Byte av moderkort och processor (hur omständigt är de?)

Permalänk
Medlem

Byte av moderkort och processor (hur omständigt är de?)

Ska byta moderkort till ett för Intel och med ny processor.
Men hörde av en bekant att jag då måste installera om alla hårddiskar, formatera m.m.
Har inte råd med Windows-skiva, och vill ha original och inte pirat, finns det något sätt att gå runt detta?
Tydligen ska detta vara pga drivrutinerna för moderkortet, men går inte de att installera nya drivrutinerna sedan avinstallera de gamla?

Har bara sysslat med chassi-byten och nya hårddiskar och är amatör med uppgraderingar så hjälp uppskattas.
Google är tyvärr inte min vän.

Hoppas tråden hamnade rätt.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Ska byta moderkort till ett för Intel och med ny processor.
Men hörde av en bekant att jag då måste installera om alla hårddiskar, formatera m.m.
Har inte råd med Windows-skiva, och vill ha original och inte pirat, finns det något sätt att gå runt detta?
Tydligen ska detta vara pga drivrutinerna för moderkortet, men går inte de att installera nya drivrutinerna sedan avinstallera de gamla?

Har bara sysslat med chassi-byten och nya hårddiskar och är amatör med uppgraderingar så hjälp uppskattas.
Google är tyvärr inte min vän.

Hoppas tråden hamnade rätt.

Det är inte jättre mkt jobb och du behöver egentligen inte installera om, det är väl rekommenderat för att undvika drivar konflikter men det går att hoppa över det. Om datorn du har nu är köpt färdig och det var windows på från början när du köpte den är det troligen en OEM licens och den kan du inte använda om du byter moderkort utan du behöver en ny licens isf.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Det är inte jättre mkt jobb och du behöver egentligen inte installera om, det är väl rekommenderat för att undvika drivar konflikter men det går att hoppa över det. Om datorn du har nu är köpt färdig och det var windows på från början när du köpte den är det troligen en OEM licens och den kan du inte använda om du byter moderkort utan du behöver en ny licens isf.

nja, han kan använda en OEM licens, men måste då ringa microsoft support efter att du aktiverat windows så går det allt fint. Har du däremot AMD eller äldre intel innan kan det vara nödvändigt att installera om windows för att få datorn att fungera igen

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Althied:

nja, han kan använda en OEM licens, men måste då ringa microsoft support efter att du aktiverat windows så går det allt fint. Har du däremot AMD eller äldre intel innan kan det vara nödvändigt att installera om windows för att få datorn att fungera igen

Jag ringde MS för att flytta min OEM och fick som svar att det inte går utan de är låsta till moderkortet... (detta efter typ 30minuter av att bli vidare kopplad runt hit och dit av folk) och jag tycker man alltid ska installera om ifall man byter hårdvara men sa bara att det brukar gå utan att göra det

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem

Även om man tar sig förbi eller totalt struntar i felen så är den segare/långsammare än vad den borde vara vilket gör hela uppgraderingen rätt värdelös tills man installerat om Windows osv. Köper man bättre grejer så bruka man villa att datorn går så snabbt och bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

igår sa en person som har ganska bra koll på datorer mm att ifall man har en OEM-licens så finns den på hårddisken som en .IMG så att man ska kunna byta moderkort, typ detta sa han iallafall

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem

Hoppas de går att lösa på något vis, så jag slipper köpa nytt Windows. Måste alla hårddiskar formateras? Eller bara systemdisken?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Hoppas de går att lösa på något vis, så jag slipper köpa nytt Windows. Måste alla hårddiskar formateras? Eller bara systemdisken?

bara systemdisken

Visa signatur

Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem

Om du är student kan du kolla upp om din skola har dreamspark (= gratis windows licenser osv)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?