Ta-i-elementet-med-jämna-mellanrums-metoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är därför man låter bli att packa upp hårdvaran från sin antistat-påse ända tills man skall installera hårdvaran ifråga.
Innan man packar upp hårdvaran ur antistat-påsarna, så placeras dem på en antistat-matta på arbetsbordet och får ligga där till man behöver den.

En "hobbyist" har inte alltid tillgång till en antistat-matta, men som jag skrev ovan: Sunt förnuft och följa några enkla råd så kommer man långt.
Har man sin hårdvara placerad på arbetsbordet bredvid datorn man arbetar med och har fått ligga där ett tag, i sin antistat-påsar, så är man väl på den lugna sidan.

Ju närmare delarna ligger inom datorchassit, desto mindre är potential-skillnaden. Avståndet spelar en stor roll då det handlar om zoner som kan variera från rum till rum och inte från centimeter till centimeter. (Förutsatt att småbarnen inte haft frigolit-krig med katterna i rummet nyligen)

Motstånd har man i ESD-utrustning för att undvika blixt-urladdningar. En hobbyist, men sunt förnuft 2.1, kan fixa det även utan nämnda motstånd. Se bara till att alla "urladdningar" sker på icke känsliga delar, såsom datorchassit.

Du gav mig inte ett rakt svar på min första fråga dock. Använder komponenterna, som redan är monterade i datorn, chassit som en referenspotential :)? Och vilka punkter används för att jämna ut potentialen? är det distanserna eller expansionskortsfästena i chassit eller något annat?

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att man ska koppla ESD-bandet till en av metallpinnarna på ett jordat vägguttag, men det kanske bara hjälper om också datorn är inkopplad där?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Håll till på ett träbord och ha inte en massa syntet klädesplagg på så är det ingen fara.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det är bättre att se till att man har samma potential som det man håller på med, se till att ta i ESD-påsar och liknande innan man tar i komponenterna direkt.

Lite ESD "info"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kng8te:

Ligger i kartong fortfarande Men när jag ser guider på nätet så är de få som använder ESD-armband.

Trodde aldrig att de skulle vara så känsligt

Det finns ESD bord, stolar och golv, så bara för att dom inte använder armband i en video betyder absolut inte att dom är oskyddade.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DevilsDad:

Du gav mig inte ett rakt svar på min första fråga dock. Använder komponenterna, som redan är monterade i datorn, chassit som en referenspotential :)? Och vilka punkter används för att jämna ut potentialen? är det distanserna eller expansionskortsfästena i chassit eller något annat?

Det spelar ingen vilken del av chassits som används som "referenspunkt", då hela chassit i sig är referenspunkten.
Då datorchassin i regel är av metall/plåt, så räcker det med att ansluta eller bara ta tag i en naken del av chassit. Spelar ingen roll vart.
Det handlar om att chassit och din kropp skall ha samma potential, inget mer.
Det kan vara vettigt att införskaffa en mindre ESD-matta att ha som underlägg där man placerar kretskorten på, och dess krokodilklämma kan anslutas till datorchassit man skall jobba med. På så sätt hålls datorkomponenterna som skall installeras i samma nivå som datorchassit. Har man dessutom ett ESD-armband anslutet till chassit, är ens kropp likaså på samma nivå som chassit och ESD-mattan.

Angående motståndet
Det är ingen nödvändighet. Motståndet finns där för att skydda mot blixt-urladdningar, och istället låta utjämningen ske långsamt.
Bra att ha i åtanke när du använder de lite billigare armbanden utan motstånd: Håll inte i komponetnerna eller berör någon känslig elektronik samtidigt som du ansluter armbandet till den tänkta referenspunkten.
Håller du i något känsligt samtidigt som en blixt-urladdning sker (En gnist-stöt) kan det hända att det du håller i tar skada.

Varifrån kommer det statiska laddningarna?
När man går från ett rum till ett annat, eller till och med går utomhus, så vandrar ens egen kropps statiska potential upp och ner vartefter man rör på sig. I regel är det inte mycket, men under vissa gynnsamma förhållanden kan potential-skillnaderna bli stora. Till och med så stora att man får en gnist-stöt av allt man berör.

Kläderna man har på sig spelar också en roll. Likaså hur man tvättar kläderna.
Syntet-material har en förmåga att ladda upp sig rejält när materialen rör på sig genom luften.
Ett tips är att använda någon form av sköljmedel som gör kläderna extra mjuka. Dessa sköljmedel är designade att hålla en högre fuktighet kvar i kläderna efter tork-programmet, och det är fukten som hjälper till att neutralisera potential-skillnader.

Fuktigheten spelar en stor roll i hur mycket och hur ofta man upplever statiska urladdningar. Ju högre fuktighet, desto mindre är risken för stora laddningar. Fukten agerar ett slags "urladdnings-motstånd".

Det är därför man kan känna av statiska laddningar speciellt mycket vid torra väderförhållanden. I synnerhet vintertid, då fukten i luften oftast har kondenserat och frusit.

Vanligaste ställena där ens potential kan vandra iväg rejält:

• I bilen. Då bilen är helt isolerad från marken tack vare att gummit i däcken är väl isolerande.

• Rulltrappor. Rulltrappors steg går på gummihjul, och det finns inget som ansluter/jordar stegen till resten av rulltrappans chassi. Samma sak kan även gälla vissa armleds-stöd.

• Hissar. Hisskorgen kan i vissa situationer vara galvaniskt isolerad från resten a hiss-konstruktionen.

• Utrymmen med heltäckande mattor av syntet-material. Kroppen är helt isolerad från resten av byggnaden, så ens potential kan vandra iväg rätt rejält genom att bara röra sig några fåtal meter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Undrar jag också, vore ju fiffigt om man bara kunde ta på sig ett par handskar, som gummihandskar
eller engångshandskar. De leder väl inte ström så det gör väl inget?
Är det någon SweClockare som använt sig av den metoden? Funkar det bra isf?

Det kommer funka dåligt eftersom statiska laddningar byggs upp just av att elektronerna samlas på ett ställe för att de inte kan ta sig därifrån, detta just pga att de befinner sig på ett material som inte leder, som t.ex gummi. Tanken med ESD armband är att det i armbandet sitter ett motstånd, så att om du får en laddning genom att gå på en flisfilt så jämnas laddningen sakta ut mellan dig och datorn, och du slipper oroa dig för att ge den en stöt.

Har du ett par gummihandskar, och drar de mot omgivningen så kommer de laddas upp då laddningen inte kan jämnas ut, och när du sen grabbar tag i datorn kommer den få sig en stöt, som potentiellt kan vara skadlig.

Förstår ärligt talat varför folk snackar så mycket om detta, de köper en dator för 10-20k men när de måste köpa ett armband för 30kr måste det bli diskussioner om det går att ordna på ett annat sätt, eller hur säker man kan vara. Varför inte vara betala 30kr för att slippa oroa sig, och slippa springa fram och tillbaka till något element, som egentligen inte alls löser problemet

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det spelar ingen vilken del av chassits som används som "referenspunkt", då hela chassit i sig är referenspunkten.
Då datorchassin i regel är av metall/plåt, så räcker det med att ansluta eller bara ta tag i en naken del av chassit. Spelar ingen roll vart.
Det handlar om att chassit och din kropp skall ha samma potential, inget mer.
Det kan vara vettigt att införskaffa en mindre ESD-matta att ha som underlägg där man placerar kretskorten på, och dess krokodilklämma kan anslutas till datorchassit man skall jobba med. På så sätt hålls datorkomponenterna som skall installeras i samma nivå som datorchassit. Har man dessutom ett ESD-armband anslutet till chassit, är ens kropp likaså på samma nivå som chassit och ESD-mattan.

Jag är fullt medveten om teorin då jag läser till fysiker. Det jag undrar över är hur komponenterna i praktiken är konstruerade, närmare bestämt hur vet jag att komponenterna har samma potential som chassit? Det spelar ju absolut ingen roll om jag har samma potential som chassit eller inte, om inte chassit och komponenterna i chassit har samma potential.

Du förklarar bra och har skrivit utförliga svar, men det verkar inte som du läst min fråga för det är inte den du har svarat på.

Permalänk
Medlem

Någon idé om vad man ska koppla ESD-bandet till? Chassiet? Elementet? Ngt annat?

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som ser en viss brist i hur de flesta ESDarmbanden är konstruerade?
Klämman som skall fästas i prylen man ska jobba med är av metall och denna klämma håller man i direkt när man fäster fast den. Alltså har man direktkontakt med produkten man ska jobba med via klämman utan det inbyggda motståndet.
Så hur ofta är det inbygga motståndet då användbart? ESDarmbandet är fortfarande funktionellt, men just det inbyggda motståndet tappar ju en del funktionalitet...

Borde det inte denna klämma vara gummibeklädd på greppet för att förhindra den initiala potentialurladdningen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DevilsDad:

Jag är fullt medveten om teorin då jag läser till fysiker. Det jag undrar över är hur komponenterna i praktiken är konstruerade, närmare bestämt hur vet jag att komponenterna har samma potential som chassit? Det spelar ju absolut ingen roll om jag har samma potential som chassit eller inte, om inte chassit och komponenterna i chassit har samma potential.

Du förklarar bra och har skrivit utförliga svar, men det verkar inte som du läst min fråga för det är inte den du har svarat på.

Nu är det jag som inte förstår frågan ärligt talat.

Komponenterna i chassit har galvanisk kontakt med chassit via sitt jordplan. Komponenterna som redan är installerad följer alltså med chassits potential, och din kropp som är ansluten till chassit via ESD-armbandet följer likaså samma potential. Nu vandrar ju inte potentialen upp och ner så fort och ofta att det hinner ändra sin nivå innan en eventuell uppgradering/byggnation är klar. Det räcker oftast med ett stadigt tag i chassit, så har man trillat in i samma potential-nivå som chassit.

En eventuell urladdning mellan din kropp och chassit utgör ingen fara för komponenterna i chassit, då dessa inte agerar mellanlänk till någon annan ytterligare del. Alla delarna i chassit är galvaniskt slutna med sina respektive jordplan.

Komponenter/delar som ännu inte installerats i datorn har av naturliga skäl inte anslutit sina jordplan till chassit ännu, så dessa är en risk då dem kan ha en annan potential än din kropp och chassit. Det är där ESD-mattan kommer in i bilden. Det är också där motståndet mellan X och Y är viktigt. När du placerar en ny datordel tänk för installation på ESD-mattan, kommer denna att ladda ur sig via mattan på ett kontrollerat sätt via motståndet. Skulle motståndet saknas är det inte hela världen, då ESD-påsen som komponenten ifråga är placerad i skyddar innehållet och även den ser till att potentialen utjämnas på ett kontrollerat sätt.

Visa signatur

-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Bara jag som ser en viss brist i hur de flesta ESDarmbanden är konstruerade?
Klämman som skall fästas i prylen man ska jobba med är av metall och denna klämma håller man i direkt när man fäster fast den. Alltså har man direktkontakt med produkten man ska jobba med via klämman utan det inbyggda motståndet.
Så hur ofta är det inbygga motståndet då användbart? ESDarmbandet är fortfarande funktionellt, men just det inbyggda motståndet tappar ju en del funktionalitet...

Borde det inte denna klämma vara gummibeklädd på greppet för att förhindra den initiala potentialurladdningen?

När du ansluter ett ESD-armband till en tänk potential-punkt (t.ex ett datorchassi) så finns mycket väl risken att en urladdning sker. Men du håller inte i några andra känsliga delar när detta sker, så en urladdning i det här skedet skadar ingenting. Som jag skrev i inlägget ovan, så har chassit och alla redan installerade komponenter samma potential, och alla komponenterna är galvaniskt anslutna till chassit via sina respektive jordplan. Och inga av datorn installerade delar agerar mellanlänk till ytterligare delar. Allt har samma jordplan. En urladdning mot chassit är alltså ofarligt.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att säga att de som kör med ESD band skall sluta med det, det är alltid bättre att göra något man kanske inte behöver än att låta blir och upptäcka att man behövde det. Men jag har byggt ihop datorer sedan 80-talet och har ALDRIG använt någon form av ESD band eller liknande. Jag har heller ALDRIG haft problem med en enda komponent i dessa byggen. (Självklart med tiden, men inget som pajat under bygget). Så jag tror att hystering kring ESD KAN vara lite påeldad av företag som gärna säljer lite extra till en tänkt PC-byggare. Vinsten på ett sådant armband måste vara rätt bra då det förmodligen kostar någon krona att göra.

Men som sagt, är du redan van vid det så sluta för all del inte

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

När du ansluter ett ESD-armband till en tänk potential-punkt (t.ex ett datorchassi) så finns mycket väl risken att en urladdning sker. Men du håller inte i några andra känsliga delar när detta sker, så en urladdning i det här skedet skadar ingenting. Som jag skrev i inlägget ovan, så har chassit och alla redan installerade komponenter samma potential, och alla komponenterna är galvaniskt anslutna till chassit via sina respektive jordplan. Och inga av datorn installerade delar agerar mellanlänk till ytterligare delar. Allt har samma jordplan. En urladdning mot chassit är alltså ofarligt.

Ahh! Låter ju väldigt vettigt. Det där köper jag rakt av ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det kommer funka dåligt eftersom statiska laddningar byggs upp just av att elektronerna samlas på ett ställe för att de inte kan ta sig därifrån, detta just pga att de befinner sig på ett material som inte leder, som t.ex gummi. Tanken med ESD armband är att det i armbandet sitter ett motstånd, så att om du får en laddning genom att gå på en flisfilt så jämnas laddningen sakta ut mellan dig och datorn, och du slipper oroa dig för att ge den en stöt.

Har du ett par gummihandskar, och drar de mot omgivningen så kommer de laddas upp då laddningen inte kan jämnas ut, och när du sen grabbar tag i datorn kommer den få sig en stöt, som potentiellt kan vara skadlig.

Förstår ärligt talat varför folk snackar så mycket om detta, de köper en dator för 10-20k men när de måste köpa ett armband för 30kr måste det bli diskussioner om det går att ordna på ett annat sätt, eller hur säker man kan vara. Varför inte vara betala 30kr för att slippa oroa sig, och slippa springa fram och tillbaka till något element, som egentligen inte alls löser problemet

Det är inte kostnaden som jag bryr mig om utan att slippa ha ett armband.
Går det inte så gör det inte det och då får man köra utan någonting eller med armband.

Förresten, innan Jul när farsan och jag byggde dator så använde vi ingenting, dock så
spelar väl det inte någon större roll om man är i t-shirt och ett par jeans?
Vi har ingen matta, golvet är ja, vet inte vad just detta heter men trä är det inte iaf.
Fast han hade klocka och halsband (han brukar ha sin ring i halsbandet) och det kanske inte är något bra.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Det är inte kostnaden som jag bryr mig om utan att slippa ha ett armband.
Går det inte så gör det inte det och då får man köra utan någonting eller med armband.

Förresten, innan Jul när farsan och jag byggde dator så använde vi ingenting, dock så
spelar väl det inte någon större roll om man är i t-shirt och ett par jeans?
Vi har ingen matta, golvet är ja, vet inte vad just detta heter men trä är det inte iaf.
Fast han hade klocka och halsband (han brukar ha sin ring i halsbandet) och det kanske inte är något bra.

Det är svårt att veta om något hände eller inte, vad jag vet behöver man specialutrustning för att avgöra om ESD skador framkommit, och det är inte säkert att det ger ett uppenbart fel, utan kan bara förkorta livslängden på någon komponent, som dör om två år, fast ni tänker att den dog för att den var gammal, är väl just därför som så många går på om att de minsann aldrig haft problem med ESD skador, fast hade man frågat dem tvekar jag på att någon av dem undersökt dem för just ESD skador, utan tänkt att de slagit på datorn efteråt, och då har den funkat, så då kan väl ingen skada varit skedd.

Du behöver inte vara orolig över halsband eller andra saker som faktiskt leder ström, tvärtom, kan laddningen ledas bort genom ett strömförande material byggs ingen statisk laddning upp som riskerar att skada komponenterna.

Jag säger bara såhär; var och en får göra som de vill med sina datorer, när jag bygger ihop en dator för 25k vill jag göra allt i min makt för att jag inte ska få småproblem med den, eller att någon del ska dö om något år, då är det ett litet pris att betala att behöva ha ett armband på sig, som för mig inte stör det minsta. Tycker något annan att det är värt riskerna för att slippa armbandet så visst, kör på, klappa på element, dansa regndanser, och kasta salt över axeln om det får er att känna er tryggare

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Entusiast

Att bara ta på sig ett armband och ansluta det till en godtycklig punkt i huset hjälper föga.
Det spelar ingen roll hur mycket pengar man lägger ner på ESD-utrustning, om man inte känner till hur man skall hantera det.

Jag har sett riktigt komiska situationer där "byggare" bara haft armbandet på sig utan att det är anslutet någonstans, i tron om att det fungerar så.

Har även sett en variant där en snubbe anslutit sitt armband på armen till sitt bältes-spänne. Trodde att det skulle ladda ur den statiska spänning från hans hand till kroppen.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Ha ena armen mot chassiet och ta på elementet ibland, om nu elementet inte är målat då fungerar det ej.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Till man går och hämtar vatten eller what so ever..
ska man ha ESD armband bör man ha en ESD matta ochså och lägga chassiet på som i sin tur är ansluten till armbandet och till jord i huset.
Varför jord i huset? ju för att rätt ofta(i min erfarenhet) vill man ställa om en lampa, gå o pissa, leta verktyg eller kolla upp något.
Och då spelar det ingen roll om man hade samma potential som chassit sedan innan utan vad man har i tillfället man nuddar det eller sätter på sig armbandet...
DVS datorn kan bli överladdad och detta leder till att man själv är den negativa punkten (eller att jorden är det när man ska starta datorn), ESD armband är värdelöst om man inte använder det rätt medan "elementet" metoden faktiskt fungerar till 100% om man gör rätt.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Äh, så länge man inte använder på tok för mycket syntet eller är en enormt hårig jävel så lär man inte direkt bränna mosfets av att röra ett moderkort. men visst skulle det inte vara kul att paja komponenter pga en sådan "liten" detalj som esd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

ESD-skor som komplement kan vara både enklare och billigare.

Menar du ist för mattan? för jag menar en sådan matta som man lägger på bordet(50x50 cm) som man lägger datorn på.
Men det är klart ska man vara noggrann skulle man nog ha rock osv också i ledande material

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är därför man låter bli att packa upp hårdvaran från sin antistat-påse ända tills man skall installera hårdvaran ifråga.
Innan man packar upp hårdvaran ur antistat-påsarna, så placeras dem på en antistat-matta på arbetsbordet och får ligga där till man behöver den.

En "hobbyist" har inte alltid tillgång till en antistat-matta, men som jag skrev ovan: Sunt förnuft och följa några enkla råd så kommer man långt.
Har man sin hårdvara placerad på arbetsbordet bredvid datorn man arbetar med och har fått ligga där ett tag, i sin antistat-påsar, så är man väl på den lugna sidan.

Ju närmare delarna ligger inom datorchassit, desto mindre är potential-skillnaden. Avståndet spelar en stor roll då det handlar om zoner som kan variera från rum till rum och inte från centimeter till centimeter. (Förutsatt att småbarnen inte haft frigolit-krig med katterna i rummet nyligen)

Motstånd har man i ESD-utrustning för att undvika blixt-urladdningar. En hobbyist, men sunt förnuft 2.1, kan fixa det även utan nämnda motstånd. Se bara till att alla "urladdningar" sker på icke känsliga delar, såsom datorchassit.

Fråga 1: så om man lägger esd påsen med moderkort, grafikkort osv på en ESD mattan, sedan lägger klämman från mattan till chassit och armbandsklämman från armen till chassit kan man då lugnt ta ut komponenten ur ESD påsen?

Tänkte då moderkortet ligger i påsen, hur vet man att den har samma potential som chassit, eller kommer moderkortet med tiden i ESD påsen få samma potential som chassit?

Vet inte om jag är otydlig men känns som då moderkortets ESD påse inte har klämma så finns det alltid en liten risk för ESD skada på moderkortet när man tar ut det ur påsen, även fast på personen och mattan är kopplade till chassi med klämman, för själva komponenten är ju "isolerad" i ESD påsen?

Fråga 2: Om man ska tillexempel byta kylare på grafikkort så kan det ibland vara många skruvar som ska bytas, kan man koppla klämman från mattan och sig själv till chassit, sedan efter ett tag ta bort armbandsklämman och börja installera nya kylaren?

ifall man inte rör på sig och enbart sitter och monterar borde det väl vara minimalt med ESD risk även fast man tar bort armbands esd från sig själv under installationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Du kan ta i vad du vill så länge det ej finns något motstånd mellan dig och det du tar i spelar det ingen roll vad du tar i.

Ingen verkar fatta det här?

Ta i element hjälper dig liika lite som om du skulle ta i en apa. Att först ta i chassit sedan i ditt moderkort hjälper dig lite lite som ta i ett äpple.

Fan va jag skratta när jag läste apa.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av joioi50:

Fråga 1: så om man lägger esd påsen med moderkort, grafikkort osv på en ESD mattan, sedan lägger klämman från mattan till chassit och armbandsklämman från armen till chassit kan man då lugnt ta ut komponenten ur ESD påsen?

Tänkte då moderkortet ligger i påsen, hur vet man att den har samma potential som chassit, eller kommer moderkortet med tiden i ESD påsen få samma potential som chassit?

Vet inte om jag är otydlig men känns som då moderkortets ESD påse inte har klämma så finns det alltid en liten risk för ESD skada på moderkortet när man tar ut det ur påsen, även fast på personen och mattan är kopplade till chassi med klämman, för själva komponenten är ju "isolerad" i ESD påsen?

Viktigt: ESD-påsar skyddar bara innehållet från att nå farliga statiska laddningar. Påsen skyddar inte mot blixturladdningar.

ESD-påsen agerar lite som en faradays bur, och skyddar innehållet från att "vandra iväg" till en annan laddad nivå.
Elektrostatisk laddningar är ett fenomen där det finns ett överflöd av elektroner som inte har någonstans att ta vägen. Det är detta påsen skyddar innehållet ifrån.

Det är därför man placerar den obrutna ESD-påsen med sitt innehåll på en ESD-matta eller liknande för att neutralisera eventuella laddningar som lagt sig runt påsen. Innehållet är skyddat så länge det ligger i ESD-påsen.

För en hobbyist utan ESD-mattor, räcker det med att bara ta i påsen med ESD-armbandet anslutet. Detta gör att en eventuell laddning som ligger utanpå påsen laddas ur via händerna och armbandet, och på så sätt har neutraliserats. Det är säkert att hantera innehållet efter detta.

Skrivet av joioi50:

Fråga 2: Om man ska tillexempel byta kylare på grafikkort så kan det ibland vara många skruvar som ska bytas, kan man koppla klämman från mattan och sig själv till chassit, sedan efter ett tag ta bort armbandsklämman och börja installera nya kylaren?

ifall man inte rör på sig och enbart sitter och monterar borde det väl vara minimalt med ESD risk även fast man tar bort armbands esd från sig själv under installationen?

Chassit behöver nödvändigtvis inte vara referenspunkten. Det har bara nämnts som ett exempel, då man oftast jobbar i just själva datorn och dess chassi.
Återigen: Se till att alla delarna du skall jobba med ligger inom samma zon. Detta inkluderar självfallet den nya kylaren.

Det är inte super-nödvändigt att vara ansluten hela tiden.
Som tidigare nämnts, räcker det långt med att bara neutralisera sig själv med att greppa samma referenspunkt som resten av delarna.

T.ex:
Om du har din nya kylare och grafikkortet placerat på en ESD-matta, eller någon annan yta som kan fungera som substitut mot en ESD-matta, räcker det got med att du bara placerar dina händer på ytan några ögonblick, innan du berör delarna. Det är säkert att arbeta normalt efter detta. Repetera detta om du lämnar din arbetsplats/rummet/zonen och återkommer.

Självfallet är det bra att man inte flänger runt i hela kvarteret medans man jobbar, men det är ju inte så att du inte kan röra dig tre meter åt endera håll och det är kört.
Som jag tidigare nämnt, så kan elektrostatiska zoner variera från rum till rum, eller skilja sig mellan inom- och utomhus.
Lämnar man zonen, och återkommer, räcker det med att man berör referenspunkten en gång innan man rör någonting annat.

Själv har jag ett arbetsbord med ett metallöverlägg som jag använder som referenspunkt. Jag tar för vana att alltid placera mina händer på bordet och metallöverlägget innan jag fortsätter, efter att jag varit på annat håll.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det förekommer en del felaktigheter i den här tråden. Så jag tänkte räta ut några frågetecken.

[*]Använd ett naket stadigt bord och inga tyger som underlägg. Använd INTE sängen som arbetsyta.
[*]Undvik att stå på en matta. Stå helst på ett bart golv. Heltäckande mattor är en hädelse enligt ESD-bibeln.
[/LIST]

Så inte gosa en stund med sitt nya chassit innan man bygger alltså.

Hehe alltid byggt på mattan på golvet.

I övrigt var det lärorikt. Skall tänka till till nästa bygge.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Det finns mycket förvirring i denna tråd.

ESD är på riktigt, oavsett om du förstår fenomenet eller inte.

SysGhost har skrivit dom mest faktamässigt korrekta inläggen i denna tråd, läs dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Viktigt: ESD-påsar skyddar bara innehållet från att nå farliga statiska laddningar. Påsen skyddar inte mot blixturladdningar.

ESD-påsen agerar lite som en faradays bur, och skyddar innehållet från att "vandra iväg" till en annan laddad nivå.
Elektrostatisk laddningar är ett fenomen där det finns ett överflöd av elektroner som inte har någonstans att ta vägen. Det är detta påsen skyddar innehållet ifrån.

Det är därför man placerar den obrutna ESD-påsen med sitt innehåll på en ESD-matta eller liknande för att neutralisera eventuella laddningar som lagt sig runt påsen. Innehållet är skyddat så länge det ligger i ESD-påsen.

För en hobbyist utan ESD-mattor, räcker det med att bara ta i påsen med ESD-armbandet anslutet. Detta gör att en eventuell laddning som ligger utanpå påsen laddas ur via händerna och armbandet, och på så sätt har neutraliserats. Det är säkert att hantera innehållet efter detta.

Om jag enbart har ESD armband samt följande benchbord (verkar vara akryl eller glas material).
Hur ska jag då koppla ESD armbandet?

Moderkortet och komponenterna ska ju kopplas till benchbordet, sedan tror jag(?) att det kan vara svårt att ESD skydda glas ytan.
Lite osäker om moderkortet har kontakt med metallbenen, skulle den ha kontakt med metallbenen skulle det ju vara enkelt och koppla Krododilklämman på ESD armbandet till benet på benchbordet?

Permalänk
Skrivet av Ljunki:

Motstånd är det som hjälper!!

Statisk elektricitet är på flera tiotusentals volt, spänningen är så hög att gnistan kan hoppa flera centimeter genom luft, du får ha bra jäkla högt motstånd på ditt armband om du ska stoppa statiska gnistor. Plus förstås att hela poängen med antistatiskt armband är att det ska ha så lågt motstånd som möjligt för att man INTE ska få gnist-skapande spänningsskillnader mellan chassit och dig.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Statisk elektricitet är på flera tiotusentals volt, spänningen är så hög att gnistan kan hoppa flera centimeter genom luft, du får ha bra jäkla högt motstånd på ditt armband om du ska stoppa statiska gnistor. Plus förstås att hela poängen med antistatiskt armband är att det ska ha så lågt motstånd som möjligt för att man INTE ska få gnist-skapande spänningsskillnader mellan chassit och dig.

Nej, motståndet ska vara högt (vanligtvis i storleksordningen megaohm) och används för att du ska laddas ur "långsamt".
Ett lågt motstånd leder till snabba urladdningar. Vilket kan, om spänningsskillnaderna är stora, skapa en "gnista".

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Man vill allstå ha samma potential som komponenterna, så att det inte blir någon blixturladdning när man tar i dem. Att ta i datorchassit, eller att ta i elementet, är två vettiga sätt att få ungefär samma potential som komponenterna. Om jag är ansluten med ett ESD-armband till chassit, och jag öppnar nyinköpta CPUboxen och tar fram CPUn, så skulle det kunna bli en blixturladdning, om chassit var uppladdat från början.

Varför får man inte det problemet ? , om de inte befinner sig i ett elektriskt fält. Samma sak gäller elementet. Så både din och min metod fungerar. Att ha riktig ESD-utrustning är såklart det proffsigaste och säkraste och det man kan rekommendera, men "ta i elementet" hjälper faktiskt till. Eller hur ?

I övrigt en bra post

Fast antingen kan du ta i chassit och få exakt samma potential, eller så kan du ta i elementet och få någotsånär, kanske, eventuellt (förmodligen inte) samma.

Dessutom handlar det inte om att vara "uppladdad" (vilket verkar vara otroligt svårt att förstå för folk att förstå), det enda som är intressant är potentialskillnaden mellan de objekt du kommer i kontakt med och dig själv. Är det en potentialskillnad så blir det en urladdning. En snabb, kraftig, urladdning leder till förstörda komponenter. Så enkelt är det.

Nej, det är inte säkert att det hjälper att ta i ett element. I vissa lägen är det till och med så att det stjälper, i dessa lägen så har potentialskillnaden för din kropp till komponenten blivit större gentemot vad den var innan du tog i elementet vilket leder till större risk för skador på komponenterna.

Din metod är med andra ord ingenting som man ska rekommendera. Inte nog med att det är betydligt mycker mer omständigt att ta i elementet än i chassit, men dessutom fungerar den mycket sämre.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.