Permalänk
Skrivet av nafs:

400 kommer räcka, speciellt om du har ett sådant kvalitétsagg. Men om du planerar att stoppa i värstinggrafikkort så kanske du ska överväga mer W, men då är frågan om man inte ska gå ännu högre i effekt.

Ok bra. Radeon 7750 var bland det värsta för lågprofil som bara täcker 1 plats. Men inte i närheten av ett riktigt grafikkort.
Men när jag läser runt i andra forum står det ungefär "no way, at least 650w" och på andra "will work with 400w".
När man ringer runt och frågar (jobbig som man är) får man svaret "bör fungera", "det blir på gränsen, men kanske går" eller att jag ska ha ett kraftigare.
Då jag får ännu mer ångest, med tanke på att jag tänkte stoppa i en tv-tuner och extra hårddiskar.
Så när jag är färdig och stoppar i spelkontrollen i usb slutar det med härdsmälta.

Att jag inte bara kan lägga ner

Visa signatur

Väntar på saker...

Permalänk
Medlem

Kortet verkar peaka på 43W så du skall nog inte bekymra dig, läs:

Power consumption of the HD 7750 is tiny, in all power states. In idle it uses a mere 5 Watts, which is the best result we have seen on any VGA card ever. It's also lower than the power consumption of Intel's IGP. Impressive!

During gaming the card is happy with around 40 W, a great result, too. Considering the rendering performance it delivers this card is the most power efficient design we have ever seen.
Hämtat härifrån:http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/HD_7750/24.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siluetten:

Ok bra. Radeon 7750 var bland det värsta för lågprofil som bara täcker 1 plats. Men inte i närheten av ett riktigt grafikkort.
Men när jag läser runt i andra forum står det ungefär "no way, at least 650w" och på andra "will work with 400w".
När man ringer runt och frågar (jobbig som man är) får man svaret "bör fungera", "det blir på gränsen, men kanske går" eller att jag ska ha ett kraftigare.
Då jag får ännu mer ångest, med tanke på att jag tänkte stoppa i en tv-tuner och extra hårddiskar.
Så när jag är färdig och stoppar i spelkontrollen i usb slutar det med härdsmälta.

Att jag inte bara kan lägga ner

Många butiker tar det säkra före det osäkra och rekommenderar en PSU med högre effekt för att det inte ska bli flaskhalsen - dt kostar ju inte så mycket mer att gå upp i effekt om man ändå köper ett nytt.

Men för dig som redan har ett av de finaste aggen på 400W har jag väldigt svårt att kunna argumentera för en uppgradering. Fast jag vet ju inte vad TV-korten du planerar att köpa drar. Men inte faen drar TV-korten sååååå mycket?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Många butiker tar det säkra före det osäkra och rekommenderar en PSU med högre effekt för att det inte ska bli flaskhalsen - dt kostar ju inte så mycket mer att gå upp i effekt om man ändå köper ett nytt.

Men för dig som redan har ett av de finaste aggen på 400W har jag väldigt svårt att kunna argumentera för en uppgradering. Fast jag vet ju inte vad TV-korten du planerar att köpa drar. Men inte faen drar TV-korten sååååå mycket?

Nej, kanske inte. Tillverkaren har inte angett något
http://www.terratec.net/en/products/Cinergy_C_PCI_HD_CI_1612....

Men. Når grafikkortet någonsin upp i 400w?
Jag tänker att det blir så lite över om jag ska ha allt annat i burken. Som SSD, 2 xtra HDD (ca max 2*15w), CPU, annan CPU kylare (Input Current 0.19 A), bluray spelare, tv-tuner m,m. Och allt annat man kanske ansluter drar lite watt såsom spelkontroll m,m (fanns många usb-kontakter på det moderkortet haha).
Ja, nu vet jag att jag är jobbig. Kan inte sluta tänka på det.
jag får öppna uttaget i väggen och köra 220 direkt på komponenterna. Då behöver jag inte oroa mig, fram med lödkolven bara.

Visa signatur

Väntar på saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Och kollar man tester så.... Power Consumption 7750 + i7 965

Measured power consumption R7750 System in IDLE = 155W System Wattage with GPU in FULL Stress = 188W Difference (GPU load) = 33W Add average IDLE wattage ~10W Subjective obtained GPU power consumption = ~ 43 Watts

Det blir ju dock inte billigare att köpa ett mindre nätagg som är under 400W, det du valt är ju riktigt fint och bra - dessutom har du lite kräm över till annat i framtiden.

Skrivet av Siluetten:

Nej, kanske inte. Tillverkaren har inte angett något
http://www.terratec.net/en/products/Cinergy_C_PCI_HD_CI_1612....

Men. Når grafikkortet någonsin upp i 400w?
Jag tänker att det blir så lite över om jag ska ha allt annat i burken. Som SSD, 2 xtra HDD (ca max 2*15w), CPU, annan CPU kylare (Input Current 0.19 A), bluray spelare, tv-tuner m,m. Och allt annat man kanske ansluter drar lite watt såsom spelkontroll m,m (fanns många usb-kontakter på det moderkortet haha).
Ja, nu vet jag att jag är jobbig. Kan inte sluta tänka på det.
jag får öppna uttaget i väggen och köra 220 direkt på komponenterna. Då behöver jag inte oroa mig, fram med lödkolven bara.

Ja nu är du minsann lite jobbig...
Sluta tänk och bygg din dator istället!

I testet jag hänvisade till så drog hela systemet som mest 188W då GPU stressades och då med en törstigare CPU än vad du tänker använda. Lägg på 50W om man lastar ner CPU max samtiidigt så har du alltså drygt 150W till godo...

Grafikkortet drar ju max ~43W och TV-kortet kan väl max dra lika mycket som grafikkortet?

Sedan lär du ju aldrig lasta ner alla komponenter fullt ut samtidigt...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem

Hej.

Skall bygga ihop en kontor/htpc dator till en kompis. Det kommer inte spelas på den men möjligheten skall finnas (Han börjar UTAN grafikkort, om man bortser från det inbyggda)

Skall jag använda mig av någon annan prolle eller mobo eller nätagg? Rent ekonomiskt så spelar det ingen större roll, så länge det inte blir dyrare. Strömsnålt och tyst är av hög vikt.

Mvh

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Hej.

Skall bygga ihop en kontor/htpc dator till en kompis. Det kommer inte spelas på den men möjligheten skall finnas (Han börjar UTAN grafikkort, om man bortser från det inbyggda)

Skall jag använda mig av någon annan prolle eller mobo eller nätagg? Rent ekonomiskt så spelar det ingen större roll, så länge det inte blir dyrare. Strömsnålt och tyst är av hög vikt.

Mvh

Vi behöver lite mer kött om vad som önskas... MiniITX, ATX, hur många diskar, Optisk disk, helt passiv?
3-4-5-6-7-8 000?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha, fan vad dum jag är! Glömde kopiera in länken till kundkorgen, hade för mig att jag missat en vital del.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2312418/2012-09-18

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Skrivet av k_k:

haha, fan vad dum jag är! Glömde kopiera in länken till kundkorgen, hade för mig att jag missat en vital del.

Ska han ha det där som kontorsdator? känns lite overkill.. men det är ju hans pengar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunkstone:

Ska han ha det där som kontorsdator? känns lite overkill.. men det är ju hans pengar:)

Hur mycket billigare skulle jag kunna göra det om man inte vill tappa för mycket prestanda? Kanske en i3 eller AMD prolle istället? Vill ha hyffsat integrerat grafik och bra ljudkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Vad ska du med adaptern till du har hdmi ut på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Hur mycket billigare skulle jag kunna göra det om man inte vill tappa för mycket prestanda? Kanske en i3 eller AMD prolle istället? Vill ha hyffsat integrerat grafik och bra ljudkort

För det första skulle jag byta chassit till ett Grandia 07 eller 08 som har 12cm fläktar i mängder samt en bättre diskmontering.

För det andra så skulle jag valt en i5 3570K om man ska lägga pengarna på en i5. Upplåst och lika sval som sina syskon vid idle och normaldrift - däremot kan man få mer prestanda om man vill och även klocka proppen. En bättre match till Z77-moderkortet du hade valt.

Ur ett rent HTPC-hänseende och även för spel så duger en i3 3225 lika bra. Det har samma grafikkrets och CPU-prestandan är fullt tillräcklig.

CPU-kylaren är inte speciellt tyst, jag har en sådan...

Ska man dock spara lite pengar så är det ju AMD som gäller och då ska ni vänta in Trinity som är runt hörnet. Där kommer man få betydligt mer "bang for the buck" - speciellt om man ska spela med den integrerade grafiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullyboy:

Vad ska du med adaptern till du har hdmi ut på moderkortet.

En Hdmi till teven. Den andra till en bildskärm, dvi var inget alternativ då kabeln är 20 meter. Därför behövdes en adapter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

För det första skulle jag byta chassit till ett Grandia 07 eller 08 som har 12cm fläktar i mängder samt en bättre diskmontering.

För det andra så skulle jag valt en i5 3570K om man ska lägga pengarna på en i5. Upplåst och lika sval som sina syskon vid idle och normaldrift - däremot kan man få mer prestanda om man vill och även klocka proppen. En bättre match till Z77-moderkortet du hade valt.

Ur ett rent HTPC-hänseende och även för spel så duger en i3 3225 lika bra. Det har samma grafikkrets och CPU-prestandan är fullt tillräcklig.

CPU-kylaren är inte speciellt tyst, jag har en sådan...

Ska man dock spara lite pengar så är det ju AMD som gäller och då ska ni vänta in Trinity som är runt hörnet. Där kommer man få betydligt mer "bang for the buck" - speciellt om man ska spela med den integrerade grafiken.

Skall kolla upp chassina. Får nog bli en i3 prolle isåfall. Vad rekommenderar ni för CPU kylare för 300? Är nätagget ok eller skall jag ta något annat?

EDIT: Tycker ni det är värt att vänta på amd prollen? Utvecklar den mer värme/drar den mer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Skall kolla upp chassina. Får nog bli en i3 prolle isåfall. Vad rekommenderar ni för CPU kylare för 300? Är nätagget ok eller skall jag ta något annat?

EDIT: Tycker ni det är värt att vänta på amd prollen? Utvecklar den mer värme/drar den mer?

AMD prollarna har högre TDP, 65W eller 100W jämfört med Intels 55 och 77W. Men frågan är ju hur de drar i normaldrift, det återstår att se när de första testerna av Trinity kommer.

Men den värsta Trinity är ju billigare än i3 3225 och ur spelprestanda kommer den nog billigaste Trinty spöa i5:an...

Jag skulle lätt vänta in Trinity, de är ju sååå nära!

Läs gärna testet av AMD nuvarande flaggskepp, A8 3870, som Trinity nu då skall ersätta. Då får du koll på hur de presterar...

Går du på en Intel så prova Box-kylaren först - den låter faktiskt inte så mycket när man ställer bios på att prioritera tystheten...

AMD:s boxkylare låter lite mer faktiskt - men även de duger åt många. Det beror ju på hur hårt datorn går och hur bra kylning chassit har.

Ska ni väl köpa en CPU-kylare så satsa på kvalitet. Noctua NH-U9B SE2 är lite över budget men väl värd pengarna... Finns många andra bra kylare oxo - finns bra tester att läsa i det området oxo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske vore något med den näst bästa modellen, den verkade hyfsat snäll vad gäller strömförbrukning.

Varför saknar så många amd moderkort hdmi utgång? Har jag missat något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Kanske vore något med den näst bästa modellen, den verkade hyfsat snäll vad gäller strömförbrukning.

Varför saknar så många amd moderkort hdmi utgång? Har jag missat något?

Det gäller att kolla på rätt sockel, dagens Llano dvs A8/A6/A4 har sockel FM1 medans Trinity kommer kräva sockel FM2 och några sådana finns inte att köpa än. De kommer samtidigt som Trinity-propparna
Men de borde börja synas på prisjakt och på nätbutikerna snart.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Det gäller att kolla på rätt sockel, dagens Llano dvs A8/A6/A4 har sockel FM1 medans Trinity kommer kräva sockel FM2 och några sådana finns inte att köpa än. De kommer samtidigt som Trinity-propparna
Men de borde börja synas på prisjakt och på nätbutikerna snart.

Hur kommer den stå sig mot intel CPU-mässigt då? Eftersom han kan ha fullhöjd på korten i det chassit borde det finnas bra många budgetkort som är bättre än integrerat.
Men CPUn kanske inte behöver vara av värsta sort längre. Läste att många gamla fortfarande håller än idag

Visa signatur

Väntar på saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siluetten:

Hur kommer den stå sig mot intel CPU-mässigt då? Eftersom han kan ha fullhöjd på korten i det chassit borde det finnas bra många budgetkort som är bättre än integrerat.
Men CPUn kanske inte behöver vara av värsta sort längre. Läste att många gamla fortfarande håller än idag

För en HTPC räcker en Pentium Gxxx jäkligt långt rent CPU-mässigt. Har byggt en HTPC med en G840 och den fungerar jäkligt bra, även om vi hade problem att få bilden att flyta på den i början - är ovan med Intels grafikrutiner...

Intels proppar är bättre på CPU-krävande applikationer medans AMD's är överlägsna grafikmässigt - det ser man rätt lätt ur testet jag länkade till ovan.
Men för spel så är det sällan CPUn som är flaskhalsen utan det är grafiken som får ta det stora ansvaret och där är AMD´s integrerade grafik mycket bättre än Intels.

För en HTPC så är det ju väldigt få applikationer som är CPU-krävande, och kraften i AMD´s Llano och efterföljande Trinity räcker mer än väl till. Dessutom är ju A8/A10-propparna fyrkärniga vilket ger en boost CPU-mässigt.

Om man vill få bättre grafikprestanda i en Llano/Trinity setup så kan man ju dessutom addera ett ATI-kort i samma klass som det integrerade och köra CF.

För en HTPC så ger faktiskt AMD mest för pengarna idag - det är inget snack. Sedan kan man diskutera detaljer till öronen blöder...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stämmer det att jag måste köpa ett grafikkort för att kunna streama master dts hd ljud när jag använder xbmc eller dylikt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HJÄLP!

Mitt bygge har skitit sig totalt, Jag har köpt nedan prylar och tryckt in det i chassi ANTEC HTPC FUSION REMOTE M-ATX.

Processor: AMD A-SERIES X4 A8-3870K 3.0GHZ SOCKET FM1 BO...
Moderkort: ASUS F1A75-M LE DDR3 S-FM1 M-ATX
Grafikkort: ASUS RADEON HD7770 DIRECTCU 1GB PCI-E DVI/HDM...
Minne: CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB) CL9 VENGEANC...
Nätagg: CORSAIR CX 600W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU
Disk: WESTERN DIGITAL GREEN 3.5" 2TB SATA/600 64MB

Ok, nu till problemen.

När jag kopplat in displayen (USB) från chassit till moderkortet hänger sig datorn vid uppstart dvs vid BIOS men det går ej att komma in i BIOS. I displayen ser jag även ett meddelande som indikerar på någon sorts kollision (collision)... startar jag datorn utan displayen går det fint....

Sätter jag upp minnet till 1866MHZ hänger sig också datorn vid uppstart vid BIOS. kör jag minnet på 1600MHZ funkar det fint...

Sista o absolut värsta problemet är att det externa grafikkortet när jag t.ex kör minecraft går upp över 100grader och fläkten går upp på max sedan dör datorn...

Jag kör Windows 7 64bitar och fick helt ok på testen (7.3) förutom disken då såklart...

Jag har redan bytt ut ett moderkort, dock mot samma...

Vad i H!€%&# är fel?

SNÄLLA HJÄLP MIG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Stämmer det att jag måste köpa ett grafikkort för att kunna streama master dts hd ljud när jag använder xbmc eller dylikt?

Nä det var länge sedan...

En ultrasnabb sökning på Google gav dessa...

Llano 3850 goes bitstream HD-sound

i3 goes bitstream HD-sound

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizzlar:

Mitt bygge har skitit sig totalt, Jag har köpt nedan prylar och tryckt in det i chassi ANTEC HTPC FUSION REMOTE M-ATX.

Processor: AMD A-SERIES X4 A8-3870K 3.0GHZ SOCKET FM1 BO...
Moderkort: ASUS F1A75-M LE DDR3 S-FM1 M-ATX
Grafikkort: ASUS RADEON HD7770 DIRECTCU 1GB PCI-E DVI/HDM...
Minne: CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB) CL9 VENGEANC...
Nätagg: CORSAIR CX 600W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU
Disk: WESTERN DIGITAL GREEN 3.5" 2TB SATA/600 64MB

Ok, nu till problemen.

När jag kopplat in displayen (USB) från chassit till moderkortet hänger sig datorn vid uppstart dvs vid BIOS men det går ej att komma in i BIOS. I displayen ser jag även ett meddelande som indikerar på någon sorts kollision (collision)... startar jag datorn utan displayen går det fint....

Sätter jag upp minnet till 1866MHZ hänger sig också datorn vid uppstart vid BIOS. kör jag minnet på 1600MHZ funkar det fint...

Sista o absolut värsta problemet är att det externa grafikkortet när jag t.ex kör minecraft går upp över 100grader och fläkten går upp på max sedan dör datorn...

Jag kör Windows 7 64bitar och fick helt ok på testen (7.3) förutom disken då såklart...

Jag har redan bytt ut ett moderkort, dock mot samma...

Vad i H!€%&# är fel?

SNÄLLA HJÄLP MIG!

Låter obehagligt jobbigt...

Kan det vara så att datorn försöker boota på USB, dvs displayen?
Fast du borde ju kunna komma in i Bios då...

Provat med bara en minnesmodul?

Vad får du för temperatur på moderkort och CPU?

Kör du CF med den integrerade grafiken?
Hur funkar det om du endast kör den integrerade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Nä det var länge sedan...

En ultrasnabb sökning på Google gav dessa...

Llano 3850 goes bitstream HD-sound

i3 goes bitstream HD-sound

Tänkte väl det, mailade nämligen Inet idag och blev lite förvirrad av deras svar. Misstänker att vi missförstod varandra då jag frågade om det integrerade ljudkortet klarade det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Tänkte väl det, mailade nämligen Inet idag och blev lite förvirrad av deras svar. Misstänker att vi missförstod varandra då jag frågade om det integrerade ljudkortet klarade det...

Ja då är det ju lite av en definitionsfråga, man kan ju då relatera det till ljudutgångar såsom optiskt - och där är man ju rökt att gå högre än DTS.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Har planer på att bygga en dedikerad HTPC då min nuvarande burk (den i signaturen) även agerar HTPC.

XBMC kommer att köras på den, antingen under Windows 7 eller Linux.

Plockade ihop denna lista, har dock hårddiskar redan (samt SSD för OS).
Är det något ni skulle ändra på?

Chassi: Cooler Master Elite 120 Advanced mITX
http://www.proshop.se/Datorchassi/Cooler-Master-Elite-120-Adv...

Moderkort: ASRock H61M-ITX
http://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H61M-ITX-2284481.html

CPU: Intel Pentium G630
http://www.proshop.se/Processor/Intel-Pentium-G630-2%2c7-GHz-...

RAM: Corsair Vengeance LP 8GB
http://www.proshop.se/RAM/Corsair-8GB-DDR3-1600MHz-%282x4%29-...

PSU: Zalman ZM400-ST 400W
http://www.proshop.se/Stromforsorjning/Zalman-ZM400-ST-400W-2...

Totalt 2099:-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2321634/2012-09-20

Nytt alternativ, förmodligen så inväntar jag trinity. Men det kommer bli likvärdigt.

Hur stor cpu fläkt kan man klämma in?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Det är ju förmodligen olika hur deras mjukvara kan använda hårdvaran, dvs om de han använda DXVA eller inte... Lättaste kansek är att fråga tillverkaren!?

Jag gjorde det, och fick svar med vändande post: tyvärr talar vi bara engelska här i England. Fast på engelska. Min med stor möda översatta (till engelska(!)) fråga förstod de antagligen inte heller, för sedan dess har jag inte hört av dem.

Nåväl, jag tror jag väntar till oktober och ser vad Trinity för med sig. T.ex. A6-5400K bör ju klara jobbet med råge, och om jag så småningom centraliserar inspelningsdelen kan jag kanske underklocka för att få ner temperaturen och ljudet.

På återhörande, om inte förr så i oktober...

Permalänk
Medlem

HIttade en denna: http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/Returbode/10857191
Är den vettig att köpa som HTPC eller är det bättre att bygga ihop nått själv?
Har inga problem med att bygga själv men tyckte priset såg rätt lockande ut i och med att Win 7 ingår dessutom.

Hade tänkt köra XMBC på den och har som krav att den måste klara att streama 1080p utan problem.
Är det ett bra val för mina ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

HIttade en denna: http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/Returbode/10857191
Är den vettig att köpa som HTPC eller är det bättre att bygga ihop nått själv?
Har inga problem med att bygga själv men tyckte priset såg rätt lockande ut i och med att Win 7 ingår dessutom.

Hade tänkt köra XMBC på den och har som krav att den måste klara att streama 1080p utan problem.
Är det ett bra val för mina ändamål?

Den lär väl klara det mesta som en HTPC behöver och till priset var det ju helt ok, speciellt då W7 ingick.

Några nackdelar ser jag dock, det är ju en "bärbar" CPU så den går ju inte att uppgradera, och inte heller kan man sätta i ett separat grafikkort om man så vill.

Visa signatur