Kan inte ansluta till trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Kan inte ansluta till trådlöst nätverk

En kompis har precis blivit inneboende hos mig. När han skulle ansluta till mitt trådlösa (egentligen är det min hyresvärd internet som jag ansluter till) så kommer det direkt upp att anslutningen har nått sin maxgräns. Varför blir det så?

Har googlat fram och tillbaka, men alla säger olika. Många har nämnt att det kan ha och göra med att routern bara tar emot visst många anslutningar. Men, även om jag inaktiverar mitt trådlösa, och han "tar över min plats" (om det nu är så?) så funkar det inte heller. Hur gör man? Tycker också att det är konstigt att han inte ens får komma till läget där han måste skriva in lösenordet. Utan, direkt när han klickar på nätverkets namn, kommer det som ovannämnt upp att den har nått sin maxtidsgräns.

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Antagligen så är signalen för svag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Antagligen så är signalen för svag

Han har full signalstyrka. När han flyttade runt i rummet dök ännu ett trådlöst nätverk upp, men det blir samma även där. Han har inte haft några problem med att ansluta till trådlösa nätverk tidigare (exempelvis hemmavid).

Permalänk
Medlem

Behöver mer information att gå på om du vill ha någon kompatibel hjälp.

Tex. vad ansluter ni med, vad för frekvenser körs det trådlösa på och vad ansluter ni på för frekvenser(band), hur många AP's finns det, har du fått ett speciellt lösenord du kopplar upp dig med, vad är det för router/kabelmodem som delar ut Internet?

Min bästa gissning nu är att din hyresvärd du norpar Internet utav har kanske max 4 användare på nätverket, detta gäller trådat som trådlöst. Om det är tex. 4st uppkopplade och någon vill koppla upp sig mot Internet så måste någon släppa sin anslutning först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Behöver mer information att gå på om du vill ha någon kompatibel hjälp.

Tex. vad ansluter ni med, vad för frekvenser körs det trådlösa på och vad ansluter ni på för frekvenser(band), hur många AP's finns det, har du fått ett speciellt lösenord du kopplar upp dig med, vad är det för router/kabelmodem som delar ut Internet?

Min bästa gissning nu är att din hyresvärd du norpar Internet utav har kanske max 4 användare på nätverket, detta gäller trådat som trådlöst. Om det är tex. 4st uppkopplade och någon vill koppla upp sig mot Internet så måste någon släppa sin anslutning först.

Alltså, jag bor privat och använder mig som nämnt av hans trådlösa nätverk. Vad det är för router är jag dock inte medveten om, men ett lösenord finns till den. Och signaler och frekvenser säger mig absolut ingenting. Men, som jag nämnde förut, så borde väl min kompis kunna ansluta nu, eftersom att jag har inaktiverat mitt internet helt och hållet. Men så fort han klickar på nätverkets namn så kommer den där lilla texten upp direkt. Skitstörande. Och känns komplicerat att ta detta med hyresvärden som är en "äldre" man och som inte alls har någon koll.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara så att nätet är låst mot datorns macadress och då spelar det ingen roll att du har wpa nyckeln, för det är väl den du menar med lösenord?
Antagligen är den enklaste lösningen att du bryggar din dator och ansluter kompisens maskin via en kabel som går till din.

Annars vore det bra om du kunde skriva ut exakt vad felmeddelandet säger för nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Alltså, jag bor privat och använder mig som nämnt av hans trådlösa nätverk. Vad det är för router är jag dock inte medveten om, men ett lösenord finns till den. Och signaler och frekvenser säger mig absolut ingenting. Men, som jag nämnde förut, så borde väl min kompis kunna ansluta nu, eftersom att jag har inaktiverat mitt internet helt och hållet. Men så fort han klickar på nätverkets namn så kommer den där lilla texten upp direkt. Skitstörande. Och känns komplicerat att ta detta med hyresvärden som är en "äldre" man och som inte alls har någon koll.

vafan beställ eget internet!

EDIT:fördelarna är enorma: du vet vad du anväder för router, du kan beskriva problemet bättre (då du ÄGER nätverket) ,du BETALAR för dej själv, du är inte längre nån jävl*a snyltare

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

vafan beställ eget internet!

EDIT:fördelarna är enorma: du vet vad du anväder för router, du kan beskriva problemet bättre (då du ÄGER nätverket) ,du BETALAR för dej själv, du är inte längre nån jävl*a snyltare

+1

Misstänker att din kompis har en mac dator och brukar ha problem att ansluta till netgear routrar(nyare routrar med högre säkerhet).

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

Jag BETALAR för mitt internet (det är en del av min hyra) och eftersom jag bor som jag bor, så kan jag inte ha eget internet. Felmeddelandet lyder ingenting annat än "Anslutningen nådde en maxtidsgräns". Men, om hyresvärden nu begränsat routern. Kan man ändra på det? Annars, tycker jag som sagt att det är konstigt, att han inte ens kan ansluta, när jag inaktiverar min anslutning (vilket borde lämna en ledig plats).

"Det kan vara så att nätet är låst mot datorns macadress och då spelar det ingen roll att du har wpa nyckeln, för det är väl den du menar med lösenord?"

Vad menar du med det? Jag snackar om lösenordet, som krävs för att ansluta till nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copsi:

+1

Misstänker att din kompis har en mac dator och brukar ha problem att ansluta till netgear routrar(nyare routrar med högre säkerhet).

Han har alltid med sig datorn vart han än går och har aldrig haft problem innan.

Permalänk
Medlem

Har din kompis en dator av märke: "APPLE" och modell "MAC"?

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copsi:

Har din kompis en dator av märke: "APPLE" och modell "MAC"?

JAPP!

Permalänk
Medlem

Han har även försökt ansluta till detta nätverk via sin mobil, men det går inte heller. Så antar att problemet ligger i routern. Vad säger jag till hyresvärden? Att han ska öppna en till port? Är det svårt? Osv.

Permalänk
Medlem

problemet med mac datorer är att (när dom är äldre) inte klarar av att ansluta till nätverk med högre säkerhet så som WPA/WPA2 -

det han kan testa är följande:

Leta upp och släng .plist filen com.apple.softwareupdate.plsit som ligger i "användarenamn"/bobliotek/preferences/ samt i bibliotek/preferences direkt på disken

ALT:

Men kolla också i Systeminställningar->Säkerhet->Brandvägg (Avancerat)->Säkerhet, om Programuppdatering inte finns med där, rödmarkerat = Blockera inkommande anslutningar. Kolla för säkerhets skull också i LittleSwitch så det inte hänt nån liten "olycka" där.

Källa: http://forum.macworld.se/topic/118212-anslutningen-naadde-en-...

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

Saken är väl, att om det inte funkar via telefonen, så är väl problemet hos routern helt enkelt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JKM:

Jag BETALAR för mitt internet (det är en del av min hyra) och eftersom jag bor som jag bor, så kan jag inte ha eget internet. Felmeddelandet lyder ingenting annat än "Anslutningen nådde en maxtidsgräns". Men, om hyresvärden nu begränsat routern. Kan man ändra på det? Annars, tycker jag som sagt att det är konstigt, att han inte ens kan ansluta, när jag inaktiverar min anslutning (vilket borde lämna en ledig plats).

"Det kan vara så att nätet är låst mot datorns macadress och då spelar det ingen roll att du har wpa nyckeln, för det är väl den du menar med lösenord?"

Vad menar du med det? Jag snackar om lösenordet, som krävs för att ansluta till nätverket.

Troligen så ansluter du med wifi och krypteringen är wpa 2 ? Då matar du in ett lösenord. "wpa key" Strunt samma, är det ett aktivt maclås så får ni skapa en brygga eller se till att prylarna konfigureras om så de fungerar.

http://www.connectify.me/download-lite/ hjälper er att fixa en brygga

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

och vad säger telefonen när den försöker ansluta?

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JKM:

Saken är väl, att om det inte funkar via telefonen, så är väl problemet hos routern helt enkelt.

Är det ett maclås så kommer inget som har fel macadress att släppas in på nätet, det har inget att göra med vilken typ av enhet det är, routern har en vitlista med tillåtna klienter och inget annat släpps in.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Media_Access_Control

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstå mig rätt, men vad ska jag göra? Det enda jag kan göra är att prata med hyresvärd antar jag. Men vad ska sägas? Det verkar som att det är superavancerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copsi:

och vad säger telefonen när den försöker ansluta?

Ingenting. Den försöker ansluta, men det händer inget mer sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrqaffe:

skapa en brygga eller se till att prylarna konfigureras om så de fungerar.

http://www.connectify.me/download-lite/ hjälper er att fixa en brygga

Om din dator funkar så bryggar ni den, den delar då ut nätverket via tråd till övriga enheter,
Vill ni inte göra det så måste ni ta reda på om det finns spärrar av någon sort i routern, det går att begränsa på olika sätt och det kan vara av misstag, tex "max number of users =3" och att man har låst dhcpservern så att den delar ut samma ip till samma macadress, då kan det bli ett ofrivilligt lås som förhindrar att man ansluter nya klienter, det finns även rena filter som tillåter eller nekar specifika enheter att ansluta.
Det finns även funktioner i routrar som gör att nya klienter måste godkännas manuellt första gången de ska anslutas med wifi.
eller så kanske det bara krävs en omstart av den om den är "halvhängd"

Det finns alltså flera saker som kan bråka och utan att veta hur routern är inställd är det svårt att veta vad som händer.
En bryggning är kanske inte den smidigaste metoden, men då kommer ni iallafall ut på nätet och så kan ni fixa med grundfelet som troligen kräver tillgång till routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Först o främst så är felmeddelandet väldigt generellt. Det kan vara allt ifrån max tillåtna klienter och MAC-lås till räckvid och kanaler/frekvens.

Pröva först att ansluta typ 1-5 meter ifrån routern.

Kolla routertillverkare och routermodell med ägaren. Du kan ansluta till routerns inställningspanel genom att mata in dess IP-adress i en webbläsare (antagligen 192.168.0.1 annars får du googla fram från modellnamnet). Lösenordet är antagligen standard om inte ägaren ändrat och det kan du också googla fram. Manual kan också vara till hjälp.

Ändra kanal, frekvens och fippla med såna inställningar där. Kolla MAC-lås, testa att avaktivera säkerhet tillfälligt etc för att felsöka. Pröva även att uppdatera mjukvaran i routern om det finns nyare, vilket det säkert finns. Kan vara ett kompabilitetsproblem med macen och routern eftersom den funkar på andra nätverk. Då kan uppdateringar bli aktuella.

Det är svårt att hjälpa till när det finns så lite information. Men det här är iaf generella felsökningssteg för en generell problembeskrivning.

Permalänk
Medlem

Vi har nu fått det hela att fungera. Lösningen? Nätverkskabel. Jag pluggade in en ände i min dator och en i hans. Sen gick jag in på nätverksanslutningar och bryggade ihop alla anslutningar. Spelet, som vi nu försökt fått att nätverka ihop, fungerar. Internet också. Men, efter ett tag dör internet och bara spelet fungerar. För honom alltså. Dock kan han få exempelvis Spotify att spela via internet, men webbläsaren i sig lägger av. Så, då tvingas jag att antingen reparera anslutningen, inaktivera/aktivera och vips fungerar det igen. Varför blir det så? Klarar inte anslutningen av båda två eller vad är kruxet?

http://www.ladda-upp.se/bilder/rngyielqwdkrk/

(Som ni ser, så blir den trådlösa anslutningen "ej ansluten", fast den givetvis är ansluten, eftersom jag har internet via hyresvärden. Och denna bild är tagen, när allting fungerar både för mig och kompisen. Skumt?)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JKM:

Vi har nu fått det hela att fungera. Lösningen? Nätverkskabel. Jag pluggade in en ände i min dator och en i hans. Sen gick jag in på nätverksanslutningar och bryggade ihop alla anslutningar. Spelet, som vi nu försökt fått att nätverka ihop, fungerar. Internet också. Men, efter ett tag dör internet och bara spelet fungerar. För honom alltså. Dock kan han få exempelvis Spotify att spela via internet, men webbläsaren i sig lägger av. Så, då tvingas jag att antingen reparera anslutningen, inaktivera/aktivera och vips fungerar det igen. Varför blir det så? Klarar inte anslutningen av båda två eller vad är kruxet?

http://www.ladda-upp.se/bilder/rngyielqwdkrk/

(Som ni ser, så blir den trådlösa anslutningen "ej ansluten", fast den givetvis är ansluten, eftersom jag har internet via hyresvärden. Och denna bild är tagen, när allting fungerar både för mig och kompisen. Skumt?)

Enligt den bilden har du även bryggat mot 1394 (firewire) vet inte om det påverkar men det ser lite lustigt ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt den bilden har du även bryggat mot 1394 (firewire) vet inte om det påverkar men det ser lite lustigt ut.

Det fungerar inte om jag inte har med den anslutningen, så det har blivit så.