Råkade ändra multipel, nu startar inte datorn, vad ska jag göra?

Permalänk

Råkade ändra multipel, nu startar inte datorn, vad ska jag göra?

jag råkade ändra min multiplikator på cpun och nu kommer jag inte in i datorn vad ska jag göra
min cpu är en amd phenom ii X4 tack i förvägg

rubrik
Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik ändrad, tråd flyttad*

Den hade hamnat lite tokigt, och rubriken var lite otydlig. Ändrade åt dig.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Menar du att du inte ens kommer in i bios!? oO Annars går du ju bara in där o ställer ner multipern igen.
Om inte annat så borde windows repair starta efter ett antal försök, kan ta några timmar men den borde kunna ställa tillbaka allt i orginal inställningar.
Annars kan du alltid dra ur batteriet på moderkoretet, tryck några gånger på power knappen så du e säker att all spänning e borta o sätt sen tillbaka batteriet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Om du har två ramstickor kan du pröva med att ta av den ena och sen starta datorn.

Permalänk

okej bra ska prova

Permalänk
Inaktiv

Många moderkort brukar ha någon reset funktion.

ibland håller man inne startknappen, ibland flera tryck, kolla vad oms gäller för just ditt kort

Permalänk

och ja jag kommer inte in i biosen anars hade jag fiksat det. Men på skärmen står det bara no video input ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennis126:

och ja jag kommer inte in i biosen anars hade jag fiksat det. Men på skärmen står det bara no video input ?

Ta ur batteriet så ränsas CMOS, då bör det funka.
Sålänge du inte höjde volten så sjukt mycket att någon brändes.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk

killbom tack ska kols upp det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Om du har två ramstickor kan du pröva med att ta av den ena och sen starta datorn.

Varför skulle det hjälpa??

Återställ CMOS för att få tillbaka grundinställningarna.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk

FobbanN: jag rörde inte volten så ska kola det tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennis126:

FobbanN: jag rörde inte volten så ska kola det tack

Du kan ju ha råkat ändra av misstag ^^

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk

okej det är löst nu jag tog ur batteriet och satte in det igen och nu fungerar det igen tack som fan alla. och jag kanske inte råkade man kan väl säga att jag inte riktigt visste vad jag höll på med och tack till Leifson som ficksade till tråden det här är första gången

Permalänk
Medlem

Alla är vi barn i början

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

resett cmos med bygel eller i och ur och i med batteriet är universal medicin när det inte bootar efter oc
så det är bara att sätta i gång igen

nästan så man blir nostalgisk när man hör det ...... tänker till baks pentium 2 350mhz nyinköpt med ett fläskigt 128mb sdram och tnt 2 vanta pci för 11000kr
halflife 1 hade grymma grym fps
satt kallsvettig och hade ångest attacker när man klockade den och det vart svart och en clear cmos för första gången

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lord_vasagos:

resett cmos med bygel eller i och ur och i med batteriet är universal medicin när det inte bootar efter oc

nästan så man blir nostalgisk när man hör det ...... tänker till baks pentium 2 350mhz nyinköpt med ett fläskigt 128mb sdram och tnt 2 vanta pci för 11000kr
satt kallsvettig och hade ångest attacker när man klockade den och det vart svart och en clear cmos för första gången

Första gången man OC:ade och inte fick igång datorn ja xD
Svett!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det va tider det!
hade faktiskt 256mb ram och ett GeForce 2 GTS 64Mb haha

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]