AMD kan säga upp 20–30 procent av personalstyrkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ja va säger man, gör man undermåliga produkter kan man inte förvänta sig att någon köper. Fanboys tid är över.

Bulldozer kan man kanske anse vara undermålig. Men varken Llano eller Trinity är undermåliga, imo. Sen hoppas jag på att Vishera blir bra, på grafikfronten är knappast AMD undermåliga heller..

Permalänk
Avstängd

Hoppas verkligen det vänder för AMD snart, Det ser inte bra ut.
Med bara Intel på cpu markaned och nvida på grafiksidan så lär ju nästa uppgradering av min burk bli väldigt dyr.

Skrivet av Typhonos:

Ja va säger man, gör man undermåliga produkter kan man inte förvänta sig att någon köper. Fanboys tid är över.

Kolla Intel och Apple båda dom företagen har klarat sig rätt så bra på att släppa undermåliga produkter...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du är medveten om vad Intel gjorde i början av 2k-talet? Betalade företag fdör att använda deras produkter, vilket dem senare blev fällda på, men det är helt klart något som påverkat AMD

Det är jag. Men jag ser inte hur det är relevant till vad jag skrev, däremot. Det hjälper ju inte AMD att få en större del av kakan nu, eller hur? Självfallet är det beklagligt, men de måste få in en större fot på marknaden, och OEM måste vara mer villiga att marknadsföra deras AMD-datorer.

Permalänk
Medlem

Det är bärbart som driver utvecklingen nu, det finns redan rackservrar med kluster av ARM-processorer i. De drar betydligt mindre ström/prestanda än en Intel/AMD-server men kräver förstås annan mjukvara för att utnyttjas fullt ut. Och som någon nämnde så jobbar ARM-konsortiet på en 64-bitars mer prestandaorienterad processor, och Apple har börjat utveckla egna ARM-processorer.

En Galaxy SIII har bättre allroundprestanda än vad en Hem-PC hade för bara några år sen, väger 130 gram och går på batteri. Intel kan inte göra något så strömsnålt, ännu. AMD är helt avhängda i energiracet, och i allt som är mindre än traditionella laptops.

Den framtida striden står mellan Intel och alla som gör ARM-produkter, AMD ser ut att vara ute, visserligen gör man bra grafikdelar men inte som passar för små bärbara enheter. Men AMD kommer att leva ett tag till tack vare att man vann konsoll-kontrakten, men det är mer eller mindre statisk hårdvara och kräver ingenting speciellt som behöver utvecklas förrän generationen efter det kommer vilken troligen aldrig kommer eftersom bärbart då tagit över helt.

Gamers med hemmabyggda burkar kan inte ensamma föda ett så stort företag som AMD, det är bara en niche. Nvidia tjänar mer pengar på sin grafikdivision eftersom de dominerar proffsmarknaden för 3D-grafik/GPGPU, konsumentkorten är ju nedbantade/kastrerade versioner av proffskonstruktionerna. Ungefär som att Intels Core-processorer är nedbantade(kasterade Xeons. Och Nvidia är med i ARM-racet. Så, Nvidia kommer troligen att leva längre än AMD, även om de också är under starkt hot.

Fusion var för lite för sent, men framförallt för stor/långsam/drar för mycket ström. Intel har ju som bekant satsat allt på att göra kommande Haswell så strömsnål som möjligt, MYCKET snålare än SB/IB, det pratas om att det tom skall finnas en kraftigt bantad Haswell-version för telefoner!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om de då tänkte till lite ibland. HD5000-serien gick inte överklocka med 3:e parts program om man hade mer än en skärm för då klockade kortet ned sig för lågt och flimrade. De hade vissa drivrutiner som inte hade den buggen, men sedan valde de att ha med buggen i varenda drivrutinsuppgradering och då blir det inga fler AMD för varken mig eller min krets. Sedan när de släpper HD7000-serien så väljer de att ha ett extremt överpris istället för att locka fler personer att skaffa AMD. Sen att de spenderar flera år och chansar att kärn-uppbyggnaden i Bulldozer ska ge bra prestanda och knappt klarar att spöa deras gamla kretsar är ett dåligt skämt. De gräver ju sin egen grav tråkigt nog. Verkar ju bero på ren inkompetens och det ska väl inte vara så svårt att fixa genom att plocka in några duktiga ingenjörer med erfarenhet. Gissar att deras misslyckande senaste åren berott på en 2-3 personer som inte borde haft något att säga till om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Hoppas verkligen det vänder för AMD snart, Det ser inte bra ut.
Med bara Intel på cpu markaned och nvida på grafiksidan så lär ju nästa uppgradering av min burk bli väldigt dyr.

Kolla Intel och Apple båda dom företagen har klarat sig rätt så bra på att släppa undermåliga produkter...

Uppenbarligen tillför Iphone någonting till marknaden, kanske design? Intels enda undermåliga produkt sedan P4 har varit Atom som hållit vad den lovat, låg strömförbrukning.

En sak är i alla fall säker och det är att Bulldozer inte har något att tillföra och alla AMD APU utom Trinity är hopplöst förlegade nu och de drar för mycket. Core i3 kanske har kass GPU men den är fortfarande tillräcklig för surf och lättare arbete hemma samt att den drar mycket mindre än alla AMDs APU.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Bulldozer kan man kanske anse vara undermålig. Men varken Llano eller Trinity är undermåliga, imo. Sen hoppas jag på att Vishera blir bra, på grafikfronten är knappast AMD undermåliga heller..

Jag tycker definitivt Llano är undermålig, den presterar allt för dåligt för att dra så mycket som den gör och det gör även Trinity under load så ja de är undermåliga. Prestandan hade varit ok om de inte dragit så mycket.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Många av deras bästa tillgångar har de sålt eller knoppat av det senaste decenniet. Många andra företag sitter idag på amd teknologi som hade inbringat mycket mer för amd än vad de sålde för.

Deras cpukärnor verkar inte mycket bättre idag än vad de var till socket 939. Det finns flera tillverkare av referens arm cpuer som kan klämma ut mer ur amds ingenjörer. Om/när arm processorer börjar bli konkurrenskraftiga till desktops har amd förverkat sin roll i mina ögon.

Vore ok om de köptes upp av qualcomm, microsoft, apple eller google.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD för fäjn! Så jag kan köpa mina Intel för en billigare summa!

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Många av deras bästa tillgångar har de sålt eller knoppat av det senaste decenniet. Många andra företag sitter idag på amd teknologi som hade inbringat mycket mer för amd än vad de sålde för.

Lätt att vara efterklok. ATI:s Xilleon och Imageon hade kunnat bli nyttiga i strömsnåla handhelds etc men de sålde AMD rätt omgående efter att ATI köpet var avklarat. Qualcomm har haft bra nytta av Imageon tekniken som de döpte om till Adreno. Sitter i rätt många smartphones Snapdragon kretsar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Hoppas 8000-serien blir en framgång i alla fall.

och 7000 serien har inte varit det ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

korparna kraxar om att AMD´s tid är ute..jag hoppas dom sätter sin skadeglada ton i halsen när priserna på grafikkort och processorer höjs om nu AMD skulle gå i graven....

Permalänk
Medlem

Shiiit... Hoppas verkligen att AMD repar sig så småningom. Vore grymt tråkigt om Intel blev ensamma på marknaden.

Sen tror jag inte att AMD lär försvinna bara sådär, utan det lär ju snarare vara så att någon går in och köper upp dem ifall de skulle konka till slut, varefter det lär bli omfattande omstruktureringar.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du är medveten om vad Intel gjorde i början av 2k-talet? Betalade företag fdör att använda deras produkter, vilket dem senare blev fällda på, men det är helt klart något som påverkat AMD

Du är medveten om att AMD gör likadant (och rätt nyligen, dessutom, man fick "pengar tillbaka" ibland från AMD när man köpte servrar för några år sedan)?

Men att det är en helt OK och laglig metod om man inte har en dominerande marknadsställing.

T.ex. så skulle nog nVidia kunna göra det med grafikkort, eller AMD, eftersom de delar ungefär lika på marknaden.

Microsoft gjorde också så, och fick problem, eftersom de också ansågs ha dominerande marknadsställning.

Permalänk
Medlem

Jag är ju intel fanboy när det kommer till processorer men det här är inget bra. Intel måste ha konkurrans. Och jag lider med dem som förlorar jobben...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är bärbart som driver utvecklingen nu, det finns redan rackservrar med kluster av ARM-processorer i. De drar betydligt mindre ström/prestanda än en Intel/AMD-server men kräver förstås annan mjukvara för att utnyttjas fullt ut. Och som någon nämnde så jobbar ARM-konsortiet på en 64-bitars mer prestandaorienterad processor, och Apple har börjat utveckla egna ARM-processorer.

Faktum är att x86 drar mindre el per beräkning. Men det spelar oftast inte någon roll, eftersom många serverapplikationer är helt minnesbandviddsbegränsade (t.ex. databassökningar och liknande, det är rätt sällan som rå CPU-prestanda spelar roll).

Det största problemet med ARM i servrar just nu är att det är 32-bittars (inte direkt bra för databaser, där man ofta vill ha 100Gb+ RAM i servern) samt att prestandan per core är så låg att man kan få problem med interaktiv prestanda (serverapplikationer är ofta enkeltrådade per transaktion/request. De skalar bra till flera cores eftersom man har så många requester igång samtidigt).

Säg att det tar din webserver 0.2s att rendrera en PHP-sida (ja, folk använder faktiskt PHP..) och du har en standard 2.2Ghz modern x86-cpu.

En 1Ghz ARM skulle ta ungefär 4-8s på sig att rendrera samma sida (beroende på hur mycket CPU som egentligen behövs, ungefär)

Det är rätt lång tid att vänta. För att fixa det måste du skriva om det hela till att använda flera trådar för en transaktion, vilket är som att skriva om ett program från att vara enkeltrådat till att vara multitrådat. Allt annat än enkelt, och det är lätt att lås och liknande gör att det faktiskt blir långsammare.

På sätt och vis kan man säga att problemet är att servermjukvaruutvecklare har vant sig vid att ha omotiverade mängder CPU per RAM-operation till förfogande. (och, ja, jag är skyldig själv)

Permalänk
Inaktiv

Jag får lite vibbar från första filmen i Resident Evil: "At the beginning of the century, the Umbrella (Intel) Corporation had become the largest commercial entity in the United States. Nine out of every ten homes contain its products. Its political and financial influence is felt everywhere. In public, it is the world's leading supplier of computer technology, medical products, and healthcare. Unknown, even to its own employees, its massive profits are generated by military technology, genetic experimentation and viral weaponry."

Fan, jag är paranoid...

(Apple passar ärligt talat in bra i citatet också...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Faktum är att x86 drar mindre el per beräkning. Men det spelar oftast inte någon roll, eftersom många serverapplikationer är helt minnesbandviddsbegränsade (t.ex. databassökningar och liknande, det är rätt sällan som rå CPU-prestanda spelar roll).

Det största problemet med ARM i servrar just nu är att det är 32-bittars (inte direkt bra för databaser, där man ofta vill ha 100Gb+ RAM i servern) samt att prestandan per core är så låg att man kan få problem med interaktiv prestanda (serverapplikationer är ofta enkeltrådade per transaktion/request. De skalar bra till flera cores eftersom man har så många requester igång samtidigt).

Säg att det tar din webserver 0.2s att rendrera en PHP-sida (ja, folk använder faktiskt PHP..) och du har en standard 2.2Ghz modern x86-cpu.

En 1Ghz ARM skulle ta ungefär 4-8s på sig att rendrera samma sida (beroende på hur mycket CPU som egentligen behövs, ungefär)

Nu vet jag inte din definition av beräkning, men ARM drar mindre per instruktion (sedan gör en även mindre per instruktion p.g.a. kortare pipeline, men oftast är den snålare).

Och kan du ge ett exempel på en sida/PHP-kod som skulle ta 0,2s att rendera med en 2,2GHz x86-cpu?

Den endra nackdelen som jag ser är den som du nämnde om att det bara addresserar 32-bit minne. Det går att lösa genom att lägga upp förfrågningarna på flera datorsystem i kluster, men det är en ganska omständig och ooptimerad lösning.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av Demonlord:

Säg aldrig "aldrig" när vi har med Amerikanska stats organ att göra. Plus att det kommer inte att påverka bara INTEL utan alla som använder sig av AMDs patent. Det är ju inte bara patent som gäller CPU utan även gfx, Chipset mm. Intel anv ju faktiskt AMD chip patent med för att kunna köra crossfire på deras mb. Med USA organ menar jag se vad som har hänt innan med konkurens lagarna. Konkar AMD så kommer allt som AMD äger att låsas upp under utredningen. Sedan så spelar det ingen roll hur stora kunder som AMD har i detta fallet är Intel en av kunderna som köper patent.

Hur lång tid tror du det hade tagit innan det var en mindre katastrof om Intel slutade skeppa cpuer samtidigt som AMD hade gått i konkurs?
Nästintill all datorförsäljning hade upphört med följder som att massa datortillverkare hade gått i konkurs snabbt. Det hade blivit kaos på många företag som helt plötsligt från att köpa nytt hade fått börja försöka återanvända gamla cpuer. Flera elektronikkedjor hade fått problem när de inte kan sälja nytt.
Flera IT leverantörer hade fått problem när de inte kan sköta sin åtagande. Hade blivit ett mindre kaos när folk inte kunde sköta sina arbeten längre då det inte finns nya datorer att köpa när de gamla gått sönder.

Det är fullständigt orimligt och absurt att amerikanska staten skulle gå in och göra nåt sånt. I så fall jobbar det organet direkt under Al Qaida
Inte koll på lagstiftningen kring patenten men jag är tveksam till att verkligen patenten fryses, avtalen lär fortgå?

Oavsett vad lagen säger kommer det aldrig inträffa.

Permalänk
Medlem

Trist men gör man så kassa desktop CPU:er och försöker kränga till överpriser så förtjänar de detta till viss del.

Permalänk
Inaktiv

Ett av AMD:s värsta misstag var att sälja bort Adreno-projektet till Qualcomm. Ett stort antal av dagens mobiler har ju Qualcommchip med Adreno-grafik.

Permalänk
Avstängd

amd är ett bra exempel på hur företag kan gå från bäst på marknaden 2003 till snart en fotnot.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mor5ives:

Nu är jag inte säker men jag har för mig att licensavtalet med AMD inte tillåter att X86 som är Intels IP får överföras vid uppköp. Kan dock ha fel och detta istället gällde VIA Technologies licens.

Hur som helst, att det går dåligt för AMD är aldrig bra.
Det vore katastrof om de till sist försvann och Intel blev ensamma att göra vad fan de ville med både priser och CPU:er.

Det stämmer inte. AMD64 var en riktigt bra processor som AMD ledde ganska länge med. Men ändå så fortsätte Intel sälja bra eftersom de hade skapat sig ett bättre varumärke.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ska försöka vända tonläget i tråden!

Detta är POSITIVT, AMD har under många år satsat spretigt, lidit under dåliga VD:s och ledningar. Även med tidigare uppsägningar inräknat så har AMD alldeles för mycket Personal som inte gör tillräcklig nytta, samt en alldeles för stor kostnadskostym. Många i tråden ser detta på fel sätt, AMD har under många år tagit fel beslut, nu tar de äntligen rätt beslut, om och om igen. AMD är ett helt annorlunda företag nu: inga fabriker, börjat öppna upp för en SoC liknande modell osv osv. OEM fokus ist. för konsument. Det krävs inte lika mycket folk.

Ekosystemet för HSA är på gång, ATI är avbetalt, Globalfoundries är helt avknoppat och slutbetalt, dököttet i form at onödig personal borta, roadmaps för ett flertal produkter ser "helt ok" ut, ledningen lägger in stötarna där det räknas istället för där det är kul.

Min favoritanalytiker håller dock inte med mig http://semiaccurate.com/2012/10/12/amds-layoffs-target-engine...

// Före detta AMD anställd och numera istället AMD fanboy

Permalänk
Skrivet av altair4:

Sedan när de släpper HD7000-serien så väljer de att ha ett extremt överpris istället för att locka fler personer att skaffa AMD

Eh..? Sist jag kollade så låg 7970 runt tusenlappen billigare än 680, och då presterar 7970 till och med snabbare på en del spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas de avskedar rätt folk: det vill säga de med de feta lönerna och lite tekniska skills (men mycket "management")
så de inte förlorar sin kompetens. Fast det är klart deras avgångsbonusar skulle äta upp halva företaget.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Nej. Det här var inga nyheter jag ville ha. Det här är riktigt dåligt.
De behöver få in en större fot på OEM-marknaden. De har helt rätt lösningar för det, mycket bättre än intel.
Deras grafikkretsar är, dessutom mycket bättre än konkurrensen i dagsläget. Även drivrutinerna är bättre än både intels och nVidias i dagsläget.

Frågan är hur de ska kunna konkurrera med Ultrabook. Folk som vill ha en billig lösning tror jag kommer att välja en Windows RT hybrid tablet.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Fy fan vad tråkigt.... De förtjänar inte det(personalen) inte amd heller
Ska fan köpa deras piledriver för att stödja dem, även när jag e sjuknöjd med mitt 1055t :/

Vem lägger 3k mer på en dator som är bara lite snabbare(jä*la snälla-pappa-köp-mej-det-här ungar(inget illa för de som e äldre)

Permalänk
Medlem

Katastrof om AMD försvann?

Om vi leker med tanken att AMD konkar och intel börjar ta ut överpris för sina CPUer så att det blir ett påtagligt problem: Öppnar det då inte upp för andra tillverkare? Om IBM då säger att vi kommer att köra på risc igen med ett nytt instructionset än x86/x64. Det är ju ju därför vi har operativsystem för att de ska skydda programmen från den underliggande hårdvaran. Portas windows till en ny arkitektur och de löser legacyn någorlunda snyggt (t.ex. rosetta som gjorde att man kunde köra gamla os 9 appar i os x) så kan ju programmen fortsätta köra.

Kostnaden för detta är ju klart inte försumbart men uppkommer behovet så kommer någon att fylla det. Är intel smarta så lägger de isf priserna precis under gränsen där detta behov uppkommer.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.