Är det dags att byta grafikkort??

Permalänk

Är det dags att byta grafikkort??

Jag har 2st 6950 i Crossfire och spelar en del när tiden tillåter detta.

Är ju alltid kul att uppgradera när ekonomin tillåter detta och min fråga är behöver jag uppgradera eller klarar jag mig ett tag till..??
Om ni tycker att det är dags och det blir skaplig skillnad så till vad ska jag uppgradera??
Vad skulle skillnaden bli om jag bytte till 7970 tex... ???

Såg att det kommer en 8xxxx serie snart... Kanske vänta på den??

Vet finns Nvidia också men trivs bra med Radeon...

Tack...

Permalänk
Medlem

Vänta på 8-serien om du inte har problem med dina 6950.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 4870 CF! För mig är det dags att uppgradera

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Trollhjärta:

Jag har 2st 6950 i Crossfire och spelar en del när tiden tillåter detta.

Är ju alltid kul att uppgradera när ekonomin tillåter detta och min fråga är behöver jag uppgradera eller klarar jag mig ett tag till..??
Om ni tycker att det är dags och det blir skaplig skillnad så till vad ska jag uppgradera??
Vad skulle skillnaden bli om jag bytte till 7970 tex... ???

Såg att det kommer en 8xxxx serie snart... Kanske vänta på den??

Vet finns Nvidia också men trivs bra med Radeon...

Tack...

Det bestämmer du väll själv, FUnkar dina kort till det du spelar just nu varför byta? Då kan du lika gärna vänta några månader till nyare serie kort. Är det något fel på dina kort då kanske jag skulle tänka över det lite

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Ett 7970 kommer troligen inte prestera bättre än två 6950 i de flesta fall. Om du inte upplever problem med crossfire så att du vill gå till ett singelkort, så skulle jag avvakta att 8xxx kommer. Om du ska öka prestandan med de kort som finns nu så får du nog titta på två 7950 eller 7970.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Om du helst vill ha AMD så är det bäst att avvakta. 7970 är redan ca 10 månader gammal på marknaden och oavsett om du är ute efter 8000-serien eller 7970 så kommer du kunna få tag de billigare nu mot nyår när 8000 kommer.

Kolla om du kan låsa upp dina 6950 till 6970 och sedan överklocka lite. Det kan hålla dig upptagen så länge .

Mitt 6950 fungerar fint som 6970 iaf. Än i dag ett ok kort för pengen man investerat. Inget dåligt köp och inte lätt att överträffa när det handlar om prisvärdhet. Det är också en anledning till att du bör hålla utkik ett tag.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Ok.. tack för svaren.

Var lite nyfiken på om det blev en stor skillnad då korten ändå är 2 år.. Kanske har det hänt lite på den tiden??

Har ej upplevt några som helst problem med dessa kort utan mest nyfikenheten som gjorde att man ställde dessa frågor.
Det som är bra kan ju alltid bli bättre..

Tack än en gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollhjärta:

Ok.. tack för svaren.

Var lite nyfiken på om det blev en stor skillnad då korten ändå är 2 år.. Kanske har det hänt lite på den tiden??

Har ej upplevt några som helst problem med dessa kort utan mest nyfikenheten som gjorde att man ställde dessa frågor.
Det som är bra kan ju alltid bli bättre..

Tack än en gång...

Det smartaste hade väl varit som fler har sagt, att vänta på nästa generations grafikkort!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Dina kort presterar bra idag och kommer att göra i minst 1 eller 2 år till ca, lite beroende på vad du har för andra komponenter.
Det ända spelet jag kan komma på som kommer att släppas senare är battlefield 4 först då kanske en uppgradering kan vara aktuellt.
Själv kör jag crossfire 6850 med en i5:a och allt flyter på fint idag tex bf3, crysis 2 och kommande spel som far cry 3 ska nog funka fint för mig med antar jag och även crysis 3 blir nog fullt godkänt med medel/high Men väntar du 2 år till då är det bättre att köpa en ny burk direkt.