Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sharp börjar masstillverka 5,0"-skärm i 1080p för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Stark känsla av att detta har att göra med kommande HTC-flagskeppet. Skulle ha 5" och full-HD

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

720p på ≤5" är tillräckligt och jag ser då ingen nytta med högre upplösning. Bara tyngre och mer batterikrävande för telefonen till nått man inte ser.
Vill hellre se massproduktion av 10"+ skrämar med högre pixeldensitet. Känns som dom sattsar för lite på det.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Galaxy S2 har precis lagom storlek. Dvs. så pass stor att man med nöd och näppe kan ha den i ett par jeans med små fickor, utan att det blir jobbigt.

Annars tycker jag gott att de kan lägga krutet på att klämma fram lite högupplösta PC-monitorer istället för sånt här.

Permalänk
Medlem

Bara en liten fråga. Hur påverkar den höga pixeltätheten mig som användare. När man har passerat det så kallat "retina" läget, vad exakt är det då ännu fler pixlar ger mig. (Förutom att jag får in mer på samma yta)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Kanske Oculus Rift?

Skulle säkert bli bra till Oculus Rift eller liknande vr hjälm ^^ Bara korsa fingrar och tår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rSon:

Det känns som att det är lite för tidigt för att det ska gälla Samsung Galaxy S4, då den rimligtvis borde ligga längre bort i tiden. Jag tror att den kommer i nästa Nexus, och att detta rykte då stämmer.

Personligen anser jag att 5'' är på tok för stort för en mobiltelefon och jag ser hellre att nästa Nexus backar i storlek till max 4.3'', då med väldigt tunn ram.

Samma här. Ville jag ha en tablett skulle jag köpa en sådan. Telefon ska gå använda med en hand utan att behöva få kramp i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Bara en liten fråga. Hur påverkar den höga pixeltätheten mig som användare. När man har passerat det så kallat "retina" läget, vad exakt är det då ännu fler pixlar ger mig. (Förutom att jag får in mer på samma yta)

GPUn behöver inte jobba lika hårt med anti-aliasing o andra trix som behövs när upplösningen är låg. Detta är en aspekt som någon borde gräva djupare i vad nettovinsten faktiskt blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

haha, ja det så klart ^^ men om man räknar med standard. 24"@1920x1080 och 46"@1920x1080.
sen behöver det ju inte vara exakt heller, bara så man får en bild av hur stor skillnad det är

Jo helt klart, ville bara påpeka så inga missförstår och antar att alla TV har samma :).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Antalet subpixlar?

Hoppas inte de tummar på att ta bort några subpixlar. Samsung gör ju det i S3an, dvs röd subpixel saknas på varannan "hel" pixel, och blå subpixel saknas också på varannan.

Permalänk
Medlem

Förresten, varför jämföra med iPhone som ju ändå inte är ledande avseende pixeltäthet? Ryggmärgsreflex månne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Där har du fel. Högre upplösning ger bättre färgövergångar och mer yta på skärmen.

Här har du bara dragit en felaktig slutsats. Det är sant att högre upplösning ger mer "arbetsyta" på samma skärmstorlek, men detta gäller bara till en viss gräns. Eftersom iprincip alla ikoner och text är "låst" i windows så innebär en högre upplösning att du får mer yta, men vid en viss PPI kommer du uppleva att texten och ikonerna har blivit för små, då måste dessas storlek öka, resulterade i att du inte alls får högre arbetsyta, utan bättre detaljnivå på ikonerna och bokstäverna.

Här kan du enkelt se med Iphone 3GS och Iphone 4 att den högre PPIn med 4an inte alls innebär större arbetsyta, men en högre detaljnivå.

Sedan kommer del två i resonemanget, att ögat har en begränsning i hur många detaljer den kan upptäcka vid ett visst avstånd. När detta passeras finns det ingen idé att öka PPI, det enda det innebär då är kortare batteritid och sämre prestanda.

Som bonus kan du också få se skillnaden på HOX och sensation XL

Här har den högra 480x800 pixlar och den vänstra 1280 x 720, arbetsytan är trots detta ungefär samma.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

GPUn behöver inte jobba lika hårt med anti-aliasing o andra trix som behövs när upplösningen är låg. Detta är en aspekt som någon borde gräva djupare i cad nettovinsten faktiskt blir.

Men med tanke på hur snabba telefonerna just nu är ändå så behöver vi egentligen inte detta då? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

...och jag som tycker att min S3'a har lite för stor skärm...
Apple har rätt att över 300 ppi är "high enough", men går det så varför inte ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sålänge det blir liten ram runt om skärmen ser jag inge problem med storleken.

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Först strävar man efter så små telefoner som möjligt (slutet av 90-talet/början av 2000). Nu ska det vara så stort som möjligt och riktigt hög pixeltäthet. Visst, riktigt häftigt med högpixeltäthet som ligger på över 400ppi. Men är det nu det är dags att byta ut ordet mobiltelefon. Skillnaden på en Nexus 7 och en telefon med 5" skärm är +2" och telefon samt sms funktion (om det nu inte finns inlagt redan).

Så om jag lägger in dom två funktionerna på nåt sätt så har jag alltså en mobiltelefon? Jag ser gärna att vi stannar runt 4" med alternativ upp till 5". Känns som att det iställlet blir standard inom något år.

Men vad vet jag. Kanske bara är jag som tycker det är på tok för stort för att fylla dom två funktionera som den i första hand uppfyller.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Absolut inga problem med dethär
Har en s3 och trodde pga storleken det skulle kännas konstigt, nu skulle jag aldrig drömma om en mindre XD så min sweetspot blir väll mellan 4,8 - 5 tum.
Men mer än 1080 på en 5 tum är bara vansinnigt, nu tycker jag allt det nått sin peak i pixeltäthet för ett tag.

Nu vill jag se bättre svärta, kontrast, färgåtergivning, batteri, mindre kretsar och mer 4g(lte).
På dem punkterna känns det som gränsen inte är nådd ännu.

I framtiden tror jag på oled linser av något slag med enorm ppi och emulerade "virituella skärmar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Först strävar man efter så små telefoner som möjligt (slutet av 90-talet/början av 2000). Nu ska det vara så stort som möjligt och riktigt hög pixeltäthet. Visst, riktigt häftigt med högpixeltäthet som ligger på över 400ppi. Men är det nu det är dags att byta ut ordet mobiltelefon. Skillnaden på en Nexus 7 och en telefon med 5" skärm är +2" och telefon samt sms funktion (om det nu inte finns inlagt redan).

Så om jag lägger in dom två funktionerna på nåt sätt så har jag alltså en mobiltelefon? Jag ser gärna att vi stannar runt 4" med alternativ upp till 5". Känns som att det iställlet blir standard inom något år.

Men vad vet jag. Kanske bara är jag som tycker det är på tok för stort för att fylla dom två funktionera som den i första hand uppfyller.

Egentligen tror jag inte att det är skärmstorleken som avgör om en telefon är liten eller stor. I många fall utgjorde skärmen endast 20-25% av framsidans yta i början av 00-talet samtidigt som dagens framsidor endast består av en skärm, blir lite skevt... Exempelvis X10 och T66 (vad jag vet en av de minsta?) så är ju storleksskillnaden inte så jättestor, även om X10 har betydligt större skärm

8210 var ju också en väldigt liten telefon

Men det är nog ändå sant de du säger (även i hänsyn till totala storleken) att vi idag köper större telefoner än vad vi gjorde 2000-05. Men människan är ju ett flockdjur, så varför inte.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Jag tycker 5" är perfekt. Förstår inte varför man skulle vilja ha en telefon anpassad för små barn.

Helt otroligt att två personer över Internet kan ha olika smak.

Dold text

Helt otroligt att du sarkastiskt måste påpeka en sådan sak. Gilla-markeringarna drar fan ner sidan mer än nödvändigt.

ikljugbdskajsd

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

5" funkar så länge man kapar ner ramen runt skärmen. Galaxy S3 är inte för stor för folk med normalstora händer. Stor, ja, men inte för stor.

Ja dom borde skicka bort de feta ramarna, de behövs inte ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Kommer väl i nästa Samsung Galaxy 4 eller nåt. Palla storleken i telefon dock.

Samsung gör ju egna paneler, så varför skulle de helt plötsligt börja använda Sharp's?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Snusfri

Trevligt med fler lurar med vettig storlek på skärmarna istället för bäbisstorlekar runt 3,7-4".
Min S2 känns liten och det kommer att bli en N2 inom en snar framtid.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Varför säger ni att man inte ser skillnad på hög ppi? det gör man väl för fan visst det. Man sa säkert precis samma sak när standard på datorskärmar var typ 800*600.

Jag skulle nog säga att en ppi på ca 600-700 är en bra gräns för vad vi kan märka av. Om man kommer upp i 1000 ppi så är nog det helt perfekt optimalt för att ögonen skall ta så lite skada som möjligt.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Varför säger ni att man inte ser skillnad på hög ppi? det gör man väl för fan visst det. Man sa säkert precis samma sak när standard på datorskärmar var typ 800*600.

Jag skulle nog säga att en ppi på ca 600-700 är en bra gräns för vad vi kan märka av. Om man kommer upp i 1000 ppi så är nog det helt perfekt optimalt för att ögonen skall ta så lite skada som möjligt.

http://cdn.pocketnow.com/wp-content/uploads/2011/10/500ppi1.j...

Varför just 1000 PPI?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem

Apple lanserar iPhone 6 med 5" skärm med 1080p-skärm som de själva tagit fram.

*host harkel*

Nej men ser man det mer seriöst så kan Sharp jobba lite mer så att man får fler storlekar att välja på när dte väl är dags.
Så slipper man tjöten o bråken om vilken storlek som är lagom.....jag blir inte förvånad om det kommer heller så....

Högre ppi är väldigt välkommet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Är det måttet för vad som är för stort? När man inte längre når över hela skärmen med en hand?

I mina och många andras ögon, ja. Man ska inte behöva tvåhands-fattning eller byta grepp för att hantera en telefon. Finns inte på kartan att jag ens tittar åt en telefon jag inte kan använda med en hand utan problem.

Trevligt att dom driver på. Få ner storleken lite till, så blir det användbart även för mobiler!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Nästa Nexustelefon kanske

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Varför just 1000 PPI?

varför inte?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Egentligen tror jag inte att det är skärmstorleken som avgör om en telefon är liten eller stor. I många fall utgjorde skärmen endast 20-25% av framsidans yta i början av 00-talet samtidigt som dagens framsidor endast består av en skärm, blir lite skevt... Exempelvis X10 och T66 (vad jag vet en av de minsta?) så är ju storleksskillnaden inte så jättestor, även om X10 har betydligt större skärm
..

Men det är nog ändå sant de du säger (även i hänsyn till totala storleken) att vi idag köper större telefoner än vad vi gjorde 2000-05. Men människan är ju ett flockdjur, så varför inte.

Fördelen med de äldre telefonerna var att man kunde skicka sms med en hand, även om man cyklade, då det var taktila knappar.
När jag skickar sms på min HTC Desire så får jag vända den o använda båda tummarna om jag ska skriva hyffsat bekvämt (och rätt)

Jag tycker att det är en rätt dubbel utveckling, dels så använder jag min smartfån på ett annat sätt och till mycket mer än vad jag använde min föregående sony-ericsson, som e-postkllient, surfplatta, kalender, karta osv. Men nackdelen är ju att de är betydligt otympligare, inte lika tåliga och har sämre batteritid.

Med 4,3" har jag som inte har dasslockslabbar nått min absoluta övre gräns. Sedan vill man ju gärna kunna få ned den i en byxficka...
Fick jag välja mellan högre upplösning eller bättre batteritid vet jag vad mitt val skulle vara.

Men det säljer säkert, alla minns väl MHz-racet? en högre siffra=> Jan Banan tror att det är ett bättre val

C

Permalänk
Medlem

5 tum på mobilen är inga problem när man kommit in i det! Det ända som stör en sen, är tanken på att man hade mindre innan

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]