Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Råd om fläktplacering

Hej!

Jag undrar vad ni tycker om nedanstående fläktplacering och om jag kanske borde flytta den övre fläkten? I och med att jag kör push-pull på H80i kylaren så blir den rätt så bred och då kanske den hade blockerat en hel del luftflöde om övre fläkten hade suttit precis ovanför radiatorn istället.
Jag vill helst också ha positivt lufttryck inuti lådan och det borde jag väl ha eller?

Permalänk
Medlem

Jag har två fläktar monterade i taket, Och det går bra med en Zalman fläktkontroll, så man kan ha lite mera fart på infläktarna än utfläktarna.
Då får man ett litet övertryck i lådan, så inget damm slinker in i någon springa.
Är det en ARC eller R4?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Det är en R4. Alla infläktarna är kopplade till fläktkontrollern som jag kör i mellanläget. Jaq tänkte att de 3 infläktarna borde kunna trycka in mer luft än vad som kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haackula:

Det är en R4. Alla infläktarna är kopplade till fläktkontrollern som jag kör i mellanläget. Jaq tänkte att de 3 infläktarna borde kunna trycka in mer luft än vad som kommer ut.

Jag gillar personligen inte den fläktkontroll som kommer med R4an, den påminner om Antecs TriCool.
Jag rekomenderar en fläktkontroll som justerar alla fläktar var för sig, Jag har det på alla mina lådor, där jag även justerar CPU fläkten manuellt, utom på H100 som har inbyggd fläktkontroll som även din H80 Har.
Har 7st Noctuafläktar i min R4 och den är tvärtyst...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Till TS - Hur har du fäst Corsair fläktarna i fronten på den där plast filtret ?

Permalänk
Medlem

Det finns hål i frontens fläkthållare som gör det möjligt att fästa fläkten med skruvar.

Permalänk
Skrivet av haackula:

Det finns hål i frontens fläkthållare som gör det möjligt att fästa fläkten med skruvar.

Jo men finns det inte bara två stycken till varje fläkt ? Alltså hål. Har för mej att det saknas fyra hål två på vardera översida. Iallafall om man använder 140mm fläktar. Kanske du har 120mm eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Jo men finns det inte bara två stycken till varje fläkt ? Alltså hål. Har för mej att det saknas fyra hål två på vardera översida. Iallafall om man använder 140mm fläktar. Kanske du har 120mm eller ?

Ja du har rätt angående 140mm fläktarna. Dock så är det inga problem att endast använda 2 skruvar då de sitter hårt som f*n, och jag kan inte i heller höra något missljud som skulle kunna uppstår pga vibrationer.