Permalänk
Tangentbordskonnässör

Guide: Mekaniska tangentbord

Mekaniska tangentbord

Såg att det inte finns direkt någon information om diverse mekaniska tangentbord på Sweclockers, så jag tänkte att jag gör en liten guide för att underlätta för personer som funderar att gå över till mekaniska tangentbord.

Vi börjar med en liten intruduktion:

Varför ska du använda mekaniska tangentbord?
Jag personligen hade ingen aning om mekaniska tangentbord förens för drygt ett år sedan. Jag har själv alltid använt mig av så kallade "laptop" tangentbord med sax switchar. Då jag slet ut varenda tangentbord på under ett år så började jag forska lite mer om tangentbord och hållbarhet. Hittade såkallade mekaniska tangentbord och valde att köpa mig ett med cherry MX black för att testa.
Kort och gott, jag älskade känslan i mekaniska tangentbord och hur alla knappar har samma motstånd oavsett hur mycket jag använt tangentbordet.

Men för att komma till sak, mekaniska tangentbord har fjädrar som sitter under tangenterna, sedan kan själva brytaren vara utformad på olika sätt, men mekaniska tangentbords paradnummer enligt mig är att de har samma karaktär tills de dör, de känns inte alls svampiga på samma sätt som "vanliga" tangentbord, såkallade rubber domes.

Nästintill all information jag fått till denna guide är från egen erfarenhet samt från redan existerande guider ute på nätet. Även bilder kommer vara lånade från nätet då jag inte sitter med alla olika tangentbord hemma.

Guidens innehåll:
Inlägg 1: Allmän fakta angående mekaniska tangentbord och olika termer.
Inlägg 2: Olika brytare, hur de fungerar och allmän information.
Inlägg 3: Tangenter, olika designer och plaster samt hur texten på tangenterna appliceras.
Inlägg 4: Modifiera dina Cherry MX Brytare!
Inlägg 5: Saknar tangentbordet du vill ha handledsstöd? VAD BRA!!

Recensioner

Ducky G2PRO TKL
Ducky Shine 2

Permalänk
Tangentbordskonnässör

#KRO och NKRO, vad är det?
NKRO (Nkey rollover) betyder att du kan trycka på alla tangenter samtidigt och de registreras. Du kommer alltså aldrig få problem när du spelar eller gör annat som kräver att du trycker in flera tangenter samtidigt. Värt att notera är att de flesta tangentbord som inte är mekaniska har 2KRO(max 2 tangenter samtidigt), gaming tangentbord som inte är mekaniska har också 2KRO, men med bättre såkallad "anti ghosting" runt WASD klustret.

#KRO skriver man oftast när man undrar hur många tangenter man kan trycka in samtidigt på ett tangentbord, varav svaret blir hur många tangenter man kan trycka in samtidigt, är det max 2 tangenter du kan trycka in samtidigt utan att få problem så är det 2KRO, är det 6 tangenter så är det 6KRO och så vidare.

Ett bra sätt att ta reda på vad du har för #KRO är att köra Micrsosofts tangentbordstest. Det är den LÄGSTA kombinationen som är din #KRO. Alltså om det sämsta resultatet du får är 3 knappar samtidigt så har du 3KRO.
Här kan ni göra testet och läsa på lite mer om antighosting om ni vill.

Polling rates och responstider.
Kort och gott kan jag säga att tangentbord med 1000hz pollingrate är helt och hållet marknadsföring. Du kommer aldrig behöva mer än 200hz då du inte är omänsklig och kan inte trycka på tangenter snabbare än 200hz. Värt att notera är att om du använder dig av PS/2 kontakten så har du ingen polling rate alls, för tangenterna du trycker på registreras direkt till datorn. En annan notis är att ditt tangentbord tar mer CPU kraft ju högre polling rate tangentbordet har.

PS/2 eller USB?
Med tanke på det jag skrev ovan så känns det ganska uppenbart att du ska använda dig av PS/2 kontakten om ditt moderkort har en sådan kontakt.
USB interfacet är ganska begränsat, och det finns inte många tillverkare som kommit med tangentbord som har Full NKEY rollover via USB, oftast blir ditt tangentbord som är marknadsfört som just full NKEY rollover 6KRO med USB.

Med andra ord; Kan du använda dig av PS/2 kontakt, GÖR DET!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Vanliga brytare.

Här har vi den största anledningen till varför jag känner att denna guide behövs, det kommer titt som tätt upp frågor angående olika brytare, hur de fungerar, vad som passar just dem och så vidare. Jag kommer nu gå igenom hur de vanligaste brytarna fungerar och hur mycket tryck som krävs för att brytaren ska aktiveras. Jag hoppas att detta kommer hjälpa vilsna själar ute i den mekaniska tangentbordsdjungeln.

Då börjar vi:

Såkallade gaming switchar:

Röda cherry switchar.
De är helt linjära, alltså känner du inte att du aktiverat brytaren förens du bottnar tangenten, detta anses vara bra för gamers, då de verkar störa sig på att känna taktil feedback när man trycker på tangenter. Röda sägs vara bättre än svarta brytare att skriva med då de har mindre motstånd, och därför inte tröttar ut fingrarna lika snabbt.

Det är iallafall såhär röda brytare ser ut:

Taktil: Nej
Klick: Nej
Kraft för att aktivera brytaren: 45g

Svarta cherry switchar
Dessa brytare fungerar precis likadant som röda cherry's. Fast skillnaden är ändå ganska stor då dessa brytare har en starkare fjäder i sig, vilket resulterar i att det blir tyngre att trycka ned tangenten. Den information jag fått till mig är att dessa brytare lämpar sig bäst för FPS gamers då det inte är lika lätt att trycka ned fler knappar samtidigt. Men de är inte lika sköna att skriva på då motståndet är betydligt större, man tröttar helt enkelt ut fingrarna snabbare när man skriver.

Svarta cherry brytare ser ut på följande sätt:

Taktil: Nej
Klick: Nej
Kraft för att aktivera brytaren: 60g (80g för att bottna brytaren).

Allround switchar

Cherry clear switchar

Principen för dessa brytare är den samma som för svarta och röda brytare, den enda skillnaden är att dessa har en liten "kulle" man måste passera för att aktivera brytaren. Denna "kulle" känner man när man trycker ned knapparna, alltså får man en bekräftelse från tangenten att den blivit nedtryckt före du slår i botten på tangentbordet.
Dessa brytare passar utmärkt att spela med, och att skriva med. Men många säger att de inte är lika bra att spela FPS med som linjära brytare (svarta/röda), men det är helt en smaksak. Själv använder jag mig av bruna brytare just nu när jag skriver denna guide. Tycker att de passar utmärkt att skriva med, men spelar även en hel del CS/BF3 och tycker de fungerar precis lika bra som röda och svarta brytare till det med.
Värt att notera är att många tycker att själva "kullen" på clear brytare är större, alltså får man mer feedback från brytaren att du aktiverat den.
Clear brytare är har även starkare fjäder.

Många RTS spelare föredrar bruna/clear brytare för att man får bekräftelse att man tryckt på tangenten före man bottnar.

MEN som sagt, det är helt en smaksak och du bör testa själv vad just du tycker känns bäst.
Här kommer en bild på hur Cherry clear ser ut:

Taktil: Ja
Klick: Nej
Kraft för att aktivera brytaren: 55g

Bruna cherry switchar
Bruna switchar fungerar på ungefär samma sätt som clears, enda skillnaden är att det sitter en lättare fjäder i bruna än clears, sedan är även "kullen" lite mindre på bruna så man känner den inte lika väl som man gör med clears.

Här är en bild på hur bruna brytare fungerar:

Taktil: Ja
Klick: Nej
Kraft för att aktivera brytaren: 45g

Topre switchar
Topre brytare är ganska unika, man kan säga att det är en blandning av mekaniska tangentbord och vanliga såkallade "rubber domes". Det är alltså en fjäder under en gummibubbla på dessa brytare. De är taktila och väldigt mjuka att använda. Tangentborden med dessa brytare görs bara av Topre själva och är byggda i kvalité som inte kan kallas annat än toppklass. Själv tycker jag att dessa brytare känns väldigt annorlunda mot mekaniska brytare, det är väldigt svårt att förklara, de känns som vanliga tangentbord(icke mekaniska) fast utan svampigheten man får med vanliga tangentbord.

Värt att notera är att dessa brytare är de absolut tystaste av alla jag testat, de låter mindre än de flesta rubber dome brytare. De låter dock mer än de flesta saxbrytare(laptop tangenter).

Här har ni en bild på hur själva brytaren är uppbyggd:

Taktil: Ja
Klick: Nej
Kraft för att aktivera brytaren: Beror helt på vilken modell du tar, den modell som finns med Svensk ISO har 45G på alla brytare. Finns även med 30, 35 samt 55G motstånd.

Switchar för den som skriver mycket.

Blå cherry switchar

Dessa brytare är hatade och älskade av många, brytarens paradnummer är att det klickar ungefär som ett musklick varje gång du aktiverar en brytare. Det är otroligt skönt att skriva med dessa brytare, och det är just det de är till för. Så om man skriver mycket så är dessa att föredra, men ha i åtanke att du kommer störa personer i din omgivning, så att sitta med dessa brytare med personer runtomkring dig är nog ingen bra idé.

Att spela med dessa brytare brukar vara jobbigt för många, medan det inte är jobbigt alls för andra. Den största nackdelen med dem är att aktiveringspunkten för brytaren inte sitter på samma ställe som reset punkten. Detta gör att man måste släppa upp tangenten helt för att kunna trycka på den igen, vilket en del personer tycker är irriterande, andra märker inte ens av det.

Här har ni en bild på hur blå cherry brytare ser ut:

Taktil: Ja
Klick: Ja
Kraft för att aktivera brytaren: 50g

IBM Bucklingspring brytare
Dessa brytare är en klassiker som fortfarande finns att få tag på antingen begagnat marknaden eller genom att beställa tangentbord från USA.
Personligen tycker jag dessa ger bäst taktil respons av alla brytare, när brytaren aktiveras så blir det en liten smäll och ett ganska kraftigt klickljud. Vet inte hur jag ska förklara det vidare i text, men en bild säger nog mer än tusen ord i detta fall.
Värt att notera är att dessa brytare låter ännu mer än vad blå cherrys gör, så om du inte vill reta din omgivning till vansinne se till att använda dessa brytare när du är själv.

Taktil: Ja
Klick: Ja
Kraft för att aktivera brytaren: 65-70g

Ovanliga brytare

Cherry MX Green
Dessa switchar har precis samma konstruktion som blå Cherry MX brytare. Enda skillnaden är att det är samma fjäder som i svarta brytare, med andra ord krävs mer kraft för att aktivera brytaren. Cherry MX green brukar användas som spaceknapp på äldre tangentbord med blå brytare.

Taktil: Ja
Klick: Ja
Kraft för att aktivera brytaren: 80g

Vita ALP switchar
Dessa brytare har jag inte testat själv, men de är taktila och ger ifrån sig klickljud. Själva karaktären på brytarna är, som jag förstår det att aktiverings och reset punkten för brytaren sitter precis vid samma ställe som när det klickar till i brytaren.
Såhär ser de ut:

Taktil: Ja
Klick: Ja
Kraft för att aktivera brytaren: 60-70g

Svarta ALP switchar
Har själv inte testat dessa brytare men de är de vanligaste ALP brytarna ute i världen. De har inget klickljud, utan är bara taktila. Det sägs även att de är väldigt lätta att bottna fullt och att de blir mer och mer friktion ju äldre brytaren är. De ska i alla fall vara mycket bättre än vanliga gummibrytare.

Såhär ser de svarta ALP brytarna ut:

Taktil: Ja
Klick: Nej
Kraft för att aktivera brytaren: De äldre: 70g De nyare: 60g.

Cream ALP switchar
Dessa brytare har jag själv suttit med en stund nu. Enligt information jag fått från internet ska de vara ungefär som svarta ALP brytare. De är väldigt taktila, ger verkligen feedback när du aktiverat brytaren, vilket underlättar vid skrivande. De har även byggt in lite gummi i botten på brytaren så att det inte låter lika mycket när man bottnar den. Detta tycker jag själv fungerar väldigt bra då detta är den tystaste mekaniska brytaren jag själv testat.
Friktionen i brytarna finns där, och de är bra mycket trögare att trycka ned än de bruna cherry brytarna jag sitter med nu.

Såhär ser de ut:

Taktil: Ja
Klick: Nej
Kraft för att aktivera brytaren: 70g

Gröna ALP switchar
De äldre gröna ALP brytarna var linjära, alltså som svarta och röda cherry brytare. Men de nya som kommit, som jag köpt och testat har både taktil feedback och ett ganska distinkt klickljud, skulle placera dem mellan blå cherrys och IBM bucklingspring. Dessa brytare är väldigt lätta att trycka ned, vilket jag gillar, de låter dock en hel del, vilket jag personligen inte gillar.
Aktiveringspunkten för dessa brytare sitter ganska högt, och fungerar som på vita ALP switchar, när det klickar så aktiveras brytaren.

Såhär ser gröna ALP switchar ut:

Taktil: Ja
Klick: Ja
Kraft för att aktivera brytaren: 50g

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tangenter

Olika plaster som tangenter tillverkas i.

Jag kommer bara gå igenom de två vanligaste plaster som tangenter tillverkas i, och det är ABS samt PBT plast.
ABS tangenter är oftast de du får med ditt tangentbord, dessa är billiga och slits snabbare.
Tangenter gjorda i PBT plast är det bästa du kan köpa om du vill att dina tangenter ska ha samma textur så länge som möjligt.

PBT tangenter:
Fördelar
De håller länge.
De tål diverse kemikalier (lättare att få helt rena vid tvätt).
De börjar inte glänsa lika snabbt

Nackdelar
De är dyra, oftast får du betala minst 50$ + frakt för ett komplett set av dessa.

ABS tangenter:
Fördelar
De är billiga

Nackdelar
De blir lätt deformerade/smälter av kemikalier
De börjar blänka väldigt snabbt.

Tangentformer

Tangenter finns som ni säkert sett i flera olika former, jag kommer gå igenom de jag själv kan komma på.

Cylinderformade tangenter
Dessa tangenter är de absolut vanligaste tangenter man har på sitt tangentbord idag.
De ser ut på följande sätt:

Platta tangenter
Tangenter som finns på alla moderna laptop tangentbord. De finns även till mekaniska brytare, det är Tipro som gör dem för användning till deras butiktangentbord.

Sfäriska tangenter
Tangenter som mig veterligen inte finns på nyare tangentbord, utan dessa sitter på äldre tangentbord.

Appliceringsmetoder för tangenter.

Pad printing
Denna metod är den absolut sämsta, och billigaste metoden att applicera bokstäver och loggar på dina tangenter, det är även den vanligaste metoden bland icke mekaniska tangentbord. Man kan likna det med ett klistermärke som man satt på tangenten.

Laser etching (Laserapplicering)
Med denna metod så bränner man in bokstäver i tangenterna, det betyder att bokstaven eller loggan du har på tangenten kommer att kännas med fingrarna. Bokstäverna kan kännas lite grå på vita tangenter då ingen extra färg har applicerats, utan färgen kommer från själva bränningsprocessen.
Med andra ord blir det alltid svart när man använder sig av laser applicering, vilket betyder att svarta tangenter som är "lasrade" har blivit efterbehandlade med färg.

Dye sub (Färgapplicering)
Detta är en av de bättre metoderna att applicera färg på tangenterna. Man färgar helt enkelt tangenten med färg, som sjunker in en bit i tangenten.
Fördelen med detta är att du kan slita ut tangenten och fortfarande se alla tecken, detta gäller såklart inte om du har slitit ner tangenten längre än färgen sjunkit in. Nackdelen med dessa tangenter är att de är dyra att tillverka, och det är bara ett fåtal företag som gör det, bland annat Topre, cherry corp samt Unicomp.

Double shot (Dubbel applicering)
Denna metod är den absolut bästa metoden om du vill att dina tecken på tangenterna ska synas så länge som möjligt. Alla tangenters tecken är utskurna på toppen, och har en annan plastbit under som passar in i tangenten. Med andra ord slits båda plasterna ner lika mycket hela tiden och du kommer aldrig bli av med dina tecken på tangenterna.
Nackdelen med dessa tangenter är att de är gjorda i ABS plast, alltså kommer de börja blänka ganska snabbt.
De är även väldigt dyra att köpa, och svåra att få tag på, om man får tag på DS tangenter så är det oftast från äldre cherry/alp tangentbord.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Modifiera dina Cherrry MX brytare efter eget tycke.

Jaha, då var det dags. Hittar du inge brytare som passar dig? Då kan du byta fjädrar, toppdel och slänga runt lite brytare som du själv vill. Förutsatt att du har lite olika brytare hemma. Det finns en uppsjö av olika kombinationer man kan göra, jag tänker inte gå igenom alla nu. Men jag kommer att visa er hur ni gör dessa modifikationer.
Observera att om man har tangentbord med såkallade brytarna monterade i en stålplatta ovanför PCBn så kan man inte använda sig av denna metod. Man måste löda loss och plocka bort varje brytare för att man ska kunna öppna dem Vet du inte om det sitter en stålplatta i vägen så ser du det ganska enkelt när du plockat loss tangenten ovanför brytaren. Värt att notera är att det ska gå LÄTT att öppna brytaren, om du måste ta i för att det ska hända något så har du antingen satt mejslarna fel, eller så har du plate mounted brytare.

Olika switchar man kan få fram via smärre modifikationer:

"Ghetto greens"

Detta är alltså en kopia av Cherry MX Green brytarna. Du åstakommer denna mod genom att plocka fjädrarna från SVARTA Cherry MX brytare och stoppa in dem i dina BLÅ brytare. Dina blå brytare kommer alltså har mer motstånd med denna mod, de säger att det är det närmsta man kan komma Bucklingspring brytare med Cherry MX brytare.

"Ghetto reds"
Detta är en kopia av Cherry MX Red brytarna. Du åstakommer denna mod genom att plocka fjädrarna från RÖDA/BRUNA/BLÅ Cherry MX brytare och stoppa in dem i dina SVARTA brytare.

"Ergo Clears"
Detta är en brytare som inte finns. Du åstakommer denna mod genom att plocka fjädrarna från RÖDA/BRUNA/BLÅ Cherry MX brytare och stoppa in dem i dina Clear brytare. Denna mod är som att ha bruna Cherry MX brytare med starkare taktil feedback.

"Panda Clears"
Detta är en brytare som inte finns. Du åstakommer denna mod genom att plocka fjädrarna från SVARTA Cherry MX brytare och stoppa in dem i dina Clear brytare. Detta är ett mellanting mellan orginal Cherry MX Clear och "Ergo Clears".

För att sammanfatta lite:
Cherry MX Red, Blue, Brown (Röd, Blå, Brun) har samma fjädrar.
Cherry MX Green har den starkaste fjädern.
Cherry MX Black (Svart) sitter mellan Clears och Red, Blue, Brown (Röd, Blå, Brun) i hårdhet.

Öppna upp en Cherry MX brytare

Först tar du loss själva tangenten över brytaren, detta går att göra med såkallade "keypullers" och även med en platt skruvmejsel om man är försiktig.
För att ta loss själva överdelen av brytaren så måste du ha minst två små skruvmejslar.

Stoppa in mejslarna i de små hålen som sitter på sidorna, sedan drar du försiktigt bakåt så kommer fästet släppa.

Sätt sedan in en skruvmejsel eller något annat som förhindrar brytaren att hoppa på plats igen.

Stoppa sedan in de små mejslarna i hålen, fast på andra sidan. Dra försikt loss fästena på andra sidan.

SÅDÄR, nu har du öppnat din första brytare.

Brun Cherry VS Grå Cherry

Jag bytte ut fjädern som tillhör den grå Cherryn till fjädern från den Bruna, detta gör att min space knapp kommer vara lättare att trycka ned.
Nu har jag satt tillbaka fjädern och själva brytaren på fjädern.

Och sist men inte minst, på med locket!

Done and done! Du har nu bytt din första fjäder!

Hur man löder loss brytare från tangentbord: (TACK till Leedogustav för denna del av guiden)

Det finns två saker att tänka på när man byter en brytare. Har mitt tangentbord leds eller inte.

Såhär ser ett tangentbordskretskort ut om tangentbordet inte har leds:

Det är dessa som ska lödas bort:

Om tangentbordet har leds så måste man löda bort lampan innan man kan byta brytaren. Det kan även sitta en resistor i vägen.
Här kan vi se ett exempel på ett kretskort hos ett tangentbord med led lampor:

De blåa cirklarna är där ledlampan är fastlödd och de svarta cirklarna är där brytaren är fastlödd.

Jag skulle rekommendera lödsug för att löda bort en brytare då det oftast är lite för mycket lödtenn i hålet för en lödfläta. Men detta är personlig preferens.

När brytaren är fast lödd så lossar man denna genom att trycka in dessa två flärpar:

Tadaa, nu har du bytt ut din första brytare!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Saknar tangentbordet du vill ha handledsstöd? VAD BRA!!

La själv märke till att mekaniska tangentbord är riktigt höga, köpte en hel del olika handleds-stöd men de var för smala eller för låga, så blev aldrig nöjd..
Så jag tog saken i egna händer och gjorde ett handleds-stöd till mitt filco samt ett till mitt topre tangentbord.

Totalkostnaden för varje handledstöd blev 59kr och jag har aldrig någonsin haft ett stöd som är skönare än dessa.
Värt att tillägga är dock att jag hade träolja samt sandpapper hemma redan, så har du inte detta hemma får du lägga till kostnaden för detta.

Material som behövs:
Träskiva från valfri trähandel.
Sandpapper
Gammal musmatta eller något annat att sätta på undersidan så att skivan inte rör på sig.
Laminat att sätta på skivan, om ni vill det, annars går det bra med sprayfärg alternativt att bara olja in träskivan.

Steg 1.
Måtta hur högt det är från tangentbordets botten till övre kanten på tangentbordet (alltså hur tjockt tangentbordet är på den delen du ska ha handledstödet emot).
Måtta bredden på tangentbordet.
Fundera ut hur brett handledstöd du vill ha. Själv tog jag 95mm bredd på stödet till mitt filco tangentbord, men kände att jag ville ha lite bredare till mitt Topre tangentbord, till det tog jag en skiva som var 115mm bred.

Steg 2:
Såga till bredden på skivan så att den blir i önskad längd.

Steg 3:
Sandpappra riktigt mycket runt alla kanter på skivan, du vill att det ska vara så lent som möjligt, du ska trots allt ha dina händer mot skivan hela tiden.

Steg 4:
Kolla så att skivan är rak, är den inte det så sandpappra/planslipa/hyvla den tills den är rak.

Steg 5:
Sätt på olja/färg/laminat på skrivan, det är viktigt då det kommer bli fettfläckar på skivan efter dina händer annars.

KLART!

Detta tog mig drygt en timme, sedan var skivan perfekt och skulle aldrig någonsin gå tillbaka till dessa gelé handleds-stöd som säljs.

Lite bilder på mina skapelser, har inte lackat dem ännu då jag inte riktigt vet hur jag ska ha det.

Måtten du ska ta.

Topre med handleds-stöd

Filco med handleds-stöd

Filco med handleds-stöd

Filco utan handleds-stöd

Topre med handleds-stöd.

Närbild på finishen när jag lagt på laminat.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Och nu tycker jag det bör räcka, men man vet ju aldrig hur det blir med sådana här guider om även andra kommer med information som jag inte sitter med.

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide Typ den bästa mekaniska(Och tangentbord i övrigt) guiden som finns på nätet, allt förklaras redan där
Om någon inte kan engelska go google translate.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nivity:

http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide Typ den bästa mekaniska(Och tangentbord i övrigt) guiden som finns på nätet, allt förklaras redan där
Om någon inte kan engelska go google translate.

Det är delvis därifrån jag tar själva upplägget på guiden då den har ett väldigt bra upplägg. Kommer lägga till mer egen information senare, men just nu kommer det nästintill vara en ren översättning med en personlig touch från mig.

Anledningen till att jag gör detta är för att förenkla för folk som inte är så bra på engelska. Sedan är det ju alltid skönt att slippa gå in på andra forum än Sweclockers när man letar information, eller?

Just nu bygger jag alltså bara själva basen för guiden, kommer senare lägga till hur man löder loss switchar, byter fjädrar och gör om sina svarta/röda/blå/bruna/clear cherrys till andra sort switchar via fjäder byten mm.

Permalänk
Medlem

Gillar listan med tangentbord på OCN, du kanske skulle göra en liknande fast med endast svenska mekaniska tangentbord? Som http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=380#rparams=l=s86315713 fast med bilder och fördelar/nackdelar med varje tangenbord. Kvalitén skiftar ju stort mellan olika tangentbord även om de är mekaniska, se bara på Corsair K60/K90.

Sedan en annan grej som kanske är intressant, och det är vilka tangentbord som är 100% kompatibla med eftermarknadscaps (från WASD keyboard tex). Jag vet att Ducky använder en helt annorlunda spacebar och Steelseries 6gv2/7G har en enterknapp som är svår att ersätta. Kan vara en idé att ha det i åtanke då mekaniska tangentbord i sig aldrig blir utslitna, bara knapparna som tappar texturen/färgen.

Edit: Ett kapitel med ersättningskeycaps* också för den delen

*Om vi nu ska kalla det för keycaps eller något annat på svengelska

Permalänk
Hedersmedlem

Bra initiativ!

Gör detta snyggt och seriöst så hamnar det i samlingstråden.

Värt att nämna är att cherry mx switchar går att bygga om efter eget behag genom att "korsa" olika switchar och tangentbord med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stealthbomb:

Gillar listan med tangentbord på OCN, du kanske skulle göra en liknande fast med endast svenska mekaniska tangentbord? Som http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=380#rparams=l=s86315713 fast med bilder och fördelar/nackdelar med varje tangenbord. Kvalitén skiftar ju stort mellan olika tangentbord även om de är mekaniska, se bara på Corsair K60/K90.

Sedan en annan grej som kanske är intressant, och det är vilka tangentbord som är 100% kompatibla med eftermarknadscaps (från WASD keyboard tex). Jag vet att Ducky använder en helt annorlunda spacebar och Steelseries 6gv2/7G har en enterknapp som är svår att ersätta. Kan vara en idé att ha det i åtanke då mekaniska tangentbord i sig aldrig blir utslitna, bara knapparna som tappar texturen/färgen.

Edit: Ett kapitel med ersättningskeycaps* också för den delen

*Om vi nu ska kalla det för keycaps eller något annat på svengelska

Skrivet av OSkar000:

Bra initiativ!

Gör detta snyggt och seriöst så hamnar det i samlingstråden.

Värt att nämna är att cherry mx switchar går att bygga om efter eget behag genom att "korsa" olika switchar och tangentbord med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken är att båda era förslag ska komma med i guiden, vet inte hur jag ska lägga upp det hela med tangentbord man kan köpa än dock, då man kan köpa tangentbord med svensk ISO från utlandet också. Men det ska komma med iaf.

Kul att ni gillar det!

EDIT:
Nu får det räcka för ikväll, börjar bli lite såsig i huvudet av allt skrivande.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Vet inte riktigt hur jag ska göra med tangentbords rekommendationer då jag är väldigt mycket petigare än många andra. Kan bli en hel del diskutioner om det ämnet, minst sagt. Det är bara att se denna tråd..

Det kan lätt gå överstyr, men vill de flesta att jag ska skriva lite vad jag tycker om de tangentborden jag testat, samt vad andra säger på nätet om de tangentbord jag inte testat så kan jag såklart lägga till det, men det känns som sagt väldigt vanskligt.

Skrivet av PierreB:

Ser bra ut

Man tackar!

Permalänk
Medlem

Åh, skönt att någon äntligen skrivit ihop en sådan här guide. Jag hade själv tänkt göra det, men har helt enkelt inte kunnat ta mig tid att sätta mig ned och göra det, varför det är skönt att någon annan skrivit ihop en.

Ser hur som helst mycket bra ut så här långt! Enda jag skulle kunna klaga på är väl att brytardelen är lite osorterad; Cherrys blåa brytare borde ligga vid Cherrys andra brytare och inte efter Topre. (Och kanske alla särskrivningar, men det är å andra sidan inte jätterelevant för innehållet.)

Nu är det bara hålla tummarna att folk läser och tar till sig av informationen, så vi slipper alla dessa frekvent upploppande trådarna om "vilket tangentbord/vilken brytare ska jag köpa/är bäst". Det är inte så att jag stör mig på det, utan snarare att det oftast är väldigt simpla svar som krävs.

Sedan kan jag passa på att nämna vilken brytare som objektivt sett är bäst: ingen! Det här med mekaniska brytare är nog bland det mest personliga jag stött på inom dator- och kringutrustningsvärlden, så mitt råd är att testa så många du kan!

(Kan inte låta bli att gå lite off-topic: huttala, lite kul kuriosa är att jag var nära på att köpa ditt Realforce för ett tag sedan, men bestämde mig i sista stund för att köra på ett 87U istället. Jag har visst råkat gå och bli ANSI-användare, så att jag kan spendera ännu mer pengar på tangentbord och tangenter. Snacka om att det är en ond cirkel! )

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Zetsu:

Åh, skönt att någon äntligen skrivit ihop en sådan här guide. Jag hade själv tänkt göra det, men har helt enkelt inte kunnat ta mig tid att sätta mig ned och göra det, varför det är skönt att någon annan skrivit ihop en.

Ser hur som helst mycket bra ut så här långt! Enda jag skulle kunna klaga på är väl att brytardelen är lite osorterad; Cherrys blåa brytare borde ligga vid Cherrys andra brytare och inte efter Topre. (Och kanske alla särskrivningar, men det är å andra sidan inte jätterelevant för innehållet.)

Nu är det bara hålla tummarna att folk läser och tar till sig av informationen, så vi slipper alla dessa frekvent upploppande trådarna om "vilket tangentbord/vilken brytare ska jag köpa/är bäst". Det är inte så att jag stör mig på det, utan snarare att det oftast är väldigt simpla svar som krävs.

Sedan kan jag passa på att nämna vilken brytare som objektivt sett är bäst: ingen! Det här med mekaniska brytare är nog bland det mest personliga jag stött på inom dator- och kringutrustningsvärlden, så mitt råd är att testa så många du kan!

(Kan inte låta bli att gå lite off-topic: huttala, lite kul kuriosa är att jag var nära på att köpa ditt Realforce för ett tag sedan, men bestämde mig i sista stund för att köra på ett 87U istället. Jag har visst råkat gå och bli ANSI-användare, så att jag kan spendera ännu mer pengar på tangentbord och tangenter. Snacka om att det är en ond cirkel! )

Jag sorterar inte guiden efter märke, då det är helt orelevant. Jag sorterar efter vilken personlighet switchen har istället. Därför de blå inte får vara bland bruna och clears. Mycket särskrivningar? Det trodde inte jag hade problem med, men tydligen, utveckla gärna vidare i PM.

Och att det är personligt vilka brytare man tycker om är ju hela grunden på denna guide.

Hehe, jasså du tänkte köpa det, jag måste säga att jag är också lite av en ANSI fanboy då jag gillar att leka runt med olika keycaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag sorterar inte guiden efter märke, då det är helt orelevant. Jag sorterar efter vilken personlighet switchen har istället. Därför de blå inte får vara bland bruna och clears. Mycket särskrivningar? Det trodde inte jag hade problem med, men tydligen, utveckla gärna vidare i PM.

Och att det är personligt vilka brytare man tycker om är ju hela grunden på denna guide.

Hehe, jasså du tänkte köpa det, jag måste säga att jag är också lite av en ANSI fanboy då jag gillar att leka runt med olika keycaps.

Ah, när du säger det så framstår det genast som mycket mer logiskt. Missade det totalt... Är nog faktiskt till och med bättre att sortera efter egenskaperna istället.
Tar och PM:ar dig!

Just i fallet Topre är det ju ännu svårare att undvika att känna sig tvingad att köpa ANSI, om man inte är sugen på att köpa två tangentset (ett i ANSI och ett japanskt), om man vill ha lite "fräckare" färger.

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Zetsu:

Ah, när du säger det så framstår det genast som mycket mer logiskt. Missade det totalt... Är nog faktiskt till och med bättre att sortera efter egenskaperna istället.
Tar och PM:ar dig!

Just i fallet Topre är det ju ännu svårare att undvika att känna sig tvingad att köpa ANSI, om man inte är sugen på att köpa två tangentset (ett i ANSI och ett japanskt), om man vill ha lite "fräckare" färger.

Sålde mitt topre av den anledningen, att sitta och betala 110$ + frakt för varje keyset hade ruinerat mig. Och jag vet att jag hade gjort det om jag inte sålt tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Sålde mitt topre av den anledningen, att sitta och betala 110$ + frakt för varje keyset hade ruinerat mig. Och jag vet att jag hade gjort det om jag inte sålt tangentbordet.

Nu sitter man på det här och känner sig lika tvingad!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu måste jag röra mig mot jobbet, har hunnit rekommendera två tangentbord och lagt till lite fler tangentbord med Svensk ISO i listan. Kommer fortsätta med guiden efter jobbet (vid 23). På återseende!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har kompletterat guiden med lite mer information nu.
Kommer senare i veckan uppdatera med en guide om hur man byter fjädrar i sina cherry tangentbord. Har inte fått hem mitt nya tangentbord med Cherry MX Clear ännu så projekt ergoclear börjar när jag får hem det, och således kommer en guide om hur du gör om dina switchar till andra switchar.

Permalänk
Medlem

Följer nu denna tråd, bra initiativ huttala!

Vill inte vara grinig men det blir lätt rörigt om du använder samma utmärkelser som Sweclockers använder. Sweclockers gav tex MX85 "Toppklass" men i denna tråd får den tummen ner. http://www.sweclockers.com/recension/15007-qpad-mk-85-pro-och...
Topre må vara ett välbyggt och högkvalitativt tangentbord, men det blir konstigt om du ger det "Toppklass" innan Sweclockers testat det. Hade det inte varit bättre att rada upp fördelar och nackdelar med varje tangentbord, så att man kan bilda sig en egen uppfattning. Istället för som nu att ge varje tangentbord en stämpel om det är bra, ok eller fail, då jag vet att många kommer bli upprörda när de ser sina 1000+kronors tangentbord med en stor fet tumme ner

Permalänk
Medlem

Tycker detta är en väldigt bra tråd, liknar overclockers mycket men det jag gillar med denna är att den är lite mer personlig och att du ger dina personliga åsikter om de olika switcharna, då man får en lite mer överblick om hur det verkligen känns.

Tackar för en bra läsning på jobbet Huttala

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Medlem

Gillade den, länge funderat på mekaniska tangentbord men inte fått arslet ur vagnen och läst på, det här var väldigt lärorikt. Du visade även en hel del märken jag inte ens funderat på, trodde 6GV2, K90, M90 och Black Widow var dom enda man hade att välja på, haha.

Tack för bra läsning (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Följer nu denna tråd, bra initiativ huttala!

Vill inte vara grinig men det blir lätt rörigt om du använder samma utmärkelser som Sweclockers använder. Sweclockers gav tex MX85 "Toppklass" men i denna tråd får den tummen ner. http://www.sweclockers.com/recension/15007-qpad-mk-85-pro-och...
Topre må vara ett välbyggt och högkvalitativt tangentbord, men det blir konstigt om du ger det "Toppklass" innan Sweclockers testat det. Hade det inte varit bättre att rada upp fördelar och nackdelar med varje tangentbord, så att man kan bilda sig en egen uppfattning. Istället för som nu att ge varje tangentbord en stämpel om det är bra, ok eller fail, då jag vet att många kommer bli upprörda när de ser sina 1000+kronors tangentbord med en stor fet tumme ner

Som sagt, kan nog bli lite förvirring kring tangentbord isf! Jag har själv ett MK-85, inte haft det så länge dock, så kan inte kommentera om det hur snabbt det slits ut!
Känns dock inte plastigt och har inte heller haft problem med att lossa och sätta dit tangenter igen, men det senare nämnda kanske kommer i framtiden.

Till TS: Du har fel på en punkt om MK-85, den har Full NKEY Rollover via USB, annars - väldigt bra guide!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stealthbomb:

Följer nu denna tråd, bra initiativ huttala!

Vill inte vara grinig men det blir lätt rörigt om du använder samma utmärkelser som Sweclockers använder. Sweclockers gav tex MX85 "Toppklass" men i denna tråd får den tummen ner. http://www.sweclockers.com/recension/15007-qpad-mk-85-pro-och...
Topre må vara ett välbyggt och högkvalitativt tangentbord, men det blir konstigt om du ger det "Toppklass" innan Sweclockers testat det. Hade det inte varit bättre att rada upp fördelar och nackdelar med varje tangentbord, så att man kan bilda sig en egen uppfattning. Istället för som nu att ge varje tangentbord en stämpel om det är bra, ok eller fail, då jag vet att många kommer bli upprörda när de ser sina 1000+kronors tangentbord med en stor fet tumme ner

Jag tänkte att man kan använda utmärkelser som folk känner igen. Men kan eventuellt ändra det.
Och jag vet att folk kommer bli upprörda över att se sina 1000kr tangentbord bashade, anledningen till att jag bashar dom är just den mediokra kvalitén. Bättre att bli förvarnad när man köper en produkt än att köpa grisen i säcken.

Mina erfarenheter baserar sig på mer än en veckas användande, vilket 99% av alla recensioner ute på nätet baserar sig på.

Skrivet av Nehemja:

Tycker detta är en väldigt bra tråd, liknar overclockers mycket men det jag gillar med denna är att den är lite mer personlig och att du ger dina personliga åsikter om de olika switcharna, då man får en lite mer överblick om hur det verkligen känns.

Tackar för en bra läsning på jobbet Huttala

Man tackar!

Skrivet av Zaptoit:

Gillade den, länge funderat på mekaniska tangentbord men inte fått arslet ur vagnen och läst på, det här var väldigt lärorikt. Du visade även en hel del märken jag inte ens funderat på, trodde 6GV2, K90, M90 och Black Widow var dom enda man hade att välja på, haha.

Tack för bra läsning (:

Tack sjäv!

Skrivet av Sonoka:

Som sagt, kan nog bli lite förvirring kring tangentbord isf! Jag har själv ett MK-85, inte haft det så länge dock, så kan inte kommentera om det hur snabbt det slits ut!
Känns dock inte plastigt och har inte heller haft problem med att lossa och sätta dit tangenter igen, men det senare nämnda kanske kommer i framtiden.

Till TS: Du har fel på en punkt om MK-85, den har Full NKEY Rollover via USB, annars - väldigt bra guide!

Min jämförelse är mot andra mekaniska tangentbord, i jämförelse med vanliga rubberdomes a.k.a logitech så är såklart MK serien mycket bättre.
Du har rätt angående NKEY över USB, det blev helt enkelt en typo där. Har fixat det nu.

Edit:
Jag har även lagt till följande text före tangentborden jag inte rekommenderar för att unvika förvirring:
Värt att notera är att jag jämför med andra mekaniska tangentbord, dessa tangentbord är avsevärt bättre än nästan alla rubber dome tangentbord på marknaden.

Edit igen:
Nu är mitt tangentbord med Cherry MX Clears skickat med posten, så imorgon bör det vara hemma. Då kommer det en guide på hur man gör om sina Clears till Ergoclears. Kommer även ta med hur man gör fjäderbyten och så vidare.

Edit åter igen:
Nu har jag gjort en liten guide på hur man öppnat upp en Cherry MX Switch.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Någon som har något att påpeka angående Switchöppnar guiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Någon som har något att påpeka angående Switchöppnar guiden?

Läste inte igenom sådär jätte noga men det ser bra ut, kanske lite länkar till vart man kan köpa lösa brytare.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Mycket informativ läsning

Tänkte dock på en sak gällande "Appliceringsmetoder för tangenter." Om man vill att texten ska stanna så länge som möjligt måste väl det bästa vara att ha tangenter med genomskinliga bokstäver och bakgrundsbelysning? Är kanske inte en appliceringsmetod, men ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Någon som har något att påpeka angående Switchöppnar guiden?

Personligen tycker jag att du borde nämna att man slipper löda bort brytaren om den är PCB-mounted istället för platemounted (ryser åt min svengelska här, vad borde man säga?) - annars såg det bra ut. Bra bilder, och nu har jag äntligen förstått att det går enklare med två istället för en skruvmejsel.

Visa signatur