Konvertera .mkv till .mp4 med undertext som fungerar i WMP

Permalänk
Medlem

Konvertera .mkv till .mp4 med undertext som fungerar i WMP

Vill konvertera .mkv till .mp4 och därmed få en video med undertext att fungera i windows media player. Anledningen är att jag vill kunna streama film från datorn till tv:n via dlna/smartshare. Har tidigare spelat film via usb men vill gärna slippa det trasslet. Låg upplösta filmer är inga problem att streama, men svårare är det när det kommer till .mkv format.

Har fram tills nu använt AudioConverter för att ändra från .dts ljud till dolby. Har även provat Handbrake för att sedan konvertera till .mp4 men inte lyckats få till undertexterna.

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk

windows media player har väll inget native stöd för undertexter om jag inte minns fel utan behöver ett gäng codex nedladdade till sig.

kommer dock inte ihåg vad den heter...

så antingen ta reda på en codec till wmp för subs

eller hitta ett program som bränner in subsen i filmen. nackdelen blir ju dock att de inte kommer gå att ta bort med denna lösning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

windows media player har väll inget native stöd för undertexter om jag inte minns fel utan behöver ett gäng codex nedladdade till sig.

kommer dock inte ihåg vad den heter...

så antingen ta reda på en codec till wmp för subs

eller hitta ett program som bränner in subsen i filmen. nackdelen blir ju dock att de inte kommer gå att ta bort med denna lösning.

egentligen behöver det ju bara funka på tv:n så är jag nöjd. Har dock inte lyckats hitta en fungerande lösning ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att använda en annan mediaspelare än WMP, tex VLC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Är det inte enklare att använda en annan mediaspelare än WMP, tex VLC?

Om jag vill använda mig av dlna på datorn för att streama till tv:n måste jag använda mig av wmp därför jag vill kunna konvertera till något som wmp kan spela upp med undertexter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem

Går det inte bara installera CCCP ( http://www.cccp-project.net/ ) eller K-lite (http://www.free-codecs.com/download/k_lite_codec_pack.htm ) ?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag vat inte hur det funkar med codecs när man streamar men kan ju testa?

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem

Och de går inte med någon annan DNLA server än WMP? Jag vet att NERO har en bra server som kan streama .mkv utan problem. Men den kostar.
Annars vet jag själv att Samsungs AllShare fungerar, därremot inte hur det fungerar mot annan DNLA peer än än Samsung device.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Och de går inte med någon annan DNLA server än WMP? Jag vet att NERO har en bra server som kan streama .mkv utan problem. Men den kostar.
Annars vet jag själv att Samsungs AllShare fungerar, därremot inte hur det fungerar mot annan DNLA peer än än Samsung device.

smartshare och dlna tycker jag verkar vara samma egentligen använder smartshare för att streama från S3:an till tv:n. från datorn anvnder jag dlna, men tv:n verkar inte märka någon skillnad.

windows 8 har ju dlna spelningen inbyggd så tänkte jag skulle använda det

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrali95:

smartshare och dlna tycker jag verkar vara samma egentligen använder smartshare för att streama från S3:an till tv:n. från datorn anvnder jag dlna, men tv:n verkar inte märka någon skillnad.

windows 8 har ju dlna spelningen inbyggd så tänkte jag skulle använda det

Vet inte hur det fungerar i Win 8. I 7an var det extremt dåligt utformat jämfört med NERO.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Vet inte hur det fungerar i Win 8. I 7an var det extremt dåligt utformat jämfört med NERO.

det är väl inget att skryta om, när du högerklickar på en video elr liknande som går att spela upp via dlna väljer du spela till och där vilken enhet. Sedan har man inte så mkt att välja på, teor inte det finns några inställningsmöjligheter vilket suger.

hade varit nice om vlc hade jaft ngt inbyggt

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrali95:

det är väl inget att skryta om, när du högerklickar på en video elr liknande som går att spela upp via dlna väljer du spela till och där vilken enhet. Sedan har man inte så mkt att välja på, teor inte det finns några inställningsmöjligheter vilket suger.

hade varit nice om vlc hade jaft ngt inbyggt

Aha, förbättring jämfört med Win 7. Där delade man ut "sitt bibliotek", dvs allt man har. Och de kategoriserade det inte efter mapp det låg i, utan hur det var kategoriserat i biblioteket. Så för att enns få ordning på några semesterfilmer var det en halv dag med att bara sitta och fylla i onödigheter.

i NERO lägger man bara till en mapp och delar ut en över DNLA så finns allt tillgängligt på enheten. Bara bläddra och välja.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Aha, förbättring jämfört med Win 7. Där delade man ut "sitt bibliotek", dvs allt man har. Och de kategoriserade det inte efter mapp det låg i, utan hur det var kategoriserat i biblioteket. Så för att enns få ordning på några semesterfilmer var det en halv dag med att bara sitta och fylla i onödigheter.

i NERO lägger man bara till en mapp och delar ut en över DNLA så finns allt tillgängligt på enheten. Bara bläddra och välja.

Gör man som jag skrev innan startar man spelningen direkt från datorn, går ju även att söka i det delade biblioteket från tv:n, telefonen osv... precis som i 7:an. Då kan man ju även spela .mkv men undertexter går inte att få fram på alla filmer där dock.

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk

Jag använder MKV Toolnix, http://www.bunkus.org/videotools/mkvtoolnix/ för att "bränna in" undertexter (srt)i mkv filer.
Hör av dig om du behöver mer info.

Även i handbrake ska man ju kunna lägga till extern srt fil och få den inbränd. Man får dock bocka i två alternativ för den ska bli default och inbränd, och sedan kör "add". Har inte programmet framför mig just nu, får återkommer om det behövs.

// Henke

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrali95:

Vill konvertera .mkv till .mp4 och därmed få en video med undertext att fungera i windows media player. Anledningen är att jag vill kunna streama film från datorn till tv:n via dlna/smartshare. Har tidigare spelat film via usb men vill gärna slippa det trasslet. Låg upplösta filmer är inga problem att streama, men svårare är det när det kommer till .mkv format.

Har fram tills nu använt AudioConverter för att ändra från .dts ljud till dolby. Har även provat Handbrake för att sedan konvertera till .mp4 men inte lyckats få till undertexterna.

Jag konverterat åt andra hållet med Handbrake (för OSX) men det ska gå åt båda hållen och där har du möjligheten att "bränna in" undertexter (eftersom MP4 inte har det stödet).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag konverterat åt andra hållet med Handbrake (för OSX) men det ska gå åt båda hållen och där har du möjligheten att "bränna in" undertexter (eftersom MP4 inte har det stödet).

har provat handbrake, men funkar inte alltid.

Skrivet av Henkebenkep:

Jag använder MKV Toolnix, http://www.bunkus.org/videotools/mkvtoolnix/ för att "bränna in" undertexter i mkv filer.
Hör av dig om du behöver mer info.

// Henke

Ska testa det, mkv filmerna har ju texten i samma fil men på nått sätt är den inte alltid aktiverad eller ngt annat som gör att tv:n inte ser den.

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrali95:

har provat handbrake, men funkar inte alltid.

Ska testa det, mkv filmerna har ju texten i samma fil men på nått sätt är den inte alltid aktiverad eller ngt annat som gör att tv:n inte ser den.

MKV är bara en container, dvs den kan innehålla flera filer däribland olika filformat för undertexter; IDX, SRT osv. När du konventerar till MP4 försvinner dessa filer. Därför måste du välja att "burn in" undertexterna, de präntas då in på filmen hårt. Klarar inte Handbrake detta (ska testa själv) så kanske du först måste konvertera till något annat avi-som t.ex divx/xvid. För det kan man använda DVDFab (skall finnas en gratisversion) för den kan "bränna in" undertexter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net