Permalänk
Medlem

Hur testa nätaggregatet?

Först blev datorn instabil - sedan stannade den - skärmen slocknade och det började knattra i högtalarna - stängde av datorn. Satte på igen - då gick proppen! - kopplade loss datorn - återställde proppen (automatsäkringen) (det var enbart den säkringen som utlöste - inte jordfelsbrytaren!) - och kopplade in datorn igen. Ingenting händer när jag försöker starta - inget ljus i nätdelen, moderkortets kontrollampa tänds ej
Nätaggregatet är ett Zalman 600 silent. Moderkort ASUS P5QD

Frågan är ju om man kan testa nätaggregatets funktion utan att koppla det till moderkortet - funderade på att sätta in det i en annan dator men om aggregatet ger "fel" ström och har förstört mitt moderkort är det ju ingen idé...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_1:

Först blev datorn instabil - sedan stannade den - skärmen slocknade och det började knattra i högtalarna - stängde av datorn. Satte på igen - då gick proppen! - kopplade loss datorn - återställde proppen (automatsäkringen) (det var enbart den säkringen som utlöste - inte jordfelsbrytaren!) - och kopplade in datorn igen. Ingenting händer när jag försöker starta - inget ljus i nätdelen, moderkortets kontrollampa tänds ej
Nätaggregatet är ett Zalman 600 silent. Moderkort ASUS P5QD

Frågan är ju om man kan testa nätaggregatets funktion utan att koppla det till moderkortet - funderade på att sätta in det i en annan dator men om aggregatet ger "fel" ström och har förstört mitt moderkort är det ju ingen idé...

Det billigaste är att dra en kabel från gröna tråden i 20/24 pinnars kontakten till jord (svart kabel). Men koppla inte in agget i vägen från du har fixat kabel eller annat strömledande.

MEN TÄNK DIG FÖR. minsta osäker gör inte detta.

Här är en tråd om det med.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Äger själv en http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...testare-p38038 som Akaar postade ovanför. Bra mätare som visar alla spänningar som man behöver veta.

Hittade denna skriven av trIIger"tjuvkoppla" nätagg!
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det billigaste är att dra en kabel från gröna tråden i 20/24 pinnars kontakten till jord (svart kabel). Men koppla inte in agget i vägen från du har fixat kabel eller annat strömledande.

MEN TÄNK DIG FÖR. minsta osäker gör inte detta.

Här är en tråd om det med.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Detta är också i princip helt ofarligt, så länge man inte öppnar upp nätagget så är det bara max 12 volt, helt ofarligt. Bara att koppla grön på 24pin till valfri svart. Visserligen kan man bara se om den fungerar över huvud taget, inte om den ger ut exakt rätt spänningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Detta är också i princip helt ofarligt, så länge man inte öppnar upp nätagget så är det bara max 12 volt, helt ofarligt. Bara att koppla grön på 24pin till valfri svart. Visserligen kan man bara se om den fungerar över huvud taget, inte om den ger ut exakt rätt spänningar.

För att se så agget är korrekt, behövs grejer värre än vad man hittar för 300kr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För att se så agget är korrekt, behövs grejer värre än vad man hittar för 300kr.

Nja, en multimeter brukar räcka. Tror inte det är så stor chans att rippel är dåligt medan spänningen fortfarande är korrekt, så saker som ett oscilloskop behövs oftast inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nja, en multimeter brukar räcka. Tror inte det är så stor chans att rippel är dåligt medan spänningen fortfarande är korrekt, så saker som ett oscilloskop behövs oftast inte.

Det tänkte inte jag på:D

Hur som kanske han inte ska chansa. För vet han inte skicket på agget eller hur länge det varit i drift. Om det av sämre kvalité kan ju något brista.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sånt där skräp funkar inte.

Ts kan säga till 90 procent att ditt agg gjort sitt köp ett nytt xfx 550 är ett bra val väldigt bra kvalite kostar inte mycket heller

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Sånt där skräp funkar inte.

Ts kan säga till 90 procent att ditt agg gjort sitt köp ett nytt xfx 550 är ett bra val väldigt bra kvalite kostar inte mycket heller

Tänkte precis säga samma sak. Av ren erfarenhet så är det dött, och det är nu för tiden inte lönt att laga sånt med tanke på vad ett nytt kostar och med risken att om man lagar det så blir det inte lika stabilt/bra som det var innan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem

En nätdelstestare är totalt onödigt om nätsäkringen löser ut, du kommer inte att kunna använda den oavsett hur avancerad den än är om nätdelen inte startar.

Ta reda på varför säkringen löser ut, det kan ju vara mera last på fasen just nu pga kylan, men om nätdelen behöver mer än de 3,5-4kW som krävs för att utlösa säkringen omedelbart så är det ju något allvarligt fel på primärsidan i nätdelen, det låter som om det är kortslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpande svar. Skaffade ett annat nätaggregat (corsair hx620w) och allt fungerar som det ska igen. Hade bara haft zalmanagget i 2 år men eftersom det kom i utbyte mot ett likadant som gav upp när jag bytte moderkort så hade det gått mer än 3 år sen det ursprungliga köpet - lite retligt men å andra sidan skulle jag inte vilja ha ett likadant igen.