Ska köpa ny skärm, är denna prisvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

@Motsols
Men snälla du. Upplevelsen av en bild är subjektiv. Därför blir ditt försök att matematiskt besvara denna fråga löjeväckande. Det blir som att matematiskt försöka besvara frågan vems tavlor som är vackrast, Picassos eller van Goghs.

När jag rekommenderar 27" 1920x1080 framför 23 eller 24" 1920x1080 gör jag det av den anledningen att jag varit med så länge att jag vet att majoriteten som testat de olika storlekarna föredrar det förstnämnda. Eftersom det rör sig om en subjektiv upplevelse rekommenderar jag också att man beger sig till en butik och själv tittar innan köp eftersom det inte är självklart att man tycker som majoriteten.

Läs gärna min guide om skärmar så får du grundläggande kunskap om detta område.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Dagens tips, lägg din fokus på att framhäva att du gillar stora skärmar istället för att blanda in upplösningen i diskussionen.

Det finns en anledning till att det blir högre upplösningar på skärmar och att pixeltätheten konstant ökar, det är inget subjektivt in den frågan...

Jag skulle fortfarande köpt min skärm i 24 tum även om det fanns exakt samma skärm i 27 tums storlek med samma upplösning / panel för samma pris.

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tacocat:

lägg din fokus på att framhäva att du gillar stora skärmar istället för att blanda in upplösningen i diskussionen.

Nej, det är inte jag soim gillar stora skärmar. Det är majoriteten som gör det. Det är ingen slump att 11 av de 15 populäraste skrämarna på prisjakt är 27 tum eller mer.

Vad du personligen gillar är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Det är just det som är problemet i sådana här rekommendationstrådar. Folk rekommenderar vad de själva har istället för vad som faktiskt de flesta gillar och utan kunskap om alternativ eller vad som är troligast att trådskaparen blir nöjd med. Därför kan du se horder av rekommendationer för TN-skärmar i en tråd för någon som vill ha en skärm för bildredigering. Folk har som sagt en tendens att rekommendera det de har själva även om det är helt uppåt väggarna.

Permalänk
Skrivet av kol:

Nej, det är inte jag soim gillar stora skärmar. Det är majoriteten som gör det. Det är ingen slump att 11 av de 15 populäraste skrämarna på prisjakt är 27 tum eller mer.

Vad du personligen gillar är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Det är just det som är problemet i sådana här rekommendationstrådar. Folk rekommenderar vad de själva har istället för vad som faktiskt de flesta gillar och utan kunskap om alternativ eller vad som är troligast att trådskaparen blir nöjd med. Därför kan du se horder av rekommendationer för TN-skärmar i en tråd för någon som vill ha en skärm för bildredigering. Folk har som sagt en tendens att rekommendera det de har själva även om det är helt uppåt väggarna.

Jaha, nu blev det lättare. Det som är rankat nummer ett på prisjakten är bäst.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Tänkte ringa in till webhallen och fråga varför priset har höjts två gånger, men då fick man sitta i kö 20 minuter utan att komma fram så dem kan dra åt helvete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sparkie:

Tänkte ringa in till webhallen och fråga varför priset har höjts två gånger, men då fick man sitta i kö 20 minuter utan att komma fram så dem kan dra åt helvete.

ha ha.. helt rätt. Dålig service ska inte premieras.

Permalänk

Om du letar efter en bra skärm till spel, varför rekommenderar då folk IPS paneler på 60hz? 120hz är att föredra, tycker jag.. åtminstone om du spelar mycket FPS spel.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Tror 120Hz är ur min prisklass och kan det göra så mycket skillnad? annars har jag tröttnat på fps spel där det känns som man är i en liten arena som CS och CoD. Men framtida spel är Guild Wars 2, borderlands 2 och Planetside 2

Permalänk
Skrivet av Sparkie:

Tror 120Hz är ur min prisklass och kan det göra så mycket skillnad? annars har jag tröttnat på fps spel där det känns som man är i en liten arena som CS och CoD. Men framtida spel är Guild Wars 2, borderlands 2 och Planetside 2

http://www.pixmania.se/se/se/11256953/art/acer/gd245hqabid-3d...

efter lite snabbt googlande, vet ej om den är något att ha men normalpris ligger på 3000kr, så det finns om man letar, borde finnas något vettigt omkring/lite under 3000kr.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Tänk på §1;

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Blev att jag köpte IPS skärmen ändå, personerna i butiken har ju ingenting med prissättningen att göra men jag fick den 100kr billigare så det var ju alltid något. Men blir jag inte nöjd så kommer jag efter dig Kol