Kompis stängde av mitt internet, ddos?

Permalänk

Kompis stängde av mitt internet, ddos?

Hej!

Häromdagen/kvällen så stängde en kompis av mitt internet.
Hur vet jag inte och vill därför veta det...
Det enda jag vet är att han hittade min IP genom Skype och sen segade mitt internet sen paff hade det dött i några timmar.
En annan kompis till mig sa att denna killen DDoS:ade/DoS:ade mig fast jag vet inte (då jag inte är så insatt i just dem områdena), så tänkte att ni här visste vad killen gjort och hur man kan hindra sånt i framtiden... xD
Så frågan är; vet ni vad det var, vad han gjorde och hur man kan hindra/skydda sig mot sånt i framtiden (om han nu vill göra det igen...)?

Visa signatur

"Helghan belongs to the Helghast!"

Permalänk
Medlem

Ring till polisen. Om du vet vem det var kan du anmäla honom eftersom att personen i fråga har begått ett brott.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

låter inte som en kompis, elakt. om det är en ddos-attack så är det inte så enkelt eller billigt om han attackerar din ip-adress direkt ut på nätet. men jag skulle nog skaffa mig en anonymiseringstjänst för 50:-/mån och använda vpn-tunneln. jag tror det borde fungera, dvs han blir att attackera det företaget. troligtvis med följd att dom spårar och polisanmäler vedebörande. dryga böter kan man hoppas på då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Asså ditt största problem här är nog inte att skydda dig mot dos-attacker, det är nog snarare att lära dig vad en kompis är
Det är en sak ifall han gör det på skoj någon minut för att visa vad han kan, men att hålla på flera timmar och kanske igen är ju fanimig inte okej. Hade någon av mina kompisar gjort det så....oj oj oj säger jag bara.

Permalänk
Medlem

Kontakta din ISP och be dom kolla i loggarna. Om det kommer mängder av trafik från en eller flera nät, samt vilket protokoll det använder. Ta sedan ihop med din ISP åtgärder därifrån. Det enklaste är att byta din externa IP-adress.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"