Skrivet av joioi50:
Fråga 1: så om man lägger esd påsen med moderkort, grafikkort osv på en ESD mattan, sedan lägger klämman från mattan till chassit och armbandsklämman från armen till chassit kan man då lugnt ta ut komponenten ur ESD påsen?
Tänkte då moderkortet ligger i påsen, hur vet man att den har samma potential som chassit, eller kommer moderkortet med tiden i ESD påsen få samma potential som chassit?
Vet inte om jag är otydlig men känns som då moderkortets ESD påse inte har klämma så finns det alltid en liten risk för ESD skada på moderkortet när man tar ut det ur påsen, även fast på personen och mattan är kopplade till chassi med klämman, för själva komponenten är ju "isolerad" i ESD påsen?
Viktigt: ESD-påsar skyddar bara innehållet från att nå farliga statiska laddningar. Påsen skyddar inte mot blixturladdningar.
ESD-påsen agerar lite som en faradays bur, och skyddar innehållet från att "vandra iväg" till en annan laddad nivå.
Elektrostatisk laddningar är ett fenomen där det finns ett överflöd av elektroner som inte har någonstans att ta vägen. Det är detta påsen skyddar innehållet ifrån.
Det är därför man placerar den obrutna ESD-påsen med sitt innehåll på en ESD-matta eller liknande för att neutralisera eventuella laddningar som lagt sig runt påsen. Innehållet är skyddat så länge det ligger i ESD-påsen.
För en hobbyist utan ESD-mattor, räcker det med att bara ta i påsen med ESD-armbandet anslutet. Detta gör att en eventuell laddning som ligger utanpå påsen laddas ur via händerna och armbandet, och på så sätt har neutraliserats. Det är säkert att hantera innehållet efter detta.
Skrivet av joioi50:
Fråga 2: Om man ska tillexempel byta kylare på grafikkort så kan det ibland vara många skruvar som ska bytas, kan man koppla klämman från mattan och sig själv till chassit, sedan efter ett tag ta bort armbandsklämman och börja installera nya kylaren?
ifall man inte rör på sig och enbart sitter och monterar borde det väl vara minimalt med ESD risk även fast man tar bort armbands esd från sig själv under installationen?
Chassit behöver nödvändigtvis inte vara referenspunkten. Det har bara nämnts som ett exempel, då man oftast jobbar i just själva datorn och dess chassi.
Återigen: Se till att alla delarna du skall jobba med ligger inom samma zon. Detta inkluderar självfallet den nya kylaren.
Det är inte super-nödvändigt att vara ansluten hela tiden.
Som tidigare nämnts, räcker det långt med att bara neutralisera sig själv med att greppa samma referenspunkt som resten av delarna.
T.ex:
Om du har din nya kylare och grafikkortet placerat på en ESD-matta, eller någon annan yta som kan fungera som substitut mot en ESD-matta, räcker det got med att du bara placerar dina händer på ytan några ögonblick, innan du berör delarna. Det är säkert att arbeta normalt efter detta. Repetera detta om du lämnar din arbetsplats/rummet/zonen och återkommer.
Självfallet är det bra att man inte flänger runt i hela kvarteret medans man jobbar, men det är ju inte så att du inte kan röra dig tre meter åt endera håll och det är kört.
Som jag tidigare nämnt, så kan elektrostatiska zoner variera från rum till rum, eller skilja sig mellan inom- och utomhus.
Lämnar man zonen, och återkommer, räcker det med att man berör referenspunkten en gång innan man rör någonting annat.
Själv har jag ett arbetsbord med ett metallöverlägg som jag använder som referenspunkt. Jag tar för vana att alltid placera mina händer på bordet och metallöverlägget innan jag fortsätter, efter att jag varit på annat håll.