Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke69:

Okey, ja då borde ju 90w räcka för detta paket.
Kör du XBMC? isåfall genom Ubuntu eller Win7 eller finns det något annat alternativ?

Kör Win7 o XBMC. Vet inte hur det funkar med AMD o Linux vet att det varit struligt tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Kör Win7 o XBMC. Vet inte hur det funkar med AMD o Linux vet att det varit struligt tidigare.

Okey, tackar. Då får det bli win 7 och XBMC då.
Har du nå tips på bra fjärr till den? Kollat lite på Streacom fjärren men då måste man ju tydligen ha nått av Streacoms chassien också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

Tja,

Min nuvarande HTPC är en gammal sunkig laptop som jag kör ubuntu på men den börjar sjunga på sista versen och dessutom klarar den inte längre av SVT Play och Youtube så det är dags för nåt nytt.

Jag vill köra Linux i grunden (troligen Ubuntu) med xbmc på, men kommer även att använda den utanför xbmc till att surfa från soffan, köra spotify, mplayer osv.

Krav:
- 1080p klockrent
- Surfa någorlunda smooth
- Flash, Play-kanaler etc. ska funka laggfritt i linux (chrome eller firefox)
- HDMI
- 3,5mm audio eller RCA ut (förutom HDMI)
- Minst 3 st. USB-portar

Bonus:
- Fläktfritt (Fläkt är inga problem så länge den är någorlunda tyst men det ska förstås inte vara nån jetmotor).
- Låg strömförbrukning
- Fungerande suspend i linux (för lägre strömförbrukning)
- VGA/DVI-utgång (förutom HDMI)

Behöver ingen spel/3d-prestanda.
Behöver ingen hårddisk, antingen testar jag att boota från USB-sticka eller så sätter jag in en sunkig gammal 160-giggare. Strömmar resten.

Har folk här erfarenhet av vilken hårdvara som funkar bra i linux, tänker på hårdvaruacceleration av videodekodning exempelvis?

Tar gärna emot förslag på billiga chassin som funkar också.

Vilken prislapp kommer man undan med? Siktar på 2000-3000:-

Permalänk
Medlem

Fokus musik och play

Alla har väl tröttnat på alla j-a köpråd men det är ju en djungel och det som verkar passa en har ju alltid försvunnit ur sortimentet...

Jag behöver en spelare (htpc eller något annat?) som framförallt:
Har rca utgångar till min gamla stereo och går att styra med mobilen utan att sätta på tvn.
Smidigt (så smidigt det går) spelar play kanaler
Kan hjälpligt spela 1080 även om jag i dagsläget endast har en 720 tv
Har fjärrkontroll
Kan ta emot fria marksända tv-sändningar inklusive svthd
Gärna tyst men inte på bekostnad av ett mycket högre pris
Formfaktorn spelar liten roll, mindre kanske är bättre men inte på bekostnad av pris
Gärna lite kvalitetskänsla i chassit men designen är underordnad
Cd behöver jag ej och inte heller möjlighet att spela in tv, hårddisken kan vara minimal
Vill köra xBmc

Förslag? Hur vet man vilka grejer som passar ihop, helt lost på det men någorlunda datorvan

Permalänk
Medlem

Hej! Är ute efter en så enkel som möjlig HTPC som ska fungera som serie/filmspelare i sovrummet. Ska kunna spela upp 1080p samt streaming från SVTplay/Viaplay och dylikt. Plockat ihop följande paket (har redan ddr3 minne, ssd och lagringsdisk) http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2197072&view=m , några åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpstek:

Tja,

Min nuvarande HTPC är en gammal sunkig laptop som jag kör ubuntu på men den börjar sjunga på sista versen och dessutom klarar den inte längre av SVT Play och Youtube så det är dags för nåt nytt.

Jag vill köra Linux i grunden (troligen Ubuntu) med xbmc på, men kommer även att använda den utanför xbmc till att surfa från soffan, köra spotify, mplayer osv.

Krav:
- 1080p klockrent
- Surfa någorlunda smooth
- Flash, Play-kanaler etc. ska funka laggfritt i linux (chrome eller firefox)
- HDMI
- 3,5mm audio eller RCA ut (förutom HDMI)
- Minst 3 st. USB-portar

Bonus:
- Fläktfritt (Fläkt är inga problem så länge den är någorlunda tyst men det ska förstås inte vara nån jetmotor).
- Låg strömförbrukning
- Fungerande suspend i linux (för lägre strömförbrukning)
- VGA/DVI-utgång (förutom HDMI)

Behöver ingen spel/3d-prestanda.
Behöver ingen hårddisk, antingen testar jag att boota från USB-sticka eller så sätter jag in en sunkig gammal 160-giggare. Strömmar resten.

Har folk här erfarenhet av vilken hårdvara som funkar bra i linux, tänker på hårdvaruacceleration av videodekodning exempelvis?

Tar gärna emot förslag på billiga chassin som funkar också.

Vilken prislapp kommer man undan med? Siktar på 2000-3000:-

Linux... Då brukar man ju rekommendera Intel och nVidia framför AMD - vet inte om det stämmer fortfarande dock då jag håller mig till puttemjuks operativ.

Om det fungerar med Linux och AMD Trinity så hade ju en Arctic MC101 kanske varit ett alternativ. Tystare går nog inte att få...

Finns en del här som provar på denna, med blandade resultat... MC101-tråd

Annars blir det väl en setup på intel i3 eller Pentium och det borde ju gå att få ihop något under 3 papp.

Propp: 600 och uppåt men skulle rekomendera en med minst HD2500 och helst med HD4000 grafik och då landar man på dryga 1000:-
Moderkort: säg 700
Chassi: 300 och uppåt.... Kan ju komma inkl PSU oxo.
Minne: 200:-

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik2h:

Alla har väl tröttnat på alla j-a köpråd men det är ju en djungel och det som verkar passa en har ju alltid försvunnit ur sortimentet...

Jag behöver en spelare (htpc eller något annat?) som framförallt:
Har rca utgångar till min gamla stereo och går att styra med mobilen utan att sätta på tvn.
Smidigt (så smidigt det går) spelar play kanaler
Kan hjälpligt spela 1080 även om jag i dagsläget endast har en 720 tv
Har fjärrkontroll
Kan ta emot fria marksända tv-sändningar inklusive svthd
Gärna tyst men inte på bekostnad av ett mycket högre pris
Formfaktorn spelar liten roll, mindre kanske är bättre men inte på bekostnad av pris
Gärna lite kvalitetskänsla i chassit men designen är underordnad
Cd behöver jag ej och inte heller möjlighet att spela in tv, hårddisken kan vara minimal
Vill köra xBmc

Förslag? Hur vet man vilka grejer som passar ihop, helt lost på det men någorlunda datorvan

Arcticen som jag länkade till i förra inlägget kanske?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av freppa87:

Hej! Är ute efter en så enkel som möjlig HTPC som ska fungera som serie/filmspelare i sovrummet. Ska kunna spela upp 1080p samt streaming från SVTplay/Viaplay och dylikt. Plockat ihop följande paket (har redan ddr3 minne, ssd och lagringsdisk) http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2197072&view=m , några åsikter?

Mycket HTPC för pengarna, kör på!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Mycket HTPC för pengarna, kör på!!!

Tackar för snabbt svar, så du tror prollen pallar för det jag behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freppa87:

Ja den borde fixa det mesta, dock så är det ju inte många kronor upp till nästa steg i hierarkin....

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av freppa87:

Tänk på att chassit har mITX och moderkortet är mATX så att det kommer inte att passa.
Har själv plockat ihop ett liknande bygge: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2404410/htpc

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tjuu! Gamla htpc'n har gjort sitt. Och därmed mina kunskaper.
Så jag söker en vettig htpc med grym video/ljud prestanda.
Ända kravet är vell att detta chassie ska med! http://www.inet.se/produkt/6901695/s...ia-gd08b-svart
Och att det ska gå lira endel tyngre spel.
Och en prislapp på max 9papp

Tacksam för svar! Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malakith:

Ända kravet är vell att detta chassie ska med! http://www.inet.se/produkt/6901695/s...ia-gd08b-svart

Tacksam för svar! Robin

Kanske något sådant här.
Detta ärr en lista som jag använde till mitt eget bygge.

PSU:n kan man byta ut mot ett passivt/halvpassivt Seasonic - jag fick ett bra pris på mitt Nightjar.
Grafikkortet var det vassaste passivt kylda när jag köpte mitt - finns nog värre nu!

Du kan spara en del genom att bygga på AMD A10 5800K och ändå få hyffsad spelprestanda.

Men det bästa är självklart att gå på en diskret lösning - speciellt med din budget och då gör ju Intel de bästa CPU:erna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malakith:

Tacksam för svar! Robin

Fel chassi, men de hade inte det du önskade på cdon. Beroende på vilka spel du kommer spela så kanske ett trinity paket hade passat dig bättre. Då blir det ett par tusen billigare också.

EDIT: Ditt val av chassi med trinity http://www.inet.se/kundvagn/visa/2405254/2012-10-10

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

http://i49.tinypic.com/2zyde2d.jpg

Fel chassi, men de hade inte det du önskade på cdon. Beroende på vilka spel du kommer spela så kanske ett trinity paket hade passat dig bättre. Då blir det ett par tusen billigare också.

EDIT: Ditt val av chassi med trinity http://www.inet.se/kundvagn/visa/2405254/2012-10-10

Satt o kikade på komplett o fick ihop detta. http://www.komplett.se/k/cart.aspx
Kan det vara något ?

Permalänk
Medlem

Får inte fram något.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Malakith:

Satt o kikade på komplett o fick ihop detta. http://www.komplett.se/k/cart.aspx
Kan det vara något ?

Din länk pekar bara till ens egen kundvagn, inte till din.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jaha då var det min tur att ställa frågor om vilka komponenter man ska ha till sin HTPC
Har inte någon HTPC sedan tidigare så har inga större krav på hårdvara förutom att den ska klara att streama 1080p och ha bra ljud.
Den ska koppla till min hemmabio (5.1 och projektor) genom receivern.

Några plus är om den har ett stilrent chassi och är relativt tyst. Behöver inte vara ljudlös eftersom jag ändå har projektorfläkten som väsnas lite i bakgrunden fast den hör man knappt under en film ändå.

Ska köra win7 och XBMC på den hade jag tänkt.
Trådlöst nätverk och HDMI är nog det ända kravet jag kan komma på just nu.
Bluray spelare hade kanske varit bra men brukar köra BR genom PS3an så är inte något krav just nu men kanske för framtiden

Min budget jag hade tänkt är ~3000:- men lägger hellre lite mer om det är nödvändigt för att få något bra som håller i några år än köper billigast möjliga. Eftersom mina krav inte är jätte höga tycker jag att jag borde klara mig någorlunda på ~3000:-

Win 7 har jag redan sedan tidigare.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Får inte fram något.

Nuså! Grafik: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760882
Cpu minne moderkort :http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116
Nätagg: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593202
Ssd: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634168
Vad tror ni

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Tänk på att chassit har mITX och moderkortet är mATX så att det kommer inte att passa.
Har själv plockat ihop ett liknande bygge: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2404410/htpc

Tackar för tipset! Missade detta, gillar däremot det chassit så det får bli till att vänta på att m-itx kort släpps med fm2.

Permalänk
Medlem

Malakith:

Intel® Core i5-3570K eller 3450 är ett bättre val av prolle. Nätagget känns onödigt stort.

Är du noga med att det skall vara tyst? Har svårt att tro att du får ett tyst system med extra grafikkort. Skall du inte ha någon mer lagring än det du länkade? Personligen så tycker jag att det paketet från cdon jag gjorde var mer prisvärt (kan ju alltid byta ut grafikkortet mot annat). Men det är bara min åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Malakith:

Intel® Core i5-3570K eller 3450 är ett bättre val av prolle. Nätagget känns onödigt stort.

Är du noga med att det skall vara tyst? Har svårt att tro att du får ett tyst system med extra grafikkort. Skall du inte ha någon mer lagring än det du länkade? Personligen så tycker jag att det paketet från cdon jag gjorde var mer prisvärt (kan ju alltid byta ut grafikkortet mot annat). Men det är bara min åsikt.

Jajust!
Spelar igentligen ingen roll hur datorn väsnas. När man slamrar på med filmer musik osv så är det ju inget man märker av.
Jo hade vell tänkt slänga i en vanlig hdd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malakith:

Jajust!
Spelar igentligen ingen roll hur datorn väsnas. När man slamrar på med filmer musik osv så är det ju inget man märker av.
Jo hade vell tänkt slänga i en vanlig hdd med.

Ok, då är det ju bara välja om du tror att du klarar dig med den integrerade grafiken i en trinity eller om du vill ha ett grafikkort, isåfall är det ju intel som gäller.

Tycker det paketet från cdon är prisvärt, byt ut grafikkortet och släng in en bättre cpu kylare så blir det nog bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Ok, då är det ju bara välja om du tror att du klarar dig med den integrerade grafiken i en trinity eller om du vill ha ett grafikkort, isåfall är det ju intel som gäller.

Tycker det paketet från cdon är prisvärt, byt ut grafikkortet och släng in en bättre cpu kylare så blir det nog bra.

Känns som om moderkortet blir en svag länk i detta. Har den tillräckligt bra ljudkrets? Ljudet är ganska viktigt

Permalänk
Medlem

i5 3570K + ett Z77-moderkort känns som bättre spenderade pengar än förra generationens i5:a och styrkrets Z68... Speciellt då det inte blir dyrare!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Jaha då var det min tur att ställa frågor om vilka komponenter man ska ha till sin HTPC
Har inte någon HTPC sedan tidigare så har inga större krav på hårdvara förutom att den ska klara att streama 1080p och ha bra ljud.
Den ska koppla till min hemmabio (5.1 och projektor) genom receivern.

Några plus är om den har ett stilrent chassi och är relativt tyst. Behöver inte vara ljudlös eftersom jag ändå har projektorfläkten som väsnas lite i bakgrunden fast den hör man knappt under en film ändå.

Ska köra win7 och XBMC på den hade jag tänkt.
Trådlöst nätverk och HDMI är nog det ända kravet jag kan komma på just nu.
Bluray spelare hade kanske varit bra men brukar köra BR genom PS3an så är inte något krav just nu men kanske för framtiden

Min budget jag hade tänkt är ~3000:- men lägger hellre lite mer om det är nödvändigt för att få något bra som håller i några år än köper billigast möjliga. Eftersom mina krav inte är jätte höga tycker jag att jag borde klara mig någorlunda på ~3000:-

Win 7 har jag redan sedan tidigare.
Tacksam för svar!

Vilken formfaktor vill du ha på chassit?

Silvertone Milo eller Fractal Design Node 344 formen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket är att föredra?
Fractal ser lättare ut att bygga i eftersom det är större?
Båda såg bra ut så spelar inte jätte stor roll faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Vilket är att föredra?
Fractal ser lättare ut att bygga i eftersom det är större?
Båda såg bra ut så spelar inte jätte stor roll faktiskt

Bara en smaksak egentligen. Milo ger ju möjlighet att använda Trinity då det inte finns mITX-kort för dessa än, vilket Fractal då kräver.

En snabb Milo FM2-setup i Prisjakt... men lite alternativa komponenter.

Visa signatur

Permalänk

Hej. Dags att gå in i HTPC tankar igen.
Jag är helt ouppdaterad på denna fronten så jag frågar här och hoppas på svar

Jag vill ha en htpc som är så tyst och stilren som möjligt då den ska stå på tv bänken. Alternativt ett chassi som är MAX 11cm högt. Den ska ha en Bluray läsare. Pris, för 5-6K borde man få något vettigt?
Det är dom kraven jag har, resten är upp till er.

Hoppas på bra och informativa svar!

/Marcus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Bara en smaksak egentligen. Milo ger ju möjlighet att använda Trinity då det inte finns mITX-kort för dessa än, vilket Fractal då kräver.

En snabb Milo FM2-setup i Prisjakt... men lite alternativa komponenter.

Tack för ditt förslag, nu har man ett litet hum om vad man ska ha i alla fall.
Är det värt och satsa på A10 processorn istället för A6?
Kommer inte att köra några spel utan bara film/serier i 720/1080p så kommer man märka någon större skillnad?