USB 3.0 portar fungerar ej (MSI Z77A-G43)

Permalänk
Medlem

USB 3.0 portar fungerar ej (MSI Z77A-G43)

Hej

Jag har stött på problem med alla mina USB 3.0 portar, dom två på I/O panelen och dom två i fram.

Ingenting händer då jag ansluter USB-minnet i någon av portarna. Provar jag 2.0 portar så fungerar det, men det kommer upp meddelanden om att jag såklart kan använda 3.0 portarna för bättre hastighet.

Jag har provat tre olika drivrutiner utan resultat. Intel USB 3.0 Driver v. 1.0.5.235 som MSI Live Update tycker att jag ska installera. Och Intel USB 3.0 eXtensible Host Controller Driver 1.0.6.245 som finns på Intel Download Center och Renesas Electronics USB 3.0 Driver som också finns på Intel Download Center.

USB-minnet jag har är ett A-Data N005 Pro 64GB, och det fungerar då jag har testat ansluta till 3.0 på en annan dator.

Sitter helt fast nu, köpt ett dyrt USB-minne och jag får det inte att fungera. Någon som har någon idé på vad som kan vara fel?

Tack på förhand!

Permalänk

Brukar finnas en toggle i BIOS för att aktivera USB3, den kanske är avstängd helt enkelt?

Permalänk

Vilket operativ system sitter du på? Verkar inte som att USB 3 funktionen har support för windows 8 för ditt moderkort än.

USB 3.0 Brukar bara gå att avaktivera om det sitter i en extra krets på moderkortet, i och med att detta ligger på z77 chippet ska det inte gå att slå av.

Edit: Vilken BIOS version har du? kolla om det är senaste, de har endel usb uppdateringar.
http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G43.html#/?div=BIOS

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Vilket operativ system sitter du på? Verkar inte som att USB 3 funktionen har support för windows 8 för ditt moderkort än.

USB 3.0 Brukar bara gå att avaktivera om det sitter i en extra krets på moderkortet, i och med att detta ligger på z77 chippet ska det inte gå att slå av.

Edit: Vilken BIOS version har du? kolla om det är senaste, de har endel usb uppdateringar.
http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G43.html#/?div=BIOS

Windows 8 har native support för usb3 så det bör fungera.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quellcrist:

Brukar finnas en toggle i BIOS för att aktivera USB3, den kanske är avstängd helt enkelt?

Ska kika på det!

Skrivet av mechersmith:

Vilket operativ system sitter du på? Verkar inte som att USB 3 funktionen har support för windows 8 för ditt moderkort än.

USB 3.0 Brukar bara gå att avaktivera om det sitter i en extra krets på moderkortet, i och med att detta ligger på z77 chippet ska det inte gå att slå av.

Edit: Vilken BIOS version har du? kolla om det är senaste, de har endel usb uppdateringar.
http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G43.html#/?div=BIOS

Kör Windows 7 64Bit. Verkar som att jag har senaste BIOS, 2.70.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Windows 8 har native support för usb3 så det bör fungera.

Nice, visste jag faktiskt inte. Har inte pallat testa win 8.

Edit: Testat dra ut alla usb enheter från datorn + låta datorn stå utan el i ca 30min? (nätaggregatet ska vara av och från kopplat)

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Det löste sig till slut! I BIOS så var det inställt på OC Genie II Mode, ändrade till standard mode, samt att jag hittade en okänd enhet i enhetshanteraren som försvann genom att installera Intel Smart Connect.

Vet inte vilken av lösningarna som fixade det. Men nu fungerar det!

Tack för hjälpen alla!