter jag beställde den. Då fick jag ett mail med inloggningsuppgifter till en hemsida där jag kunde kontrollera min server allt från att konfigurera settings, starta/stoppa, se loggs, banna, etc... det är ingenting du behöver installera själv allt du behöver göra är att välja när du ska uppdatera serven. sen rekommenderar jag att ladda ner en RCON klient där du kan styra serven ifrån.

Tänkte höra med er som har eller haft server hos Vilayer; Är det någon bindningstid eller uppsägningstid, eller kan man skaffa en månad, prova om det funkar bra, och sen avbryta om det inte var något för oss?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |