AMD A8 eller Intel i5? Ultrabook vs Sleekbook?

Permalänk
Medlem

AMD A8 eller Intel i5? Ultrabook vs Sleekbook?

Tjenare!

Jag är nu på väg att införskaffa mig en liten tunn, fin laptop. Den ska användas till skolarbete, surfning, användande av lättare program som skype, spotify och möjligtvis lite spelande av enklare spel (lol tex) då och då. Jag har kollat runt ett tag tills jag igår hittade två riktigt fina på HPs hemsida! Dessa är följande:

HP Envy 6 med AMD A8 processor/APU: http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=C...
(Om länken fortfarande inte fungerar så kolla i kommentarerna)

och

HP Pavilion Sleekbook (varför namnet?) med en Intel i5: http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=C...

Jag är student, och får därmed rabatt samt 5% för att man registrerar sig på hemsidan, båda datorerna landar då på 4260kr (!), vilket jag tänker är mycket mycket bra pris för så fina datorer!

Nu är bara frågan vilken man ska välja. Jag vet att i5an är snabbare än AMD A8 processorn dock inte hur mycket. Envy datorn är lite tunnare, och har ett chassi i Aliminum jämfört med Pavilion som är helt gjord i plast. Hur stor skillnad är det på dessa två processorer egentligen? Är det värt att förlora lite prestanda (Eller mycket, jag vet inte riktigt) för att få en dator av bättre material och med mycket snyggare utseende?

Envy datorn har även bakgrundsbelyst tangentbord vilket lockar lite! Däremot har pavilion datorn 8GB RAM, men det är ju en uppgradering som inte kostar mer än 200kr i dessa tider. Sen ska även AMDs APU (HD 7600G) vara ganska mycket bättre än Intel HD Graphics 4000, vet inte de exakta siffrorna på det dock.

Vilken ska man då välja? Jag har googlat runt lite på benchmarks osv men har inte riktigt hjälpt mig känner jag.
Om det är någon som har andra datorer som ligger på liknande pris så tar jag gärna emot förslag! Dock måste dem vara ultrabooks/sleekbooks!

Tackar på förhand för svar! Vore trevligt med lite hjälp!

/Holger

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Länken till HP:n med AMD fungerar inte för mig.

Okej, så här tänker jag.
Du kommer inte märka någon större skillnad mellan en i5 och en a8 med de behoven du har.
Det du kommer märka skillnad på är när du ska spela. Här är AMD väldigt mycket bättre, du kommer kunna spela enklare spel på schysta inställningar och lite mer krävande spel på låga inställningar. Detta kommer inte gå med Intel HD4000!

Sen kommer datorn garanterat kännas ganska slö oavsett vilken du köper. Tipset är att slänga in en SSD och bli av med al bloatware.
Men min röst går på Envy 6 just för den integrerade grafikdelen.

Permalänk
Medlem

Sidorna kunde ej visas pga något fel på deras hemsida.
Beror på vad du ska göra men om du bara arbetar med datorn för skola och surf till exempel
så tycker jag den med A8 är bättre val, även om cpu'n inte är lika bra så är den tillräckligt
och då får du bra kvalité med (är guld värt).
Du får bättre grafik, men lite sämre cpu kraft, men du får även bättre byggd dator som håller längre
och är snyggare. Hade valt den där Envy alla dagar i veckan

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja det är precis den! Tack!

Skrivet av Waowt:

Sidorna kunde ej visas pga något fel på deras hemsida.
Beror på vad du ska göra men om du bara arbetar med datorn för skola och surf till exempel
så tycker jag den med A8 är bättre val, även om cpu'n inte är lika bra så är den tillräckligt
och då får du bra kvalité med (är guld värt).
Du får bättre grafik, men lite sämre cpu kraft, men du får även bättre byggd dator som håller längre
och är snyggare. Hade valt den där Envy alla dagar i veckan

Tack för svar, joo det lutar mest åt den just nu! Just nu sitter jag på en AMD E-350 Dual Core på 1,6Ghz så skillnaden blir nog enorm vad jag än väljer hehe!

Skrivet av thexps:

Länken till HP:n med AMD fungerar inte för mig.

Okej, så här tänker jag.
Du kommer inte märka någon större skillnad mellan en i5 och en a8 med de behoven du har.
Det du kommer märka skillnad på är när du ska spela. Här är AMD väldigt mycket bättre, du kommer kunna spela enklare spel på schysta inställningar och lite mer krävande spel på låga inställningar. Detta kommer inte gå med Intel HD4000!

Sen kommer datorn garanterat kännas ganska slö oavsett vilken du köper. Tipset är att slänga in en SSD och bli av med al bloatware.
Men min röst går på Envy 6 just för den integrerade grafikdelen.

Tack så mycket för svar! Jo grafikdelen är lite lockande! Men sen vet jag inte riktigt om det finns möjlighet att installera en SSD samt RAM i datorn, vissa tunnare ultrabooks/sleekbooks verkar det vara svårt på! Får försöka ta kontakt med HP och fråga kanske! Men för 4260kr så kanske en A8 duger ganska bra för priset!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av holin59:

Tack för svar, joo det lutar mest åt den just nu! Just nu sitter jag på en AMD E-350 Dual Core på 1,6Ghz så skillnaden blir nog enorm vad jag än väljer hehe!

Har själv en bärbar med E-350 och man kan ju inte kalla den för något monster.

Permalänk

AMD A8 pga den integrerade grafikdelen som många sagt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Hur stor tror ni chansen är att man kan installera en SSD disk samt utöka RAM-minnet på datorn utan att behöva använda sig av avancerade ingrepp?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tackar! Då ska det vara möjligt i alla fall!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter själv med möjligheten att "välja fritt" vilken HP laptop jag vill och jag tog en M6 istället för sleekbooken. Historiskt sett så har kombon Intel cpu med AMD grafikkort med växlingsfunktion varit katastrof, hellre lite lägre prestanda men AMD rakt genom.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

AMD A8 är bättre kolla på klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=eKSOVhHJA8o