Boeing genomför lyckad provflygning av datordödande missil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Precis. De flesta här pratar om Farady-bur och det låter som om det skulle räcka att ha en Farady-bur runt datorrummet så skulle man vara säker. Inte helt sant. CHAMP skulle kunna inducera betydligt högre spänningar i strömmatningen till rummet som gör att 230V helt plötsligt blir 400V+ och då grillar du PSUn till datorerna. Kanske inte förstör diskar osv men ingen burk kommer fungera tills PSUn bytts ut. Så man måste skydda precis allt.

En exempel som jag råkat ut för i jobbet:
Vid EMC-testning hade vi en 5V-matad komponent som plötsligt satte elektriskt fel i motorstyrenheten. Vid närmare analyse visade det sig att ingångsignalen till styrenheten helt plötsligt hoppade upp till strax över 6V från denna 5V-komponent. Mjukvaran antog då givetvis korstlutning mot batteri (allt över 4.95V är kortslutning i normala fall). Matningen var hela tiden 5V.
Lösningen var att twista kablarna och bygga in en kondensator mellan pinnarna på sensorn.

Så med andra ord, Faraday-bur + en himla massa annat som skall till för att man skall skydda sin IT-struktur mot EMP-attacker.

med himla massa annat borde det inte räcka med en ups som har högspänningsskydd inuti buren?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Jonas jag behöver din rymdfilt!

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk

Diggar att Neil Ross (Mass Effect Codex) är berättar rösten för detta "Sci Fi vapen".

Permalänk

Bly-väggar anyone?

Permalänk
Medlem

"it took out the cameras as well" konstigt att man kunde se det som hände då ?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vad hände med att bara klippa kabeln?

Batteriet...

Det känns också roligt att folk här "inte tror" på den här nyheten. Som om BAE har något att bevisa för oss här på swec. Om det inte fungerade skulle de nog inte säga någonting alls tror jag.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Bacon:

Batteriet...

Det känns också roligt att folk här "inte tror" på den här nyheten. Som om BAE har något att bevisa för oss här på swec. Om det inte fungerade skulle de nog inte säga någonting alls tror jag.

Läs mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

med himla massa annat borde det inte räcka med en ups som har högspänningsskydd inuti buren?

Nej.
Du måste också ha ett system som ligger och övervakar spänningen som kommer in i bygget och snabbt slår av strömmen så inga strömspikar kommer in via ledningar som ligger utanför(ström bl.a.). Samma gäller att skydda på alla andra ledningar man har som innehåller metall. Telefon, ADSL om man inte kör med fiber osv.
Det är inte så himla enkelt i praktiken. I teorin är det riktigt simpelt. Det är när man försöker skärma av från alla potentiella ledare.

T.ex. behöver man analysera armeringsjärnet i byggnadens väggar och golv så inga strömspikar leds den vägen och skapar störande magnetfält också.

Som sagt. Det går, men riktigt så enkelt som att bara smälla upp lite kopparnät längs väggarna, tak och golv i ett rum är det inte.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

När jag var yngre bedrev vi något vi kallade för "falsk ryktesspridning". Det var jätteroligt. Man drog igång ett rykte om något som var helt uppåt väggarna och sen...häpp....blev det plötsligt sanning för en del människor.

Vad vill jag säga med det här...

Bara för att Boeing (?) lägger ut en nyhet med lite dataanimeringar (sunkiga sådana), ställer ett par människor runt ett flygplan/tittande i skyn/stående vid en skylt/visar några datorer som stängs av i ett rum, behöver det inte betyda att det är sant.

Ryssarna är annars ganska duktiga på det här (falsk ryktesspridning), kallas för maskirovka.

Känn efter...blev du orolig av den här "nyheten", hur oroliga blir då inte USAs "fiender"?

Bara en liten tanke då....

MVH

/Surgubben

Så kan det absolut vara.
Men som privatperson har man antagligen ingenting alls att vara rädd för. Den här typen av vapen är antagligen innget man kommer ha användning av i dagens samhälle ändå. Den typen av "fiende" som detta slår mot har redan skyddat sig mot EMP-attacker då de funnits den typen av störelektronik sedan länge. Varken ryssarnas eller amerikanernas viktiga system är sårbara för EMP-attacker.
Den typen av fiender vi ser idag, terroristverksamhet, är inte särskillt datoriserad ändå...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

EMP!

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Så kan det absolut vara.
Men som privatperson har man antagligen ingenting alls att vara rädd för. Den här typen av vapen är antagligen innget man kommer ha användning av i dagens samhälle ändå. Den typen av "fiende" som detta slår mot har redan skyddat sig mot EMP-attacker då de funnits den typen av störelektronik sedan länge. Varken ryssarnas eller amerikanernas viktiga system är sårbara för EMP-attacker.
Den typen av fiender vi ser idag, terroristverksamhet, är inte särskillt datoriserad ändå...

Nu säger jag inte att denna nyhet är osann, men ett visst mått av källkritik är enligt min mening alltid berättigad oavsett var man läser något.

Tänkbart scenario för den här "nyheten":

Man kan i laboratoriemiljö "bränna" datorer. Sant!
Man kan tillverka kryssningsmissiler. Sant!
Man kan kombinera dessa till en fungerande operativ enhet.....tveksamt i dagens läge....även om det kanske finns ett projekt som jobbar med det.

Det har i alla tider bedrivits militär forskning. Majoriteten av de idéer somt det plottrats med lämnade aldrig ritbordet/laboratoriet/försöksplatsen.
Man lyckades helt enkelt inte göra tillräckligt fältdugliga produkter, alternativt det funkade inte alls, alternativt den tidens teknologi räckte inte till.

Det man dock kan göra är att skapa oro hos en tänkt motståndare genom att säga att man lyckats göra produkten fältduglig och operativ.
Paranoia är en oerhört stark drivkraft för människan.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Inaktiv

Är det här USAs senaste påhitt inom "anti-piracy" för att stoppa den illegala nedladdningen?

Permalänk
Medlem

Ett skyddsjordat datorchassi är principiellt sett en faradaybur för komponenterna inuti, även om det förstås inte är en direkt optimal sådan. Dock skulle det väl varken vara särskilt svårt eller dyrt att konstruera chassin med den aspekten i åtanke, det går att få det där ruskigt effektivt. En mikrovågsugn är ett utmärkt exempel på hur effektivt man kan få det med enkla medel, även om faradayburen i det fallet håller fältet inne istället för ute. Fältstyrkan är i princip noll precis utanför mikrovågsugn som är bestyckad med en magnetron som levererar åtskilliga kilowatt.

Det vore faktiskt rätt lol om den däringa missilen gjordes totalt verkningslös genom lite ändrade materialval och konstruktionsparametrar vid chassitillverkning :>

Och vad det gäller själva missilen, vad är det som gjort att det inte varit möjligt att bygga någon liknande pryl tidigare? Den bygger ju inte direkt på några nya rön om man säger så. Är det kanske en fråga om styrning och precision, med lagen om kvadraten på avståndet i åtanke?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Inga sorts vapen är bra vapen!

Expect for an apache helicopter.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk

Utan att riskera människoliv? Folk med pacemakers då? Men detta är garanterat en intressant utveckling som kanske minskar båda länden på konflikter och antalet "collateral damage"-offer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Expect for an apache helicopter.

Apache helicopter got guns and rockets

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå positivt med vapen som inte dödar människor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är ju ändå positivt med vapen som inte dödar människor...

Den slår ut all elektronik, pacemakers, defrilibatorer, sjukhus, ambulanser, polis, brandkår, sos, kärnkraftverk, flygplan (arlanda t.ex.)?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Den slår ut all elektronik, pacemakers, defrilibatorer, sjukhus, ambulanser, polis, brandkår, sos, kärnkraftverk, flygplan (arlanda t.ex.)?

Men vapnet i sig dödar ändå inte.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

När jag var yngre bedrev vi något vi kallade för "falsk ryktesspridning". Det var jätteroligt. Man drog igång ett rykte om något som var helt uppåt väggarna och sen...häpp....blev det plötsligt sanning för en del människor.

Vad vill jag säga med det här...

Bara för att Boeing (?) lägger ut en nyhet med lite dataanimeringar (sunkiga sådana), ställer ett par människor runt ett flygplan/tittande i skyn/stående vid en skylt/visar några datorer som stängs av i ett rum, behöver det inte betyda att det är sant.

Ryssarna är annars ganska duktiga på det här (falsk ryktesspridning), kallas för maskirovka.

Känn efter...blev du orolig av den här "nyheten", hur oroliga blir då inte USAs "fiender"?

Bara en liten tanke då....

MVH

/Surgubben

Nja, tror inte det är åt det här hållet då det inte är amerikanska regeringen, utan det är Boeing som mer än gärna säljer kontrakt till både ryssar, amerikaner och säkerligen även kineser.

Skrivet av mrfish:

Men vapnet i sig dödar ändå inte.

Om den indirekt dödar så dödar vapnet i sig.

Det är lite som att om man avfyrar massa atombomber och förstör förutsättningarna för en så pass population som vi har i dag som leder till upplopp, svält osv men att vapnet i sig inte dödar.. För man avfyrade allt på tomma regnskogar osv

"It wasn't the weapon that killed ya! It was the consequence of using the weapon!" Då är det ju tamefan fortfarande användandet som dödade. (vapnet)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Till er kunniga: fungerar en faradaybur mot detta?

Skrivet av wikipedia:

"The reception or transmission of radio waves, a form of electromagnetic radiation, to or from an antenna within a Faraday cage are heavily attenuated or blocked by a Faraday cage."

Permalänk
Skrivet av OlleTheGreat:

Till er kunniga: fungerar en faradaybur mot detta?

Eftersom vi inte vet den exakta tekonologin involverad så vet man ju inte, men det lär ju kunna skydda ändå. Annars kan man ju sitta i en blybunker.
Men om det är för privat bruk.. Såå aa om the shit hits the fan och våran civilisation drabbas av ett stort domedagskrig - då kanske man inte har tid å sitta vid datorn x)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Uh oh, Revolution.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Ja och det du nämner är väl till stor del infrastruktur. Jag undrar uppriktigt hur de resonerade.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Undrar om dom sätter samma fantastiska säkerhet i dessa som det sitter i drönarna (som sandfolket hackar med en gps sändare och en miniräknare). Tänk så kul al qaeda skulle ha med en sån här över amerikansk mark

Börjar bli dags att bygga chassit av lite ädlare metaller/material

Permalänk
Medlem

När jag läste ingressen så trodde jag först att det var någon typ kärnvapen baserat vapen i still med Golden Eye. Sen tyckte jag inte att det var lika coolt.

Permalänk
Medlem

"Counter-electronics High-powered Microwave Advanced Missile Project (CHAMP)"

Allvarligt talat...
Det måste banne mig sitta någon tomte och hitta på akronymen först som någon stackare sedan skall hitta på faktiska namn till.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om man tycker det är roligt att tvingas köpa en ny dator varje gång man gör det, så visst.

Jag är enbart förvånad över att det inte redan fanns EMP-vapen av detta slag för 10-20 år sedan? Iofs så har väl datoriseringen ökat exponentiellt så den praktiska effekten är mycket större nu än förr.

Undras om det kan komma till ett förbud mot EMP-vapen för övrigt, eftersom det skulle vara väldigt förödande för t.ex. ett sjukhus?

Ja! Det är roligt att köpa ny dator, där slog du huvudet på spiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nja, Skynet hinner ju sprida sig så fort, så det tar över kontrollen
över flygplanet och missilen och skickar tillbaka dem till de få datorer
som inte hunnit bli "smittade" av Skynet ännu.

Gah! Attans Skynet!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

fan va ja inte tyckte om de här. ännu en grej som usas försvar kan använda i "anti-terror" syfte. detta skulle kunna slå ut alla våra datorer, regeringen skulle kunna ljuga och säga att de inte skickat nå och att de kanske vart åsk storm / power surge, och vips så måste vi pröjsa ur egen ficka för att generaler ska leka med sina små snorrar, in the name of freedom! fuck that.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME