Omröstning! vilket finger använder du för att trycka på mellanslag?

Permalänk
Medlem

Har just märkt att jag växlar mellan höger pekfinger och tumme, beroende på vad som ligger närmast till hands. Ibland vill vänster tumme vara med och leka också!

Permalänk

Alltid höger tumme, är högerhänt så är troligen därför

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Alltid vänster tumme, Varför? = för det känns som det ända rätta när man sitter och spelat med wasd som styr knappar:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Vänster tumme för det mesta, Höger tumme om jag skriver mycket och långa texter, vänster lillfinger på jobbet. Undras när det kommer ett tagentbord som täcker alla mina behov av mellanslag

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Jag tror det har mkt att göra med vana. Menar när man lirade CS på gamla goda tiden, vilket jag gjorde MYCKET och sen alla FPS spel i fortsättningen så hade man ju jump på mellanslag. Så det blev naturligt att använda vänster tumme för mellanslag då man självklart inte vill röra sin högra hand från musen. Och så har det gått över till vänster tumme helt i skrivandet med, det har blivit naturligt. De som är pure typists och aldrig använder mellanslaget till ngt annat än skrivande kanske använder höger tumme mer. Sen också den hand jag rör mest är höger hand när jag skriver. Vänster sitter "klistrad" på vänster sida på bordet så om jag ska söka mig till tangenter i mitten när jag skriver är det höger hand som flyttas. Detta kan också ha och göra med spelandet då när jag spelar har jag alltid vänster hand "klistrad" på vänster sida av tangentbordet vilket är ganska naturligt då de flesta spelkommandon och WASD finns där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

jag måste revidera mitt svar. Röstade vänster tumme, men har undersökt det noggrannare och höger tumme användes faktiskt litet mer. (ca. 67% höger tumme och bara 33% vänster tumme)

Jag tycker att det är smidigast att använda den tumme som är närmast den tangent man senast tryckte på. Dock använder man ju bokstäver som a, s och e oftare än o, k och ö. Därför kör jag uteslutande på vänster

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte välja pannan med som ett val! Facedesk ftw!

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem

Höger tumme. Ibland, vänster, beror lite på vad för bokstav som kom innan!

Men alltid vänster tumme i spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Vänster tumme alltid!!! den rör ju sig aldrig annars måste ju va 50+ för att på använda pekfingret till space!!!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...