Permalänk
Medlem

Varför vara med i facket?

Tja.

Som "gammal räv"(nåja, 33 år iaf) så har jag varit med i facket väldigt länge, började när jag var 18 år med Metall och senare runt 22-23 årsåldern blev det Transport. Första jobbet, svetsare, kom jag inte riktigt överens med arbetsgivaren efter cirka ett år. Ingen direkt hjälp av facket, säg upp dig själv, vi kan kanske hjälpa dig att skriva ner din karenstid mot A-kassan.
Andra jobbet, nu transport och taxi. Blev anklagad för att ha alkoholmissbruk och drogproblem. Helt utan vidare. Han kräver att jag ska ta prover annars kicken. Jag tillkallar Transport som ber mig ta proverna och "bevisa min oskuld". Jag gick rätt ut från mötet direkt när jag hörde det. Lugnade ner mig under ett par timmar och bad att få göra testet, eftersom jag vet att jag inte har dylika problem. Proverna visade också att min arbetsgivare hade fel. " Som man känner andra, känner man sig själv " var min första tanke. Han kunde väl också tagit ett prov? Sagt och gjort, efter provet, så hade vi möte. Inga ursäkter från arbetsgivaren och då tänkte jag, här vill inte jag arbeta vidare. Ingen förståelse alls från Transports sida, säger du upp dig själv, 45-dagars karens. Jag gick därifrån, dagen efter tryckte jag upp min uppsägning i ansiktet på arbetsgivaren och gick därifrån. Efter det har jag fortsatt att jobba inom taxi, då jag trivs med det. Bra arbetsgivare finns. Några jobb senare blir jag uppsagd "p.g.a arbetsbrist" två veckor innan provanställningsslut, gått på A-kassa sedan i början på Mars. Nytt jobb fick jag i förra veckan. Min poäng i den här kråksången är att han jag jobbade med, en kollega alltså, ingen chef. Sa upp sig själv nästan samtidigt i ren protest. Givetvis fick han strul med A-kassan. Den här snubbens flickvän jobbar dock på ett stort företag och hon tjänar rejält bra. Så han tar tag i detta och startar eget, skaffar taxi-tillstånd och bil. Och det har nu rullat igång. Vi har pratat om att starta upp något även när vi var anställda. Så jag kommer gå in med deg i det här bolaget och bli egen åkare.

Nu kommer slutpoängen. Jag lovar att den kommer nu
Transport kallade "min chef" till möte för någon vecka sedan för att prata om min anställning.
Och maken till rövslickeri, från Transports sida, har han aldrig hört. Den här killen är någon jag litar på och känner idag mycket väl, så det han säger är inte påhitt. Transport sitter och förklarar för min arbetsgivare hur enkelt det är att "få bort" mig och hyllar arbetsgivaren. Jag och den här killen har skrivit ett litet "special" avtal, lönemässigt. Och det är bättre än kollektivavtalet, på alla plan. Försäkringar, procentlön, garantilön, skatter och semesterersättning. Allt är som det ska och på några plan, lönemässigt, bättre.
Då sitter Transport-idioten och vill att arbetsgivaren sänker lite här och där och vill skriva om avtalet.

Min fråga är som rubriken, varför i helvete ska jag lägga ut över 500:- / månad till Transport, när jag skulle kunna komma undan med knappt 200:- / månad för bara A-kassan.
Jag kommer åka dit i veckan och be de fara jävligt långt åt helvete. Här har man varit grundlurad i 15 år, jag trodde verkligen att facket var på de anställdas sida. Glöm den fantasin.

OBS! Detta är inte en snyft historia, jag har aldrig mått bättre vare sig fysiskt eller psykiskt. Det ska bli helt underbart att nu bli "egen". Jag vill bara höra era erfarenheter.

Tack för ordet.

Permalänk
Medlem

Kan man prata för sig själv och är duktig så är det ofta inte svårt att få bättre villkor än det kollektivavtalen säger. Facken förhandlar ju för alla samtidigt, så är man bland de bättre sinkas man av de sämre.

Det sagt så är jag med i facket pga inkomstförsäkringen så jag faktiskt får ut 80% av min lön vid arbetslöshet, inte många tusenlappar mindre. Det är dock det enda jag bryr mig om med facken.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har halvdålig koll på facken för tillfället men brukar inte kollektivavtalen i regel handla om lägastanivåer och med andra ord inte att man inte får ge bättre villkor om man vill?

Om så är fallet med Transport och det du säger är korrekt så tycker jag åkaren eller du borde höra av dig till någon högre instans så att den där "transportkillen" inte får möjlighet att förstöra för fler personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Kan man prata för sig själv och är duktig så är det ofta inte svårt att få bättre villkor än det kollektivavtalen säger. Facken förhandlar ju för alla samtidigt, så är man bland de bättre sinkas man av de sämre.

Det sagt så är jag med i facket pga inkomstförsäkringen så jag faktiskt får ut 80% av min lön vid arbetslöshet, inte många tusenlappar mindre. Det är dock det enda jag bryr mig om med facken.

Visst är det så, kan man prata för sig så kan man säkert få bättre. Dock ska man veta att just taxi är en "jävla bransch" egentligen. Vi pratar inte löneförhandlingar likt ett stort IT-företag etc. Jag hade 80, eller om det var 85%, av min lön nu sist jag blev arbetslös.
A-kassan har ju blivit den "enda" anledningen till att man är med. Men man måste inte vara med i facket för att få rätt till A-kassa. Man kan bara ha just den biten. Vilket nog inte så många vet, eller bryr sig om kanske.

Skrivet av _Akta:

Har halvdålig koll på facken för tillfället men brukar inte kollektivavtalen i regel handla om lägastanivåer och med andra ord inte att man inte får ge bättre villkor om man vill?

Jo, det är helt korrekt. Fast i det här fallet blir jag motarbetad av Transport.

Skrivet av _Akta:

Om så är fallet med Transport och det du säger är korrekt så tycker jag åkaren eller du borde höra av dig till någon högre instans så att den där "transportkillen" inte får möjlighet att förstöra för fler personer.

Åkaren är ju en god vän sedan förra jobbet och vi ska ju som sagt dra detta tillsammans, det fattas bara lite deg så är jag inne. Den här arbetsgivaren berättade ju detta för mig eftersom vi är goda vänner. En "vanlig" arbetsgivare hade ju gått på Transports linje och gjort det sämre för mig. Det är inte syftet med facket, enligt mig.

Permalänk
Medlem

Om man betalar 200kr i månaden i fackföreningsavgift och arbetar 40 år, så är det nästan 100000kr, skulle man råka illa ut med en arbetsgivare så räcker det en bra bit att betala juridisk hjälp (som i vissa fall täcks av hemförsäkringen), värt att tänka på, för dom flesta så behöver man aldrig fackets hjälp men det är förstås upp till var och en att bedöma.

Permalänk

Det finns personer som kan dra liknande historier om diverse försäkringar och fråga varför man ska ha dessa när de ändå inte fungerar? Det jag menar med detta är att det inte är bra att dra slutsatser från enskilda händelser relaterade till en person.

Annars facket består av svenssons som värnar om deras intressen, det kan t.ex. vara att låta utländsk billig arbetskraft göra skitjobbet och sedan se till att det lättare arbetet inte finns någon prisdumpning på: http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/SVT...

Så är man en "svensson" och vill ha ett sådant liv, så brukar facket värna om ens intresse. Om det sedan är värt att betala de där hundralapparna i månaden för denna tjänst är en annan fråga.
Fördelen med att vara med i fack är att företag kan välja att sparka andra personer före eftersom det kan vara lättare. Har man någon "politisk korrekt sjukdom" eller något avvikande så finns det också stora fördelar att vara med. Ryggskott och liknande är mer skyll dig själv, såvida man ej får det på jobbet.

Så min åsikt är att de flesta klarar sig perfekt utan att vara med i facket, är man frisk och har goda jobbmöjligheter så ser jag ingen större vits. Dock brukar man samtidigt ha schysst lön då, så varför inte vara med?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Precis den biten som TS beskriver har jag inte haft problem med. Dock så har jag haft ett evigt fittande med a-kassan som gjorde mig heligt förbannad:

Blev uppsagd i början av 2000-talet, anmälde mig till AMS och började söka jobb. Skickade in alla papper som man skulle till a-kassan. Får tillbaka att jag ska komplettera med någon uppgift, skicka in igen, hör inget från dem på 14 dagar. Ringer upp och frågar vad som händer. Då hjar någon slarvat bort mina uppgifter. Får skicka in allt igen, får tillbaka dokument som säger att jag måste styrka några uppgifter, skickar in igen. Och så fortsatta de jävlar i 1,5 månad... 4 eller 5 gången fick jag tillbaka mina papper där de sa att där fanns några stavfel. Efter 2,5 månad fick jag min första utbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det jag menar med detta är att det inte är bra att dra slutsatser från enskilda händelser relaterade till en person.

Fast om du hade läst vad jag skrivit så hade du också sett att detta är inte en händelse från en person utan 3-4 händelser med 2-3 olika personer inom 2 olika fackförbund. Jag brukar inte dra förhastade slutsatser, det har jag inte gjort nu heller. Givetvis förstår jag att det finns fall där det fungerar mycket bra, men.

Skrivet av m0rk:

Precis den biten som TS beskriver har jag inte haft problem med. Dock så har jag haft ett evigt fittande med a-kassan som gjorde mig heligt förbannad:

Känner också igen det där. Rejält krångligt och alltid någon uppgift som saknas och måste kompletteras...

Permalänk
Medlem

Enda anledningen jag är med i facket är pga de har en schysst inkomstförsäkring. De förhandlar inte åt mig. Det gör jag själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Precis den biten som TS beskriver har jag inte haft problem med. Dock så har jag haft ett evigt fittande med a-kassan som gjorde mig heligt förbannad:

Blev uppsagd i början av 2000-talet, anmälde mig till AMS och började söka jobb. Skickade in alla papper som man skulle till a-kassan. Får tillbaka att jag ska komplettera med någon uppgift, skicka in igen, hör inget från dem på 14 dagar. Ringer upp och frågar vad som händer. Då hjar någon slarvat bort mina uppgifter. Får skicka in allt igen, får tillbaka dokument som säger att jag måste styrka några uppgifter, skickar in igen. Och så fortsatta de jävlar i 1,5 månad... 4 eller 5 gången fick jag tillbaka mina papper där de sa att där fanns några stavfel. Efter 2,5 månad fick jag min första utbetalning.

Sånna problem har jag aldrig haft. Tog ett par veckor sen hade jag pengarna. Gäller att man skickar in alla dokument som behövs och fyller i rätt.

Permalänk
Medlem

Tycker många verkar ha en lite skev uppfattning av vad facket är och vad dom gör. Innan man går med kanske man faktiskt skall ta och prata med den lokale fackrepresentanten, när man gått med kanske man skall gå på ett och annat fackligt möte. Facket är precis vad medlemmarna gör det till nämligen.

Vad facket inte är är en postorderklubb som man betalar ett par hundra i månaden till för små trevliga utskick och fina erbjudanden...

Grundtanken är väl ändå att arbetstagarna skall sluta sig samman som förhandlingspart till arbetsgivaren för att uppnå en mer balanserad maktfördelning. Och det är väl en bra idé för arbetstagarna eller?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Fast om du hade läst vad jag skrivit så hade du också sett att detta är inte en händelse från en person utan 3-4 händelser med 2-3 olika personer inom 2 olika fackförbund. Jag brukar inte dra förhastade slutsatser, det har jag inte gjort nu heller. Givetvis förstår jag att det finns fall där det fungerar mycket bra, men.

Det jag syftade på som jag försökte visa med försäkringsexemplet innan var att vissa individer av någon anledning har mer problem med vissa tjänster än andra och man inte kan dra någon generell slutsats ifrån en person.
Det är dessutom svårt att argumentera om enskilda händelser som vi övriga inte vet något om.

Men generellt kommer man inte överens med arbetsgivaren och det inte handlar om frågor som personsäkerhet, arbeta obetald övertid, religion, kön,sexuell läggning eller liknande, så skiter facket i detta.
Drogkontroller görs på vissa arbetsplatser rätt som det är (hårdare där risk för personskada finns) och det är bara att acceptera. T.o.m. de flesta gym idag är anslutna till något antidroggrejs (vad det nu hette), i alla fall om man inte går med på att göra en drogkontroll, så blir man avstängd ifrån i princip alla gym i stan. (De kör med skyldig till motsatsen är bevisad)
Strul med akassan så hjälper det knappast att gå ur facket.

Men då jag knappast var med när dessa saker inträffade dig så har jag inte en susning om hur du blev behandlad. Bara det att jag inte upplever som något större problem med facket för "svenssons" som vill ha "svenssonsliv".
För personer som vill visa sig duktiga på arbetsplatsen eller försöka få ett nytt jobb, ja där är inte precis facket till gangs. Problemet är dock att det inte räcker gå ur facket, för de lägger sig i vad man gör ändå och motarbetar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Om man betalar 200kr i månaden i fackföreningsavgift och arbetar 40 år, så är det nästan 100000kr, skulle man råka illa ut med en arbetsgivare så räcker det en bra bit att betala juridisk hjälp (som i vissa fall täcks av hemförsäkringen), värt att tänka på, för dom flesta så behöver man aldrig fackets hjälp men det är förstås upp till var och en att bedöma.

Dock så räcker 100 000 inte så länge om man blir arbetslös, då är inkomstförsäkring som facket har att erbjuda något riktigt bra att ha.

Permalänk
Medlem

Fast inkomstförsäkring kan man ha utan att vara med i facket.

Permalänk
Medlem

I korta drag, vi som enstaka arbetstagare är för svaga och har för låg "röst" för att göra någon skillnad.

Då skulle vi få än sämre arbetsvillkor än som redan finns.
Nu när det i Sverige går åt att ge arbetstagarna sämre villkor (det är där man sparar de stora pengarna) så behövs det starka fackförbund.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast inkomstförsäkring kan man ha utan att vara med i facket.

Jepp fast den kostar bara 25 spänn extra när jag är med i unionen så det är rätt billigt. Har iofs inte kollat upp vad en separat försäkring skulle kosta men det blir säkert dyrare än vad jag betalar idag.

Permalänk
Skrivet av oobum:

I korta drag, vi som enstaka arbetstagare är för svaga och har för låg "röst" för att göra någon skillnad.

Då skulle vi få än sämre arbetsvillkor än som redan finns.
Nu när det i Sverige går åt att ge arbetstagarna sämre villkor (det är där man sparar de stora pengarna) så behövs det starka fackförbund.

Exakt detsamma säger butiker när de gör sina kartellbildningar. Där allt är en balansgång, idag har inte facket mycket att säga till om och det behöver de inte ha då vi har lagstiftning som hindrar fri konkurrens på arbetsmarknaden.

Nå för en enskild person idag om den ska vara med i facket eller inte, så spelar ens medlemskap inte så stor roll utan man ska enbart se egoistisk på det hela, vad tjänar jag själv på? Avgiften är ofta inte så hög (om man har en bra lön) och man får en hel del skydd.

Sedan när ekonomin går allt sämre så måste det sparas, att stödja något som motverkar likvärdiga villkor som resten av världen är inte bra. Nu har som sagt facken körts över rejält, så sverige är hyfsat konkurrenskraftigt. Så man ska inte tänka på vad facken vill, utan vad ens "röst" leder emot. Där man kanske önskar att vissa arbetare ska få mer makt?

*edit*
Fackförbund ser jag inte alls som några humanitära föreningar eller liknande utan enbart egoister som tänker på sig själva. Där det handlar om att de ska få så mycket pengar som möjligt och att de ska ha jobben. Några sjuklingar, ej svenskspråkiga personer och liknande, ska inte försöka ta jobben ifrån dem genom att konkurrera med det enda som de kan konkurrera med. (lön, arbetsvillkor och tider)
Detta syns tydligt när de attackerar personer som ej vill ha med dem att göra. (som salladsbaren i stan)

Men det är inget fel att vara egoistisk och tänka på sig själv om man är ärlig med detta. Jag själv är med i fackförbund då det mest gynnar mig och går jag ur facket, ja de problem som jag har med dem försvinner inte det minsta, frågan är snarare om de ännu mer lägger sig i vad man gör då? hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Anställd som bartender på ett hotell under studietiden. Direktören på hotellet drog in på städpersonal och bad mig börja städa toaletter på hotellets rum, utan ökning av lön. Ringde mitt fack och undrade om det var ok att ändra arbetsuppgift på så sätt. Det var det tydligen. Sa upp mig från jobbet och facket dagen därpå. Var väldigt skönt att göra det, men skulle inte ha vågat göra det om hela min ekonomi låg på jobbet.
Hotell och restaurang facket är iofs ett av de svagare facken i Sverige då de representerar folk som enbart är i ett "övergångsjobb" men det gav mig en ovanlig bitsk smak i munnen. Särskilt när man hade betalat 300/månaden under ett visst antal år och var även en aktiv medlem...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Anställd som bartender på ett hotell under studietiden. Direktören på hotellet drog in på städpersonal och bad mig börja städa toaletter på hotellets rum, utan ökning av lön. Ringde mitt fack och undrade om det var ok att ändra arbetsuppgift på så sätt. Det var det tydligen. Sa upp mig från jobbet och facket dagen därpå. Var väldigt skönt att göra det, men skulle inte ha vågat göra det om hela min ekonomi låg på jobbet.
Hotell och restaurang facket är iofs ett av de svagare facken i Sverige då de representerar folk som enbart är i ett "övergångsjobb" men det gav mig en ovanlig bitsk smak i munnen. Särskilt när man hade betalat 300/månaden under ett visst antal år och var även en aktiv medlem...

Gissar på att det stod i ditt kontrakt att de har rätt att ändra arbetsuppgifter när de känner för det. Det är en standardklausul i anställningskontrakten.

Permalänk
Medlem

Facket verkar helt ha spelat ut sin roll och nu tycker jag att det mest verkar vara en organisation som finns för sin egen skull, som knappast är till gagn för några arbetstagare längre.
Har aldrig varit med i facket och skulle aldrig få för mig att betala stora summor till dem när de snarare gör mer skada än nytta (som i fallet som beskrivs i tråden). A-kassan är jag dock med i och en inkomstförsäkring har jag funderat lite på att ta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Gissar på att det stod i ditt kontrakt att de har rätt att ändra arbetsuppgifter när de känner för det. Det är en standardklausul i anställningskontrakten.

Jo troligen stod det något sådant. Det var många år sedan det här hände, men jag minns att jag och min partner diskuterade kontraktet (som man alltid ska göra) och vi var nöjda med vad som erbjöds. Ska försöka hitta det bland alla sparade saker. Återkommer om jag hittar det.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jo troligen stod det något sådant. Det var många år sedan det här hände, men jag minns att jag och min partner diskuterade kontraktet (som man alltid ska göra) och vi var nöjda med vad som erbjöds. Ska försöka hitta det bland alla sparade saker. Återkommer om jag hittar det.

När man är kollektivanställd kan arbetsgivaren omplacera anställda inom avtalsområdet.

Företaget leder och fördelar arbetet.

Permalänk

Facket är bra om man får problem på sin arbetsplats. Hände min sambo och då var chefen problemet. Sluta med att min fru jobbar kvar, men chefen vart sparkad. Så ja, facket gör nytta, men oftast så betalar man för ingen ting...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woland:

Tycker många verkar ha en lite skev uppfattning av vad facket är och vad dom gör. Innan man går med kanske man faktiskt skall ta och prata med den lokale fackrepresentanten, när man gått med kanske man skall gå på ett och annat fackligt möte. Facket är precis vad medlemmarna gör det till nämligen.

Vad facket inte är är en postorderklubb som man betalar ett par hundra i månaden till för små trevliga utskick och fina erbjudanden...

Grundtanken är väl ändå att arbetstagarna skall sluta sig samman som förhandlingspart till arbetsgivaren för att uppnå en mer balanserad maktfördelning. Och det är väl en bra idé för arbetstagarna eller?

Det är även så att arbetsgivarna är organiserade. Centrala förhandlingar görs mellan fack och arbetsgivarorganisation, när det gäller löner och kollektivavtal. Jag tycker inte att fackföreningarna på något sätt är optimala då hela smeten är marxistisk i sin tankegång, men så länge vi har den arbetsmarknad vi har enligt Svenska modellen finns all anledning att vara med i facket.

Permalänk
Medlem

Med kollektivavtalen följer fredsplikt dvs. inga strejker men utan kollektivavtal i sverige så lagstiftas lägsta lönerna mm. etc. osv. vilket jag förstått varken fack eller arbetsgivare vill samt att det aldrig råder fredsplikt & så vill absolut arbetsgivarna inte ha det..

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/?awc=...

Vad är rätt & fel? Time will tell!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Fackförbund ser jag inte alls som några humanitära föreningar eller liknande utan enbart egoister som tänker på sig själva. Där det handlar om att de ska få så mycket pengar som möjligt och att de ska ha jobben. Några sjuklingar, ej svenskspråkiga personer och liknande, ska inte försöka ta jobben ifrån dem genom att konkurrera med det enda som de kan konkurrera med. (lön, arbetsvillkor och tider)
Detta syns tydligt när de attackerar personer som ej vill ha med dem att göra. (som salladsbaren i stan)

Men det är inget fel att vara egoistisk och tänka på sig själv om man är ärlig med detta. Jag själv är med i fackförbund då det mest gynnar mig och går jag ur facket, ja de problem som jag har med dem försvinner inte det minsta, frågan är snarare om de ännu mer lägger sig i vad man gör då? hehe

Det här är ju dagens kanske största struntsnack, som grundar sig på borgerlig mytbildning om facket och våra intressen.

Vad det handlar om är att alla, oavsett om det är utländska personer eller någon med en sjukdomshistoria, ska ha rätt till en lön som går att leva på och villkor som gör att man inte utsätts för onödiga risker eller onödigt "slitage" i arbetet. Vad säger att 23-åriga Mohammed från Iran inte har rätt till lika lön som sin svenska kollega? Varför ska just Mohammed bli arbetsgivarens verktyg för att genomföra sämre löner på svensk arbetsmarknad? Varför ska 56-åriga Maria med en sjukdomshistoria kunna få sparken för att hon enligt arbetsgivaren är sjuk en dag för mycket per år, månad eller vecka?

Fallet med Salladsbaren i Göteborg var en fråga om rättvisa villkor för de som arbetar. Hotell- och restaurangfacket hade ingenting emot henne som företagare - vi kritiserade att hon vägrade teckna avtal och tog till de stridsåtgärder som går för att få till ett avtal.

Jag, och många med mig, välkomnar att människor kommer till Sverige att arbeta. Men det ska ske på lika villkor för alla. Alla har rätt till en lön som går att leva på. Det är enkelt.

Skrivet av astrob0y:

Anställd som bartender på ett hotell under studietiden. Direktören på hotellet drog in på städpersonal och bad mig börja städa toaletter på hotellets rum, utan ökning av lön. Ringde mitt fack och undrade om det var ok att ändra arbetsuppgift på så sätt. Det var det tydligen. Sa upp mig från jobbet och facket dagen därpå. Var väldigt skönt att göra det, men skulle inte ha vågat göra det om hela min ekonomi låg på jobbet.
Hotell och restaurang facket är iofs ett av de svagare facken i Sverige då de representerar folk som enbart är i ett "övergångsjobb" men det gav mig en ovanlig bitsk smak i munnen. Särskilt när man hade betalat 300/månaden under ett visst antal år och var även en aktiv medlem...

Det är arbetsgivaren som leder arbetet och han eller hon har rätt att omplacera dig inom avtalsområdet eller enligt de villkor som framgår i ditt kollektivavtal och ditt anställningsavtal. Det är synd att du klandrar HRF för detta eftersom det inte är vårt fel att lagstiftningen ser ut som den gör, eller att parterna inte kommer överens om andra regler vid omplacering av befintlig arbetskraft i företaget.

Skrivet av JesperT:

Facket verkar helt ha spelat ut sin roll och nu tycker jag att det mest verkar vara en organisation som finns för sin egen skull, som knappast är till gagn för några arbetstagare längre.
Har aldrig varit med i facket och skulle aldrig få för mig att betala stora summor till dem när de snarare gör mer skada än nytta (som i fallet som beskrivs i tråden). A-kassan är jag dock med i och en inkomstförsäkring har jag funderat lite på att ta.

På vilket sätt är inte facket till gagn för arbetstagarna?

Schysta löner & villkor är inte en självklarhet på svensk arbetsmarknad. Kollektivavtalet (som en majoritet av arbetsplatserna har) är helt beroende av att vi har medlemmar som legitimerar våra avtalskrav. Utan medlemmarna kan vi inte ställa krav i samband med förhandlingar med arbetsgivarnas organisationer. Det är bl.a. därför som vi har relativt låga löner och dåliga villkor inom bl.a. Hotell- och restaurang. Allt för få, sett till hur många som arbetar inom branschen, är medlemmar hos oss i HRF. Detta drabbar i synnerhet ungdomar där anslutningsgraden är lägst. Hur tror du att arbetsmarknaden utvecklas om vi helt plötsligt tappar våra medlemmar och arbetsgivarna ges fritt spelutrymme?

Jag tycker att du ska ompröva din åsikt. Vi gör mer nytta än vad vi gör skada. Jag har svårt att se vilken skada vi gör över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Med kollektivavtalen följer fredsplikt dvs. inga strejker men utan kollektivavtal i sverige så lagstiftas lägsta lönerna mm. etc. osv. vilket jag förstått varken fack eller arbetsgivare vill samt att det aldrig råder fredsplikt & så vill absolut arbetsgivarna inte ha det..

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/?awc=...

Vad är rätt & fel? Time will tell!

Korrekt. Alternativet till vår kollektivavtalsmodell är att allt ryms i lagstiftningen. Detta gör att arbetsmarknaden blir stelare och mindre flexibel. Det är bättre att arbetsmarknadens parter kan komma överens i förhandlingar om hur villkoren ska se ut. Det är en del av varför vi i Sverige har varit väldigt framgångsrika när andra länder har stora problem på området.

Permalänk
Skrivet av maskh:

Det här är ju dagens kanske största struntsnack, som grundar sig på borgerlig mytbildning om facket och våra intressen. Vad det handlar om är att alla, oavsett om det är utländska personer eller någon med en sjukdomshistoria, ska ha rätt till en lön som går att leva på

I sverige så lever man skapligt på runt 8000kr i månaden efter skatt, lite mer uppemot 10 000kr så lever man riktigt bra. Är detta den lägsta lönenivå fackförbund har på alla yrken? Om inte så handlar det inte alls om vilken lön som går att leva på, det är rent skitsnack, det handlar däremot om att driva upp lönerna till vad facken själva anser är en bra nivå.

Skrivet av maskh:

och villkor som gör att man inte utsätts för onödiga risker eller onödigt "slitage" i arbetet.

Och detta är något som fackförbundet gör bra, även om det går att utföra utan dessa. Men som sagt, facken gör detta bra ingen kritik där, mer än att facken idag blir för mycket överkörda på detta område.

Skrivet av maskh:

Vad säger att 23-åriga Mohammed från Iran inte har rätt till lika lön som sin svenska kollega?

Rätt till lika lön, vad är det för kommunismsnack. Folk tar så mycket betalt som de kan få, är Mohammed några tusenlappar billigare, så ställer sig alla vettiga personer varför ska man anlita en dyrare svensk? Lite mer välbetalda jobb så är det ofta individuella löner, där man kan fråga sig varför ska Muhammed ha högre lön än mig?
Då kan arbetsgivaren säga att Muhammed är tusan så mycket mer produktiv och mer kvalitesmedveten än "Jag" och förtjänar bättre lön. Och om "Jag" bara tar mig i kragen och blir lika duktig som "Muhammed" så kommer jag också få lika hög lön.

Skrivet av maskh:

Varför ska just Mohammed bli arbetsgivarens verktyg för att genomföra sämre löner på svensk arbetsmarknad?

Du är alltså emot marknadsekonomi? Att allt blir billigare är ju skitbra för då kan vi köpa allt billigare, detta leder sedan till att saker och personer utvecklas. En minimum lön på runt 7000kr efter skatt är dock vettigt att ha.

Skrivet av maskh:

Varför ska 56-åriga Maria med en sjukdomshistoria kunna få sparken för att hon enligt arbetsgivaren är sjuk en dag för mycket per år, månad eller vecka?

Det är inte hur enkelt som helst att sparka en visstidsanställd, men det vi sjuklingar får göra är att sälja oss billigare. Vilket också gäller vid anställningar, varför ska man anställa en sjukling istället för en frisk ur ekonomisk synvilkel? Jo kostnaden måste anpassas därefter, sedan kan man hålla på med humanism, bara det att sjuklingar också ofta skapar mer arbete.

*edit*
Jag tycker attityden som resulterar att vi sjuklingar ska stå utanför arbetsmarknaden för att inte lönedumpa är så extremt rå och sedan låtsats som att det är för alla bästa. Visst om man tar lågavlönade, så finns det en poäng om lönen hamnar runt 5000kr. Men vi sjuklingar som har utbildning för högre betalda arbeten är inte liten, för min egen del så var det lönedumpning som gjorde att jag kom in på arbetsmarknaden.
Och med lönedumpning så fick jag ändå ut över 20 000kr i månaden efter skatt inklusive övertidsersättning, så jag kan inte precis säga att jag höll på att svälta ihjäl. Men skulle facket fått som de ville så skulle jag idag vara arbetslös för mitt eget bästa.

Så mitt råd till fackförbund är låt arbetare själva avgöra vad som är bäst för deras eget bästa om de så vill det. Arrogansen att vi är för dumma för att förstå vårat eget bästa tycker jag inte om. Visst det finns sjuka städerskor och liknande och dessa ska inte utnyttjas för minilöner, men vi sjuklingar finns inom alla arbetskategorier inklusive de mest välbetalda.

*edit2*
Nu är min bild selektiv, men jag tycker andelen "sjuklingar" som läser vidare är högre än det vanliga andelen "sjuklingar". Obs att jag med "sjuklingar" enbart anser personer som har sjukligt besvär, men inte tillräckligt för att de ska förtidspensioneras eller få mycket hjälp. Så jag upplever att det finns gott om duktigt högutbildade personer i landet som vill in på arbetsmarknaden, där det inte alltid är så lätt att konkurrera med en frisk även om lönemarginalen till existensminimum är hög.

En trolig förklaring på varför "sjuklingar" väljer att utbilda sig är att vi kommer utanför arbetsmarknaden och får utbilda sig för att konkurrera om andra jobb, bara då att man helt plötsligt ska tvingas ställa högre villkor och lika förbaskat konkurrera med friska personer. Även om det finns metoder att kringgå detta, som i mitt fall anställa mig med lägre titel och sedan hjälpa till "lite" utanför mitt arbetsområde.

Skrivet av maskh:

Fallet med Salladsbaren i Göteborg var en fråga om rättvisa villkor för de som arbetar. Hotell- och restaurangfacket hade ingenting emot henne som företagare - vi kritiserade att hon vägrade teckna avtal och tog till de stridsåtgärder som går för att få till ett avtal.

Arbetarna på salladsbaren hade absolut inget emot deras villkor. De enda som hade något emot det var några som absolut inte på något sätt hade med saken att göra.

Skrivet av maskh:

Jag, och många med mig, välkomnar att människor kommer till Sverige att arbeta. Men det ska ske på lika villkor för alla. Alla har rätt till en lön som går att leva på. Det är enkelt.

Jag som lantbrukare välkomnar matvaror ifrån andra länder, men de ska ha precis samma miljökrav, skatter och liknande som vi svenska bönder har och priserna på maten ska vara minst lika hög. Nåde den danska bonden som säljer griskött billigare!
Detta är superenkelt, jag tror dock ingen förutom svenska bönder tycker att detta är något bra.

*edit*
Det facken istället ska göra är att kräva att alla arbetare oavsett varifrån de kommer ska ha vettig skyddsutrustning som de idag kräver, lönerna ja runt 10 000kr för precis alla arbeten (inklusive högutbildade) tycker jag verkar som ett vettigt mål för dem att driva för. Är det jobb som ställer större krav såsom läkare, så bör såklart individen kollas upp bättre, även om jag inte har starkt förtroende för kontrollen på de inhemska arbetarna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

I sverige så lever man skapligt på runt 8000kr i månaden efter skatt, lite mer uppemot 10 000kr så lever man riktigt bra. Är detta den lägsta lönenivå fackförbund har på alla yrken? Om inte så handlar det inte alls om vilken lön som går att leva på, det är rent skitsnack, det handlar däremot om att driva upp lönerna till vad facken själva anser är en bra nivå.

10 000kr för en heltidstjänst är inte "riktigt bra". Och nu pratar vi inte om att lönen bara ska gå ihop för en ensamstående. Och ja, klart att definitionen av "går att leva på" i slutänden innebär att det är vad vi genom facket och arbetsgivarnas företrädare tillsammans tycker är en bra nivå. Det finns ingen vedertagen definition av detta. Det enda som finns är beräkningar vad som krävs för att få det nödvändigaste.

Skrivet av bud_bundy:

Rätt till lika lön, vad är det för kommunismsnack. Folk tar så mycket betalt som de kan få, är Mohammed några tusenlappar billigare, så ställer sig alla vettiga personer varför ska man anlita en dyrare svensk? Lite mer välbetalda jobb så är det ofta individuella löner, där man kan fråga sig varför ska Muhammed ha högre lön än mig?
Då kan arbetsgivaren säga att Muhammed är tusan så mycket mer produktiv och mer kvalitesmedveten än "Jag" och förtjänar bättre lön. Och om jag bara tar mig i kragen och blir lika duktig som "Muhammed" så kommer jag också få lika hög lön.

Du får gärna anse att det är "kommunistsnack". Företagen ska inte tillåtas ställa människor mot varandra.

Skrivet av bud_bundy:

Arbetarna på salladsbaren hade absolut inget emot deras villkor. De enda som hade något emot det var några som absolut inte på något sätt hade med saken att göra.

Arbetsgivaren, hyllad av Svenskt Näringsliv och några riksdagsledamöter, sade att arbetstagarna hade bättre villkor än vad ett kollektivavtal erbjuder. Detta betyder i praktiken att företaget och deras anställda inte hade förlorat något på att skriva ett kollektivavtal med HRF. Jag kan inte förstå varför man inte då är beredd att gå till att garantera att även den fortsatta utvecklingen bjuder på schysta villkor.

Permalänk
Skrivet av maskh:

10 000kr för en heltidstjänst är inte "riktigt bra". Och nu pratar vi inte om att lönen bara ska gå ihop för en ensamstående. Och ja, klart att definitionen av "går att leva på" i slutänden innebär att det är vad vi genom facket och arbetsgivarnas företrädare tillsammans tycker är en bra nivå. Det finns ingen vedertagen definition av detta. Det enda som finns är beräkningar vad som krävs för att få det nödvändigaste.

Ja 10 000kr för en heltidstjänst är inte bra, men det går alldeles utmärkt att leva på. (gissa hur jag vet detta, jo jag har levt på betydligt lägre i princip de senaste 15åren, med något undantag) Definitionen på "går att leva på" bör såklart vara som ordet låter att man kan leva ett bra liv på det om man pratar om något annat, ja säg då inte "går att leva på".

Men som sagt det fackförbund håller på med är inte alls att driva upp lönerna till vad som går att leva på utan till extrema löner där vissa arbetare kan leva i lyx. Det är inget fel med att ha det gött, alla bör försöka eftersträva detta, men motverka inte personer som kan acceptera lägre standard för att slippa vara arbetslös. Och med lägre standard så pratar jag kanske om 20 000kr i månaden, alltså med råge uppfyller "går att leva på".

Skrivet av maskh:

Du får gärna anse att det är "kommunistsnack". Företagen ska inte tillåtas ställa människor mot varandra.

Det är precis det vi gör. Alla vi som har varit arbetslösa har så tydligt märkt av detta, vi måste visa oss bättre än alla andra. Är man då inte helt frisk, ja det blir skitsvårt att förklara varför man är bättre för arbetsgivaren. Och vi sjuklingar mår ofta inte så bra psykisk heller, så det är inte enkelt att råplugga och bli supermycket bättre. Förutom detta resulterar det i att vi blir utanför arbetsmarknaden och saknar erfarenhet.
Då finns det några andra saker som vi kan konkurrera med, såsom löner och arbetstider.

*edit*
Alltså är man sjukling som inte är tillräckligt sjuk för något bidrag, ja då har man det inte lätt i dagens samhälle. Vanliga lågavlönade jobb, varför ska arbetsgivaren anställa en framför de andra? Speciellt om man ofta är sjukskriven, väljer man att läsa till civilingenjör så påverkar det inte arbetsgivarens fråga alls. Varför ska arbetsgivaren anställa en framför en frisk person med samma utbildning? -Att göra rätt karriärsval till något där det är brist på arbetare är såklart en lösning, men inte alltid så enkel att gissa rätt.
En lösning kan då vara att ta civilingenjörsjobbet för samma villkor som låglönearbetet.

*edit2*
Förutom sjuklingar så har invandrare exakt samma problem. De ställs emot folk med svenska utbildningar och svenska som modersmål och ska förklara varför de är ett bättre val, nu finns det dock bidrag (såsom Instegsjobb) att söka för många invandrare som gör dem billigare. Att för alla invandrare läsa på och bli duktigare än en vanliga svensk personer är inte alltid så lätt. -Alltså kompensera genom att vara bättre teknisk etc.

Skrivet av maskh:

Arbetsgivaren, hyllad av Svenskt Näringsliv och några riksdagsledamöter, sade att arbetstagarna hade bättre villkor än vad ett kollektivavtal erbjuder. Detta betyder i praktiken att företaget och deras anställda inte hade förlorat något på att skriva ett kollektivavtal med HRF. Jag kan inte förstå varför man inte då är beredd att gå till att garantera att även den fortsatta utvecklingen bjuder på schysta villkor.

Ställ snarare frågan, om de hade bättre villkor än vad kollektivavtalen ställer varför då inte bara ge tusan i dem och låta dem vara utanför? Alltså inte tvinga folk vara med i saker som de inte vill och då med tvinga ta till fysiska saker som att blockera sophämtning eller vad det nu var.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".