Omröstning! vilket finger använder du för att trycka på mellanslag?

Permalänk
Medlem

Omröstning! vilket finger använder du för att trycka på mellanslag?

I och med sweclockers senaste fredagspanel blev jag ganska förvånad när jag fick reda på microsofts undersökningsresultat, där 90% använder höger tumme för att göra mellanslag.

Jag undersökte personligen detta i ett par irc kanaler och det verkade som om långt fler än 10% använde andra fingrar (inte bara tummar).

Efter egen undersökning verkar det som om gamers tenderar att använda vänster tumme, eftersom de är vana vid att placera handen på wasd och sedan hoppa (space) med just vänster tumme.

Vad använder du för att skriva ett mellanslag? (skrift/chatt)
(tänk på att du kan välja multipla fingrar om du alternerar mellan olika)

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Vänster pekfinger.. Hur...? Jag kan inte ens skriva en mening utan att skriva fel hela tiden så xD

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

h/v pekfinger, hur fan går det ens? får inte ens till det:)

Nej, ett ordentligt slag med vänster tumme är det som gäller, ska höras i hela grannskapet när jag gör ett mellanslag

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta använder sin huvudhands tumme får att trycka ner mellanslag när de skriver.
Är man högerhänt blir det högertumme, är man vänsterhänt blir det vänster tumme.

När man spelar är det antagligen vänster hands pekfinger, för att hoppa....

Permalänk
Medlem

vänster tumme

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

jag måste revidera mitt svar. Röstade vänster tumme, men har undersökt det noggrannare och höger tumme användes faktiskt litet mer. (ca. 67% höger tumme och bara 33% vänster tumme)

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror de flesta använder sin huvudhands tumme får att trycka ner mellanslag när de skriver.
Är man högerhänt blir det högertumme, är man vänsterhänt blir det vänster tumme.

När man spelar är det antagligen vänster hands pekfinger, för att hoppa....

högerhänt och vänstertumme för mig men jag har ofta min vänsterhand i princip stationär till vänstra delen av tgb vilket gör att högerhanden flänger runt och då passar det helt enkelt bättre med vänster tumme.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att det saknas ett alternativ om man alternerar mellan höger och vänster tumme, man ska ju egentligen använda den tummen som inte ska skriva bokstaven efter mellanslaget.

Vänster tummer/höger tummer/båda tummarna/annat hade nog varit de bästa alternativen.

Själv så använder jag vänster tumme. Jag är vänsterhänt, tror inte att det spelar någon roll egentligen.

Permalänk
Medlem

Vänster tumme, men tror jag alltid har gjort det, så pc spel var inte en bidragande faktor för mig.

Permalänk
Medlem

kör med vänster och höger tumme ganska ofta.. höger pek imellan och från då till då vänster! Hjälp jag är överallt!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Hur satan kan folk använda något finger på högerhanden? högerhanden är till för musen... om man inte kör med musen på vänstersidan dock.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Vänster pekfinger och vänster tumme, beroende på vilka meningar/ord man skriver

Permalänk
Medlem

Använder bägge pekfingrarna, då jag inte är så snabb och inte kan tangentbordet utantill, detta trots ca 12 års dator användning. Kan även tillägga att jag i princip skriver allt med mina pekfingrar då jag är så osäker.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Har aldrig lärt mig att skriva med tummen, så jag kör med höger pekfinger ^^

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Man får ju anta att både TS och Microsoft syftar på hur man använder mellanslag när man skriver. Rent spontant om jag bara sätter mig och "låtsas skriver/tänker" så känns det som att jag använder båda. Men om jag börjar skriva snabbt så märker jag att jag bara använder högertummen. Sen använder man självklart vänstertummen vid spelande osv. Är förövrigt högerhänt!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Även om jag tänker att jag ska trycka med höger tumme går det inte. Är väl van vid spel som påpekats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Röstade vänster tumme. I LIED! >:D
Vänster stortå. Moddat om kroppen lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Man får ju anta att både TS och Microsoft syftar på hur man använder mellanslag när man skriver. Rent spontant om jag bara sätter mig och "låtsas skriver/tänker" så känns det som att jag använder båda. Men om jag börjar skriva snabbt så märker jag att jag bara använder högertummen. Sen använder man självklart vänstertummen vid spelande osv. Är förövrigt högerhänt!

Jo, precis som du säger syftar jag på skrift/chatt.

Det lilla stycket jag skrev om "gaming" handlade om att jag antog att spelen fått mig att börja använda vänster tumme även vid skrift.

Kan tillägga att jag är högerhänt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kör vänster tumme och höger pekfinger såg jag nu trodde jag bara använde min vänstertumme men använder tydligt mest mitt högra pekfinger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Hur satan kan folk använda något finger på högerhanden? högerhanden är till för musen... om man inte kör med musen på vänstersidan dock.

sitter man och skriver så använder man ju båda händerna på tangentbordet, eller skriver du allt med en hand?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Försökt tänka på detta under dagen och har inte kommit fram till vad jag använder mest.

Men detta verkar variera sig beroende på vilken bokstav jag slutar med efter varje ord. Märker nu när jag skriver att jag skiftar mellan vänster och höger tumme men att även höger pekfinger finns med bland dessa.

Vänsterhanden rör jag inte alls när jag skriver, den används som man lärde sig i skolan med finger sättning osv. Men höger hand flyger fram och tillbaka över hela tangentbordet. Har väll att göra med att den även hoppar till numpad, touchpad och mus hela tiden så man har aldrig vants sig vid att ha den stilla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

sitter man och skriver så använder man ju båda händerna på tangentbordet, eller skriver du allt med en hand?

Good point, jag tänkte mer på när man spelar då majoriteten här på forumet spelar.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att nyheten publicerats så var man ju tvungen att testa vad man egentligen skriver med. Resultat blev att vänster tumme alltid användes för att trycka ned mellanslag.
Men frågan är om det beror på att man har spelat en hel del datorspel genom tiderna eller att det sitter kvar sedan när man hade datorkurser för att lära sig skriva på tangentbord (på riktigt).

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Känner mig udda, använder mig utav min handflata Är förvisso vänsterhänt!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på, använder oftast vänster tumme, men ibland har jag händerna på olika pekdon av nån sort, och då blir det andra fingrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

för mig är det nästan bara vänster märker jag är dock högerhänt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Efter en stunds testande så inser jag att jag oftast använder höger pekfinger till mellanslag när jag skriver och vänster tumme när jag spelar. Inte var jag själv trodde....

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt, alltid vänster tumme. Till backspace används höger ringfinger hemma och höger långfinger på jobbet.
Detta med pekfinger på mellanslag, vad är detta?
Vänsterhand ligger alltid kvar på tangentbordet när jag använder musen, så blir väldigt naturligt.

Permalänk
Medlem

vänster tumme, högerhänt, känns konstigt med höger tumme, min vänstra är "slipad" haha

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Jag använder vänster tumme när den är nära mellanslaget, och höger pekfinger när det är på rätt ställe. Blir mestadels vänster tumme, men skulle tippa på en sådär 80/20. När man spelar blir det dock enbart vänster tumme.

Sjukt mysko att sitta och fokusera på hur man skriver, då man får världens mindfuck då!

Visa signatur

Insert funny joke here