Permalänk
Medlem

IPS till gaming! FPS

Hej

Har letat runt nu i dagar och har inte hittat ett vettigt svar på min fråga.

Finns det någon IPS till fps-spel? Med det så menar jag utan ghosting och låg inputlag.
Jag kör för det mesta counter strike och känner av minsta lilla ändring i fps och annat :(!
Så jag vänder mig till de som har en ips och kör fps-spel, både casual men också på lite högre nivå som vet hur kräsna cs-spelare kan vara!

Vilken ips har ni och fungerar den bra till spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Hej

Har letat runt nu i dagar och har inte hittat ett vettigt svar på min fråga.

Finns det någon IPS till fps-spel? Med det så menar jag utan ghosting och låg inputlag.
Jag kör för det mesta counter strike och känner av minsta lilla ändring i fps och annat :(!
Så jag vänder mig till de som har en ips och kör fps-spel, både casual men också på lite högre nivå som vet hur kräsna cs-spelare kan vara!

Vilken ips har ni och fungerar den bra till spel?

Här har du den

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159228-eizo_23_foris_...

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr du kommer gå bet på den frågan. IPS och det du eftersträvar är än så länge en svår kombination, eller i vart fall mig veteligen.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1364100 Denna beskrivs av eizo som den snabbaste ips-panelen på marknaden.
Själv kör jag med dess mindre upphottade lillebror fs2332 och har aldrig märkt av några större ghosting eller input-lag problem när jag spelar bf3, sc2 mm.

Men som du säger att du är extremt kräsen så är crt skärm fortfarande det bästa alternativet.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Min U2412M funkar då utmärkt till både BF3 och Borderlands 2

Permalänk

Håller med Uvania...

IPS-skärmar är bra, funkar utmärkt för casual. Jag kör IPS277L och tycker om den.

Men det är längre input lag:
http://uk.hardware.info/reviews/3116/7/lg-ips277l-bn-review-l...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Tycker att min IPS237L fungerar bra, bättre än min gamla u2311h, har dessutom överklockat denna till 74Hz.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Håller med Uvania...

IPS-skärmar är bra, funkar utmärkt för casual. Jag kör IPS277L och tycker om den.

Men det är längre input lag:
http://uk.hardware.info/reviews/3116/7/lg-ips277l-bn-review-l...

hittade denna, trodde det var en VA skärm men titta! IPS! den är 60hz men den har förvånansvärt låg responstid och många trevliga "gaming" funktioner

Permalänk
Skrivet av Uvania:

hittade denna, trodde det var en VA skärm men titta! IPS! den är 60hz men den har förvånansvärt låg responstid och många trevliga "gaming" funktioner

Responstid och input lag är inte samma sak. Men den kanske är jättebra, hittar ingen sida som mätt prestandan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Har checkat lite 120hz skärmar också, men har spelat på 60hz på senaste och är van vid 60.
Har checkat 2333:an innan, men aldrig hittat någon med den som gör en ordentlig review :(.
Tack för alla förslag!

Ska lägga till att skärmen inte får vara större än 24 tum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Har checkat lite 120hz skärmar också, men har spelat på 60hz på senaste och är van vid 60.
Har checkat 2333:an innan, men aldrig hittat någon med den som gör en ordentlig review :(.
Tack för alla förslag!

Ska lägga till att skärmen inte får vara större än 24 tum!

du säger att du känner av minsta ändring i fps, är inte en 120 hz skärm ett klart val då?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jo, men jag spenderar mycket tid med att kolla film (filmälskare), så vill ha något som duger till båda :)!

Permalänk

EIZO FORIS FS2333
Extremely Low Input Lag less than 0.05 frames.IPS panel,3.4 ms Response Time,
Smart Resolution,Smart Insight technology,Image Scaling,10-Bit Gamma Correction,Height Adjustment,Tilt,Swivel,
Fjärrkontroll,5 års garanti
http://www.eizo.com/na/support/db/files/catalogs/em/FORIS_FS2...
postade detta i en annan tråd om ips skärmar men här har du en glad repris

Permalänk
Medlem

Borde få min Foris FS2333 i övermorgon, och jag är relativt kräsen av mig. Kan säga vad jag tycker

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av D00mbr0s:

Jo, men jag spenderar mycket tid med att kolla film (filmälskare), så vill ha något som duger till båda :)!

Ska du kolla på film ska du knappast ha en IPS panel. Kontrasterna är ju sämre på IPS än på en TN för tusan. En IPS är enbart bra på två saker och det korrekta färger samt betrakningsvinklar. Ska du kolla på film och spela har du ingen som helst nytta av IPS då det är sämre än TN på båda kontraster, responstider, input lag samt HZ..

Permalänk
Skrivet av Fuskobot:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1364100 Denna beskrivs av eizo som den snabbaste ips-panelen på marknaden.
Själv kör jag med dess mindre upphottade lillebror fs2332 och har aldrig märkt av några större ghosting eller input-lag problem när jag spelar bf3, sc2 mm.

Men som du säger att du är extremt kräsen så är crt skärm fortfarande det bästa alternativet.

Samma här, gamear rätt mycket. Rankats rätt högt i många spel och inte heller märkt av något med just denna skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Borde få min Foris FS2333 i övermorgon, och jag är relativt kräsen av mig. Kan säga vad jag tycker

Gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ska du kolla på film ska du knappast ha en IPS panel. Kontrasterna är ju sämre på IPS än på en TN för tusan. En IPS är enbart bra på två saker och det korrekta färger samt betrakningsvinklar. Ska du kolla på film och spela har du ingen som helst nytta av IPS då det är sämre än TN på båda kontraster, responstider, input lag samt HZ..

Det där var intressant, jag har ofta hört det motsatta. Hoppas någon mer vill kommentera ditt inlägg för själv är jag ingen expert.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Sötast
Skrivet av huttala:

Undrar vad resten av världen ska tro nu när du sagt detta, världen lär häpna över denna nyfunna information!

Permalänk
Medlem

Har själv en Asus PA238Q, och den funkar galant för spel. Ser ingen som helst efter spår när man spelar. Och färgerna och mörka scener är galet mycket bättre än min förra TN panel skärm.
Om något så är kontrasterna mycket bättre än min förra skärm..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det där med kontrasterna kan jag inte kommentera (förklara gärna vad du menar blir bättre i filmupplevelsen). Däremot tycker jag att de TN skärmar som jag sett film på jämfört med min nuvarande e-IPS (alltså inte ens ren IPS) alla har haft tämligen urvattnade färger och sanslös brist på gråskalor och djupsvart. Alltså är min erfarenhet att e-ips är långt bättre för film än TN.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan vara extremt kräsen när man bara kört i 60hz

Då har man inte kört en längre tid med CRT skärmar på typ 160hz.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Har kört 120hz ett bra tag men var tvungen att ge bort den skärmen, och letar därför efter en ny!

Permalänk
Medlem

jag kör med denna och jag är väldigt nöjd. Nu kanske jag inte den mest kräsna på detta forum men jag har spelat FPS sen
ca 8 år tillbaka.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/141371-aoc_23_i2353fh

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Har kört 120hz ett bra tag men var tvungen att ge bort den skärmen, och letar därför efter en ny!

Okej, om du är kräsen och vill få ut max i FPS spel så kör på 120hz TN, vill du ha lite mer ögon godis och tappa lite kör på IPS.

Dock går TN-paneler att tweaka så att man ser betydligt bättre i spel.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Allexz:

Undrar vad resten av världen ska tro nu när du sagt detta, världen lär häpna över denna nyfunna information!

Nyfunna information? Det står i alla specar på alla skärmar om man tittar lite på vad man köper. IPS har ingen svärta, IPS har korrekta färger, och det är det enda det är till för egentligen. Man ska photoshopa med IPS skärmar för att få rätt färger när man skriver ut, men då gäller det ju såklart att du har kalibrerat skärmen också.

Och det är klart att en dålig TN ger sämre svärta än en bra IPS, men rent generellt så är svärtan helt värdelös på IPS paneler och det går att se på alla möjliga proffs recensioner ute på nätet, bara att leta lite.

Skrivet av guermantes:

Det där med kontrasterna kan jag inte kommentera (förklara gärna vad du menar blir bättre i filmupplevelsen). Däremot tycker jag att de TN skärmar som jag sett film på jämfört med min nuvarande e-IPS (alltså inte ens ren IPS) alla har haft tämligen urvattnade färger och sanslös brist på gråskalor och djupsvart. Alltså är min erfarenhet att e-ips är långt bättre för film än TN.

Det beror helt på hur du kalibrerat din IPS kontra TN panelen, och hur pass bra TN panelen var.. Är det den billigaste som går att få tag på så är det ju klart att den inte är något att hänga i julgranen.

Antagligen har du alldeles för hög ljusstyrka på din IPS panel och därför upplever färger som starka och klara.

Värt att nämna är väl att jag sitter med hårdvarukalibrator och har kalibrerat alla olika skärmtyper, har haft alla de nyare skärmar i Dell ultrasharp serien och sitter just nu med en LG 2363 (120hz TN panel) samt en BenQ EW2430 (VA panel), hade först min Dell skärm som "main" skärm och spelade på 120hz skärmen.. Kom sedan fram till att färgerna är helt urtvättade på Dell skärmen, speciellt när man kalibrerat den att visa korrekta färger.
Så det blev helt enkelt så att jag slängde den åt h*lvete och skaffade mig BenQ skärmen med VA panel, och OJ vilken skillnad det är, som natt och dag.

Har även kalibrerat en hel del TV-apparater, både plasma och LCD.

Sen varför IPS paneler blivit sjukt hypade bland annat än fotoredigerare har jag ingen aning om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kom sedan fram till att färgerna är helt urtvättade

Du är medveten om att följa traditionel färgkorrekt spec resulterar i urtvättade färger, och har inte med skärmen att göra?

Vilket är därför man ofta endast kör färgkorrekt läge i program som behöver använda det. (e.g. program för att se och hantera bilder)
Det ska inte användas för spel, (oftast) film, och diverse andra program.

Skrivet av huttala:

Sen varför IPS paneler blivit sjukt hypade bland annat än fotoredigerare har jag ingen aning om..

Betraktnings vinklar. Även högkvalitets TN paneler ger fortfarande mycket tydliga färg problem ju närmre kanterna man kommer. På många forum går det inte ens att se färgskillnaden mellan 'raderna', eftersom de bländer ihop.

Permalänk
Medlem

Angående TN/IPS/VA så håller jag med om att VA normalt ser bäst ut, framförallt då den har bäst svärta, men man får skilja på korrekta färger och "snygga" färger.
Är man van skärmar som är skruvade för att se "Dissney" ut med grälla färger så upplevs korrekt kalibrerade skärmar rätt tråkiga.

Upplever IPS och TN som jämförbara när det gäller svärta men då får ju TN lätt ljusa hörn för att betraktningsvinklarna suger.

Sen har ju VA andra problem som eftersläpningar och hög responstid, så ävon om de ser bästa ut är jag tveksam till att rekommendera dem till snabba FPS spel, även om de duger alldeles utmärkt för "normala" spelare.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av eXale:

Du är medveten om att följa traditionel färgkorrekt spec resulterar i urtvättade färger, och har inte med skärmen att göra?

Vilket är därför man ofta endast kör färgkorrekt läge i program som behöver använda det. (e.g. program för att se och hantera bilder)
Det ska inte användas för spel, (oftast) film, och diverse andra program.

Du är medveten att om man har en skärm som faktiskt kan visa svart så blir inte färgerna urtvättade när man har kalibrerat dem till perfektion? Min TV är kalibrerad till perfektion och den är allt annat än urtvättad i färgerna. Men då har den även en svartnivå på 0.006cm/m2 också, vilket du aldrig kommer ner i med annat än VA paneler till datorer.

Men som lideri säger så går det inte så bra att spela med VA paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du är medveten att om man har en skärm som faktiskt kan visa svart så blir inte färgerna urtvättade när man har kalibrerat dem till perfektion? Min TV är kalibrerad till perfektion och den är allt annat än urtvättad i färgerna. Men då har den även en svartnivå på 0.006cm/m2 också, vilket du aldrig kommer ner i med annat än VA paneler till datorer.

Men som lideri säger så går det inte så bra att spela med VA paneler.

Hoppas Dells nya med VA panel kommer lämpa sig bra till gaming. Dellen som jag har, har ju extremt lite input lag. Hoppas att den kommer ha detsamma, för djup svärta är någonting jag saknar med min u2312hm. Länk till artikeln: http://www.sweclockers.com/nyhet/15908-dell-uppdaterar-s-seri...

Visa signatur