Jag kör folding@home för att...

Permalänk

Jag kör folding@home för att...

Många tycks undra varför man foldar eller varför man ska folda. Vem kan bättre svara på det än vi som gör det?

Jag foldar för att, livet slutar oftast inte naturligt på varken min mammas eller pappas sida. Min förhoppning är att det bidraget vi ger idag kan hjälpa till att bromsa eller bota cancern till den dagen mina egna barn blivit stora.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jag foldar för att min el ingår i hyran, och varför då inte bidra till att föra forskningen framåt?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Vad är Folding om jag får vara dum :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Vad är Folding om jag får vara dum :)?

att använda sin GPU och CPU till att vika proteiner och därmed hjälpa medicinsk forskning. Ett praktexempel på distributed computing.

http://folding.stanford.edu/

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

När man foldar, sitter man då inne i ett program och håller på å viker proteiner manuellt eller gör datorn det automatiskt i bakgrunden? :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ReLaXoz:

När man foldar, sitter man då inne i ett program och håller på å viker proteiner manuellt eller gör datorn det automatiskt i bakgrunden? :S

Datorn gör jättejobbiga beräkningar som en superdator vanligtvis skulle göra. Det körs i bakgrunden och utnyttjar idle-procenten, om man vill uttrycka det så, av processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Datorn gör jättejobbiga beräkningar som en superdator vanligtvis skulle göra. Det körs i bakgrunden och utnyttjar idle-procenten, om man vill uttrycka det så, av processorn.

OK, tack för svaret, har alltid undrat över det

Permalänk
Medlem

Jag foldar först och främst för att vi ska förstå och bromsa/bota svåra sjukdomar som cancer t.ex. Morfar hade Alzheimers när han gick bort för två år sen och jag hoppas vi kan hitta botemedel för det.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Discokungen

Största anledningen till att jag foldar är för att det är kul att pilla med hårdvara men det är klart att det är skönt att energin man gör av med på det här går till att bota sjukdomar.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

tillgång till stort antal datorer som har hög idle på jobbet, varför inte göra något vettigt med dem?
sen ere alltid najs med centralvärme

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt att hjälpa till, där inget går till mellanhänder. Skänker inga pengar till forskning eller välgörenhet annars, åtminstone inte regelbundet. Att det dessutom går hand i hand med mitt datorintresse är ju perfekt.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Foldar för att min dator annars inte arbetar så mycket, förutom film och lite blc

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Foldar för att det varit en utmaning att pilla med mjukvara och hårdvara. Nu när man kört på samma kort och samma inställningar ett tag så har man tröttnat och gått över till mining av samma anledning. När jag skaffar mig ett nytt kort så är jag igång igen med foldning av samma anledning som tidigare. Hade det dessutom inte varit för tävlingsandan hade man nog slutat när ens gamla P4M hälsade hem.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag foldar för att stödja cancerforskning, sedan är det ju lite kul att tävla osv också

Min farmor dog i cancer. Min morfar har cancer just nu och kommer troligen dö snart. Har flera andra släktingar som dött i cancer och en dag kanske man själv får det. Därför foldar jag

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Foldar kortsiktigt för att få varmt i mitt rum på icke sommartid. Morsan stänger av värmen för att spara pengar. Sen är ventilationen avstängd i hela huset så alla måste vädra lite hela tiden, då blir det för kallt på vintern om luften ska vara bra.
Långsiktigt för främst cancerforskning.

Börjar nu igen, nu fryser jag!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

I måndags morse tog cancern min morfar.
Blir mer taggad att folda i vinter.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Jag har inte börjat än. Men vill göra det förr eller senare när jag flyttat. Har inte direkt fet prestanda men att göra en liten andel känns ju bra. Både för laget och för forskningen. Haft många i släkten som dött i cancer. Så känns naturligt att bidra till det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Foldar för att det är en bra sak, hjälper SweC lag för att visa att vi svenskar kan och för att jag inte betalar något för min el. hade jag inte haft elen gratis så hade jag nog inte foldat... Kommer för övrigt igång nu till veckan igen då jag flyttar "hem" från mamma till min lägenhet

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Jag foldar för att jag tycker det är ett kul projekt att småpyssla med, och för att det är kul att mitt tekniknörderi kan bidra till välgörenhet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Jag foldar för att jag kan.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Jag foldar därför att det är för en god sak.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag foldar för att jag tycker det är ett kul projekt att småpyssla med, och för att det är kul att mitt tekniknörderi kan bidra till välgörenhet.

m2.

Kul att komma högre upp i rankingen också (140 för tillfället)

Permalänk

Jag foldar för att allt för många människor dör i cancer, min farmor har grova problem med demens/alsheimerz och flera av mina vänner har drabbats av cancer, nu senast blev en tjejkompis till mig notifierad om att det är en väldigt stor risk att hon har leukemi...

Jag har inte heller någe annat att lägga min prestanda på... förutom spel ibland...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Jag foldar för att få brudar.

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare foldat en del men sen las det på is. Kommer köra igång igen för att allt för många i min närhet har drabbats av cancer dom senaste åren. Helt klart värt att hjälpa till för att kanske i framtiden ha bättre botemedel till sig själv och alla andra som drabbas av div onödiga sjukdomar!

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

Jag foldar för att få brudar.

Exakt

Jag foldar för det som ni övriga nämt, men även för att det värmer upp mitt rum tillräckligt så jag slipper att ha element på här inne. Billigare, till mycket nytta

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115826-sebbe-visste-att-h...

Läs ovanstående artikel.
En riktigt bra motivation till att börja donera datorkraft till cancerforskningen (samt alla andra sjukdomar som har med proteinveckning - dvs folding - att göra)

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115826-sebbe-visste-att-h...

Läs ovanstående artikel.
En riktigt bra motivation till att börja donera datorkraft till cancerforskningen (samt alla andra sjukdomar som har med proteinveckning - dvs folding - att göra)

Så sjukt synd om killen att det inte finns några ord. Jag kan föreställa mig smärtorna som han får, jag fick EHEC förra hösten och jag skulle tippa på att hans smärtor är ungefär som dom jag hade då. Bara att jag hade ont i 5-6 dagar men den här killen får stå ut med skiten längre, tills han dör. Jag förstår även hjälplösheten, att det inte finns något som kan ta bort smärtorna. Det fick jag också höra av läkarna och jag vet hur det känns att ha så ont i magen att man spyr av det.

Stackars kille och stackars familj. Han ska dock ha creds för att vara så stark, jag skulle inte klara sådana smärtor så länge som han har. Jag kände att mina 5-6 dagar var på gränsen för vad jag klarade av :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReLaXoz:

Det är en annan sak! Kan man också pyssla med om man vill!

http://en.wikipedia.org/wiki/Foldit

Nu verkar deras hemsida vara nere. Vet inte om de lagt ner.

Angående trådfrågan så är det för mig som ni andra! Lite värme, välgörenhet och roligt att pressa hårdvaran.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Entusiast

Jag använder Folding för att stresstesta datorn lite. Förra gången jag köpte nytt tuggade jag ihop en miljon poäng medan jag fixade kylningen. Ok, den gick ett tag till efteråt för att jag skulle komma upp i den där miljonen. Nu är det ny dator så då kör jag igen för att se hur kylningen klarar sig. Får se hur länge den får arbeta den här omgången. Troligtvis inte alls lika mycket då jag inte har byggt om chassit lite och inte kör passiv kylning på komponenterna längre. Men men, alla bäckar små. Tycker hur som helst att det är bättre att stresstesta med något som för forskningen framåt än många andra program som bara är designade för att bränna el.

Ska bara försöka lista ut varför klienten bara kör på processorn och inte på grafikkortet. Den nya versionen var ju sjukt mycket smidigare att installera och få igång än den gamla i alla fall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24