Fungerar alla spel i Windows 8?

Permalänk
Avstängd

Fungerar alla spel i Windows 8?

Tjena!
Undrar om alla program, spel och sånt fungerar i Windows 8 som i Windows 7?
Tack!

Visa signatur

Black Ops 2 steam key säljes! (400kr via paypal)

Datan: Force GT120 | HDD 500GB | i7 3770K | SSD 120GB | ATI Radeon HD 4870 | 16GB | AX750 | Razer Deathadder | Razer Lycosa | BenQ 24".

Permalänk

Ja de är i grunden Windows 7 i båda fallen.

Det är oftast vid installation av program och drivrutiner som kontroll av Windows typen görs, där man jämför koden för Windows 8 mot en lista av koder. Eftersom koden kan saknas för "Windows 8" så kan installationen komma att avbrytas.

T.ex.: AsusSetup.exe "Does not support this Operating System : WNT_6.2P_64" där Windows 7 hade godkänts med sin kod:
(WNT_6.1P_64_MCE = Win7_64 ; Ultimate (64 bit))

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

De flesta spel funkar, vissa mindre speltitlar kanske inte funkar vad jag har hört. Men som svar på din fråga, ja.
Program och drivrutiner bör också funka, vissa funkar inte i skrivande stund men dem lär eventuellt göra det.

Visa signatur

"Helghan belongs to the Helghast!"

Permalänk
Medlem

Fungerar spelet i windows vista och windows 7 så ja. Tänk på om du körde det i 32bit eller 64bits läge på dit gamla os.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Ja de är i grunden Windows 7 i båda fallen.

Det är oftast vid installation av program och drivrutiner som kontroll av Windows typen görs, där man jämför koden för Windows 8 mot en lista av koder. Eftersom koden kan saknas för "Windows 8" så kan installationen komma att avbrytas.

T.ex.: AsusSetup.exe "Does not support this Operating System : WNT_6.2P_64" där Windows 7 hade godkänts med sin kod:
(WNT_6.1P_64_MCE = Win7_64 ; Ultimate (64 bit))

Man kan ofta komma förbli det genom att högerklocka på filen start filerna och välja compatibilty mode eller run as administror. Och har faktiskt inte kollat i w8 rtm men har för mig att det var som i w7 på w8 dev. Att om man återaktiverar administrator kontot så har den högre rättigheter än andra konton. Även om de andra kontona också ligger i administation group.

Gjorrde en fuling i w7 för att gå i gång gamla c&c genarals. Aktiverade administrator. raderade installations kontot. Sen gick jag in och tog bort gruppen users från administrator. Sen tvingades alla program att ha superadmin rättigheter. Det verkar vara fixat i w8. Men bör gå att göra det där också men litte andra kommandon för det misstänker jag. Det mästa går. Men så länge man inte blandar ihopp filer brukar det fungera.

Edit:
Off topic: Vill du ha drvs från asus Waxinator går det mycket fortare att skriva support.asus.com än att stara på www.asus.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Flera spel som inte fungerar i Steam till Windows 8. Testade senast Resident Evil 5 som vägrar starta.

Edit: Resident Evil 5 fungerar utmärkt om man bara laddar ner senaste Games for Windows Live: http://www.xbox.com/en-US/LIVE/PC/DownloadClient. Blev tipsad om det i forumet på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Man kan ofta komma förbli det genom att högerklocka på filen start filerna och välja compatibilty mode eller run as administror. Och har faktiskt inte kollat i w8 rtm men har för mig att det var som i w7 på w8 dev. Att om man återaktiverar administrator kontot så har den högre rättigheter än andra konton. Även om de andra kontona också ligger i administation group.

Gjorrde en fuling i w7 för att gå i gång gamla c&c genarals. Aktiverade administrator. raderade installations kontot. Sen gick jag in och tog bort gruppen users från administrator. Sen tvingades alla program att ha superadmin rättigheter. Det verkar vara fixat i w8. Men bör gå att göra det där också men litte andra kommandon för det misstänker jag. Det mästa går. Men så länge man inte blandar ihopp filer brukar det fungera.

Edit:
Off topic: Vill du ha drvs från asus Waxinator går det mycket fortare att skriva support.asus.com än att stara på www.asus.com

Det är väl ingen bra ide att köra alla program i Admin läge specielt inte i SuperAdmin....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Jag har en hel bunt spel på Steam som inte fungerar utan att fulpatcha sina köpta spel. DRM eller vad det nu är. Att ta bort och ominstallera Games for Windows Live hjälper inte mig. Konstigt att det bara gäller spel på Steam. Jag har nu övergivit den plattformen helt när jag köper nya spel. Origin, Uplay och GameFly gäller för mig nu.

Vad har jag gjort som inte Steam/spelen gillar:
Bytt opperativ
Bytt Processor och Moderkort
Bytt grafikkort
Bytt hårddisk och flytta över spelen dit.

Jo, Ubisoft-spel har en hake. Kan inte installera spelen på en diskpool. Måste vara en fysisk hårddisk eller fler spannade. Gäller gamla som nya spel.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Många program och spel som inte fungerar. Mitt sämsta köp i år var nog windows 8 men hoppas på att det börjar fungera som det ska om några månader.

Kan inte se 3D filmer nå mer många 3d fixar till spel som inte fungerar heller.