Permalänk
Medlem

Få tyst på FX-8350

Tja, jag har en AMD FX-8350 som sitter på ett Asus Crosshair V moderkort i ett Bitfenix Outlaw chass,i och stockkylaren låter som en hårfön!

Oacceptabelt.

Därför behöver jag hjälp med att få tyst på den rackarn. I chassiet sitter den medföljande fläkten, den är i princip helt tyst, och som sagt, på CPUn sitter en hårfön, eller jag menar, stockkylaren. GPU är än så länge passivt kyld, men jag kommer införskaffa nått i klassen 7870/7950.
Datorn kommer i stort sett att vara på 24/7, alltså "vänteläge" eller vad man säger.

Kan inget om kylar/fläktmarknaden, därför behöver jag er hjälp, jag behöver en CPU-kylare, vilka är svala, tysta? Ska det vara luft eller vatten?
Chassifläktar, tysta, billiga. Chassit har ett gäng 120mm fläktplatser, hur många fläktar behövs? Minst 2 tänker jag, en in, en ut. Behövs fler?
Högsta prioritet är lågljudnivå, därefter låg temperatur, och sist pris.

Övriga tips på hur man kan ljudisolera chassit mottas tacksamt!

/J

Permalänk
Inaktiv

Du vill alltså ha hjälp att htita en CPU-kylare. Orkar inte läsa mera. Det finns hur mycket som hellst om detta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Vad har du för ram? Har du höga så ta ett slutet vattensystem, är dom låga så rekommenderar jag en tornkylare.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

Vill du gå den vetenskapliga vägen. Sätt en termometer i chassit o kolla tempen på luften någonstans i närheten av kylaren. Gissar på att den är hög. Då vet du hur du ska gå vidare sen.

Hade samma problem med en Phenom 955 och jag satte en fläkt i sidan som blåser in luft rakt mot cpu-kylaren o datorn blev tyst.

Sedan har du inställningar i BIOS. I mitt fall var det inställt att gasa för fullt redan vid ganska låg temp. Min fläkt är inställd att ge fullt varv vid 55 grader, hade 60 först. Startspänningen satte jag till 5V.

Sen måste chassit stå så att det kommer in frisk luft till fläktarna som hämtar in luft.

Alternativt så sätter du i en effektivare kylare med större fläkt då de klarar en varmare omgivning betydligt bättre än stockkylaren. För att stockkylaren ska vara användbar så förutsätter det en bra chassivent. Annars varvar den som ett reaplan. 7500rpm....