Airplay via 3G/WiFi till AirPort Express

Permalänk

Airplay via 3G/WiFi till AirPort Express

Hej,

Har en fråga angående följande uppsättning:

En Airport Express utan internetanslutning, skapar ett trådlöst nätverk. Ansluter till nätverket med iPhone. Streamar Spotify till iPhone via 3G. Går det då att genom Airplay skicka Spotifymusiken till stereo, ansluten till Airporten med 3,5 mm rca?

Frågan är alltså om det går att köra 3G och WiFi samtidigt?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nirre1984:

Hej,

En Airport Express utan internetanslutning, skapar ett trådlöst nätverk. Ansluter till nätverket med iPhone. Streamar Spotify till iPhone via 3G. Går det då att genom Airplay skicka Spotifymusiken till stereo, ansluten till Airporten med 3,5 mm rca?

Tack för hjälpen!

eftersom telefonen antingen går på 3g eller wifi så är det korta svaret: nej.

men har du inget befintligt wifi hemma redan? då kan du bara joina airporten till det så har du löst problemet. så gör jag..

Permalänk
Lego Master
Skrivet av nirre1984:

Hej,

Tack för hjälpen!

Osäker, men min erfarenhet av iOS-enheter är att ifall det finns ett trådlöst nätverk så kör den 100% på det, oavsett om det faktiskt finns en internetanslutning eller inte där. Så spontant skulle jag säga nej, iPhonen kommer försöka strömma Spotify från ditt wifi trots att den inte kommer åt nätet där. 3G-uppkopplingen kommer bara ligga latent för samtal och sms. Jag har det problemet på jobbet, där vårt wifi är dodgy at best. Trots att paddan inte kommer åt nätet korrekt via det trådlösa nätverket, så vägrar den switcha över till 3G om jag inte stänger av wifi helt och hållet. Apdumt.

Har nån andra erfarenheter får ni rätta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Tack för svar, hittade denna tråd:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1053581&page=2

Den säger att det ska fungera om man kopplar upp sig mot AirPorten och sätter en statisk ip-adress + subnätmask för iPhonen. Sätter man ingen default gateway kommer den tydligen köra Internet via 3G.

Skall testas.

Permalänk
Skrivet av kex:

eftersom telefonen antingen går på 3g eller wifi så är det korta svaret: nej.

men har du inget befintligt wifi hemma redan? då kan du bara joina airporten till det så har du löst problemet. så gör jag..

Har en gammaldlink 615 router med wifi. Har tidigare försökt att joina in airporten till det trådlösa nätverket (trådlöst) utan att få det att fungera. Det har gått en tid sedan jag testade. Har även läst att man bara kan extenda nätverk mellan Apple produkter... alltå inte dlink 615 till Airport Express, stämmer det?

Tror inte att dlink 615 har stöd för WDS, men har förstått att man kan installera DD-WRT firmware och att den då skulle fungera med WDS. Kan någon bekräfta?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nirre1984:

Har en gammaldlink 615 router med wifi. Har tidigare försökt att joina in airporten till det trådlösa nätverket (trådlöst) utan att få det att fungera. Det har gått en tid sedan jag testade. Har även läst att man bara kan extenda nätverk mellan Apple produkter... alltå inte dlink 615 till Airport Express, stämmer det?

jag har en thompson router som jag joinar min airport till. även testat till en dlink, modell gammal, funkade fint. men hur gör du når du ska joina dem? vad får du för fel?

Permalänk
Skrivet av kex:

jag har en thompson router som jag joinar min airport till. även testat till en dlink, modell gammal, funkade fint. men hur gör du når du ska joina dem? vad får du för fel?

Tror felet jag gjorde, var att försöka förlänga mitt befintliga wifi med airporten. Fick ett felmeddelande som sa att det inte gick att förlänga. Läste mig till att man kunde sätta airporten i något som kallas för client mode. Den fungerar då endast som en nätverksklient och (key för mig) airplay receiver. Den förlänger inte nätverket då utan får endast en ip-adress från baseroutern.

http://support.apple.com/kb/HT1731

http://support.apple.com/kb/HT1515?viewlocale=sv_SE
Fråga: Jag har en trådlös 802.11b-anslutningspunkt från en annan tillverkare. Jag vill placera AirPort Express bredvid hemmabion och strömma, eller direktuppspela, iTunes på den. Går det att koppla ihop AirPort Express med den andra tillverkarens nätverk?
Svar: Ja. AirPort Express kan ingå i ett nätverk från en annan tillverkare i klientläget.

Det fungerar bra att köra airplay nu.

Tack.