Mekaniskt tangentbord + PBT + bakgrundsbelysning = ?

Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord + PBT + bakgrundsbelysning = ?

Funderar på ett mekaniskt tangentbord, det jag vill ha verkar inte riktigt finnas. Finns det PBT-knappar som funkar med bakgrundsbelysning? Jag menar då inte vita knappar som lyser upp lite om man ha bakgrundsbelysning, utan svarta där det lyser igenom trycket. Hittills är det enda jag har hittat Deck Legend, men kostnad + knölighet att beställa från USA (+ layout + extra kostnad) + ingen extra funktionalitet (klarar mig utan makrofunktion, men mediatangenter är rätt trevligt) + småfult teckensnitt gör det till ett icke-alternativ. Det jag helst skulle vilja ha är ett Ducky Shine 2, men med PBT-tangenter (svarta osv. som jag skrev ovan). Eftersom jag ändå har småfunderat på att lägga en diodslinga någonstans för att ge ett svagt ljus vid datorn lär det om inget annat bli ett Ducky G2PRO PBT kombinerat med detta (föredrar ett mörkt/halvmörkt rum före ett tänt rum), men ett bakgrundsbelyst vore optimalt.

Brytare är inte bestämt än, det ska jag när jag har möjlighet testa innan jag köper, men Ducky verkar ha de flesta jag är intresserade av. Fullsize är också ett måste.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt om de va detta du efterlyste verkar som du kan köpa lösa pbt till duckys shine modell http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5368 lr så är dessa bara reserv och att det är pbt som standard på shine modellerna ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

vet inte riktigt om de va detta du efterlyste verkar som du kan köpa lösa pbt till duckys shine modell http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5368 lr så är dessa bara reserv och att det är pbt som standard på shine modellerna ???

ABS är standard på Shine-modellerna, och de där är inte halv-/transparenta någonstans. Så vitt jag vet är det där reservknappar till G2PRO, exakt samma tangenter. Funderade först på att skaffa ett Shine och sen köpa såna du länkade separat, men har hört att resultatet inte blir jättebra.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

va är fördel med pbt ??? förutom att de inte lika lätt blir "blankfeta" av jag läst mig till ??? har iof redan beställt ett Logitech G710+ men vill gärna veta ändå finnst det inte abs knappar med olika känsla åxå ?? hoppas du hittar det du söker - om det bara står lazer etched va e för variant då ??? verka va klurigt att hitta info om va de är för typ

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

va är fördel med pbt ??? förutom att de inte lika lätt blir "blankfeta" av jag läst mig till ??? har iof redan beställt ett Logitech G710+ men vill gärna veta ändå finnst det inte abs knappar med olika känsla åxå ?? hoppas du hittar det du söker - om det bara står lazer etched va e för variant då ??? verka va klurigt att hitta info om va de är för typ

Om jag har förstått det rätt är det mycket högre kvalitet på PBT-tangenter, och framför allt som du säger så blir de inte blanka lika fort. Det står rätt mycket i den klistrade tråden huttala har här om det hela.

Det där med laser etched vet jag inte exakt. På vita tangenter skulle jag tippa att de bara är laserinbrända, men inte helt hundra på hur det är på svarta tangentbord. Den svarta G2PRO har inte riktigt vitt tryck så vitt jag kan se på bild (även om det i min mening vore att föredra), utan mer lite brunaktiga. Det kan ju vara en till fråga till någon om de själv har ett svart G2PRO, hur lätt är det att se texten när det är lite mörkt i rummet?

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

kollade lite igår verkar som pbt är keramiska och mer stumma och går sönder om man slår på dem pom är tydligen en blanding och abs är Flexibel plast blir snabbast fetblanka men i princip omöliga att krossa. men det verkar nästintill omöjligt att läsa sig till va olika tangentbord använder förutom de som vill framhäva det som försäljnings argument.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av AndersBlomdahl:

kollade lite igår verkar som pbt är keramiska och mer stumma och går sönder om man slår på dem pom är tydligen en blanding och abs är Flexibel plast blir snabbast fetblanka men i princip omöliga att krossa. men det verkar nästintill omöjligt att läsa sig till va olika tangentbord använder förutom de som vill framhäva det som försäljnings argument.

Det enklaste sättet att förklara det hela är att ABS är billigast, PBT dyrast. Med andra ord kommer de säga att det är PBT caps på ett tangentbord om det är det, om det inte står något om vad det är för caps så är det ABS i 99 fall av 100.

PBT håller bättre än ABS och känns lite strävare i karaktären.

Till TS:

Det finns inte PBT caps som stödjer bakgrundsbelysning ännu, utom DECK då. Men är ganska säker på att det kommer komma nya caps som stödjer backlight 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det enklaste sättet att förklara det hela är att ABS är billigast, PBT dyrast. Med andra ord kommer de säga att det är PBT caps på ett tangentbord om det är det, om det inte står något om vad det är för caps så är det ABS i 99 fall av 100.

PBT håller bättre än ABS och känns lite strävare i karaktären.

Till TS:

Det finns inte PBT caps som stödjer bakgrundsbelysning ännu, utom DECK då. Men är ganska säker på att det kommer komma nya caps som stödjer backlight 2013.


Vart hörde du det? Var i kontakt med ducky får nån månad sen och de hade inte planer på backlight PBT då i alla fall. WASD?

Är fan beredd att betala upp till en tusenlapp för ett set i såfall

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Choppern:


Vart hörde du det? Var i kontakt med ducky får nån månad sen och de hade inte planer på backlight PBT då i alla fall. WASD?

Är fan beredd att betala upp till en tusenlapp för ett set i såfall

Kommer inte ihåg exakt var det var jag hörde det, men ryktet har florerat på tangentbordsforumen för ett tag sedan. Vet att WASD håller på med en satsning med PBT iaf, sen om det var backlight PBT minns jag inte. Tyvärr. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Till TS:

Det finns inte PBT caps som stödjer bakgrundsbelysning ännu, utom DECK då. Men är ganska säker på att det kommer komma nya caps som stödjer backlight 2013.

Ok, eftersom inköp först kan ske i sommar får man hoppas att något har hänt fram tills dess!

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dr.Dante:

Ok, eftersom inköp först kan ske i sommar får man hoppas att något har hänt fram tills dess!

Räkna inte med att du kommer kunna köpa ett tangentbord med dessa caps på från början, och räkna absolut inte med att få det i svensk layout bara..
Det ska mycket till för att det ska nå enda till Sverige, det är väl isf Ducky som måste komma fram med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Räkna inte med att du kommer kunna köpa ett tangentbord med dessa caps på från början, och räkna absolut inte med att få det i svensk layout bara..
Det ska mycket till för att det ska nå enda till Sverige, det är väl isf Ducky som måste komma fram med något.

Nej, det förstår jag, men om det när det är dags för inköp finns/är officiellt på g kanske jag väljer att köra på ett Shine 2 eller liknande, så att jag sen kan uppgradera capsen själv när jag väl får tag på dem. Har inget emot att sitta på ABS temporärt, tror det kommer att räcka bra till i början (lär antagligen sitta och tycka det är så pass skönt att slippa gummibord att jag inte kommer att ha mycket annat att klaga på tills det att jag förhoppningsvis ändå kan skaffa ett set backlight PBT caps).

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Skrivet av Dr.Dante:

Nej, det förstår jag, men om det när det är dags för inköp finns/är officiellt på g kanske jag väljer att köra på ett Shine 2 eller liknande, så att jag sen kan uppgradera capsen själv när jag väl får tag på dem. Har inget emot att sitta på ABS temporärt, tror det kommer att räcka bra till i början (lär antagligen sitta och tycka det är så pass skönt att slippa gummibord att jag inte kommer att ha mycket annat att klaga på tills det att jag förhoppningsvis ändå kan skaffa ett set backlight PBT caps).

Tror det lär ta ett bra tag innan det kommer bakgrundsbelysta PBT tangenter och dem kommer sannerligen kosta en mycket större summa än ABS.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara låna tråden och fråga lite.
Vad är meningen med bakgrundsbelysta tangentbord?
Det är ju inte som så att man tittar på tangenterna när man skriver?
Eller är det bara jag som har blicken fokuserad på skärmen när jag skriver?

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Skrivet av simkev:

Jag måste bara låna tråden och fråga lite.
Vad är meningen med bakgrundsbelysta tangentbord?
Det är ju inte som så att man tittar på tangenterna när man skriver?
Eller är det bara jag som har blicken fokuserad på skärmen när jag skriver?

Jag personligen tycker endast att det är estetisk tilltalande, men det finns som sagt dem som använder det till speciella funktioner.

Kolla ca. 2:25 in i videon: http://www.youtube.com/watch?v=wvhMYH_n_oU

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Jag måste bara låna tråden och fråga lite.
Vad är meningen med bakgrundsbelysta tangentbord?
Det är ju inte som så att man tittar på tangenterna när man skriver?
Eller är det bara jag som har blicken fokuserad på skärmen när jag skriver?

Jag gillar att kunna snegla ner ibland, även om jag alltid i princip tittar på skärmen.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Jag måste bara låna tråden och fråga lite.
Vad är meningen med bakgrundsbelysta tangentbord?
Det är ju inte som så att man tittar på tangenterna när man skriver?
Eller är det bara jag som har blicken fokuserad på skärmen när jag skriver?

För mig hjälper till att hitta rätt utgångs position för handen när man spelar vissa spel i och med att jag belyser de knapparna fingrarna ska ligga på, och det blir enklare att hitta när man ska skapa snabbkommandon i tex SC2 (ctrl+siffra eller ctrl+F1-18 osv) när man spelar med dämpad belysning.

Sen tittar man ju inte på det när man skriver såklart, men när man ska utföra kommandon och sånt i program so man inte gör dagligen så hjälper det till en del. Utseendemässigt bryr jag mig inte om speciellt om det, det är i huvudsak funktionen jag ville ha. Dock kommer ju färgen in på utseende, och där valde jag blå men om man ska ha det så tydligt som möjligt ska man välja vit,gul eller grön belysning. De ger lite bättre skärpa än tex. röd, lila och blå.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson