Sharp börjar masstillverka 5,0"-skärm i 1080p för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Nejdå, det är jag fullt medveten om. På en datorskärm så vill man såklart inte göra allt mindre än vad man tycker är bekvämt, men det är fortfarande större arbetsyta. Vad man tycker är bekvämt är individuellt, jag har tex 1920x1080 på min 13"-laptop. Vissa tycker att det blir pyttelitet och att man inte ser vad som står, jag som utvecklare älskar det eftersom jag får plats med mer på skärmen. Skulle gärna ha ännu mer yta. Har jag problem att läsa något kan jag enkelt öka storleken på texten eller zooma.

På en mobiltelefon fungerar det likadant. Vill jag få plats med fler ikoner på hemskärmen så kan jag minska storleken på ikonerna (förutsatt att man kör ett öppet OS som android, annars hänger det ju på utvecklaren av OS:et). I webbläsaren och många andra appar kan man ändra textstorlek och zooma.

Slutsatsen är att högre upplösning alltid är en fördel. Högre upplösning != mindre text/ikoner/gränssnitt, men att man har möjligheten till det med bibehållen skärpa om man så önskar.

Till och med din laptop är löjligt lågupplöst i förhållande till skärmstorleken, så återigen påminner jag om mitt påstående att större yta bara är sant tills en viss PPI.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Skrivet av Martinus:

Till och med din laptop är löjligt lågupplöst i förhållande till skärmstorleken, så återigen påminner jag om mitt påstående att större yta bara är sant tills en viss PPI.

Fast arbetsytans maximala storlek bestäms ju då av användaren alt. utvecklaren istället för hårdvaran. Det är där den viktiga skillnaden ligger. Att det är lika många ikoner på iphone 4 som iphone 3 beror ju på att utvecklarna bestämt att ikonerna ska ha en viss storlek, inte att skärmen inte kan visa fler.

Men självklart finns det en gräns för hur litet man vill ha det tills att det är användbart, men det beror också lite på vad man gör. Vill man läsa en text måste den vara så pass stor att det är läsbart, men vill du tex ha lite överblick över öppna fönster/appar, eller redigerar en högupplöst bild, tittar på en högupplöst film etc. så är den gränsen mycket lägre.

Sen så är det det här med färgövergångar, med fler pixlar finns det möjlighet att ha fler färgnyanser. Det ger mer realistiska färger överlag. Så jag vidhåller att högre upplösning alltid är en fördel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martinus:

Egentligen tror jag inte att det är skärmstorleken som avgör om en telefon är liten eller stor. I många fall utgjorde skärmen endast 20-25% av framsidans yta i början av 00-talet samtidigt som dagens framsidor endast består av en skärm, blir lite skevt... Exempelvis X10 och T66 (vad jag vet en av de minsta?) så är ju storleksskillnaden inte så jättestor, även om X10 har betydligt större skärm
http://www.esato.com/gfx/news/img/sony-ericsson-xperia-x10-mi...

8210 var ju också en väldigt liten telefon
http://fotografandreas.se/x10mini/002.JPG

Men det är nog ändå sant de du säger (även i hänsyn till totala storleken) att vi idag köper större telefoner än vad vi gjorde 2000-05. Men människan är ju ett flockdjur, så varför inte.

Fast det där är ju ingen X10, det är ju en X10 Mini

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Fast det där är ju ingen X10, det är ju en X10 Mini

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det framgår väl i bilderna

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martinus:

Ja det framgår väl i bilderna

Fast du skrev bara X10 (som är mycket större)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Perfekt om man har ett litet vardagsrum.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Till bilar och kylskåp. Och allt annat. Men till mobiltelefon?

Display på kylskåp? Är detta någon nytt? har jag missat att kliva in i 10-talet?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag har en htc one x med 4,7" nu, och jag skulle inte ha något emot en 5" större än det är jag tveksam till men om den har en tunn ram så sätter jag min gräns på 5,2". Hursomhelst om ni inte gillar stora mobiler så är det ju ingen som tvingar Er att köpa en, smaken är som baken och det är därför det finns telefoner i alla möjliga storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Display på kylskåp? Är detta någon nytt? har jag missat att kliva in i 10-talet?

Ja det är klart. Lista innehåll och vad som behöver köpas. Sen är det bra med touchscreen så man kan göra en knapp för beställning på willysonline eller så.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jeddan:

Display på kylskåp? Är detta någon nytt? har jag missat att kliva in i 10-talet?

Måste du har gjort, har funnits ett tag nu med touchscreen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plutoachilleus:

Jag har en htc one x med 4,7" nu, och jag skulle inte ha något emot en 5" större än det är jag tveksam till men om den har en tunn ram så sätter jag min gräns på 5,2". Hursomhelst om ni inte gillar stora mobiler så är det ju ingen som tvingar Er att köpa en, smaken är som baken och det är därför det finns telefoner i alla möjliga storlekar.

Tror knappast att det är därför de säljer mobiler i olika storlekar, vad den klarar av funktionsmässigt för olika behov går de efter och då blir det olika storlekar på dem då alla har olika behov, tyvärr är det folk (de flesta av dem som håller till här) som köper dem med stora skärmar utan att egentligen ha behovet av dem endast för att de ser det som någon form av prestigesak att ha en megastor mobil att försöka flasha med...but I got some news for 'em, no one is impressed

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

vore det inte dags att göra samma pixeltäthet för datorskärmar? 9600x5400 på 24" skärmar borde vi ha. varför ska mobilskärmarna vara så före i teknologin?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Man behöver inte zooma in mycket för att man ska se skillnad på 300 ppi och 500 ppi. Bara för att den bilden visar 3mm storlek på tecknena så betyder inte det att man måste zooma in till mikroskopisk nivå för att se minsta lilla skillnaden. Med en högre ppi så blir allting mycket mer naturligt för ögat och ögat tar mycket mindre skada av skärmen. Det blir inte lika mycket ansträngning. Jag utgår hlet och hållet endast ifrån vad jag tror och jag tror att 1000 ppi hade varit perfekt för våra ögon. 1000 ppi så tar det så liten skada på ögat det bara går.

Btw, man ser ändå en riktigt stor skillnad på 350 ppi och 100 ppi och man behöver inte titta noga alls.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Varför säger ni att man inte ser skillnad på hög ppi? det gör man väl för fan visst det. Man sa säkert precis samma sak när standard på datorskärmar var typ 800*600.

Jag skulle nog säga att en ppi på ca 600-700 är en bra gräns för vad vi kan märka av. Om man kommer upp i 1000 ppi så är nog det helt perfekt optimalt för att ögonen skall ta så lite skada som möjligt.

http://cdn.pocketnow.com/wp-content/uploads/2011/10/500ppi1.j...

Hur menar du att ögonen tar skada av lägre ppi? Det känns ju som att du antingen lyssnat på nån försäljare eller bara kände att det verkade vara bra argument för att din magkänsleundersökning av att 1000ppi skulle verka bra :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Är det ens tillåtet med så hög dpi ? Man tycker att EU borde sätta dit ett förbud och en gräns. Den kapitalistiska välfärden och det fria samhället börjar ta till sig lite väl mycket förmåner just nu.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Är det ens tillåtet med så hög dpi ? Man tycker att EU borde sätta dit ett förbud och en gräns. Den kapitalistiska välfärden och det fria samhället börjar ta till sig lite väl mycket förmåner just nu.

Vänta lite nu... vad pratar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Tror knappast att det är därför de säljer mobiler i olika storlekar, vad den klarar av funktionsmässigt för olika behov går de efter och då blir det olika storlekar på dem då alla har olika behov, tyvärr är det folk (de flesta av dem som håller till här) som köper dem med stora skärmar utan att egentligen ha behovet av dem endast för att de ser det som någon form av prestigesak att ha en megastor mobil att försöka flasha med...but I got some news for 'em, no one is impressed

Skickades från m.sweclockers.com

Men är det verkligen relaterat till skärmstorleken? När vi pratar om köp av mobiltelefon som en prestigesak så är det givetvis svårt att förbise iPhone som bland andra appleprodukter måste anses vara den enskilda produkten som det är mest prestige i. Givetvis är det svårt att motivera ett behov utav en stor skärm, men det gäller väl i princip alla funktioner i en modern telefon?
Jag valde personligen bort iPhone huvudsakligen för att jag ville ha en större skärm, verkligen inte utav prestigeskäl. Jag ser inte varför jag skulle vilja ha en skärm så liten.. en större får ju plats i fickan utan problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Är det ens tillåtet med så hög dpi ? Man tycker att EU borde sätta dit ett förbud och en gräns. Den kapitalistiska välfärden och det fria samhället börjar ta till sig lite väl mycket förmåner just nu.

Vad i helaste attans snackar du om??? Om du försökte vara rolig eller något så har du misslyckats kan jag säga.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer007:

Jag ser inte varför jag skulle vilja ha en skärm så liten.. en större får ju plats i fickan utan problem!

Det får plats så mycket i mina fickor att jag kan stoppa i telefoner stora nog som gör att jag inte kan sätta mig ner, typ 2st Nexus 7" i varje ficka. Ser inte riktigt varför det skulle vara en viktig poäng.

Jag skulle säga att surfen är det som spelar roll. Surfar du konstant - eller kanske spelar hela tiden istället för att plugga/jobba - ja då är större skärm trevligt. Men som telefon är den definitivt inte trevligare.

Har precis gått från en Samsung Galaxy S2 till en Sony Xperia Tipo på-köpet-för-1-krona-utan-förhöjd-avgift-bara-för-att-telefon. Ya rly. Skärmen är skit, kameran är ännu mera skit men den är fan så mycket trevligare att ha i fickan (och då är den ganska fet). Kan surfa på den med när nöden kräver (prestamässigt så imponerade den mig faktiskt). Hemma så visade det sig att en platta tar över vad jag använde Samsungen för - med 10" skärm. Så den blev redundant med tanke på min dagliga användning av en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Vilken del håller du inte med i?

Edit: om det är om högre upplösning på tv så vill jag ha högre upplösning där, det jag säger är bara att avståndet gör upp en del för den låga upplösningen.

Upplösning och avtånd skapar tillsammans en vinkel. Du kan inte titta på var för sig när du beräknar effekten.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om telefoner men det här är ju helt underbart för projektorer! Om det fungerar som vanlig LCD-panel så blir det underbart för hemmabyggare.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

Är det ens tillåtet med så hög dpi ? Man tycker att EU borde sätta dit ett förbud och en gräns. Den kapitalistiska välfärden och det fria samhället börjar ta till sig lite väl mycket förmåner just nu.

va?

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det får plats så mycket i mina fickor att jag kan stoppa i telefoner stora nog som gör att jag inte kan sätta mig ner, typ 2st Nexus 7" i varje ficka. Ser inte riktigt varför det skulle vara en viktig poäng.

Jag skulle säga att surfen är det som spelar roll. Surfar du konstant - eller kanske spelar hela tiden istället för att plugga/jobba - ja då är större skärm trevligt. Men som telefon är den definitivt inte trevligare.

Har precis gått från en Samsung Galaxy S2 till en Sony Xperia Tipo på-köpet-för-1-krona-utan-förhöjd-avgift-bara-för-att-telefon. Ya rly. Skärmen är skit, kameran är ännu mera skit men den är fan så mycket trevligare att ha i fickan (och då är den ganska fet). Kan surfa på den med när nöden kräver (prestamässigt så imponerade den mig faktiskt). Hemma så visade det sig att en platta tar över vad jag använde Samsungen för - med 10" skärm. Så den blev redundant med tanke på min dagliga användning av en telefon.

Jag sade det givetvis inte med tanke att sopa alla andra argument under mattan. För att spela vidare på just det ämnet dock så menar jag inte bara att den får plats i fickan, utan den gör det utan att det stör mig i övrigt, medan då exempelvis en nexus 7" skulle vara otymplig att ha i fickan. Självfallet ser jag anledningar till att ha en mindre telefon. Om man däremot använder telefonen till mycket annat än att ringa så ser jag inte varför jag skulle vilja begränsa mig med en mindre skärm. Jag ser inget som talar för en mindre skärm vid användningsområden som surf, spel eller arbete med telefonen. Mitt argument var då skämtsamt menat att jag kan lika gärna ta med en större skärm i fickan, för det stör mig inte.

Frasen "eller kanske spelar hela tiden istället för att plugga/jobba" visar på att du har en negativ attityd mot folk som tycker sig ha tid att leka med sina telefoner och inte bara använda dem professionellt, vilket jag tycker är helt onödigt, speciellt på ett teknikforum. Vi måste någonstans förstå att de här telefonerna är allt annat än just telefoner. Det är näst intill opassande att ta upp att något annat duger lika bra som telefon, då det är helt irrelevant i en smartphone-diskussion.

Vad gäller din senaste mening har jag inte någon möjlighet i nuläget att skaffa mig en tablet, och behovet av en är inte jättestort när man har en bra telefon på nära 5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har en galaxy note och 1280x800 är lite väl lågt, 1080p skulle sitta mycket bättre.

Kan inte mer än hålla med dig, jag har också en note men 1080 vore perfekt på Noten.
Jag skulle lätte kunna ha en 5,5 tums skärm utan problem då jag ibland kan tycka noten är för liten
Man vänjer sig extremt fort vid större skärmar och även att ha dom i fickan. Nu för tiden så kan jag inte äns titta på telefoner med 4,5 tum eller mindre. Det är helt enkelt för litet.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilracerbil:

Han försökte skoja till det. Att det är så hög dpi att det borde var olagligt.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk

Hade ju varit förbannat kul om de tog en promille av den energi de lägger på de här telefonerna och la på datorskärmarna. Sitter för helskotta på 24" och samma upplösning som den där manicken.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Hade ju varit förbannat kul om de tog en promille av den energi de lägger på de här telefonerna och la på datorskärmarna. Sitter för helskotta på 24" och samma upplösning som den där manicken.

Död marknad så inget att satsa på. Återigen också att det är 1080P som säljer just nu, inte högre, eller lägre.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InAction:

Säga vad man vill om telefoner men det här är ju helt underbart för projektorer! Om det fungerar som vanlig LCD-panel så blir det underbart för hemmabyggare.

Precis vad jag tänkte på när jag såg nyheten, hade det bara funnits kontrollerkort för några av de mindre skärmarna som finns i 1080p som stödjer HDMI så hade man ju redan varit i byggfasen!

Permalänk

Samsung Note 3 =3

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av Martinus:

Död marknad så inget att satsa på. Återigen också att det är 1080P som säljer just nu, inte högre, eller lägre.

Död marknad pga att alla nuvarande skärmar med högre upplösning också är betydligt dyrare eller helt enkelt inte existerar på konsumentmarknaden. Skulle direkt köpa en 24" eller 27" skärm med quad hd eller 4k om den inte hade varit allt för dyr

Bara för att det inte finns en marknad just nu betyder det inte att det inte går att skapa en marknad för det. Kom ihåg hur det var när iPad släpptes, nästan ingen förstod syftet med den "man kan ju använda en netbook ist..." osv. och nu finns det en jättemarknad för surfplattor.