Permalänk
Medlem

Nytt ASUS A7N8X och lite frågor

Jag har precis fått hem mitt ASUS A7N8X (och XP 2200+).

En sak som jag funderar över är varför BIOS och ASUS Probe visar så skilda temperaturer på CPU:n. T.ex. BIOS visar runt 57 grader när jag startar datorn. När jag sedan kommer in i Windows XP och kollar med ASUS Probe (version 2.19.00) så visar den 44 grader (Idle). Det tycker jag verkar konstigt.

Vore tacksam om någon kunde förklara för mig...

Permalänk
Medlem

Det är samma för mig,, troligen kommer det att rättas till med en ny bios/uppdatering av probe.

JAg går då efter tempen i bios eftersom det verkar mest troligt...

Vilka mera godsaker har du stoppat in i detta kort?

Visa signatur

I'm my own god - I do as I please

Permalänk

Jag har samma problem, sen undrar jag också om er bräda lyckats låsa upp er cpu? Verkar inte som den kan fixa min 2400+

Permalänk
Medlem

Den låser upp 13-12.5-12-11.5-11 den låser även upp dom lägsta multi men vad har man för användning av 5-6

Visa signatur

I'm my own god - I do as I please

Permalänk
Medlem

Min visar oxå olika temps. Jag har en t-bredA 1700+ och jag kan ställa in vilken multipel jag vill.

Permalänk
Medlem

kan bero på att den inte kör någe idlefunktioner i bios, dvs samma temp som vanlig FL....

Men det borde inte skilja så mycket..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Nån som som testat det inbyggda ljudet på Asus A7N8X, ska vara bra har jag hört. Man behöver inte köpa extra ljudkort då ju (typ SB Live..)

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk

Ljudchipet på A7N8X Deluxe Gold som jag har är *underbart*! Ska sälja min Audigy nu, så pass bra är det! Den klarar av att encoda digitalt 5.1-ljud av vanliga stereokällor så spel och mp3 kan spelas i 6 kanaler, fast det kräver förstås en förstärkare med DD5.1-stöd och 6 högtalare. Nyaste nForce2-drivrutinerna lägger även till stöd för ASIO så kortet duger även till visst musikmakande.

Mvh,
Tommi

Permalänk
Medlem

Haha, det plus alla andra finesser får mig nästa att köpa kortet nu på momangen Blir fett till hemmabioanläggningen

Permalänk

Det är möjligt att asus kortet kan låsa upp 2600+, men den kan fan inte låsa upp min 2400+. Eller har någon erfarenhet av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxizor
kan bero på att den inte kör någe idlefunktioner i bios, dvs samma temp som vanlig FL....

Men det borde inte skilja så mycket..

Nej, för att få full load så måste du belasta prollen.

Det är mest troligt att den läser internt i biosen, men i windows läser den av tempen i socketln.

Permalänk
Medlem

Jag såg det här i NForcersHQ:s forum:

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=2353

De inläggen säger att i BIOS visas den temperatur som systemet skulle resultera i vid full belastning. Därmed är det ASUS Probe:s temperatur som är den korrekta. Låter skumt. Kan någon bekräfta?