DAC(Externt ljudkort) ~1000kr!

Permalänk
Medlem

DAC(Externt ljudkort) ~1000kr!

Hallå kära sweclockare!

Jag har i dagarna fått ett par M-Audio bx5 d2 och jag känner att mitt interna inte riktigt hänger med så vill jag inhandla en extern DAC, internt blir kämpigt i mitt TJ08-E och 6970 DCII.

Priset bör ligga runt 1000kr men om det blir väldigt mycket bättre för bara någon/några hundralappar mer så tänker jag inte vara dumsnål. Skulle helst vilja ha en fysisk ratt för volym. 2 ingångar vore också att föredra, dock inget krav för om jag vill plugga in mina HD25:or

Har letat igenom sweclockers(till bland annat sida 32 i sökningen) och den världsvidawebben och snappat upp lite. Dock finns det inte så mycket fakta att hitta, många länkar bara till en produkt utan någon som helst motivering. T ex så ska Nufroce u-dac 2 vara kass.

Kortfattat:
*Extern DAC
*1000kr plus/minus någon hundralapp beroende på prestanda
*Volymkontroll föredras
*Framförallt till bx5 d2

Modeller jag har tittat in:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=517672
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1053195

Tackar på förhand

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jo, har hört om den men gör den verkligen så liten skillnad mellan den och D1:an så att det är värt att snåla?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den lilla vetta fan men Argon dac1 är rätt bra,äger den själv,dock får du ju skaffa en separat volymkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Den lilla vetta fan men Argon dac1 är rätt bra,äger den själv,dock får du ju skaffa en separat volymkontroll.

Vad tror du om fiio e10 i första posten, har svårt att motivera en dac för mer än 50% av högtalarnas kostnad nu när jag tänker efter.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Vad tror du om fiio e10 i första posten, har svårt att motivera en dac för mer än 50% av högtalarnas kostnad nu när jag tänker efter.

Ingen aning men funkar nog.
Du kan köpa den från E-bukten istället,blir billigare.

Permalänk
Medlem

Jag har själv Audioengine D1 som oyegie länkade. Den är mycket prisvärd, både byggkvalite och ljudmässigt. Har RCA ut för dina monitorer och inbyggd hörlursförstärkare till 3.5mm uttaget samt volymratt. Behöver ingen software och mutar RCA utgångarna om du pluggar i hörlurar. Den driver just nu i skrivande stund mina KRK Rokit 5 högtalare.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få lite input på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=517672
Är dessa mycket för "studio" bruk och har därför sämre DAC egenskaper?
Annars känns det som ett bra val

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Skulle man kunna få lite input på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=517672
Är dessa mycket för "studio" bruk och har därför sämre DAC egenskaper?
Annars känns det som ett bra val

Vadå sämre dac-egenskaper? Viss kan det vara lite skillnad i ljudkaraktär mellan olika dacar eller ljudkort men då är snackar vi ganska meningslösa skillnader.
Det finns mycket mumbojumbo inom ljudbranschen,inte alltid som det dyraste och exlusivaste är det bästa även de billiga sakerna kan vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vadå sämre dac-egenskaper? Viss kan det vara lite skillnad i ljudkaraktär mellan olika dacar eller ljudkort men då är snackar vi ganska meningslösa skillnader.
Det finns mycket mumbojumbo inom ljudbranschen,inte alltid som det dyraste och exlusivaste är det bästa även de billiga sakerna kan vara bra.

Pratar om att lite pengar av priset går till "inspelningsegenskaperna" och inte lika mycket till välljud. Men tänker lite såhär; kommer jag höra skillnad på denna och en lite dyrare? troligtvis inte och därför denna kanske är ett bra köp.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Pratar om att lite pengar av priset går till "inspelningsegenskaperna" och inte lika mycket till välljud. Men tänker lite såhär; kommer jag höra skillnad på denna och en lite dyrare? troligtvis inte och därför denna kanske är ett bra köp.

Varför ska man ens bry sig om det är nån skillnad,låter det bra så är det lugnt,viktigare att man har bra högtalare och akustik istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Pratar om att lite pengar av priset går till "inspelningsegenskaperna" och inte lika mycket till välljud.

Snarare är det nog lite så att "musikerljudkort" oftast är "bra grejer som bara funkar". Köper man nåt skit från creative eller liknande så går dedär pengarna som "går till inspelningsegenskaperna" istället till marknadsföring och till något fånigt team som ska komma på en massa flashiga namn på tramsiga funktioner som ingen behöver. Musikerkorten lägger krutet där det behövs, dvs ljudkvalitet och låg fördröjning och inte på massa lull.
Sen varierar såklart ljudkvaliteten på dem åxå, men...

Sen är det ju åxå så att själva tillverkningskostnaden för en produkt ofta är en ganska liten del i det hela och nån liten IC-krets hit eller dit påverkar inte priset till slutkund så fasligt mycket. Det mesta av konstanden ligger i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Snarare är det nog lite så att "musikerljudkort" oftast är "bra grejer som bara funkar". Köper man nåt skit från creative eller liknande så går dedär pengarna som "går till inspelningsegenskaperna" istället till marknadsföring och till något fånigt team som ska komma på en massa flashiga namn på tramsiga funktioner som ingen behöver. Musikerkorten lägger krutet där det behövs, dvs ljudkvalitet och låg fördröjning och inte på massa lull.
Sen varierar såklart ljudkvaliteten på dem åxå, men...

Sen är det ju åxå så att själva tillverkningskostnaden för en produkt ofta är en ganska liten del i det hela och nån liten IC-krets hit eller dit påverkar inte priset till slutkund så fasligt mycket. Det mesta av konstanden ligger i utvecklingen.

Så du tror att m-audio dacen kommer prestera likvärdigt som t ex fiio e10 som det lite lutar åt? Min gissning är ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=246092 ska vara rätt bra vad jag hört. jag hade dock personligen satsat på en med volymkontroll och inbyggd hörlursförstärkare, då blir det inte så mycket pengar för bara en enda funktion. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=699851 är populär och ligger på en tusenlapp, och har volymkontroll och hörlursutgång. oavsett vad du väljer så har de flesta en påkostad dac-krets som med största sannolikhet låter bättre än integrerade kretsar. men sen är jag en av de som är mycket skeptisk till dacar för flera tusentals kronor, då är det mer ett påkostat yttre du betalar för, själva dac-kretsarna brukar nämligen vara desamma från burr brown, wolfson eller cirrus mfl.

den m-audio du länkar fungerar med största sannolikhet också den tillfredsställande, men den ser ju lite plastigare ut, så det är säkert där de snålat in på kostnaden

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=246092 ska vara rätt bra vad jag hört. jag hade dock personligen satsat på en med volymkontroll och inbyggd hörlursförstärkare, då blir det inte så mycket pengar för bara en enda funktion. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=699851 är populär och ligger på en tusenlapp, och har volymkontroll och hörlursutgång. oavsett vad du väljer så har de flesta en påkostad dac-krets som med största sannolikhet låter bättre än integrerade kretsar. men sen är jag en av de som är mycket skeptisk till dacar för flera tusentals kronor, då är det mer ett påkostat yttre du betalar för, själva dac-kretsarna brukar nämligen vara desamma från burr brown, wolfson eller cirrus mfl.

den m-audio du länkar fungerar med största sannolikhet också den tillfredsställande, men den ser ju lite plastigare ut, så det är säkert där de snålat in på kostnaden

Nuforce udac ska ha väldigt mycket problem med bland annat h/v balans, den hoppar jag nog. Lutar åt en m-audio.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Så du tror att m-audio dacen kommer prestera likvärdigt som t ex fiio e10 som det lite lutar åt? Min gissning är ja.

Eftersom jag inte jämfört dem mot varandra så kan jag inte uttala mig om hur de är i jämförelse med varandra, men jag skulle säga att båda två med stor sannolikhet kommer att funka bra som källa till dina högtalare.
Det är i regel mycket mindre skillnad på själva källan som sådan än på tex högtalare. Att akustikbehandla rummet bara en gnutta gör åxå avsevärt större skillnad än skillnaden mellan två olika ljudkällor.

Om det är skillnader någonstans som är mer än marginella så är det isf på hörlursförstärkardelen. Där är det mycket känsligare vad man ansluter för något. Så ska du använda hörlurar till så provlyssna gärna med dina lurar. Du bör kunna hitta ställen som kan erbjuda provlyssning om du bor i Sthlm.

Permalänk
Medlem

http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2.htm
En sån kanske? Focusrite gör bra grejjer, M-Audio skulle jag hålla mig undan från om du inte vill brottas med diverse drivrutin- och mjukvaru problem

Permalänk
Medlem

Jag kommer att åka in till butiken "DJ service" vid på sveavägen, dem verkar ha ett bra utbud samt att de har både m-audio och focusrite dacarna

EDIT: Efter att ha läst lite mer ligger fiio e10 på första plats då drivrutinerna ska vara väldigt bra och jag har inte sett en review som gett dem sämre betyg är augioengine d1.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Det blev en FiiO e10 då den har fått bra betyg och jag orkade inte hålla på och vela längre, rapporterar tillbaks med lite tankar snarast. Den borde trilla in imorgon:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Hejsan, lånar tråden lite
Jag är också intresserad av en DAC i samband med köp av ett par Behringer b3031a inom en snar framtid.
Kollat runt lite och verkar som att Audioengine D1 eller Focusrite Scarlett 2i2/2i4 känns som den bästa lösningen just nu, men har lite frågor angående koppling till högtalare med focusrite:en. Om man väljer 2i4 så har den 4st unbalanced RCA outputs och 2st balanced 1/4" TRS outputs. Är TRS att föredra då eller vad har det för betydelse om det är balanced vs unbalanced?

Är det isåfall dessa kablar man skall ha? (ingen aning egentligen men plockade något som såg bra ut)
TRS 1/4" - TRS 1/4"

Och för RCA ifall det är bättre?
RCA - TRS mono

Har ingen koll på ifall jag ska använda mono eller stereokablar men antar att den bara skickar ut en channel till varje högtalare så kanske är mono som gäller?

Undrar också om någon har någon jämförelse mellan de två och vilken som passar bäst för hemmabruk utan inspelning (kanske lite av idén med 2i4:an försvinner men skulle gärna vilja ha egen volymkontroll för högtalare och hörlurar).

Det som kommer användas är högtalarna Behringer b3031a och hörlurarna Sennheiser HD598 så om ni har några tankar om vilken som skulle fungera bäst till dessa så säg gärna till!

Mvh Håkan

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hgerner:

Hejsan, lånar tråden lite
Jag är också intresserad av en DAC i samband med köp av ett par Behringer b3031a inom en snar framtid.
Kollat runt lite och verkar som att Audioengine D1 eller Focusrite Scarlett 2i2/2i4 känns som den bästa lösningen just nu, men har lite frågor angående koppling till högtalare med focusrite:en. Om man väljer 2i4 så har den 4st unbalanced RCA outputs och 2st balanced 1/4" TRS outputs. Är TRS att föredra då eller vad har det för betydelse om det är balanced vs unbalanced?

Är det isåfall dessa kablar man skall ha? (ingen aning egentligen men plockade något som såg bra ut)
TRS 1/4" - TRS 1/4"

Och för RCA ifall det är bättre?
RCA - TRS mono

Har ingen koll på ifall jag ska använda mono eller stereokablar men antar att den bara skickar ut en channel till varje högtalare så kanske är mono som gäller?

Undrar också om någon har någon jämförelse mellan de två och vilken som passar bäst för hemmabruk utan inspelning (kanske lite av idén med 2i4:an försvinner men skulle gärna vilja ha egen volymkontroll för högtalare och hörlurar).

Det som kommer användas är högtalarna Behringer b3031a och hörlurarna Sennheiser HD598 så om ni har några tankar om vilken som skulle fungera bäst till dessa så säg gärna till!

Mvh Håkan

Balanserat släcker ut yttre störningar,men notera att hela signalkedjan måste vara balanserad annars är det meningslöst,ljudmässigt ger det oftast ingen förbättring.

TRS 1/4" - TRS 1/4"
Japp du kan använda den sladden,dock bör man köra med XLR där det finns tillgängligt,glappar aldrig som telekontakter har en tendens att göra.
Du behöver 2st stereokablar för balanserat eller två mono för obalanserat.
Tror D1 passar bäst om du inte ska spela in,spelar egentligen ingen roll vilket du väljer,både kommer funka bra och skillnaden är så liten att det mer lönar sig att fixa akustiken,välj den som passar bäst för dig,jag hade i alla fall tagit D1.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag fått min FiiO e10, dock inser jag nu att volymratten enbart fungerar för den främre kontakten. Ingen dealbreaker då jag inte hör någon skillnad mellan den och 3,5mm in på baksidan, bara en heads-up.

Annars är jag väldigt nöjd, ett väldigt värt köp!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?