Permalänk
Medlem

Blue Screen väldigt ofta!

God Morgon! Ibland när jag startar datorn så dyker Blue Screenen upp. Det kan hända att jag trycker på reset och så kommer den upp om och om igen.
Just nu när jag startade datorn så kom det fram 3 gånger i rad. Jag trycker på reset knappen ända till jag kommer fram till inloggningen.
Detta händer bara ibland. Under en period så startar jag datorn utan problem men ibland så kommer Blue Screenen upp flera gånger.

Jag har även kollat i lådan. Alla komponenter sitter fint. Jag kan även påpeka att jag kör med ett Windows 7 x64 Enterprise
Är det virus eller va fan är det?

Uppskattar all hjälp! Tack.

Datorkomponenter:
Antec Dark Fleet DF-30
Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760
ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156
ZOTAC GeForce GTX 560Ti 1GB
ingston ValueR. DDR3 1333MHz 12GB

§7
Permalänk
Medlem

Vad säger din bluescreen? All info för att lösa problemet hittas där.
Kan rekommendera att du kollar igenom denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har du alltid haft det här problemet sen du byggde datorn?
Gjorde du något speciellt innan du fick problem eller blev datorn bara så här en dag?

Permalänk
Medlem

Om du kör med SSD- uppdatera firmware samt installera alla drivrutiner om du inte gjort det.

Permalänk

Vad har du för hårddisk? Jag hade ett liknande problem och det var pga min nya SSD :/ fick byta den två gånger samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du alltid haft det här problemet sen du byggde datorn?
Gjorde du något speciellt innan du fick problem eller blev datorn bara så här en dag?

Ja det stämmer det hände bara någon dag.. Jag minns inte att detta hade hänt de första månaderna.
Men det har hållt på då och då.

Skrivet av UrbanHazard:

Vad har du för hårddisk? Jag hade ett liknande problem och det var pga min nya SSD :/ fick byta den två gånger samma problem.

Jag kör med Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5" för att vara exakt

Tror du problemet ligger i ssdn?

Skrivet av TiasE:

Vad säger din bluescreen? All info för att lösa problemet hittas där.
Kan rekommendera att du kollar igenom denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Den säger så här::
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Permalänk
Hedersmedlem

Använd Citera flera istället för att skriva flera egna inlägg efter varandra. Det ser bättre ut och och är mer lättläst, tack!

*Inlägg sammanfogade*

Kör memtest under några timmar för att utesluta trasiga minnen, annars den vanligaste orsaken till blåskärmar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Använd Citera flera istället för att skriva flera egna inlägg efter varandra. Det ser bättre ut och och är mer lättläst, tack!

*Inlägg sammanfogade*

Kör memtest under några timmar för att utesluta trasiga minnen, annars den vanligaste orsaken till blåskärmar.

Ursäkta röran där uppe.. Men det finns väldigt många nerladdningslänkar vilken ska jag ta?
Nu när jag googlat så säger dem flesta att felet ligger i ssdn. Jag hittar inga drivers på seagates hemsida..
Står att det inte finns några.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phanki:

Ursäkta röran där uppe.. Men det finns väldigt många nerladdningslänkar vilken ska jag ta?
Nu när jag googlat så säger dem flesta att felet ligger i ssdn. Jag hittar inga drivers på seagates hemsida..
Står att det inte finns några.

Jag kan inte se att du använder SSD, var står det?

Du laddar givetvis ner den version du vill använda. CD eller USB-sticka t ex.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag kan inte se att du använder SSD, var står det?

Du laddar givetvis ner den version du vill använda. CD eller USB-sticka t ex.

Memtestet hittade ingenting!

Några andra teorier?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phanki:

Memtestet hittade ingenting!

Några andra teorier?

Defekt HD/nätaggregat/virus/trasiga drivrutiner.

Du svarade inte på om du har SSD eller inte, isf kan det vara ett problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa en sticks itaget. Formatera om å testa andra drivrutinet då och självklart testa Annan disk. Har dock svårt att tro att man får blå skärmar av dåligt nätagg men kan säkert hända

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Testa en sticks itaget. Formatera om å testa andra drivrutinet då och självklart testa Annan disk. Har dock svårt att tro att man får blå skärmar av dåligt nätagg men kan säkert hända

Det händer pga svajande spänning vid varierande belastning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det händer pga svajande spänning vid varierande belastning.

Jag har inte ssd jag missförstod.

Skrivet av pompa_kumla:

Jag har svårt att tro att det är nätagget som orsakar detta.

Vad kan man göra egentligen måste jag köpa en ny hårdisk för att slippa detta?
Det finns ju inga drivrutiner till den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanki:

Det låter nog troligt att nätagget kan ge blåskärmar nu när mutliman förklarade men säkert inte så här. Jag hade börjat kört en ramsticka itaget funkar inte det formatera om hela burken sen skulle jag köpt ny disk eller lånat kan ju vara annat också men säkert virus eller minne / disk som är dåligt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Lagadator
Skrivet av phanki:

Hallå phanki,

Jag är inne på MultiMans förslag, börja med att scanna ditt system för virus. Försök även göra en hårddisk check, för att se hur den mår.

Visa signatur

Lagadator.se