Permalänk
Medlem

Har funderat starkt på att köpa Fujitsu Esprimo som det tipsades om i forumet. Dock efter att ha läst runt lite förstår jag att den senaste generationen i3 ska ha mycket bättre grafik går tankarna till att bygga ihop en i3 3225 HTPC själv. Går det att bygga en sådan med budget under 3500:- ?
Utan optiskt läsare och så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Har funderat starkt på att köpa Fujitsu Esprimo som det tipsades om i forumet. Dock efter att ha läst runt lite förstår jag att den senaste generationen i3 ska ha mycket bättre grafik går tankarna till att bygga ihop en i3 3225 HTPC själv. Går det att bygga en sådan med budget under 3500:- ?
Utan optiskt läsare och så tyst som möjligt.

Borde väl gå, beror ju helt på HUR tyst du vi ha burken?
CPU + mobo går ju att lösa för 1700:- och uppåt beroende på vilken formfaktor du vill ha.

Ska du ha det tvärtyst så är det ju ett Streacomchassi med passiv kylning av CPU:n som gäller plus en passivt kyld picoPSU - men då sticker budgeten iväg snabbt...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Borde väl gå, beror ju helt på HUR tyst du vi ha burken?
CPU + mobo går ju att lösa för 1700:- och uppåt beroende på vilken formfaktor du vill ha.

Ska du ha det tvärtyst så är det ju ett Streacomchassi med passiv kylning av CPU:n som gäller plus en passivt kyld picoPSU - men då sticker budgeten iväg snabbt...

Helt tvärtyst hade jag inte räknat med men annars så tyst som det går för den pengen. Formfaktor spelar ingen större roll.

Permalänk
Medlem

HTPC Funderingar!
Sambons laptop börjar blir gammal och den står för oftast vid tv i vardagsrummet.
så iden är att bygga en Htpc istället. läst en massa och tittat runt på diverse datorbutiker.
verkar vara dåligt med mITX kort och utbudet av mITX chassie faller mig inte riktigt i smaken.
Fractal design Nod 605 är snyggt men stort!
http://www.inet.se/produkt/6909778/fractal-design-node-605
streacom f7c är snyggt men verkar få dåliga omdömen och klara man av att hålla en bra temp med en AMD A10 i den?
http://www.inet.se/produkt/6909637/streacom-f7c-svart

detta är mitt förslag hittills.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2701461/sugo-sstsg06b
minnen och ssd finns redan hemma.
frågor
Hur är den med följande prolle fläkten?
är det någon som kan ge feedback på chassiet?
är det någon som kan ge feedback på moderkortet?
finns det något annat itx moderkort med n standard?

Visa signatur

Dator 4 Amd 1100T 16gb ram 250GB SSD + 2TB hd 7770
WHS 6TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Helt tvärtyst hade jag inte räknat med men annars så tyst som det går för den pengen. Formfaktor spelar ingen större roll.

Då skulle jag nog rekommendera följande setup:

i3 3225 1100:-
Asus P8H77-I 850:-
Fractal Node 304 800:-
LC-Power Silent Giant LC6450GP2 V2.2 450W 400:-
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (CMX8GX3M2A1600C9) 330:-

Summa ~3500:-

Till det bör du ju ha en hårddisk, helst en SSD på 128Gb eller större tycker jag, men vi spräcker budgeten då så du kanske kan använda en gammal hårddisk så länge.

Denna setup ger förutsättningar till uppgraderingar för grafikkort och ett gäng lagringsdiskar, du har bra möjligheter att smacka i en stor CPU-kylare om du tycker box-kylaren låter för mycket samt så är ju chassit jäkligt stilrent.

Vill du få med en SSD i budgeten så kan man ju tänka sig att du tar ett Milo-chassi (500:-) ett billigare Mobo (643-...) och mindre minne.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Då skulle jag nog rekommendera följande setup:

i3 3225 1100:-
Asus P8H77-I 850:-
Fractal Node 304 800:-
LC-Power Silent Giant LC6450GP2 V2.2 450W 400:-
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (CMX8GX3M2A1600C9) 330:-

Summa ~3500:-

Till det bör du ju ha en hårddisk, helst en SSD på 128Gb eller större tycker jag, men vi spräcker budgeten då så du kanske kan använda en gammal hårddisk så länge.

Denna setup ger förutsättningar till uppgraderingar för grafikkort och ett gäng lagringsdiskar, du har bra möjligheter att smacka i en stor CPU-kylare om du tycker box-kylaren låter för mycket samt så är ju chassit jäkligt stilrent.

Vill du få med en SSD i budgeten så kan man ju tänka sig att du tar ett Milo-chassi (500:-) ett billigare Mobo (643-...) och mindre minne.

Tack för hjälpen!

Tänkte att HD4000 grafiken skulle räcka ett tag för mig då jag inte tänkt spela eller så och lagring har jag en NAS till, därför tror jag ett billigare chassi passar mig bättre.

Jag skulle gärna vilja klämma in en SSD och då snåla in på chassi och moderkort.
Tittade på den billigaste av moderkorten där; Asrock H77M och kan inte se mycket skillnad från asusen du rekommenderade (jämförelse). Är Asusen på något annat sätt bättre?

Sen till chassit och psu. Har ca 700-850:- att lägga där för att hålla budget. Vad är det bästa alternativet då?
Det Milo-chassit du länkade till och samma psu? Finns det vettiga chassin med inbyggd psu för den slanten?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Tack för hjälpen!

Tänkte att HD4000 grafiken skulle räcka ett tag för mig då jag inte tänkt spela eller så och lagring har jag en NAS till, därför tror jag ett billigare chassi passar mig bättre.

Jag skulle gärna vilja klämma in en SSD och då snåla in på chassi och moderkort.
Tittade på den billigaste av moderkorten där; Asrock H77M och kan inte se mycket skillnad från asusen du rekommenderade (jämförelse). Är Asusen på något annat sätt bättre?

Den stora skillnaden mellan de 2 moderkorten är ju formatet, microATX och miniITX och det senare behövs om du ska köra på tex Node-chassit. Milo sväljer upp till microATX. Prestandamässigt är det absolut ingen skillnad, däremot får man ju fler kontakter och portar på det större kortet.

Citat:

Sen till chassit och psu. Har ca 700-850:- att lägga där för att hålla budget. Vad är det bästa alternativet då?
Det Milo-chassit du länkade till och samma psu? Finns det vettiga chassin med inbyggd psu för den slanten?
Tack på förhand!

Vist finns det chassin med inbyggd PSU för under 850:-, kör man på miniITX kan man ju komma ner under 500:-. Men dessa brukar i regel inte vara så tysta om man inte hittar ett med passivt kyd PSU - men då är de i regel rätt klena. En vanlig ATX PSU med 14cm fläkt har betydligt bättre förutsättningar att få arbeta tyst.

Kolla bakåt i tråden för att få tips på chassin, eller surfa runt på prisjakt för att hitta något som du gillar - sedan fyller vi den med innehåll!
I ~2000-tråden finns tips på billiga chassin med inbyggd nätdel.

Kanske en NUC skulle passa dig förresten.

NUC Intel DC3217IYE 2500:-
mSATA SSD 128Gb 800:-
SODIMM DDR3 1x8Gb 300:- (komplettera med en modul till när du får råd så har du 16GB)

Summa: 3600:- (Du kan visseligen spara 200:- på att köra 64GB SSD och någon hundring till på att ta mindre minne men det är bara dumsnålt tycker jag!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Den stora skillnaden mellan de 2 moderkorten är ju formatet, microATX och miniITX och det senare behövs om du ska köra på tex Node-chassit. Milo sväljer upp till microATX. Prestandamässigt är det absolut ingen skillnad, däremot får man ju fler kontakter och portar på det större kortet.

Vist finns det chassin med inbyggd PSU för under 850:-, kör man på miniITX kan man ju komma ner under 500:-. Men dessa brukar i regel inte vara så tysta om man inte hittar ett med passivt kyd PSU - men då är de i regel rätt klena. En vanlig ATX PSU med 14cm fläkt har betydligt bättre förutsättningar att få arbeta tyst.

Kolla bakåt i tråden för att få tips på chassin, eller surfa runt på prisjakt för att hitta något som du gillar - sedan fyller vi den med innehåll!
I ~2000-tråden finns tips på billiga chassin med inbyggd nätdel.

Kanske en NUC skulle passa dig förresten.

NUC Intel DC3217IYE 2500:-
mSATA SSD 128Gb 800:-
SODIMM DDR3 1x8Gb 300:- (komplettera med en modul till när du får råd så har du 16GB)

Summa: 3600:- (Du kan visseligen spara 200:- på att köra 64GB SSD och någon hundring till på att ta mindre minne men det är bara dumsnålt tycker jag!)

Har funderat på en NUC men eftersom storleken inte spelar någon större roll känner jag att men får mer för pengarna att komponera ihop komponenterna själv.

Har tittat runt på chassin och milo verkar vettigast med tanke på att de andra med inbyggd psu ändå behövs bytas ut. Såhär långt har jag kommit:
Intel + psu

Har dock börjat fundera på ett AMD bygge istället då det verkar bli svårt att hålla budgeten för i3 bygget utan att fingra för mycket på hur tyst den blir. Priset går ju ner ganska mycket så då kan jag kosta på mig chassit du rekommenderade:
AMD
Fungerar det?

Det mest avancerade jag kommer göra förutom film är att ev. CADa lite smått. Kanske AMD blir en bättre lösning? Är riktigt velig nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Har funderat på en NUC men eftersom storleken inte spelar någon större roll känner jag att men får mer för pengarna att komponera ihop komponenterna själv.

Har tittat runt på chassin och milo verkar vettigast med tanke på att de andra med inbyggd psu ändå behövs bytas ut. Såhär långt har jag kommit:
Intel + psu

Har dock börjat fundera på ett AMD bygge istället då det verkar bli svårt att hålla budgeten för i3 bygget utan att fingra för mycket på hur tyst den blir. Priset går ju ner ganska mycket så då kan jag kosta på mig chassit du rekommenderade:
AMD
Fungerar det?

Det mest avancerade jag kommer göra förutom film är att ev. CADa lite smått. Kanske AMD blir en bättre lösning? Är riktigt velig nu!

AMD ger ju absolut mest pang för pengarna och det är ju därför de är så populära för HTPC. Visst drar Intels proppar lite mindre ström under last och visst är de bättre på processortunga applikationer - men under normaldrift och för grafikkrävande applikationer så är ju AMD svårslagna när man tar med priset i bilden.

Jag skulle nog dock satsat några hundringar till för att få en A8 5600K, främst för att få den vassare grafikdelen som har lite bättre stöd för vissa funktioner men även för att få en fyrkärnig processor vilket borde vara bra om du vill CAD:a (förutsatt att CAD-programmet du använder kör flertrådat ). Visserligen har 5600K 100W TDP men det är inget som stör under normaldrift, då kommer den dra/låta i princip lika mycket som en med 65W TDP.

AMD's jämförelse A4-A10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

AMD ger ju absolut mest pang för pengarna och det är ju därför de är så populära för HTPC. Visst drar Intels proppar lite mindre ström under last och visst är de bättre på processortunga applikationer - men under normaldrift och för grafikkrävande applikationer så är ju AMD svårslagna när man tar med priset i bilden.

Jag skulle nog dock satsat några hundringar till för att få en A8 5600K, främst för att få den vassare grafikdelen som har lite bättre stöd för vissa funktioner men även för att få en fyrkärnig processor vilket borde vara bra om du vill CAD:a (förutsatt att CAD-programmet du använder kör flertrådat ). Visserligen har 5600K 100W TDP men det är inget som stör under normaldrift, då kommer den dra/låta i princip lika mycket som en med 65W TDP.

AMD's jämförelse A4-A10.

Mjo, jag tror du har övertalat mig till AMD. Har du några kommentarer på övriga komponenter (förutom A6an) i AMD-listan jag satte ihop ovan?

Om A8 är värd 300:- till får jag forska vidare på.. Redde ni ut vad som menas med "Blu-Ray/Blu-Ray 3D capability" på A8 jämfört med A6 förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle H:

HTPC Funderingar!
Sambons laptop börjar blir gammal och den står för oftast vid tv i vardagsrummet.
så iden är att bygga en Htpc istället. läst en massa och tittat runt på diverse datorbutiker.
verkar vara dåligt med mITX kort och utbudet av mITX chassie faller mig inte riktigt i smaken.
Fractal design Nod 605 är snyggt men stort!
http://www.inet.se/produkt/6909778/fractal-design-node-605
streacom f7c är snyggt men verkar få dåliga omdömen och klara man av att hålla en bra temp med en AMD A10 i den?
http://www.inet.se/produkt/6909637/streacom-f7c-svart

detta är mitt förslag hittills.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2701461/sugo-sstsg06b
minnen och ssd finns redan hemma.
frågor
Hur är den med följande prolle fläkten?

FC7 har ju evolverats till FC7 Evo med en hel del förbättringar!

Box-kylaren är ju inte den tystaste enligt de jag har läst, men det beror ju mycket på hur väl lådan är ventilerad och hur hårt den körs. Standardrekomendationen är ju att prove den och låter den för mycket - byt!

Citat:

är det någon som kan ge feedback på chassiet?

Helt ok chassi, dock så har det medföljande nätagget fått lite kritik av att det saknas adaptrar till optiska slim enheter.

Citat:

är det någon som kan ge feedback på moderkortet?

Finns ju inte så många ITX-varianter att välja på, MSI:s verkar ju dock vara svårt att få tag på!

Citat:

finns det något annat itx moderkort med n standard?

Inte på markanden än, men det löser man ju lätt med ett trådlöst nätverkskort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svar nafs! jag väntar väl till det dyker upp lite fler itx kort.
vore riktgt kul att bygga något riktigt litet som FC7 evo, men förnuftet säger node 605eller kanske node 304. verkar vara bra lådor med bra luftflöde och standard nätagg med möjlighet att använda större moderkort i 605:an. med möjlighet till uppgradera med grafikkort.

Visa signatur

Dator 4 Amd 1100T 16gb ram 250GB SSD + 2TB hd 7770
WHS 6TB

Permalänk
Medlem

Billig htpc

Kompletts superweekend är farlig, nu funderar jag på att bygga ihop en htpc.

Vad ska jag fortsätta det här bygget med om jag vill komma undan så billigt som möjligt?
Processor: AMD A-Series A6-3500 (349:- på Komplett)
Moderkort: ASUS F1A75-M PRO R2.0, Socket-FM1 (789:- på Komplett), Läste jag rätt att grafik och ljud var integrerat på moderkortet?
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 (249.00:- på Komplett)
Chassi
Så vilket chassi? Om det finns gärna ett som är mindre än 33x33 och med maxdjup 37. Annars så spelar storleken inte så stor roll.
Hårddisk:
Kan jag använda gamla hårddiskar som suttit i laptop? (har fullt fungerande hårddiskar, men mindre fungerande laptops liggande)
Dvd
Funderar på om jag behöver dvdspelare, har en extern liggandes + det mesta som kollas på kommer väl att köras streamat eller från hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinzia:

Kompletts superweekend är farlig, nu funderar jag på att bygga ihop en htpc.

Vad ska jag fortsätta det här bygget med om jag vill komma undan så billigt som möjligt?
Processor: AMD A-Series A6-3500 (349:- på Komplett)
Moderkort: ASUS F1A75-M PRO R2.0, Socket-FM1 (789:- på Komplett), Läste jag rätt att grafik och ljud var integrerat på moderkortet?
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 (249.00:- på Komplett)
Chassi
Så vilket chassi? Om det finns gärna ett som är mindre än 33x33 och med maxdjup 37. Annars så spelar storleken inte så stor roll.
Hårddisk:
Kan jag använda gamla hårddiskar som suttit i laptop? (har fullt fungerande hårddiskar, men mindre fungerande laptops liggande)
Dvd
Funderar på om jag behöver dvdspelare, har en extern liggandes + det mesta som kollas på kommer väl att köras streamat eller från hårddisk.

För mig känns det rätt dumsnålt att satsa på en platform (FM1) som redan har ersatts (av FM2) och är utdöende. Fast har man inte planerat att uppgradera tex CPU:n så lär ju din setup göra det den ska! Men en FM2-setup blir inte mycket dyrare!

Grafiken sitter i CPU:n och inte på moderkortet, däremot kan man med hjälp av moderkortet använda det integrerade grafiken i CPU:n. Ljudkortet sitter dock på moderkortet.

Chassi är ju som så mycket en smaksaka och även en fråga om budget. Skrolla uppåt i tråden för att se om de som tipsas här är något som faller dig i smaken. Även lite surfande på prisjakt kan ge dig många tips!

Klart du kan använda dina gamla hårddiskar, laptopdiskar är ju 2,5" och i regel tystare än 3,5". De flesta chassin har ju förberetts för 2,5"-diskar idag men i värsta fall kan du behöva en adapter för ett par tior.

Visa signatur

Permalänk

Vad ska jag kyla min a10 5800k-processor med för kylare för att den ska vara tyst ur htpc-synpunkt i ett fractal design node 304.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Vad ska jag kyla min a10 5800k-processor med för kylare för att den ska vara tyst ur htpc-synpunkt i ett fractal design node 302.

Node 304 tillåter kylare som är 165mm höga enligt specen så urvalet är ju rätt stort!

Kylare med höjd < 165mm @ prisjakt

Noctua är ju alltid Noctua... Så de är alltid värda en titt - men sedan beror det ju på hur mycket du har tänkt lägga!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Node 304 tillåter kylare som är 165mm höga enligt specen så utvalet är ju rätt stort!

Kylare med höjd < 165mm @ prisjakt

Noctua är ju alltid Noctua... Så de är alltid värda en titt - men sedan beror det ju på hur mycket du har tänkt lägga!

tackar för det!

Permalänk

Har kommit i tankarna att bygga en HTPC och drog ihop lite delar, tänkte kolla vad ni tycker om de.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2738207/2012-12-25

Den ska klara att spela upp 720/1080p filmer genom XBMC och vara så strömsnål/tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickdani87:

Har kommit i tankarna att bygga en HTPC och drog ihop lite delar, tänkte kolla vad ni tycker om de.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2738207/2012-12-25

Den ska klara att spela upp 720/1080p filmer genom XBMC och vara så strömsnål/tyst som möjligt.

Köp i3 3225 istället, mycket bättre grafik med HD4000 till en lägre strömförbrukning. Och jag skulle lagt till de få kronorna som behövs för att få en 120Gb SSD. Dessutom skulle jag köpt Node 304 istället för Array:en.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Köp i3 3225 istället, mycket bättre grafik med HD4000 till en lägre strömförbrukning. Och jag skulle lagt till de få kronorna som behövs för att få en 120Gb SSD. Dessutom skulle jag köpt Node 304 istället för Array:en.

ok, vilket nätagg skulle du rekommendera om jag vill utnyttja alla 6 hdd platserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickdani87:

ok, vilket nätagg skulle du rekommendera om jag vill utnyttja alla 6 hdd platserna?

Vad får det kosta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite hjälp med val av komponenter

Hej.

Jag är på väg att bygga en liten htpc. Har redan minnen och disk så jag skulle vilja ha kommentarer på följande. Ska jag välja något annat eller är detta vettiga delar:
Vill komma så billigt undan som möjligt men vill att det ska vara väldigt tyst och inte ta för mycket plats

Moderkort med cpu:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/143268-asus_e45m1-i_d...
Eller:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/140559-asus_e45m1-m_p...
(med det sisstnämnda så måste jag skaffa ett trådlöst nätverkskort till så...)
Låda:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/107227-antec_isk_310-...

DVD:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158063

Kommer detta fungera ihop? Eller blir det för varmt med tanke på att korten är passivt kylda?
Några andra rekomendationer av val utan att priset sticker iväg för mycket.

Permalänk
Medlem

Trasiga länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av midi:

Trasiga länkar.

Borde vara åtgärdat nu

Permalänk
Medlem

En stilla undran är hur det jag länkar till ovan står sig jämfört med denna:
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_penti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Hej.

Jag är på väg att bygga en liten htpc. Har redan minnen och disk så jag skulle vilja ha kommentarer på följande. Ska jag välja något annat eller är detta vettiga delar:
Vill komma så billigt undan som möjligt men vill att det ska vara väldigt tyst och inte ta för mycket plats

Moderkort med cpu:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/143268-asus_e45m1-i_d...
Eller:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/140559-asus_e45m1-m_p...
(med det sisstnämnda så måste jag skaffa ett trådlöst nätverkskort till så...)
Låda:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/107227-antec_isk_310-...

DVD:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158063

Kommer detta fungera ihop? Eller blir det för varmt med tanke på att korten är passivt kylda?
Några andra rekomendationer av val utan att priset sticker iväg för mycket.

Skrivet av pucko:

En stilla undran är hur det jag länkar till ovan står sig jämfört med denna:
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_penti...

Om du inte är intresserad av 3D så kan du lika gärna köra på en E350-bräda - då spar du många pengar.

Fast för de pengar E450-brädorna kostar får du ju en FM2-setup som sparkar stjärt med dessa - visserligen kommer du då få en fläkt i burken men då det redan sitter 2 fläktar i chassit så kommer det inte bli någon skillnad. Förutom att du får betydligt bättre prestanda för pengarna!

Angående Fujitsuburken så är den prisvärd då det ingår w7, men grafikdelen i den CPU:n är inte så rolig - dessutom går det ju inte att uppgradera med ett separat grafikkort!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Om du inte är intresserad av 3D så kan du lika gärna köra på en E350-bräda - då spar du många pengar.

Fast för de pengar E450-brädorna kostar får du ju en FM2-setup som sparkar stjärt med dessa - visserligen kommer du då få en fläkt i burken men då det redan sitter 2 fläktar i chassit så kommer det inte bli någon skillnad. Förutom att du får betydligt bättre prestanda för pengarna!

Angående Fujitsuburken så är den prisvärd då det ingår w7, men grafikdelen i den CPU:n är inte så rolig - dessutom går det ju inte att uppgradera med ett separat grafikkort!

Tack.

Det burken är tänkt till att användas är för dottern att se på youtube samt netfix. Borde inte behöva så våldsam prestanda för det.
De E-350 jag hittar just nu verkar ha fläkt på sig och det slipper jag gärna.
Det jag har idag är en stationär burk med en amd x4 935 som låter för mycket. Så alternativet är väl ett nytt kragg och en låda som tar ett vanligt moderkort.
Men fijutsu burkarna ser ju rätt snygga ut med och tar lite plats.
Vad för fm2 brädor + moderkort skulle få plats i burken jag länkade till till ett så lågt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Tack.

Det burken är tänkt till att användas är för dottern att se på youtube samt netfix. Borde inte behöva så våldsam prestanda för det.
De E-350 jag hittar just nu verkar ha fläkt på sig och det slipper jag gärna.
Det jag har idag är en stationär burk med en amd x4 935 som låter för mycket. Så alternativet är väl ett nytt kragg och en låda som tar ett vanligt moderkort.
Men fijutsu burkarna ser ju rätt snygga ut med och tar lite plats.
Vad för fm2 brädor + moderkort skulle få plats i burken jag länkade till till ett så lågt pris?

Jo det räcker säkert med en E450, men ni får en MYCKET trevligare burk med en FM2-setup. Den kommer vara mycket rappare samt uppgraderingsbar på ett helt annat sätt. Och är det dottern som ska ha den så tror jag inte hon kommer störa sig på CPU-fläkten mer än PSU- eller chassifläkten.

FM2 m-ITX kort @ prisjakt

FM2 CPU:er @ prisjakt

Det kan ju tom bli billigare med A4:an. Men jag skulle rekommendera A6 5400K iallafall - dels för den extra prestandan och värre grafikdel men framförallt för att den är upplåst vilket ger möjlighet att underklocka/undervolta den om man vill ha systemet tystare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jo det räcker säkert med en E450, men ni får en MYCKET trevligare burk med en FM2-setup. Den kommer vara mycket rappare samt uppgraderingsbar på ett helt annat sätt. Och är det dottern som ska ha den så tror jag inte hon kommer störa sig på CPU-fläkten mer än PSU- eller chassifläkten.

FM2 m-ITX kort @ prisjakt

FM2 CPU:er @ prisjakt

Det kan ju tom bli billigare med A4:an. Men jag skulle rekommendera A6 5400K iallafall - dels för den extra prestandan och värre grafikdel men framförallt för att den är upplåst vilket ger möjlighet att underklocka/undervolta den om man vill ha systemet tystare.

Men klarar jag mig med samma burk isf? räcker 150w nätagg till ett sånt moderkort?

Lutar lite åt denna iaf
(http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_penti...)

enl vad jag tycker mig se om jag söker efter benchmark så ska den ju prestera lika bra som fm2'an i stortsett om jag inte är ute och cyklar.
(eller så kanske man ska spränga budgeten och gå på denna: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_i3_4g...)

fasiken vad velig man är.

Eller är detta vettigare: (Har minnen, disk och dvd redan så.....) Blir ju mycket billigare iaf.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2756399/2012-12-27

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Men klarar jag mig med samma burk isf? räcker 150w nätagg till ett sånt moderkort?

Lutar lite åt denna iaf
(http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_penti...)

enl vad jag tycker mig se om jag söker efter benchmark så ska den ju prestera lika bra som fm2'an i stortsett om jag inte är ute och cyklar.
(eller så kanske man ska spränga budgeten och gå på denna: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_i3_4g...)

fasiken vad velig man är.

Eller är detta vettigare: (Har minnen, disk och dvd redan så.....) Blir ju mycket billigare iaf.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2756399/2012-12-27

Svåra val här i livet...

150W lär räcka, men det beror lite på hur "bra" dom 150W är som sitter i chassit. Men det borde inte vara några problem...

Effektförbrukning A8-3850, A10-5800K, A8-5600K & A6-5400K @ tomshardware

Fujitsuburkarna duger ju till det mesta, utom mer grafikkrävande saker då de har rätt klena grafikdelar. Den vassare kostar ju nästan 4papp och det kan man få en fin burk för om man bygger själv. Fast ska man räkna med operativet så är de faktiskt prisvärda ändå...

Det sista paketet är en väldigt bra avvägning, lagom prestanda med bra uppgraderingsmöjligheter till ett väldigt bra pris!

Visa signatur