Apples nya Lightning-kontakt innehåller säkerhetskrets

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Finns det över huvudtaget någon "ursäkt" att ha aktiva komponenter i en sådan här kabel? Varför har de inte chippen i själva telefonen/plattan istället? Aktiva komponenter i en kabel borde endast finnas i konverterare, vilket detta ju inte är? Att byta funktion på pinnarna (som det stod i artikeln) skulle ju gå exakt lika bra att göra inne i enheten.

Detta luktar väldigt skumt.

Det kan nog bero på flera orsaker men jag kan bara gissa.
En sak kan vara platsen det tar. Att trycka in kretsarna (även om de är små) i en redan fullpackad iphone 5 kanske hade blivit bekymmersamt?
Sedan har vi ju alltid profit som ett andra alternativ.
Hur som helst så ser jag inget fel i detta då många piratprodukter helt enkelt är undermåliga både vad det gäller funktion och säkerhet.

Dissekering av apples laddare:
http://www.arcfn.com/2012/05/apple-iphone-charger-teardown-qu...

Komponenterna berättigar inte priset men du får garanterat en bra/"idiotsäker" nätdel.

EDIT: Skall kanske tillägga att jag själv haft en usb-laddare (cheap charlie) som har smällt...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Finns det över huvudtaget någon "ursäkt" att ha aktiva komponenter i en sådan här kabel? Varför har de inte chippen i själva telefonen/plattan istället? Aktiva komponenter i en kabel borde endast finnas i konverterare, vilket detta ju inte är? Att byta funktion på pinnarna (som det stod i artikeln) skulle ju gå exakt lika bra att göra inne i enheten.

Detta luktar väldigt skumt.

Om chippet satt i telefonen, hur skulle den då kunna verifiera original-kabel? Smart där.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Som vanligt här ser jag...
Applefanboysen ser inget fel i att betala överpriser då dom på fullaste allvar tror att dom får bättre grejjer ju större prislapp det står på produkten, o har fått för sig att Apple faktiskt har bra och konkurenskraftiga produkter *lol*

O alla andra inser vansinnet och påpekar detta för folk som vägrar inse att dom är lättlurade idioter....

Det är för fan en kabel vi snackar om, finns ingen anledning att ha chip i det om det inte är för att "dra en apple" dvs försöka fucka alla andra, sälj stoppa _bättre_ produkter så det inte finns alternativ och o tvinga sig in på nya marknader, and repeat!
Att stämma ett företag man köper delar av är nog bevis på vilket narcissist tänkade som gäller hos Apple.

Hade Apples produkter kostat vad dom var värda hade jag inte sagt något, men prisbilden är så schev så det finns inte ens på kartan.

Sen ska man inte vara så borderline att man bara ser Apples kablar o dom sämsta tänkbara piratkablar man kan hitta. Köper man en usbkabel för 10:- från kina ska man inte förvänta sig att den har någon kvalitet heller, har man beställt saker därifrån ett par gånger så upptäcker man att det mesta är lite plastigt och lite sämre kvalitet än "orginal", dock är det ju en nolla mindre på priset så man kan inte klaga.
Det finns dock kablar med samma kvalitet som "orginal", men dessa kostar inte 10-20:-...

Skrivet av Barak:

Dissekering av apples laddare:
http://www.arcfn.com/2012/05/apple-iphone-charger-teardown-qu...

Komponenterna berättigar inte priset men du får garanterat en bra/"idiotsäker" nätdel.

Citat:

"In 2008, Apple recalled the iPhone chargers due to a defect that the AC prongs could fall off the charger and get stuck in an outlet. The faulty chargers had the prongs attached with what was described as little more than glue and "wishful thinking". Apple replaced the chargers with a redesigned model indicated by the green dot marking shown above (which counterfeit chargers inevitably imitate)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Som vanligt här ser jag...
Applefanboysen ser inget fel i att betala överpriser då dom på fullaste allvar tror att dom får bättre grejjer ju större prislapp det står på produkten, o har fått för sig att Apple faktiskt har bra och konkurenskraftiga produkter *lol*

O alla andra inser vansinnet och påpekar detta för folk som vägrar inse att dom är lättlurade idioter....

Det är för fan en kabel vi snackar om, finns ingen anledning att ha chip i det om det inte är för att "dra en apple" dvs försöka fucka alla andra, sälj stoppa _bättre_ produkter så det inte finns alternativ och o tvinga sig in på nya marknader, and repeat!
Att stämma ett företag man köper delar av är nog bevis på vilket narcissist tänkade som gäller hos Apple.

Hade Apples produkter kostat vad dom var värda hade jag inte sagt något, men prisbilden är så schev så det finns inte ens på kartan.

Sen ska man inte vara så borderline att man bara ser Apples kablar o dom sämsta tänkbara piratkablar man kan hitta. Köper man en usbkabel för 10:- från kina ska man inte förvänta sig att den har någon kvalitet heller, har man beställt saker därifrån ett par gånger så upptäcker man att det mesta är lite plastigt och lite sämre kvalitet än "orginal", dock är det ju en nolla mindre på priset så man kan inte klaga.
Det finns dock kablar med samma kvalitet som "orginal", men dessa kostar inte 10-20:-...

Wow, vaknat på fel sida? Ditt första påstående vet jag inte vart du fått det ifrån? Svarat från fel forum/tråd?

Förstår dock inte hur du får in att de försöker fucka alla andra, stoppa bättre produkter etc etc bullshit. De vill stoppa piratkopieringen, ej godkända varor av varken Apple eller t.ex. EU. Det kommer fortf finnas andra tillverkare som gör tillbehör, de behöver betala en licens-summa, precis som förr med andra ord. Så för oss konsumenter blir det nog ingen skillnad ur den synpunkten.

Om du syftar på stämmande = Samsung, så kanske du har missat en del..? Bifogade någon sida innan en bild på 30-pins kontakt från Apple, och Samsung, identisk lika, bara klackarna som skiljer. Har du kollat på deras tablet-skydd? Också helt ripoff, det är allmänt känt att Samsung har mycket copy-verksamhet, det är väl inte konstigt att ett stort företag som Apple säger emot? Sen att det ibland går till överdrift, det håller jag med om, men det verkade du ändå inte syfta om.

Nej, skärpning, kom inte hit och va otrevlig det första du är. Ska du diskutera och komma men en synpunkt, gör det som folk, med vettig fakta/info och vettiga kommentarer, att börja med att vara spydig kommer inte att få någon att hålla med dig på din sida, hur rätt du än har.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Den enkla lösningen är ju förstås att hålla sig till de standarder som redan finns, då får man både billiga och säkra kablar. Normalpris för en micro-USB är ~50 spänn på clasan, har aldrig eldat något, fått blinkande skärmar eller förstört enheter med en sådan. Fantastiskt va?

Micro USB är en mycket begränsad standard och har verkligen inga fördelar gentemot Apples kontaker. Den ENDA fördelen med den är att man kan låna en någon annans laddare.

Bör kanske nämna att jag inte speciellt förtjust i Apples produkter(iOS är ganska bökigt och frustrerande att använda i min mening), men lite cred ska de allt ha för att de skapar egen egen kontakt, som faktiskt har bra och många funktioner, och sedan håller sig till den en längre tid.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Microsoft fick böter från EU för att dem hade internet explorer förinstallerat.
Undrar när apple kommer få böta för att hindra konkurrens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Microsoft fick böter från EU för att dem hade internet explorer förinstallerat.
Undrar när apple kommer få böta för att hindra konkurrens...

Då får du hållas till Android som är helt sönder i mina ögon

Go apple, helt rätt. Tråkigt att företag ska kopiera allt på egen vinst och leva på andras framgångar.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Det är ju sånt här som alla svenssons och teknikanalfabeter, samma människor som apple ska vara till för, inte fattar eller ens kommer fatta heller i framtiden så länge de håller sig till ett och samma märke hela tiden.
Gå utanför sandlådan och se verkligheten och RIKTIGA möjligheter istället för vad ett FÖRETAG (!) vill/tycker/bestämmer vad du vill ha.

Ge aldrig för mycket makt åt ett företag. Ni ser redan nu hur mycket de börjar låsa in marknaden med patentkrigen. Låt de sjunka med den steve jobs-cancer-bubbla de red in med

Permalänk
Medlem

Det finns ju en bra lösning på problemet!
Låt bli att köpa en iPhone 5 och genom det skicka en hälsning till Apple - vi vill inte ha den nya kontakten.
Om iPhone 5 floppar så lär Apple gå tillbaka till 30-pins kontakten.

Själv bryr jag mig inte om den nya kontakten utan tror att det kan trots allt bli något bra av det!

Permalänk
Medlem

Livets Ord lockar till sig och håller kvar sina anhängare med hjälp av manipulation och kallas i folkmun för en "sekt", men när Apple gör samma sak kallas de för "revolutionärer" eller "pionjärer". Säg mig, vad är skillnaden mellan dem nu igen?

- A lot of times, people don't know what they want until you show it to them. /Steve Jobs

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av P-NILZ:

Vad bra, varför finns det inte då?

Jag har en stor platt sak med massa knappar på mitt skrivbord som är kopplad via USB som jag kan byta låtar med på datorn. Att det inte finns i bilar beror på att det inte finns någon som orkat dra till en standard för det. Om varje företag skapar sin egen standard så blir resultatet oftast skit, i alla fall för oss konsumenter. Det har noll och inget med sladden att göra, det handlar bara om vad för funktioner man har valt att implementera i båda ändar av sladden. Så jag är fortfarande lite nyfiken på vad den där sladden kan göra som inte en vanlig USB kan göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

man blir ju inte förvånad direkt

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har en stor platt sak med massa knappar på mitt skrivbord som är kopplad via USB som jag kan byta låtar med på datorn. Att det inte finns i bilar beror på att det inte finns någon som orkat dra till en standard för det. Om varje företag skapar sin egen standard så blir resultatet oftast skit, i alla fall för oss konsumenter. Det har noll och inget med sladden att göra, det handlar bara om vad för funktioner man har valt att implementera i båda ändar av sladden. Så jag är fortfarande lite nyfiken på vad den där sladden kan göra som inte en vanlig USB kan göra.

Nu pratas det om tillbehör till en mobiltelefon, inte en dator. Som någon länkade tidigare är mobiltelefonen ett tillbehör, är rätt svårt att få koppla ihop tillbehör med tillbehör med enbart USB. En dator är en host och därmed skiljer det sig. Vilka tillbehör, via microUSB, till en t.ex. androidlur finns och funkar?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Microsoft fick böter från EU för att dem hade internet explorer förinstallerat.
Undrar när apple kommer få böta för att hindra konkurrens...

Förhindra konkurrens hur då med sladden? Det enda som förhindras är piratkopior som inte är godkända av varken Apple eller t.ex. EU.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Risken att jag någonsin skaffar en IPhöne gick just från "försumbar" till "obefintlig".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tozzi:

Nu pratas det om tillbehör till en mobiltelefon, inte en dator. Som någon länkade tidigare är mobiltelefonen ett tillbehör, är rätt svårt att få koppla ihop tillbehör med tillbehör med enbart USB. En dator är en host och därmed skiljer det sig. Vilka tillbehör, via microUSB, till en t.ex. androidlur finns och funkar?

Senast jag kollade gick det att koppla både mus och tangentbord till Android via USB så host finns det. Vad nu Android har med saken att göra förstår jag inte riktigt. Någonstans måste det sitta en host i båda fallen så jag söker fortfarande en vettig förklaring till varför den där vita sladden skulle vara överlägsen vilken USB som helst. Vad kan den göra? För exemplet med att styra musik beror ju enbart av implementationer hos de prylar man kopplar in sladden i och har inget att göra med själva sladden. Bevisligen går det bra att styra musik via USB också. Sen att ingen orkat lägga in det i en bilstereo är en annan femma. Ungefär som att jag inte magiskt kan styra någon telefon alls med bilstereon i mina föräldrars SAAB eftersom det inte finns implementerat i stereon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tozzi:

Förhindra konkurrens hur då med sladden? Det enda som förhindras är piratkopior som inte är godkända av varken Apple eller t.ex. EU.

Fast enda anledningen att det finns piratkopior är ju för att de har skapat ett stängt format. Hade det varit ett öppet format hade det inte funnits piratkopior eftersom det inte finns något att pirata. Lite moment-22 där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast enda anledningen att det finns piratkopior är ju för att de har skapat ett stängt format. Hade det varit ett öppet format hade det inte funnits piratkopior eftersom det inte finns något att pirata. Lite moment-22 där.

Piratkopior existerar inte för att formatet skulle vara stängt utan för att någon ser en chans i att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Senast jag kollade gick det att koppla både mus och tangentbord till Android via USB så host finns det. Vad nu Android har med saken att göra förstår jag inte riktigt. Någonstans måste det sitta en host i båda fallen så jag söker fortfarande en vettig förklaring till varför den där vita sladden skulle vara överlägsen vilken USB som helst. Vad kan den göra? För exemplet med att styra musik beror ju enbart av implementationer hos de prylar man kopplar in sladden i och har inget att göra med själva sladden. Bevisligen går det bra att styra musik via USB också. Sen att ingen orkat lägga in det i en bilstereo är en annan femma. Ungefär som att jag inte magiskt kan styra någon telefon alls med bilstereon i mina föräldrars SAAB eftersom det inte finns implementerat i stereon.

Nu sa jag androidlur, mobiltelefon, finns datorer med host-del som kör android som OS, men det är en annan sak, det pratas om mobiltelefoner, och vad jag vet, saknar de host-delen i sig. Du får gärna länka mig tangentbordet och musen, att de går via BT är ingen nyhet, men via kabel...

Det som skiljer är att det inte bara är en dum USB-port, den har mer än 4 pinnar vilket USB har. Det finns alltså fler "kanaler" som du kan föra kommunikation över mellan telefon och tillbehör. Därav att du kan ha de tillbehör som finns idag till Apples iPhones och iPods.

Nej, självklart har de inget med sladden och göra, det har med kontakten i sig, interfacet.

Skrivet av Zotamedu:

Fast enda anledningen att det finns piratkopior är ju för att de har skapat ett stängt format. Hade det varit ett öppet format hade det inte funnits piratkopior eftersom det inte finns något att pirata. Lite moment-22 där.

Finns ju piratkopior på microUSB, så vad menar du? Finns ju piratkopior av det mesta, så det håller inte riktigt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Som vanligt här ser jag...
Applefanboysen ser inget fel i att betala överpriser då dom på fullaste allvar tror att dom får bättre grejjer ju större prislapp det står på produkten, o har fått för sig att Apple faktiskt har bra och konkurenskraftiga produkter *lol*

O alla andra inser vansinnet och påpekar detta för folk som vägrar inse att dom är lättlurade idioter....

Det är för fan en kabel vi snackar om, finns ingen anledning att ha chip i det om det inte är för att "dra en apple" dvs försöka fucka alla andra, sälj stoppa _bättre_ produkter så det inte finns alternativ och o tvinga sig in på nya marknader, and repeat!
Att stämma ett företag man köper delar av är nog bevis på vilket narcissist tänkade som gäller hos Apple.

Hade Apples produkter kostat vad dom var värda hade jag inte sagt något, men prisbilden är så schev så det finns inte ens på kartan.

Sen ska man inte vara så borderline att man bara ser Apples kablar o dom sämsta tänkbara piratkablar man kan hitta. Köper man en usbkabel för 10:- från kina ska man inte förvänta sig att den har någon kvalitet heller, har man beställt saker därifrån ett par gånger så upptäcker man att det mesta är lite plastigt och lite sämre kvalitet än "orginal", dock är det ju en nolla mindre på priset så man kan inte klaga.
Det finns dock kablar med samma kvalitet som "orginal", men dessa kostar inte 10-20:-...

Citat:

"In 2008, Apple recalled the iPhone chargers due to a defect that the AC prongs could fall off the charger and get stuck in an outlet. The faulty chargers had the prongs attached with what was described as little more than glue and "wishful thinking". Apple replaced the chargers with a redesigned model indicated by the green dot marking shown above (which counterfeit chargers inevitably imitate)."

Läste du det där själv? De åtgärdade problemet och nu är det 2012.

Troligtvis är kretsen till för att utesluta olicensierade produkter från marknaden. Var har det stått att apple inte kommer att sälja licenser till tredjepartstillverkare som uppfyller deras krav?

Ska vi prata priser och produktsegment så spelar det ingen roll hur billig en produkt är om den är skit.
Man får i de flesta fallen vad man betalar för.
Frågar du mig ska man alltid hålla sig ifrån budgetsegmentet då dessa produkterna oftast är av dålig kvalité och inte levererar tillräcklig funktionalitet.
Sedan vad kunderna är villiga att betala för sina produkter är helt upp till de själva.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Nu sa jag androidlur, mobiltelefon, finns datorer med host-del som kör android som OS, men det är en annan sak, det pratas om mobiltelefoner, och vad jag vet, saknar de host-delen i sig. Du får gärna länka mig tangentbordet och musen, att de går via BT är ingen nyhet, men via kabel...

Det som skiljer är att det inte bara är en dum USB-port, den har mer än 4 pinnar vilket USB har. Det finns alltså fler "kanaler" som du kan föra kommunikation över mellan telefon och tillbehör. Därav att du kan ha de tillbehör som finns idag till Apples iPhones och iPods.

Nej, självklart har de inget med sladden och göra, det har med kontakten i sig, interfacet.

Finns ju piratkopior på microUSB, så vad menar du? Finns ju piratkopior av det mesta, så det håller inte riktigt.

N900 har USB-host, och det är en mobiltelefon.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

N900 har USB-host, och det är en mobiltelefon.

Okej, vilka tillbehör för den finns det?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Okej, vilka tillbehör för den finns det?

Med en usb till microusb adapter, många, t.ex. flashminnen, tangentbord och möss. Har personligen inte provat så många fler. Behovet har inte riktigt funnits, för att Bluetooth, fm-sändare och wlan finns på den, vilka alla är befintliga standarder. Ska bli skönt att slippa ha kablar fast i sin telefon om några veckor, det är ju trots allt 2012 nu, Qi och NFC kommer att göra livet enklare, att fippla med kablar(dessutom proprietära kablar), inte så mycket.

(svarade bara för att jag vet att N900 har usb-host, ingen aning om en android har det.)

tillägg
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

En kabel är bara till för att ge ström och/eller information, om tillvärkaren inte gör fel på ström/info linan och har samma volt så kan den inte gå sönder. Den går sönder för att Apple sätter ett kopieringsskydd på kabeln.

Så du menar att det är bra att Apple gör ett kopieringsskydd på ett kopieringsskydd så att prylen inte går sönder?

Så en kopia kan inte glappa och ge störningar samt bränna upp kretsar?

Skulle bara veta hur mycket som går sönder av en glappande kabel, bilar som stannar på motorvägar mm händer dagligen, så en mobil med överslag i kabeln osar gärna bränt efter ett tag

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Med en usb till microusb adapter, många, t.ex. flashminnen, tangentbord och möss. Har personligen inte provat så många fler. Behovet har inte riktigt funnits, för att Bluetooth, fm-sändare och wlan finns på den, vilka alla är befintliga standarder. Ska bli skönt att slippa ha kablar fast i sin telefon om några veckor, det är ju trots allt 2012 nu, Qi och NFC kommer att göra livet enklare, att fippla med kablar(dessutom proprietära kablar), inte så mycket.

(svarade bara för att jag vet att N900 har usb-host, ingen aning om en android har det.)

jo då, finns ett par stycken som stödjer http://en.wikipedia.org/wiki/USB_On-The-Go

finns en lista här http://www.gsmarena.com/results.php3?sName=&idMaker=0&idAvail...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Med en usb till microusb adapter, många, t.ex. flashminnen, tangentbord och möss. Har personligen inte provat så många fler. Behovet har inte riktigt funnits, för att Bluetooth, fm-sändare och wlan finns på den, vilka alla är befintliga standarder. Ska bli skönt att slippa ha kablar fast i sin telefon om några veckor, det är ju trots allt 2012 nu, Qi och NFC kommer att göra livet enklare, att fippla med kablar(dessutom proprietära kablar), inte så mycket.

(svarade bara för att jag vet att N900 har usb-host, ingen aning om en android har det.)

Skrivet av Jockew1989:

Tackar, äntligen lite vettiga kommentarer!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Har en Pioneer (dubbel-din), AVIC-F900BT, har både en androidlur och en iphone.

För iPhone 4 (kvittar modell): Kopplar in, kan styra allt via stereon, även Spotify, samt se albumsomslag, spellistor mm. Även film från iPhonen funkar att visa på stereon. Spotify-stödet började funka efter iOS 5, att kunna styra Spotify via stereon, det gick fortf lyssna förut, men man fick byta låt via telefonen då.

För HTC Incredible S: Får bara den att funka som lagringsenhet, alltså lika gärna stoppa in ett USB minne.

Sade att de har enheter....inte att det är alla
Men folk inom tävlingssfären i Sverige har haft olika resultat modeller emellan. P88 och P99 har klarat att köra Androidlurar med full styrning...över BT iaf. Som med Kenwood...se nedan..

Skrivet av Json_81:

Samma med en kenwood någonting (ingen display för film och omslag så det funkar givetvis inte).

Över blåtand fungerar det dock att styra android, men ljudet är klart sämre.

Vem har sagt att det låter bra?
O andra sidan låter det inte bra via telefon ändå...inte i mina ögon...eh öron
Men det är nackdelen...hittils har det bara funkat över BT ja...

Permalänk
Hjälpsam

Wow appleanvändare är verkligen stryktåliga! de sparkas ned i gyttjan av Apple gång efter gång, men reser sig jämnt upp, borstar av sig och säger detta gör inte Apple för att tjäna pengar, de gör det av omtanke för mig.

edit de behöver inte ens hitta på ursäkter när de avslöjas, det gör deras astroturfsuporters så gärna åt dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Wow appleanvändare är verkligen stryktåliga! de sparkas ned i gyttjan av Apple gång efter gång, men reser sig jämnt upp, borstar av sig och säger detta gör inte Apple för att tjäna pengar, de gör det av omtanke för mig.

edit de behöver inte ens hitta på ursäkter när de avslöjas, det gör deras astroturfsuporters så gärna åt dem.

Om du slutar läsa sweclockers sensationsnyheter och läser tråden så kom vi ju fram till varför chipet sitter i kabeln och inte i mobilen som tidigare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Sade att de har enheter....inte att det är alla
Men folk inom tävlingssfären i Sverige har haft olika resultat modeller emellan. P88 och P99 har klarat att köra Androidlurar med full styrning...över BT iaf. Som med Kenwood...se nedan..

Vem har sagt att det låter bra?
O andra sidan låter det inte bra via telefon ändå...inte i mina ögon...eh öron
Men det är nackdelen...hittils har det bara funkat över BT ja...

Jag sa inte alla Nämnde bara den jag hade, tänkte kanske fler kunde berätta hur deras stereo funka (samt modell). ^^

Skrivet av Ratatosk:

Wow appleanvändare är verkligen stryktåliga! de sparkas ned i gyttjan av Apple gång efter gång, men reser sig jämnt upp, borstar av sig och säger detta gör inte Apple för att tjäna pengar, de gör det av omtanke för mig.

edit de behöver inte ens hitta på ursäkter när de avslöjas, det gör deras astroturfsuporters så gärna åt dem.

Och ändå kliade det i dina fingrar att behöva skriva den kommentaren? Det är ju rätt obvious att allt handlar om pengar för alla företag, det är ju en business, den måste ju ha en inkomst för att generera omkostnader och löner. I detta fall har Apple ett chip i sina kablar, för att endast tillbehör godkända av Apple ska tillåtas. Varför? Jag säger det igen; För att försvåra för dem som gör piratkopior som inte ens är godkända av Apple, eller t.ex. EU. Att du tycker att detta drabbar konkurans och konsumenter förstår jag inte, dagens 3-parts tillverkare som vill göra apple-tillbehör gör som vanligt och få betala en licensavgift, precis som det alltid varit. Men det är som 90% av alla andra anti-apple kommentarer här, man spyr ut en massa galla, men man kan inte diskutera om det för fem öre.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070