Permalänk

datorn låser sig !!!!!!!

hej när jag har det här började för cirka 3 veckor sedan - när jag spelat BF3 i några minuter så stängs skärmen och tangentbord och mus av och måste slå av datorn på nätagg för att den ska dö ... och har även börjat blive så på FBspel men ibland kan jag sitta i flera timmar o spela utan att något händer . men sen när väl händer så går det bara någon minut innan det händer igen ....... hjälp plz

Operativsystem: Microsoft Windows 7 senaste drivrutinerna
Processor:AMD FX-6100 6-Core
Moderkort: MSI 760gm-p23 fx
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB (2x4gb)
Grafikkort: XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 "Dual Fan"
Hårddisk: Western Digital 1.5tb
kylning: 2x120mm och 2x180mm i lådan
Temperaturer: , kring 23C i lådan

Permalänk
Medlem

Glapp i kontakter?
Händer det när du kommer åt datorn / skakar golvet brevid datorn?

Permalänk
Lagadator

Hallå braandten,

Det kan vara så att det blir för varmt på CPUn och GPUn. Öppna datorn och se om dina fläktar är dammiga, isåfall bör du dammsuga ur dom försiktigt när datorn är avstängd.

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagadator.se:

Hallå braandten,

Det kan vara så att det blir för varmt på CPUn och GPUn. Öppna datorn och se om dina fläktar är dammiga, isåfall bör du dammsuga ur dom försiktigt när datorn är avstängd.

Dammsug absolut inte datorn, då det finns risk för ESD skador då. Om den är dammig kan du använda t.ex. tryckluft på burk istället, eller montera bort kylflänsen för att sedan rengöra den. Att plocka bort damm för hand från t.ex. kylflänsar ska också gå bra om du inte har eller vill skaffa en tryckluftsburk. (Ny kylpasta behövs i så fall också, rekommenderas inte om du inte är van vid att plocka i datorer.)

Permalänk
Lagadator

Bra tanke med ESD skador Marcusk. Tryckluft på burk är ett annat alternativ, tänk då på att hålla burken helt rak när du använder den eftersom du annars riskerar att skjuta in fukt i elektroniken (om du vänder uppochner på tryckluften så ser du vad jag menar).

Lycka till, och säg till hur det går!

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lagadator.se:

Hallå braandten,

Skrivet av Lagadator.se:

Bra tanke med ESD skador Marcusk. Tryckluft på burk är ett annat alternativ, tänk då på att hålla burken helt rak när du använder den eftersom du annars riskerar att skjuta in fukt i elektroniken (om du vänder uppochner på tryckluften så ser du vad jag menar).

Lycka till, och säg till hur det går!

Vilken jävla tabbe!
Både ge dumma råd och ha förvärvsverksamhet inom branschen utan kompetens.

Till TS:
Kolla att alla kablar sitter som de ska. Tanka ner HWmonitor och se till att den loggar allt medan du spelar.
På så sätt kan du se om överhettning är problemet.

Om så är fallet är det tryckluft på burk som gäller samt eventuell ny applicering av kylpasta på processorn.
Fungerar inte det eller om det är grafikkortet som fortsätter överhettas kan det vara bra att kolla om det finns garanti kvar.

Om inget av dessa är problemen skulle jag rekommendera dig att köra memtest och kolla Ram-Stickorna manuellt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Lagadator

Jag är inte ute efter att göra det här till en dammsugardiskussion/tråd. Jag vidhåller att dammsuga i en dator är inte en dum idé. Däremot är säger jag gärna att jag gjorde fel i att rekommendera den åtgärden utan att höja ett varningens finger och lämna mer instruktioner, det var förhastat.

Förlåt för detta och tack till alla marcusk och DavidtheDoom som pekar ut att vi alla har saker att lära från varandra, och att det alltid finns folk som kan mer!

Jag återgår till tråden med följande tillägg:
- För att dammsuga ska man vara försiktig med flera saker om man inte är van
1. Var otroligt försiktig så att man inte kommer åt kretskort eller eller drar i kablar
2. Jorda dig - ta på dig något med gummisulor på fötterna, ta tagit i en metalldel på datorns kant och sätt samtidigt andra handen mot ett element.
3. Dra ur strömmen ur datorn innan du börjar.

Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken jävla tabbe!
Både ge dumma råd och ha förvärvsverksamhet inom branschen utan kompetens.

Till TS:
Kolla att alla kablar sitter som de ska. Tanka ner HWmonitor och se till att den loggar allt medan du spelar.
På så sätt kan du se om överhettning är problemet.

Om så är fallet är det tryckluft på burk som gäller samt eventuell ny applicering av kylpasta på processorn.
Fungerar inte det eller om det är grafikkortet som fortsätter överhettas kan det vara bra att kolla om det finns garanti kvar.

Om inget av dessa är problemen skulle jag rekommendera dig att köra memtest och kolla Ram-Stickorna manuellt.

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lagadator.se:

Jag är inte ute efter att göra det här till en dammsugardiskussion/tråd. Jag vidhåller att dammsuga i en dator är inte en dum idé. Däremot är säger jag gärna att jag gjorde fel i att rekommendera den åtgärden utan att höja ett varningens finger och lämna mer instruktioner, det var förhastat.

Förlåt för detta och tack till alla marcusk och DavidtheDoom som pekar ut att vi alla har saker att lära från varandra, och att det alltid finns folk som kan mer!

1. Var otroligt försiktig så att man inte kommer åt kretskort eller eller drar i kablar
2. Jorda dig - ta på dig något med gummisulor på fötterna, ta tagit i en metalldel på datorns kant och sätt samtidigt andra handen mot ett element.

Tips är att det finns speciella munstycken som förhindrar att luftens joner alstrar statisk elektricitet i munstycket. Detta är mer eller ett mindre ett krav från min sida innan jag skulle försöka.

Sedan ska man undvika hemska foppatofflor/Crocks. Finns vissa som alstrar enorma mängder Statisk spänning, ett bra exempel är sjuksköterskorna som slog ut medicinsk utrustning med dessa. (100.000V utan problem)

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagadator.se:

Det är ingen idé att du behåller din åsikt om dammsugare på Sweclockers forum, ämnet har debatterats i tusentals poster som alltid slutar med samma utkomst i slutet, att man aldrig ska dammsuga datorer.

1. Hjälper inte på något sätt. Laddningen på potentiellt tiotusentals volt kan hoppa långa avstånd.
2. Att bara "jorda sig" hjälper inte heller, dammsugaren påverkas inte av din potential. Att ta på ett element gör varken något bra eller dåligt, det spelar ingen roll vid dammsugning om du och datorn har just markens potential eller någon annan.

Permalänk
Medlem

Lagadator.se, detta var ingen vidare reklam för er.

Hursomhelst. Tipset gällande att kolla damm är ändock rakt på pengarna. Kika upp detta, inte enbart grafikkortets, utan även chassi och processor.

Vidare steg är att kolla temperaturerna, kanske köra en runda Furmark för att se hur temperaturerna blir under belastning.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagadator.se:

Vanliga dammsugare har inte i datorer att göra.

Ska du jorda dig så ska du göra det på ett säkert och godkänt sätt. Att ta i ett element är ingen som helst garanti för att du är jordad och direktkontakt med jord är inte att rekommendera.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

okok ska ladda ner HWmonitor o se hör av mig med svar

THX

Permalänk

nu sket ja i vad ni skrev om dammsugning o har dammsugit datorn
innan ja gjorde de så stod moderkort på 35-45c efter dammsugning 20-35c

Permalänk

processorn stod på 209c innan vette fan om de kan stämma för nu ståre runt 10c vila o 35c på bf
o graffkort sänkt typ 15 c så hoppas de kommer funka o tack för hjälpen :):)

Permalänk
Lagadator

@Marcusk - Vi fortsätter på PM, vill inte förstöra den här tråden!

@Monkey -05 - Reklam åsido här på forumet, försöker hjälpa till bäst jag kan. Hoppas att det uppskattas mer än det inte uppskattas. Ibland har man delade åsikter som politik, andra gånger får man lära sig något nytt, och ibland har man rent ut sagt fel. Oavsett om man är amatör eller guru.

@OSkar000 - fortsätter på PM så tråden inte förstörs.

@braandten - Säkerligen många som kommer sucka från metoden, men jag säger grattis att du fått ner temperaturen oavsett metod!

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Skrivet av braandten:

processorn stod på 209c innan vette fan om de kan stämma för nu ståre runt 10c vila o 35c på bf
o graffkort sänkt typ 15 c så hoppas de kommer funka o tack för hjälpen :):)

209 stämmer nog inte, hade det gjort det så hade du inte haft någon processor kvar kan jag säga
De går sönder vid ~100-120 grader C.
10 grader i idle är också omöjligt om du inte har -10 grader i rummet. Sedan är 35 grader i BF3 högst osannolikt.

Visa signatur

Insert funny joke here