Hur sätter man upp en filmserver?

Permalänk
Inaktiv

Hur sätter man upp en filmserver?

Hej på er,

Min far har precis skaffat internet (precis...interwebs!) och vill nu titta på filmer som jag har hemma. Jag orkar inte skicka filmerna per post till honom varje gång han vill se något...för vill han se något, vill han se det...NU! Kan jag på något sätt kopiera en DVD/BluRay till datorn, sätta upp en filmserver så han kan se det hemma hos sig?

Vi sitter båda med 100/100 från Bahnhof, så jag antar att hastigheten är tillräcklig för att "streama".

Lekte lite med XBMC, men om det går...begriper jag inte hur, inte heller hittar jag en vettig guide som just täcker stream från en dator till en annan.

Permalänk
Medlem

Man kan väl mappa upp en enhet i XBMC med FTP? Så sätt upp en FTP-server med utdelningar på ditt filmarkiv och sätt hans XBMC på att skanna vid uppstart.

Permalänk
Inaktiv

Hmm, där sa du något. Tror jag har min licens för RaidenFTPd kvar någonstans...

Permalänk
Inaktiv

Nej, vill sig inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hamachi VPN kanske skulle vara nått?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cosmic:

Hamachi VPN kanske skulle vara nått?

Borde ju finnas något enklare än så, finns en hel lista med alternativ. Nu ska jag se om Samba kanske vill fungera.

Permalänk
Medlem

Filserver och Webdav fungerar fint i XBMC

Visserligen 8.10 men fungerar fortfarande på min gamla server här hemma

http://www.howtoforge.com/how-to-set-up-webdav-with-apache2-o...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Borde ju finnas något enklare än så, finns en hel lista med alternativ. Nu ska jag se om Samba kanske vill fungera.

Om ni båda sitter med var sin Internetanslutning så är bästa alternativet att sätta upp ett VPN-nät. SAMBA (Windows Networking) utan VPN kommer inte att fungera eftersom portarna som används är spärrade av alla (eller åtminstone de flesta) svenska Internetoperatörer.

Det finns flera routrar som har inbyggd VPN-server. Själv använder jag ASUS RT-N66U och det fungerar klockrent att ansluta till mitt LAN hemma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cactus99:

Om ni båda sitter med var sin Internetanslutning så är bästa alternativet att sätta upp ett VPN-nät. SAMBA (Windows Networking) utan VPN kommer inte att fungera eftersom portarna som används är spärrade av alla (eller åtminstone de flesta) svenska Internetoperatörer.

Det finns flera routrar som har inbyggd VPN-server. Själv använder jag ASUS RT-N66U och det fungerar klockrent att ansluta till mitt LAN hemma.

Samba blockerat? Det låter ju sjukt korkat med en så väl använd tjänst.

Min far och jag är båda kopplade direkt till switchen, så några NAT finns inte (vilket borde göra det lättare, tycker man).

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Min far och jag är båda kopplade direkt till switchen, så några NAT finns inte (vilket borde göra det lättare, tycker man).

Ja, SAMBA är blockerat eftersom det annars skulle bli en säkerhetsrisk. Var och varannan som inte har koll på nätverk skulle annars lämna sina datorer vidöppna mot Internet och alla möjliga attacker. Vill man sätta upp ett SAMBA-nät kör man VPN.

Du säger att ni båda är kopplade direkt mot switchen? Vilken switch? Menar du att ni båda har en LAN-anslutning direkt in i bostaden och att era datorer är direktanslutna till denna, utan mellanliggande router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Kör Plex! Precis vad du behöver:=)

Permalänk
SpelClockers

Subsonic har stöd för att streama film ifall du väljer att donera till dem. Jag använder det själv mest för musik hemifrån men även film fungerar smidigt då man kan spela upp direkt i webbläsaren. Dessvärre så verkar inte subtitles fungera utan meck med 3e-parts plugin, vilket jag själv inte har pysslat med än.

Du kan testa på filmstreaming i lite över en månad utan att behöva donera, en typ av trial-period.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frejoh466:

Så det finns till Windows nu? Senast jag letade efter VLC server fanns det bara till Linux Helt klart intressant! Stör mig dock på att det finns ett tiotal möjligheter via XBMC men inget fungerar.

Skrivet av cactus99:

Ja, SAMBA är blockerat eftersom det annars skulle bli en säkerhetsrisk. Var och varannan som inte har koll på nätverk skulle annars lämna sina datorer vidöppna mot Internet och alla möjliga attacker. Vill man sätta upp ett SAMBA-nät kör man VPN.

Du säger att ni båda är kopplade direkt mot switchen? Vilken switch? Menar du att ni båda har en LAN-anslutning direkt in i bostaden och att era datorer är direktanslutna till denna, utan mellanliggande router?

Precis så, stängde av båda våra brandväggar, ringde Bahnhof och kollade om något liknande var blockat via ISP, men inget fungerar.

Skrivet av Curemylife:

Kör Plex! Precis vad du behöver:=)

Plex läste jag om i sammanhang av XBMC, men det blev totalt nerklankat, ska kolla dock.

Permalänk
Medlem

Kör plex, fungerar riktigt bra. Min far jobbar i Polen så tanken är att han ska kunna streama film där nerifrån. Dock har jag ett problem en del filmer som jag rippat in från DVD-skivorna fungerar inte att streama antar att det är någon DRM skit. Någon som vet ett sätt att komma runt detta då jag äger filmen och PRIVATkopiering är tillåten. Så antar att streama till min far måste vara OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Plex läste jag om i sammanhang av XBMC, men det blev totalt nerklankat, ska kolla dock.

Jojo, men det är ju deras media server som man väljer det på grund av:)

Permalänk
Medlem

Att lägga upp din FTP-server som ett mediebibliotek i XBMC borde ju ha fungerat, tror nog att det är det bästa alternativet.

Jag skulle nog kika på det igen om jag var du...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nebudchanezzer:

Att lägga upp din FTP-server som ett mediebibliotek i XBMC borde ju ha fungerat, tror nog att det är det bästa alternativet.

Jag skulle nog kika på det igen om jag var du...

Det är min första prio så fort man får lite tid för sig själv här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är min första prio så fort man får lite tid för sig själv här hemma.

En liten snabb googling och jag hittade detta: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=131991

Så det ser ut att kunna vara en del bekymmer med det om man inte har en riktigt snabb uppkoppling...

Som alternativ är det nog VPN som gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frejoh466:

VLC Streamer var helt åt helv....saker som ska kodas om, bara EN fil åt gången, inga kataloger...alldeles för tunt.

Permalänk
Inaktiv

Plex var lika värdelöst. :S En halvdan kopia av XBMC bara...med bara en handfull funktioner som XBMC har (bl.a att bläddra i ett fjärrbibliotek som man lagt till).

Permalänk
Medlem

Jag har en app till min Android mobil som ansluter till min DLNA-server över internet sen kan man välja att spela upp media från DLNA-servern på valfri DLNA-kompatibel uppspelningsenhet i det lokala nätverket som mobilen är ansluten till. Appen kan också announca DLNA-servern till det lokala nätverket "upnp tethering". Jag tycker det funkar jättebra. Det kräver dock att man har en Android-enhet som man kan köra appen på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunmoses:

Jag har en app till min Android mobil som ansluter till min DLNA-server över internet sen kan man välja att spela upp media från DLNA-servern på valfri DLNA-kompatibel uppspelningsenhet i det lokala nätverket som mobilen är ansluten till. Appen kan också announca DLNA-servern till det lokala nätverket "upnp tethering". Jag tycker det funkar jättebra. Det kräver dock att man har en Android-enhet som man kan köra appen på.

Jag vill inte att det ska komma ut helt fel, men vad har mobiler med två datorer att göra? DLNA kräver troligtvis kodning det också...jag vill ha "on the fly".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag vill inte att det ska komma ut helt fel, men vad har mobiler med två datorer att göra? DLNA kräver troligtvis kodning det också...jag vill ha "on the fly".

När jag var hos min farsa så tog jag upp min mobil, startade appen, valde en film och sen spelades filmen upp på farsans dator med XBMC från min dator hemma över internet. Det är jättesmidigt tycker jag och det funkar lika bra överallt där det finns ett trådlöst nätverk och något som stöder DLNA. Det kan vara en SMART-TV, blurayspelare, XBMC, Windows Media Player eller nåt annat som stöder DLNA. Har han en Android-mobil hos sig kan han göra detsamma med den. Vill man inte starta uppspelningen från mobilen kan man slå på "upnp tethering" så kommer din DLNA-server att fungera precis som lokal i hans nätverk och han kan bläddra och spela filmer och musik som han vill på vilken dator eller DLNA-enhet som helst i sitt nätverk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunmoses:

När jag var hos min farsa så tog jag upp min mobil, startade appen, valde en film och sen spelades filmen upp på farsans dator med XBMC från min dator hemma över internet. Det är jättesmidigt tycker jag och det funkar lika bra överallt där det finns ett trådlöst nätverk och något som stöder DLNA. Det kan vara en SMART-TV, blurayspelare, XBMC, Windows Media Player eller nåt annat som stöder DLNA. Har han en Android-mobil hos sig kan han göra detsamma med den. Vill man inte starta uppspelningen från mobilen kan man slå på "upnp tethering" så kommer din DLNA-server att fungera precis som lokal i hans nätverk och han kan bläddra och spela filmer och musik som han vill på vilken dator eller DLNA-enhet som helst i sitt nätverk.

Haha, lägg av? Fan vad smidigt!

Jag fick dock rätt på mitt här nu, setup ser ut som såhär:

RaidenFTPd med högre prioritet i processträdet, en smått modifierad advancedsettings.xml i %appdata%\XBMC\userdata (4gb) och nu flyter det på att streama en bluray om man ger fan i att spola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Haha, lägg av? Fan vad smidigt!

Jag fick dock rätt på mitt här nu, setup ser ut som såhär:

RaidenFTPd med högre prioritet i processträdet, en smått modifierad advancedsettings.xml i %appdata%\XBMC\userdata (4gb) och nu flyter det på att streama en bluray om man ger fan i att spola.

Man ska kunna montera en FTP som en enhet i Windows med tredjepartsprogram men det är inget jag har provat själv men det kanske kan förenkla lite i ditt fall för då blir det smidigare att komma åt den i Windows Explorer och andra program. Det är ju bra med 100Mbit/s i båda riktningarna, en bluray brukar väl ligga runt 40Mbit/s. Fast kanske ändå att FTP-protokollet inte är hundra för det här ändamålet eftersom det inte verkar funka så bra att spola. FTP använder ju en TCP anslutning, när man streamar brukar man normalt göra det över UDP. DLNA är ju gjort för streaming och jag har aldrig haft några problem att spola när jag spelar via DLNA (som streamar via HTTP över UDP) oavsett om det är lokalt eller över internet.

Permalänk
Inaktiv

Skillnaden mellan TCP och UDP är ju att det är en bättre koll på packets i TCP, men jag ska ta åt mig vad du skrev och se om jag kanske kan tvinga en UDP körning istället.

Jag är helt låst redan, hur f*n ska jag kunna välja enbart UDP? :S

Permalänk
Medlem

Tänk vad lätt det vore i linux, ett kommando på klient-sidan så är man hemma, förutsatt att ssh är konfat som det ska på server-sidan.

sshfs user@remote-datorns-ip:/mapp /lokal-monteringspunkt

Vips så har man monterat en remote-mapp på sin dator genom en välkrypterad ssh-tunnel, hur lätt som helst
Jag använder sshfs dagligen för att streama allt jag kollar på från min filserver över internet. Funkar som tåget. (Och altså inte de svenska tågen då...)

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fisk1n:

Tänk vad lätt det vore i linux, ett kommando på klient-sidan så är man hemma, förutsatt att ssh är konfat som det ska på server-sidan.

sshfs user@remote-datorns-ip:/mapp /lokal-monteringspunkt

Vips så har man monterat en remote-mapp på sin dator genom en välkrypterad ssh-tunnel, hur lätt som helst
Jag använder sshfs dagligen för att streama allt jag kollar på från min filserver över internet. Funkar som tåget. (Och altså inte de svenska tågen då...)

...jag hatar dig.